door wilo1957 Aug 25, 2015 om 22:05
Computers & telefonie

Backup

Het beeldscherm van de laptop is gebroken, de laptop werkt wel maar ik zie natuurlijk niets.
hoe kan ik een backup maken van enkele programma's die ik graag wil behouden?

659 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sluit een losse monitor aan?

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kabel tussen de laptop en je tv (als noodscherm) aansluiten.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, met een vga kabel even de laptop op een monitor of tv met vga aansluiting aansluiten, wellicht moet je nog even het externe scherm activeren, meestal gaat dat met een Fn toets.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2015 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht dit niet lukken, dan kan je de harde schijf uit de laptop halen en in een externe behuizing als deze plaatsten:

https://www.alternate.nl/Sharkoon/QuickStore-portable-2-5-Externe-behuizing/html/product/134929?event=search

Deze kan je dan weer als externa harde schijf aan een andere pc hangen.

Een derde optie is de harde schijf er uit halen en deze als 2e harde schijf in iemands anders Desktop zetten, deze hebben meestal wel wat SATA poorten over waar je deze in kan pluggen. Voor deze oplossing heb je echter iets meer kennis nodig, en een SATA kabeltje.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2015 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

op ebay.com heb diverse kabels en/of behuizingen nog goedkoper. Als je paypal hebt of een creditcard, dan kun je deze ook hier bestellen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2015 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok allemaal bedankt voor deze info hier kan ik wel wat meer mee. ik ga aan de slag en hoop dat het allemaal in orde komt. maar ik begrijp hier dus wel uit dat ik dan een bepaald programma niet zo op een usb stick kan zetten? en het over moet zetten op een externe harde schijf of de betreffende schijf verwijderen?
Een bijkomend probleem is dat het waarschijnlijk verzekerings werk wordt ( duurt lang??) en ik dan dus niet zo maar aan de laptop kan gaan sleutelen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2015 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via de tv aangesloten op je pc en op je pc een externe harde schijf aansluiten, en kopiëren maar (naar de externe schijf dus).

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou van de gegevens op de laptop-schijf een 'image' maken.
Werkt Windows niet meer dan kun je altijd de gemaakte 'image' weer terug op de laptopschijf zetten en heb je de situatie weer toen de 'image' gemaakt werd.
Binnen het uur heb je weer een volledig werkende computer

Het image-bestand wordt ongeveer even groot als het gebruikte gedeelte van de laptop-schijf.
Als je in het bezit bent van een Seagate, Maxtor of WD schijf, in de laptop of als externe HDD, is hiervoor een gratis Acronis True Image programma te downloaden van hun site.

Ook zijn er nog andere soortgelijke gratis programma's te vinden op internet.
Eentje ervan is Macrium Reflect Free.
Kijk eens hier hoe het werkt.

Geen gedoe met installatie Dvd's en product key's, gewoon de image terug zetten en alles werkt als voorheen.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilo schreef op woensdag 26 aug 2015, 21:47: Ok allemaal bedankt voor deze info hier kan ik wel wat meer mee. ik ga aan de slag en hoop dat het allemaal in orde komt. maar ik begrijp hier dus wel uit dat ik dan een bepaald programma niet zo op een usb stick kan zetten? en het over moet zetten op een externe harde schijf of de betreffende schijf verwijderen?
Een bijkomend probleem is dat het waarschijnlijk verzekerings werk wordt ( duurt lang??) en ik dan dus niet zo maar aan de laptop kan gaan sleutelen.

Welke programma's bedoel je trouwens? Onze reacties gaan meer over bestanden als je foto's of muziek. Een geinstalleerd programma als Word of een spel ofzo kan je meestal niet backuppen.

Wat betreft de manier van backuppen:
"Ik zei "Mocht het niet lukken" Aldus: Probeer eerst eens je tv/andere monitor op je laptop aan te sluiten en via dat beeld je bestanden naar een geheugen stick te krijgen (Dit is dan je backup).
Mocht dat niet werken dan kan je probeerd je harde schijf er uit te halen en in een desktop pc of zón externe harde schijf houder te proppen. Deze laatste kan je dan weer aan een andere pc hangen om je bestanden er af te krijgen.
Meestal zit je harde schijf onder een appart klepje aan de onderkant van je laptop. Deze kan je zonder het verbreken van de garantie verwijderen.

Welk type en merk laptop heb je precies?

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

crewmember schreef op donderdag 27 aug 2015, 10:56:
wilo schreef op woensdag 26 aug 2015, 21:47: Ok allemaal bedankt voor deze info hier kan ik wel wat meer mee. ik ga aan de slag en hoop dat het allemaal in orde komt. maar ik begrijp hier dus wel uit dat ik dan een bepaald programma niet zo op een usb stick kan zetten? en het over moet zetten op een externe harde schijf of de betreffende schijf verwijderen?
Een bijkomend probleem is dat het waarschijnlijk verzekerings werk wordt ( duurt lang??) en ik dan dus niet zo maar aan de laptop kan gaan sleutelen.

Welke programma's bedoel je trouwens? Onze reacties gaan meer over bestanden als je foto's of muziek. Een geinstalleerd programma als Word of een spel ofzo kan je meestal niet backuppen.

Wat betreft de manier van backuppen:
"Ik zei "Mocht het niet lukken" Aldus: Probeer eerst eens je tv/andere monitor op je laptop aan te sluiten en via dat beeld je bestanden naar een geheugen stick te krijgen (Dit is dan je backup).
Mocht dat niet werken dan kan je probeerd je harde schijf er uit te halen en in een desktop pc of zón externe harde schijf houder te proppen. Deze laatste kan je dan weer aan een andere pc hangen om je bestanden er af te krijgen.
Meestal zit je harde schijf onder een appart klepje aan de onderkant van je laptop. Deze kan je zonder het verbreken van de garantie verwijderen.

Welk type en merk laptop heb je precies?

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

crewmember schreef op donderdag 27 aug 2015, 10:56:
wilo schreef op woensdag 26 aug 2015, 21:47: Ok allemaal bedankt voor deze info hier kan ik wel wat meer mee. ik ga aan de slag en hoop dat het allemaal in orde komt. maar ik begrijp hier dus wel uit dat ik dan een bepaald programma niet zo op een usb stick kan zetten? en het over moet zetten op een externe harde schijf of de betreffende schijf verwijderen?
Een bijkomend probleem is dat het waarschijnlijk verzekerings werk wordt ( duurt lang??) en ik dan dus niet zo maar aan de laptop kan gaan sleutelen.

Welke programma's bedoel je trouwens? Onze reacties gaan meer over bestanden als je foto's of muziek. Een geinstalleerd programma als Word of een spel ofzo kan je meestal niet backuppen.

Wat betreft de manier van backuppen:
"Ik zei "Mocht het niet lukken" Aldus: Probeer eerst eens je tv/andere monitor op je laptop aan te sluiten en via dat beeld je bestanden naar een geheugen stick te krijgen (Dit is dan je backup).
Mocht dat niet werken dan kan je probeerd je harde schijf er uit te halen en in een desktop pc of zón externe harde schijf houder te proppen. Deze laatste kan je dan weer aan een andere pc hangen om je bestanden er af te krijgen.
Meestal zit je harde schijf onder een appart klepje aan de onderkant van je laptop. Deze kan je zonder het verbreken van de garantie verwijderen.

Welk type en merk laptop heb je precies?

ik heb een HP pavilion 17

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

crewmember schreef op donderdag 27 aug 2015, 10:56:
wilo schreef op woensdag 26 aug 2015, 21:47: Ok allemaal bedankt voor deze info hier kan ik wel wat meer mee. ik ga aan de slag en hoop dat het allemaal in orde komt. maar ik begrijp hier dus wel uit dat ik dan een bepaald programma niet zo op een usb stick kan zetten? en het over moet zetten op een externe harde schijf of de betreffende schijf verwijderen?
Een bijkomend probleem is dat het waarschijnlijk verzekerings werk wordt ( duurt lang??) en ik dan dus niet zo maar aan de laptop kan gaan sleutelen.

Welke programma's bedoel je trouwens? Onze reacties gaan meer over bestanden als je foto's of muziek. Een geinstalleerd programma als Word of een spel ofzo kan je meestal niet backuppen.

Wat betreft de manier van backuppen:
"Ik zei "Mocht het niet lukken" Aldus: Probeer eerst eens je tv/andere monitor op je laptop aan te sluiten en via dat beeld je bestanden naar een geheugen stick te krijgen (Dit is dan je backup).
Mocht dat niet werken dan kan je probeerd je harde schijf er uit te halen en in een desktop pc of zón externe harde schijf houder te proppen. Deze laatste kan je dan weer aan een andere pc hangen om je bestanden er af te krijgen.
Meestal zit je harde schijf onder een appart klepje aan de onderkant van je laptop. Deze kan je zonder het verbreken van de garantie verwijderen.

Welk type en merk laptop heb je precies?

het gaat hier om een boekhoud programma dat ik zeker wil behouden

ve
door verwijderd - Aug 28, 2015 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilo schreef op donderdag 27 aug 2015, 22:19:
ik heb een HP pavilion 17

Hier kan je zien hoe je bij de Harde schijf (HDD) komt in een hp pavilion laptop. Eigenlijk is het een filmpje waar ze laten zien hoe je het toetsenbord, geheugen en harde schijf verwijdert. maar dat hoef jij uiteraard niet allemaal te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=cbSHkHGAwKE
Op 30 seconden zie je de HDD al zitten. (groene blok onderin). Hierna gaat hij het toetsenbord verwijderen. Dat kan je overslaan.

Om 3:00 Gaat hij de Harde schijf verwijderen.

wilo schreef op donderdag 27 aug 2015, 22:20:

het gaat hier om een boekhoud programma dat ik zeker wil behouden

Welk programma precies?

Het is helaas wel zo dat je de meeste complexere programma's niet zomaar kan backuppen. Ookal zet je alle files 1 op 1 over op een nieuwe harde schijf, dan klopt je register in windows nog steeds niet en werken programma's vaak niet. Verschilt per programma, dus je kan het proberen.
Maar het lijkt me makkelijker om dit programma gewoon opnieuw te installeren.

Wat wil je doen trouwens, je laptop laten repareren of een nieuwe laptop kopen?

Over posten op het kassa forum:
Alles wat je trouwens tussen deze "quote tags"zet wordt ge quote. Alles wat je daaronder typt staat buiten die quote.

[ quote=wilo schreef op donderdag 27 aug 2015, 22:20]

[/quote ]

Typ hier dus.