et
door etaleur Nov 8, 2015 om 20:03
Geldzaken & recht

Balkon onveilig bevonden; recht op vergoedin?

Ik huur een woning in Rijswijk en nu heeft de woningcorporatie Vidomes preventief onderzoek gedaan naar de status van meerdere balkons. Mijn balkon is helaas afgekeurd; dat wil zeggen dat mijn balkon niet voldoet aan de huidige veiligheidsnormen.
Ik kreeg een brief hierover op 28 oktober. Nu is het voor ons wachten tot ze stempels gaan aanbrengen (stutten)zodat wij weer op balkon mogen. Ze zijn nog op zoek naar een manier om de balkons definitief te verstevigen.
De planning van de stempels is nog niet bekend.
Ik stuurde meteen en mail waarin ik vroeg hoe het dan zat met huurverlaging...aangezien ik nu geen gebruik kan maken van mijn balkon. Hun reactie is als volgt:

Momenteel wordt er door een constructeur een zogenoemd stempelplan opgesteld. Zodra wij dit stempelplan hebben ontvangen zullen wij direct een aannemer opdracht geven om de balkons te ondersteunen, waarna een ieder weer gebruik kan maken van zijn / haar balkon. Zodra wij weten wanneer de stempels geplaatst zullen worden zullen wij de bewoners hierover informeren.

Hoogstwaarschijnlijk zal er dus sprake zijn van een korte periode waarop u geen gebruik kan en mag maken van het balkon. Wij begrijpen dat dit bij u en de andere bewoners voor ongemak zorgt, helaas is dit in deze situatie niet te vermijden en doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat men zo snel mogelijk weer de balkons kan betreden.

Wij zullen daarom uw verzoek tot huurvermindering niet honoreren.

Maar weet iemand of ik toch geen recht heb op een vergoeding?

4355 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Huurverlaging? We gaan de winter in. Wees blij dat ze er nu wat asn gaan doen.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vroeg niet om een mening...maar om een specifiek advies over of ik recht heb op iets.
U heeft geen idee over mijn situatie.
Ik werk overuren en ben blij als na mijn werk even in het zonnetje kan zitten zonder daarvoor de deur uit te hoeven gaan.
Dus ik had momenteel wel degelijk veel gebruik gemaakt van mijn balkon.
Het gaat mij er ook niet om dat er iets aan het balkon moet gebeuren.
Het gaat mij om de verloren tijd dat er nog geen stempels zijn geplaatst!
En ik betaal huur voor een woning met balkon. Of ik er nu veel of weinig gebruik van maak doet er niet toe.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@etaleur

Dan moet u eens even lezen wat er boven het reageervak staat. Als u geen mening wilt lezen, dan bent u hier aan het verkeerde adres.

Het is vandaag 8 november, dus het is uitzonderlijk dat u nu nog buiten in het zonnetje kunt zitten.

En dan krijgt u een vergoeding, wat doet u er dan mee? Ergens betalen om op een bankje in de zon te zitten?

Het is heel plezierig dat uw WBV veiligheid boven alles stelt en gevaarlijke situaties te lijf gaat. Dan kunt u met het voirjaar weer veilig buiten zitten.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 8 nov 2015, 20:57: @etaleur

Dan moet u eens even lezen wat er boven het reageervak staat. Als u geen mening wilt lezen, dan bent u hier aan het verkeerde adres.

Het is vandaag 8 november, dus het is uitzonderlijk dat u nu nog buiten in het zonnetje kunt zitten.

En dan krijgt u een vergoeding, wat doet u er dan mee? Ergens betalen om op een bankje in de zon te zitten?

Het is heel plezierig dat uw WBV veiligheid boven alles stelt en gevaarlijke situaties te lijf gaat. Dan kunt u met het voirjaar weer veilig buiten zitten.

Ook in november kan je prima op een balkon zitten in de najaarszon. Je mag gewoon een jas aanhebben hoor als je buiten zit, wat een onzin om te zeggen dat dat niet zou kunnen!

Ik zou even aankijken hoe lang het gaan duren, is dit echt maanden zou ik er een officieel verzoek middels een brief aan wagen. Neem anders eens contact op met de huurcommissie voor advies.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een WBV neemt zijn verantwoordelijkheid en het eerste waarover de huurder spreekt is een huurverlaging. Dwaasheid.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien zie ik het verkeerd, maar u huurt woonruimte en heeft het geluk hierbij een balkon te bezitten. Dat met het balkon iets mis is siert de woningbouw dat deze dit onderkennen en hiervoor maatregelen treft. Het betreft hier dus overmacht van de WBV die terecht stelt hiervoor geen huurverlaging toe te kennen. Wat mist u aan woongenot ? Dat u na uw werk op het balkon wil zitten prima maar dan moet het wel veilig kunnen en dat zit er nu ff niet in .U vergelijkt de zaak blijkbaar met het huren van een hotelkamer met balkon. Daar betaald u in de meeste gevallen extra voor. En het TOP antwoord wat aanmerkt geeft al een beetje aan dat u het prettig vindt als u gelijk krijgt maar in dit geval is de eerste reactie van @tijger1 het TOP antwoord.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

macwouter schreef op zondag 8 nov 2015, 23:14: Mijnheer maakt veel overuren dus heeft een goed salaris.
...
Huh? Misschien maakt mijnheer of mevrouw wel overuren omdat hij of zij een slecht salaris heeft.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk is er niets veranderd. Als u van de wbv geen brief had gekregen was u de hele winter door na uw werk lekker daar gaan zitten.U had dan ook geen vergoeding gekregen. Wees blij met deze aanpak van de wbv en van die 20 euro korting op uw huur was u toch ook niet veel beter geworden want na reparatie verhogen ze de huur vrolijk en is de winst weer weg.
Diewilik

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe groot/klein is dat balkon? Kan de vraagsteller de maten aub publiceren?

Als het een "duivenplatje" is van 1 bij 2 meter is het toch wel wat gezocht om hier een huurverlaging voor te vragen. Als het nu een balkon is zoals ik elders gezien heb van 8 x 8 meter, tja, dan kan het wat je noemt "hout snijden".

Even opgezocht: als de balkonruimte geen 1 1/2 meter breed of diep is heeft dat NUL huurpunten.
Bij minder dan 25 vierkante meter heeft dat welgeteld TWEE huurpunten op.
Ik veracht in het geval van twee huurpunten verschil nu niet bepaald een gigantische huurverlaging op. Daarnaast kan de toegekende (eventuele) huurtoeslag wegens de veranderde (tijdelijke) huurverlaging naar alle waarschijnlijkheid een minimaal voordeel op, als het geen nadeel wordt als je net op een grensbedrag zit.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik veracht moet natuurlijk zijn: ik verwacht.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus u vraag niet om een mening maar om advies dat in uw straatje past?

De plotselinge situatie is door overmacht ontstaan en er wordt alles aan gedaan om een voorlopige oplossing te verzinnen om daarna te bestuderen hoe dit bouwkundig moet worden opgelost.

Wanneer uw auto stuk gaat, moet die dan óók nog op dezelfde dag gerepareerd worden wanneer er eerst onderdelen besteld moeten worden??

Mijn advies is ook mijn mening.
Stilzitten (maar niet op uw gevaarlijke balkon) en afwachten tot alles weer goed komt volgend jaar en zolang zult u tegen lelijke stempels aan moeten kijken......en plaatst u weer een topic over lelijke stempels voor uw raam?

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt ervan af.
Zelf heb ik een flatje met een zolder, ik woon in de bovenste laag. De zolder komt nergens voor in het overname
protocol, of ergens anders in de huurdocumenten, ik heb bijv een plattegrondje van wat ik huur.
Er liggen maar beperkt planken op de zolder waar ik kan lopen. Maar omdat hij formeel niet in de huur staat kan ik ook niets eisen van de woningbouwvereniging.

U zult goed uw contract en bijlagen moeten lezen. Als ergens staat dat u een woning met balkon huurt kunt u wel degelijk een schadevergoeding bijv in de vorm van een huurverlaging eisen.
Het veste kunt u hiervoor te rade gaan bij de huurcommissie.

Als u uw verzoek schriftelijk of met email hebt gedaan kunt u de vergoeding met terugwerkende kracht eisen. U heeft actie ondernomen dus reclamatietermijnen vervallen daarmee.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de meeste adviezen heel erg lomp en kortzichtig. Je huurt een woning met gebruik van balkon en daarop is de huurprijs afgestemd. Hoeveel er verdiend wordt door de huurder heeft hier niks mee te maken. Dat je tijdelijk geen gebruik kunt maken van het balkon is een beperking van het woongenot. Ik zou een aangetekende brief sturen met daarin vermeld dat u de in hun verweer genoemde reden geen goede reden vind om een huur verlaging af te houden. En dan verder zou ik er in zetten dat u af wilt wachten hoe lang de periode van beperkt woongenot is en afhankelijk daarvan een claim wilt indien voor teruggave van een gedeelte van de huur door het verminderde woongenot. Hoe je dit in de juridisch juiste termen schrijft dat laat ik aan anderen over om u daarmee te helpen.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

etaleur schreef op zondag 8 nov 2015, 20:48: Ik vroeg niet om een mening...maar om een specifiek advies over of ik recht heb op iets.
U heeft geen idee over mijn situatie.
Ik werk overuren en ben blij als na mijn werk even in het zonnetje kan zitten zonder daarvoor de deur uit te hoeven gaan.
Dus ik had momenteel wel degelijk veel gebruik gemaakt van mijn balkon.
Het gaat mij er ook niet om dat er iets aan het balkon moet gebeuren.
Het gaat mij om de verloren tijd dat er nog geen stempels zijn geplaatst!
En ik betaal huur voor een woning met balkon. Of ik er nu veel of weinig gebruik van maak doet er niet toe.

Huurverlaging hoeft U bij deze firma nooit te verwachten.
Zelf hebben wij jaren in de muziekbuurt gewoond in een flat van Vidomes die al jaren niet werd onderhouden en plotseling op de nominatie stond om plaats te maken voor nieuwbouw.
Over het onderhoud hebben wij als bewoners vaak en massaal geklaagd wat totaal geen indruk maakt op deze christelijke woningbouw vereniging.
Om ons onder druk te zetten om zo spoedig mogelijk het complex leeg te krijgen werden in leegstaande flats bewoners, lees probleem gevallen, geplaatst die er voor zorgden dat wij zo snel mogelijk gevlucht zijn.
Helaas is dit geen antwoord op uw vraag maar geeft U misschien de indruk hoe Vidomes te werk gaat.
Sterkte!.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

als er groot onderhoud wordt gedaan kan je delen van je woning ook niet gebruiken; als je TV in reparatie is kan je die ook niet gebruiken; en in die gevallen heb je ook geen recht op een vergoeding. Jij huurt een woning, maar dat er minder huurgenot is tijdens onderhoud of reparaties geeft helaas geen recht op een vergoeding: onderhoud en reparaties horen er nu eenmaal bij. En plannen en uitzoeken hoort daar ook bij. Een uitzondering zou zijn als je b.v. een half jaar zou moeten wachten.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een positief bericht: U heeft recht op een vergoeding......

.......wanneer u kunt aantonen, dat de verhuurder bij het huurcontract al op de hoogte was van het 'gebrek'!

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan huurverlaging krijgen als je aan de maximale huur zit en je dankzij dit probleem geen gebruik meer zou kunnen maken van het balkon.
Bereken hier de maximaal toegestane huur:

Link

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een huisbaas zal nog eens de problemen aanpakken. :-((

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u toch op het balkon gaat zitten zien we het resultaat wel op Het Journaal.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Echt, een vergoeding vragen?

Ik heb nog wel andere opties voor u:

Bij de Slijter is de Sherry op. Vergoeding eisen
De volgende 9.000 opties mag u zelluf verzinnen....

ve
door verwijderd - Nov 9, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u "de Woonbond" belt (zie google) hoort u precies waar u recht op heeft.
Uw balkon valt onder woongenot.

Succes.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2015 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn 3 reden waarbij je recht hebt op huurverlaging:
Je hebt recht op huurverlaging als de huur hoger is dan de maximum huurprijs. Om te weten te komen wat die huurprijs maximaal is moet je tellen hoeveel punten jouw woning waard is via: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning Dit geldt niet voor de vrije sectorwoningen.
Een tweede reden is huurverlaging door een lager inkomen na een inkomensafhankelijke huurverhoging waarna het inkomen is gedaald. Ook kun je vragen om een huurverlaging nadat de huur hoger is geworden dan de inkomensgrens voor huurtoeslag en jij daar wel recht op hebt.
Een derde reden is huurverlaging bij een slecht onderhoud. Daarvoor moet je eerst je problemen op schrift zetten en naar je verhuurder sturen en wijzen op huurverlaging als er niet binnen zes weken (dat is de termijn) opgeknapt wordt. Als dat niet gebeurt kun je je wenden tot de huurcommissie.

Dat je je balkon niet meer kunt gebruiken kan door gebrek aan onderhoud zijn. Als het dus langer als 6 weken duurt voordat het herstelt wordt kun je je wenden tot de huurcommissie.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2015 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

etaleur schreef op zondag 8 nov 2015, 20:48: Ik vroeg niet om een mening...maar om een specifiek advies over of ik recht heb op iets.
U heeft geen idee over mijn situatie.
Ik werk overuren en ben blij als na mijn werk even in het zonnetje kan zitten zonder daarvoor de deur uit te hoeven gaan.

Ik lees dat u etaleur bent en veel overuren maakt.

Het is u wellicht ontgaan, maar het is begin November, het wordt dan rond half 6 al donker. Dan is er geen sprake meer van "in het zonnetje zitten op het balkon"