Cookies
door Cookies Oct 26, 2014 om 14:54
Huishouden & energie

Badwater van de buren komt bij mij omhoog.

Zitten hier ook loodgieters in de zaal?

Gister hoorde ik een hoop kabaal, bleek dat het schuimende badwater van de bovenburen (2 verdiepingen hoger) uit mijn doucheputje omhoog kwam zetten. Zij lieten hun bad leeg lopen!

Paar jaar geleden ook al overstroming gehad door dat kl*te bad, toen stond de keuken blank. Standleiding (???) bleek verstopt.
Nu 2 jaar verder komt het op een ander punt mijn woning binnen.

De vorige buurman heeft zelf dit bad aangelegd. Het zijn plm. 50 jaar oude woningen, dus vraag me af of de afvoer / riolering wel bestand is tegen een grote plons water tegelijk.

Iemand enig idee?

20550 21 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2014 om 15:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Probleem is dat u op een gezamelijke afvoer bent aangesloten. Dat het water bij u naar binnen komt geeft aan dat de mogelijke verstopping lager zit. Lijkt mij zinning de afvoerbuis eens aan een camera inspectie te onderwerpen. Hiermee kan de mogelijke oorzaak van de verstoppingen, zo kort achter elkaar, worden opgespoord. De afvoer moet de hoeveelheid badwater aankunnen omdat het water niet sneller zal weglopen dan een normale afvoer dat toelaat. Dus bij een dunne, of gedeeltelijk verstopte, afvoer zal het wat langer duren voordat het bad is leeggelopen als bij een dikkere afvoer waarbij het sneller gaat.

ho
door hopetobehelping - Oct 26, 2014 om 16:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste carola 83,

geen idee hoeveel bewoners u boven u heeft, maar ik vermoed dat u op een van de onderste verdiepingen woont.
Ik ben geen loodgieter maar spreek helaas uit ervaring dat de onderste verdiepingen altijd de pineut zijn van de troep die er door alle bovenburen door de afvoer gespoeld wordt.
Als wij het horen 'borrelen' dan weten we hoe laat het is en bellen we om de standleiding (gemeenschappelijke afvoer) te laten ontstoppen.
Dat het bad destijds door uw (vorige) bovenbuurman is aangelegd doet er eigenlijk niet toe. De verstopping zit 'onder' u waardoor u het water ontvangt. Het water blijft daar hangen waardoor u er last van krijgt. Hetzelfde zou kunnen gebeuren als een aantal van uw bovenburen tegelijkertijd gaan douchen.
Snel de Vereniging van Eigenaren of verhuurder bellen dat er ontstopt moet worden.
De echte oplossing is al uw bovenburen zo opvoeden dat er geen rotzooi meer in de afvoer gegooid wordt waardoor de verstoppingen ontstaan. ... maar dat opvoeden is mooi bedacht maar een utopie, Dat weten wij inmiddels ook uit ervaring (gemiddeld wordt er bij ons 1 keer per jaar ontstopt ).

valerius-2
door valerius-2 - Oct 26, 2014 om 16:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zal een gedeeltelijke verstopping zijn in het hoofd riool, of een te kleine afvoerleiding zodat het afvoerwater niet in ene keer door kan lopen. Als het alleen op u verdieping voorkomt dan zal die vernauwde afvoer dus onder u aansluiting gedeeltelijk verstopt kunnen zijn. U kunt merken als u bij eens alle afvoeren eens flink water doorlaten lopen.

aurora1
door aurora1 - Oct 26, 2014 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stel de vraag anders ook nog op het forum van Klusidee klik hier, daar reageren doorgaans specialisten.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dan nog mazzel dat het badwater door uw putje omhoog komt. Als er onder u een verstopping zit kan het ook gebeuren dat als alle bovenburen naar het toilet gasn, dat omhoog komt.

Cookies
door Cookies - Oct 26, 2014 om 23:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 26 okt 2014, 23:19]U hebt dan nog mazzel dat het badwater door uw putje omhoog komt. Als er onder u een verstopping zit kan het ook gebeuren dat als alle bovenburen naar het toilet gasn, dat omhoog komt.

Zeg, hou je het even gezellig?! Getver, vond het badschuim van de bovenburen in mijn douche al zo smerig. Druk aan het boenen geweest.

@aurora1: dat is inderdaad een prima forum, maar daar wordt niet zo snel gereageerd en ik wil/moet morgenochtend al gaan bellen.

Cookies
door Cookies - Oct 26, 2014 om 23:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......maar ik vermoed dat u op een van de onderste verdiepingen woont........

Dat klopt helemaal. Er zitten nog 2 verdiepingen boven mij.

........Dat het bad destijds door uw (vorige) bovenbuurman is aangelegd doet er eigenlijk niet toe. De verstopping zit 'onder' u waardoor u het water ontvangt........

Ik dacht dat de afvoer van het bad misschien niet goed geplaatst was. Of dat de afvoeren die hier zitten niet geschikt zijn voor plonsen badwater. Maar ik begrijp nu dat dit niet het probleem is.

@gerbera: ik vind die tip van camera inspectie wel een goede. Ga morgenochtend proberen om dat voor elkaar te krijgen. Anders zie ik er nog van komen dat een volgende keer inderdaad gebeurt wat Tijger1 schrijft.

Allemaal bedankt voor de reacties/tips.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan echt ook wel ern verkeerde aansluiting van de afvoer van het bad op de afvoerpijp zijn. Bij een bad wat leegloopt, komt er ineens een flinke hoeveelheid wiater en bij ern douche loopt het constant.

Maar als dat het geval is, zou eigenlijk elke keer dat het bad gebruikt wordt, het water in uw douche omhoog moeten komen.

Dus het meest logische is verderop dan uw douche een gedeeltelijke verstopping.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2014 om 00:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 26 okt 2014, 23:56]Het kan echt ook wel ern verkeerde aansluiting van de afvoer van het bad op de afvoerpijp zijn. Bij een bad wat leegloopt, komt er ineens een flinke hoeveelheid wiater en bij ern douche loopt het constant.

Maar als dat het geval is, zou eigenlijk elke keer dat het bad gebruikt wordt, het water in uw douche omhoog moeten komen.

Dus het meest logische is verderop dan uw douche een gedeeltelijke verstopping.

Wel, na de vorige overstroming heeft mijn vorige buurvrouw voorzichtigheidshalve nooit meer het bad in 1 plons laten leeg lopen. Sinds kort zitten er nieuwe huurders in. Zal ik ook dat punt maar even naar voren brengen bij de verhuurder.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2014 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig.

door 1953 - Oct 27, 2014 om 01:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Klinkt als verstopt intern netwerk rioolafvoerbuis/buizen.

Dergelijk probleem hadden wij ook in ons appartementencomplex, bleek bouwpijn gedumpt in de riolering, iedereen van de 1ste etage zat toen in miserie.

Twee ä drie jaar terug had ik ook een dergelijk probleem met de afvoer van het doucheputje, verstopping alom. Opgelost met een hogedrukspuit, slang het doucheputje in en de druk erop gezet, binnen kwartier was ik van mijn verstoppingsprobleem, inclusief de buren, afgeraakt.

me
door mein33 - Oct 27, 2014 om 11:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 27 okt 2014, 00:04]

Wel, na de vorige overstroming heeft mijn vorige buurvrouw voorzichtigheidshalve nooit meer het bad in 1 plons laten leeg lopen. Sinds kort zitten er nieuwe huurders in. Zal ik ook dat punt maar even naar voren brengen bij de verhuurder.

@carola.83,

U kunt dit natuurlijk ook, net als u dit bij uw vorige buren heeft gedaan, bij uw huidige buren het probleem kenbaar maken, zolang zij hier niets van weten kunnen ze er ook geen rekening mee houden.
En, zoals reeds is aangegeven, uw verhuurder vragen iets aan de afvoer te doen.
Een goed functionerende afvoer moet de het het badwater ruimschoots kunnen verwerken.
Hoeveel water er ook inzit, het loopt niet in 10 sec. maar geleidelijk leeg en geeft niet zo'n enorme waterstroom dat de afvoer dit niet zou moeten aankunnen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 27, 2014 om 14:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Dit kan naast deze flat ook in rijtjeshuis voorkomen helaas.

De oplossing is indien mogelijk in dit oudere huis om een terugslag klep tussen Uw huis en de hoofdleiding te plaatsen.
Als je spoelde gaat deze open en bij water van buiten slaat deze dicht.

Dan zit je wel zonder afvoer maar krijg je niet de rotzooi van je buren binnen.
Als goedkopere oplossing is de pijp van bad kleiner maken door warm stoken en plat knijpen, niet dicht maar beetje minder.
Zijn bad loopt dan langzamer leeg en minder kans op overstromen....
Vergeet niet dat naast zijn bad er soms ook nog een douche gebruikt word of de wasmachine kan werken dus meer dan bad alleen.
Als je tijdens leeglopen bad een WC doorspoel is dat afhankelijk of het een nieuwe met 3 om 6 liter of oude met 9 liters doorspoelde....
Die extra plons bij het badwater en dan kan het overstromen.

Jaarlijks reinigen kan maar ook een terugslagklep kan veel ellende voorkomen als de leidingen te dun zijn voor huidige situatie.
Vroeger douche en nu bad.... en we gebruiken steeds meer....

hi
door hipppo - Oct 27, 2014 om 15:28
303 Antwoorden / 2 Vragen

Er kan maar één oorzaak zijn van het probleem, nl. een verstopte standleiding. De diameter daarvan behoort tenminste 125mm. te zijn, want er zitten meerdere woningen op aangesloten. De diameter van een badafvoer is hooguit 50 mm., vermoedelijk nog kleiner, dus de oorzaak van het omhoogkomende water kan niet zijn dat men het bad in één keer leeg laat lopen, omdat een niet verstopte standleiding dat makkelijk kan verwerken.

ar
door aram - Oct 27, 2014 om 16:24
136 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik in het verleden ook in zo'n oude flat gewoond.
Wanneer je op de onderste 2 verdiepingen woont heb je dat probleem bij verstopping.
Die afvoerbuizen slippen al dicht bij normaal gebruik. Laat staan wat er gebeurd als er frituurvet er in weggespoeld word.
Oudere woningen hebben daar eerder last van daar de maatvoering en gebruikte materialen in de loop der tijd verandert zijn.
Een specialist moet eerst beneden naar het riool vrij maken , daarna stapsgewijs elke keer een verdieping hoger net zolang dat alles weer schoon is. Doe je dat niet dan word het erger en heb je niet alleen dat badwater in huis.
Daar waar ik gewoond heb was de boel zo verziekt dat alle afvoerbuizen vervangen zijn met de nodige herrie.

labren
door labren - Oct 27, 2014 om 16:54
862 Antwoorden / 0 Vragen

of het is een verstopping of de afvoer leidingen zijn te smal , dat laatste komt heel veel voor bij oude huizen omdat alles op 1 afvoer leiding zit , er moet gewoon nieuwe arparte afvoer leidingen aangelegt worden tot aan het riool, ik herken dit wel

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2014 om 17:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb vanmorgen gebeld met de verhuurder en met de rioolservice. Er komt morgenochtend iemand die zo'n camera bij zich heeft. Heb aangegeven dat ik de oorzaak weggenomen wil hebben, dus geen flut oplossing.

Terugslagklep had de verhuurder het ook over. Zal ook dat met de 'rioolman' bespreken.

Herinnerde me trouwens ineens waarom ik er de voorbije jaren geen last meer van had: na die lekkage in de keuken heeft de rioolservice de afsluitdop van de hemelwaterafvoer verwijderd. Dus het kletterde lekker de bosjes/aarde in.

Paar maanden geleden heb ik die hemelwaterafvoer weer laten afsluiten. En voila, daar is het probleem dan weer.

Zo'n truc is natuurlijk geen oplossing (hebben ze overigens ook zo gedaan bij de andere benedenbuurvrouw, waar het ook iedere keer blank stond).

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2014 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een slechte klus dan die vorige keer. Die dop zit er alleen maar om als de hemelwateradvoer verstopt is doordat er geen korfje boven zit, rommelvrij te kunnen maken. Niet om een verstopt riool ruimte te geven in de tuin te lozen.

Cookies
door Cookies - Oct 28, 2014 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, de man is 2 uur bezig geweest met de camera. Er is inderdaad iets niet in orde, maar nogal een technisch verhaal, dus weet niet of ik het allemaal wel goed begrepen heb.

Probleem komt nog steeds bij de standleiding vandaan. Die van de betreffende buren moet op een andere manier aangesloten worden. Vraag me niet hoe, maar nu zit hij blijkbaar zo aangesloten op de standleiding dat ik daardoor problemen krijg. Verder zit in dat stuk een lichte verstopping door vet en is de afvoer een beetje verzakt.

Onderin bij de grotere rioolbuis + hemelwaterafvoer geen verstoppingen.

Ze gaan verslag uitbrengen bij de verhuurder. Maandag ga ik zelf even bellen om te voorkomen dat ze het op hun beloop laten.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd ze in de gaten en scherp.

Cookies
door Cookies - Mar 30, 2015 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even een update: verhuurder is eindelijk akkoord gegaan met de offerte van de rioolservice. Van de week gaan ze aan het werk. Laat nog even weten wat ze dan precies hebben gedaan. Ze moeten in ieder geval in kelder en voortuin zijn.