miekmol
door miekmol Oct 28, 2011 om 09:39
Voeding & gezondheid

Basisverzekering Fysiotherapie + Lijst minister Borst

Wat zit het raar in elkaar...

Binnenkort maken de ziektekostenverzekeringen hun premies weer bekend. Je ziet overal reclame, in de krant, op tv en je krijgt zelfs reclamefolders. Iedereen schreeuwt er om... verzeker bij ons. Wij geven dit en wij geven dat.
Vaak hoor je de kreten, zelfs fysiotherapie zit in de basisverzekering.

Nu is dat zéér misleidend.
Als gauw denk je... ooh 9 behandelingen fysiotherapie, dat is mooi.

Nu komt mijn probleem. Al 23 jaar ga ik wekelijks 2 x naar de fysiotherapie. Ik heb een versleten nek (artrose), fibromyalgie (reuma aan aanhechtingen en spieren oftewel weke delen reuma) en een bloedziekte.
Ik kan dus niet toe met fysiotherapie uit de basisverzekering en moet al jaren extra veel betalen voor een aanvullende verzekering die onbeperkt fysiotherapie vergoed.
Dit kost me rond de 25 euro per maand meer!
Er zijn niet veel ziektekostenverzekeraars die dit onbeperkt vergoeden, of je moet een TOP-polis nemen.

Het CAK geeft geld terug als je bepaalde aandoeningen hebt, bepaalde medicijnen gebruikt en fysiotherapie uit de basisverzekering hebt gekregen.
Hier komt de lijst van minister Borst om de hoek kijken!
Nu heb ik de pech, ook al zijn mijn klachten chronisch, mijn aandoeningen niet op de lijst voorkomen. De fysiotherapie valt niet in de basisverzekering. Ik gebruik medicijnen voor mijn chronische pijnen maar omdat ik een bloedziekte heb en weinig tot zeer weinig medicijnen kan verdragen, heb ik andere die weer niet onder de lijst van minister Borst vallen.

Al met al kom ik niet voor een tegemoetkoming van het CAK in aanmerking, terwijl ik zoveel extra kosten heb om de therapie te krijgen die bitterhard nodig is.
Met mijn klachten kon ik huishoudelijke hulp krijgen via het WMO maar ik doe het zelf, hoe moeilijk het soms ook gaat.
Ook nu word ik gestraft door het CAK, je krijgt een tegemoetkoming als je hulp hebt van het WMO.

Conclusie;
- Lees goed wat fysiotherapie uit de basisverzekering inhoudt;
- Verzekeraars moeten deze kreten niet meer uiten;
- Lijst minister Borst moet veel meer bekend worden bij de mensen;
- Lijst minister Borst zou aangepast moeten worden;
- CAK zou inzage moeten hebben bij de ziektekostenverzekeraars om daadwerkelijk te kunnen vaststellen wie wel voor een tegemoetkoming in aanmerking komt.

Tot 3 jaar terug kon je een arbeidsgehandicaptenaftrek doen bij de belasting maar dat is allemaal verleden tijd.

Ik zal heus niet de enige zijn die er zo voorstaat maar ik vind dat hier wel eens wat aan gedaan kan worden.
Door mijn klachten mag/kan ik niet werken en zit ik in de bijstand wat absoluut geen vetpot is.
Een meevallertje van het CAK zou dan ook een kleine pleister op een grote wond zijn.

1842 2 Rapporteer

birdies
door birdies - Oct 28, 2011 om 09:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Nu heb ik de pech, ook al zijn mijn klachten chronisch, mijn aandoeningen niet op de lijst voorkomen. ..........

Ja, dat kan. Iemand kan chronische klachten hebben, maar toch niet onder de lijst Borst vallen met die klachten. De lijst Borst is beperkt tot bepaalde chronische kwalen. Doen ze dat niet dan valt half Nederland onder die lijst en wordt het onbetaalbaar.

Als je huish. hulp via de WMO zou hebben, heb je een verplichte eigen bijdrage, daarvoor ontvang je dan die tegemoetkoming Wtcg.

miekmol
door miekmol - Oct 28, 2011 om 09:57
201 Antwoorden / 50 Vragen

Die eigen bijdrage heb ik ook als ik eens ergens naartoe wil met de Mobitax en Valys. Ze kunnen toch niet verlangen dat je altijd maar binnen blijft zitten...
Hiervoor geen tegemoetkoming van Wtcg.

Tot 4 jaar terug kreeg ik elke maand 72 euro van de gemeente om een bus of mantelzorgvervoer te kunnen betalen, nu kost het me alleen maar geld.

We gaan er steeds meer op achteruit, de armen worden armer...