el
door elliemee Apr 15, 2015 om 16:06
Computers & telefonie

Backup

Hoe maak je het beste een backup

5938 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 15, 2015 om 17:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarvan?

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2015 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo elliemee,

Wat meer gegevens zou wel prettig zijn:
WAT wil je back-uppen;
wat is je besturingssyteem?

Kijk/lees eens hier.

En hier.

Suc6

valerius-2
door valerius-2 - Apr 15, 2015 om 23:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een copy op een externe harddisk of een andere opslag medium.

koekeloer
door koekeloer - Apr 17, 2015 om 11:39
562 Antwoorden / 18 Vragen

Via de optie "Maak backup" te kiezen uit het menu natuurlijk.

jantom
door jantom - Apr 17, 2015 om 12:01
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al zijn de belangrijkste tips al gegeven, ik wil het even ook hebben over de bestanden die in aanmerking komen voor een backup. De meeste bestanden staan waarschijnlijk in de map Mijn Documenten maar misschien komen de emails ook wel binnen (en is er sprake van een emailmap die ook gebackupd moet worden).

Als een backup belangrijk is (daar gaan we van uit) dan is het het beste om de backup op 2 aparte schijven te zetten (en regelmatig deze backups te verversen). Voor de veiligheid is het gewenst 1 van die 2 schijven op een ander adres te bewaren.

Wat ook van belang is is de grootte van de backup. Maar ik ga ervan uit dat dat hier beperkt zal zijn.
Een backup kan ook "in the cloud" worden gezet maar daar ben ik geen voorstander van. Maar het gaat hier niet om mijn situatie.

Ik adviseer om van de software ook een backup te maken zolang er plaats is op de backup-schijf.

ka
door kassajo - Apr 18, 2015 om 10:34
21 Antwoorden / 1 Vragen

Met Syncback. Is gratis en makkelijk. Uiteraard op een externe harde schijf.

mh
door mhilkens - Apr 18, 2015 om 15:05
25 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie van aurora1 was het beste antwoord.
Slechte vragen bestaan niet, maar u doet wel uw best.

jantom
door jantom - Apr 18, 2015 om 15:39
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aurora1 stelde slechts een vraag... een vraag is geen antwoord tenzij het een rhetorische vraag is :) ~ en dat is hier niet aan de orde...

mh
door mhilkens - Apr 18, 2015 om 16:14
25 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantom schreef op zaterdag 18 apr 2015, 15:39]Aurora1 stelde slechts een vraag... een vraag is geen antwoord tenzij het een rhetorische vraag is :) ~ en dat is hier niet aan de orde...

Op de originele vraag hoe je een back-up moet maken is het beste antwoord: waarvan?
Van je kooktip, van een ontwerp van de nieuwe top-mercedes, van al je persoonlijke contacten, van alle informatie die een webshop over je heeft, van alle data van twitter of facebook? Of van de nucleaire stroom in een kerncentrale, of van hoe je een kerncentrale plat legt?
De vraag is te open om er zinnig antwoord op te geven.
De reden tot backups is dat je niks verliest, maar tegen welke prijs doe je dat?

jantom
door jantom - Apr 18, 2015 om 16:35
377 Antwoorden / 0 Vragen

@ mhilkens

Ik verwacht dat de meeste mensen best weten wat een backup is.

De vraag was hoe men het beste een backup maakt. Dat veronderstelt dat de vragensteller weet wat een backup is....

Om te voorkómen dat er bestanden en mappen worden vergeten heb ik gemeend te moeten aangeven wat er zoal moet worden gebackupd. Het zou zonde zijn als een backup onvolledig is.
Maar - om in te gaan op je aanvulling- een lijst met wachtwoorden is onderdeel óf kán onderdeel zijn van de map Mijn documenten.

Voor sommigen is geen prijs te hoog om goede backups te hebben. Ik wil ook geen informatie verliezen.

mh
door mhilkens - Apr 18, 2015 om 16:55
25 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantom schreef op zaterdag 18 apr 2015, 16:35]@ mhilkens
De vraag was hoe men het beste een backup maakt. Dat veronderstelt dat de vragensteller weet wat een backup is....

Ja maar van wat? De vraag is niet of je weet wat een back-up is, de vraag is hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Wil jij een backup van je harde schijf, en wat staat daar dan op? Of van je DNA zodat je gereproduceerd kan worden?
Backups maak je het beste door alles te kopieren en buitenhuis weg te leggen, punt.

[quote=jantom schreef op zaterdag 18 apr 2015, 16:35] Maar - om in te gaan op je aanvulling- een lijst met wachtwoorden is onderdeel óf kán onderdeel
zijn van de map Mijn documenten.[/QUOTE]

Het is echt zielig om te zien dat mensen¨mijn documenten¨ gebruiken omdat dat opgelegd wordt door het OS. Sorry, als je dat doet, dan ben je een gebruiker en geen kenner.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2015 om 17:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@czar: echt zielig een ouwe vent die zich zelf zo bijdehand vindt. Ja hoor TS wil een back-up van zijn DNA, daarom staat het in de rubriek computers!

jantom
door jantom - Apr 18, 2015 om 17:04
377 Antwoorden / 0 Vragen

@ mhilkens

Ik ben altijd blij dat iemand het beter weet dan ik.

Ik gebruik zelf ook geen map Mijn documenten maar het gaat hier niet om mij.

Je bent kennelijk een kenner. Volgens mij (maar wie ben ik) is dit een zinloze discussie aan het worden en daarom laat ik het hier maar bij.

Weet wel dat het hier altijd gaat om degene die een vraag stelt... we zijn hier niet om te pochen en beter te weten.