ne
door netta Nov 14, 2014 om 12:16
Geldzaken & recht

Bankgarantie

Mijn dochter en schoonzoon willen verhuizen en hebben een leuk huis op het oog. De verhuurder wil een bankgarantie voor een halfjaar huur omdat ze allebei zzp er zijn. Ze hebben dit geld geen probleem maar nu komt het volgende, het afsluiten van een bankgarantie kost 100 - 150 euro. Dan denk je nog prima, daar moet iemand achter een bureautje iets voor doen. Vervolgens kost het per maand 15 euro ( dit leest u goed). Dit vind ik rijk worden over de rug van een hardwerkend iemand, zet het op een spaarrekening en je krijgt rente over je spaarbedrag dat is al heel weinig tegenwoordig. Nu moeten ze het wegzetten en 180 euro per jaar boete betalen ( zo zie ik dat) voor geld wat van jou is waar je niets mee mag doen en de bank word slapend rijk. Dit vind ik niet eerlijk en kan hier niets aan gedaan worden?

2362 16 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 14, 2014 om 14:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als het in de voorwaarden is opgenomen is daar niets tegen te doen, of het moet tegen de wet zijn.

getty
door getty - Nov 14, 2014 om 14:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De bank biedt een dienst aan die nodig is voor uw dochter als voorwaarde om een huis te krijgen. De bank mag voor deze dienst gewoon geld vragen. Hier is niets aan te doen.

ge
door gerboe - Nov 14, 2014 om 15:53
806 Antwoorden / 0 Vragen

Banken hanteren verschillende tarieven voor een bankgarantie. Informeer daar eens naar. Wellicht loont het de moeite om van bank te veranderen.

jantje7
door jantje7 - Nov 14, 2014 om 16:19
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ga naar een Belgische bank, die hebben daar een speciale huurwaarborg rekening voor. Gratis, alleen een laag rente percentage. Beide partijen moeten later tekenen om het saldo vrij te maken.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze kunnen ook een half jasr huur vooruit betalen. Probleem van de bank opgelost.

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2014 om 17:08
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Dit vind ik niet eerlijk Tja, uw mening telt niet bij de bank.

en kan hier niets aan gedaan worden? Als dit de bankregels zijn, dan doe je er niets aan. Niemand werkt voor niets.

Als het geld er is, volg het advies van @Tijger1 op, dan is er geen probleem en kost het niets extra's.

ne
door netta - Nov 14, 2014 om 18:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

dat idee van tijger hadden ze zelf ook al bedacht maar dat wil de verhuurder niet die willen alleen een bankgarantie.

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2014 om 18:27
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Wat is dat een rare verhuurder, kan voor 6 maanden in één klap krijgen, maar wil een bank garantie, dus elke maand geld. Geeft hij ook aan waarom?

ro
door ron530 - Nov 14, 2014 om 18:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Klopt wel want een bankgarantie de naam zegt het al betekent dat gedurende de looptijd de bank garant staat voor de huur betaling. Vooral in de zzp wereld staat qua inkomen niets vast, als er een huurachterstand ontstaat moet de bank bijspringen en dat doen ze niet gratis die 15 euro is risico afdekking. Wat dat betreft begrijp ik de verhuurder zeer goed want er is geen sprake van een vast inkomen zoals die er bij werknemer wel is.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ze al zes maanden huurbetaling vooruit hebben gehad, kunnen ze elke maand bekijken of de huur op tijd binnen is gekomen, dus veel minder moeite dan bij de bank aan moeten kloppen.

Rare gedachtegang van die verhuurder.

En die € 15 is geen risicoafdekking, want de Ts stelt dat het bedrag van zes maanden huur al bij de bank vastgezet moet worden. De bank "past" er op voor € 15,00 per maand.

ro
door ron530 - Nov 14, 2014 om 20:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Welkom in de wereld waar Zelfstandigen Zonder Personeel tegen aanlopen. Heel triest maar zonder garanties over kredietwaardigheid vallen ze zelfs voor een sociale huurwoning buiten de boot.

ge
door gerboe - Nov 15, 2014 om 09:17
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zes maanden huur overmaken aan een verhuurder is zeer onverstandig. Er hoeft maar iets te gebeuren of je ziet je geld nooit meer terug. Daar is nu juist een bankgarantie voor uitgevonden.

Niet alleen ZZP'ers kunnen met een dergelijke eis van een verhuurder te maken krijgen. Iedereen die niet voldoende inkomen kan aantonen kan met de eis van een bankgarantie te maken krijgen heb ik zelf ondervonden.

pi
door pieterwolters - Nov 15, 2014 om 10:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt hoog tijd dat mensen met een variabel inkomen als "raar" worden gezien. Gezien het aantal ZZP-ers is het al heel normaal, en het zal alleen nog maar normaler worden dan mensen niet hun hele carrière gegarandeerd bij 1 werkgever zullen zitten. Bij de jongere generatie zie je ook dat de vanzelfsprekendheid van een vaste baan met een vastgesteld carrière- en loonpad helemaal niet meer zo hoog op het lijstje staat. Die vinden het belangrijker om interessant werk te doen, en dat het leven niet alleen uit werk bestaat. Helaas zijn er nog heel veel ouderwetse instellingen die dat niet snappen.

ne
door netta - Nov 15, 2014 om 10:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Maar stel nou ze gaan er 5 jaar wonen, want eigenlijk willen ze liever een huis kopen maar daar hoef je als zzp er bij een bank helemaal niet voor aan te komen. Je kan 5 jaar dan niet over je eigen geld beschikken en het kost je gewoon € 900,-- euro ( ik blijf het een poot uitdraaien vinden)

diumenge
door diumenge - Nov 15, 2014 om 10:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, de banken willen ook wel wat ontvangen voor verleende diensten. Zij bieden een product aan en daar hangt een prijskaartje aan vast. Zijn er geen banken die het voor minder doen?

target
door target - Nov 16, 2014 om 01:52
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 20:26]Welkom in de wereld waar Zelfstandigen

Juist. Dit is al heel lang zo.

Jaren terug eens bezig geweest om een huis te kopen, tegen netto maandlast als maandhuur. Maar als zelfstandige niet kredietwaardig genoeg volgens de bank.
Nu véle jaren later geen maand huur (of andere rekeningen) gemist. Maar dat doet niet ter zake.

Ach wat. Achteraf de bankt stiekem toch wel dankbaar als we nu naar de malaise op de huizenmarkt kijken. ;-)

Het wordt tijd dat zelfstandigen (al dan niet zonder personeel) zich eens gaan realiseren dat ze door zelfstandige te worden zichzelf vogelvrij verklaren.
Zolang het allemaal goed gaat is er weinig aan de hand maar zodra er een kink in de kabel komt laat iedereen je stikken. Zoek je alles zelf maar uit hoe je het voor elkaar krijgt, of het nou lukt en of je nou kapot gaat of niet. Je bent uiteindelijk ZELFstandige zegt men dan simpelweg.