sc
door scanner Jul 7, 2014 om 11:25
Computers & telefonie

Bass/treble

Ik heb een vrijwel nieuwe Marantz versterker PM66SE zonder bass/treble mogelijkheid. Hoe kan ik dat wél krijgen? (behalve een nieuwe versterker kopen)

7790 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 11:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer een Equalizer, een losse toonregeling, te vinden. Als voorbeeld: klik HIER!

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 12:06
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Voor de goede orde: je sluit je (als voorbeeld) je CD speler aan op de input van de equalizer, de uitgang van de equalizer sluit je aan op de AUX. Zet je alle regelaars op 0, staat alles "recht" zodra je bepaalde frequenties naar + 5, 10 of meer zet, krijg je dus meer bassen, midden of hoog. Je kan dus per cd of andere geluidbron zelf je toonregeling bepalen. Vaak hebben equalizers meerdere input mogelijkheden, die je kunt schakelen, zodat je alles toch aangesloten kan laten staan.

sc
door scanner - Jul 7, 2014 om 13:03
36 Antwoorden / 60 Vragen

Mahadma
dank voor je bruikbare tips
Scanner

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 13:04
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Graag gedaan, als je er niet uitkomt, schrijf maar weer.

pi
door pieterwolters - Jul 7, 2014 om 13:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

In principe heb je geen bass- en treble-regelaars nodig (kijk maar eens naar de echte goed, en dure, versterkers). Als de akoestiek en luidsprekers goed in balans zijn, zouden ze indien aanwezig gewoon in de middenstand moeten staan.

Mocht je toch correcties nodig hebben, dan voegen de standaard bass- en treble-regelaars niet zoveel toe: de kans dat ze precies de goede frequentiegebieden aanpassen is zo goed als nul. Een equalizer (bij voorkeur eentje met een DSP, niet zo 1 met tig schuifjes: die doen meer kwaad dan goed voor het geluid, en dat is zonder van zo'n mooie Marantz versterker) zou dan een optie kunnen zijn.

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 14:05
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Pieterwolters,

in basis heb je gelijk. Alleen niet iedereen heeft de juiste speakers in de juiste opstelling staan. En dan is een beetje hoog en een beetje laag erbij bij een huiskamer geluid wel een optie om een "aangename" sound te krijgen. OT Ooit electrostaten gehoord met een klasse a versterker zonder toonregeling in een huiskamer die aangepast was aan de speakers, top sound!

sc
door scanner - Jul 7, 2014 om 16:43
36 Antwoorden / 60 Vragen

Pieterwolters heeft het over een DSP. Ik ben niet zo ingevoerd in deze materie.Wat is DSP. Wat is een goede Eq voor mijn PM 66SE? Ik hoef geen top apparaat maar ik wil wel een degelijke.

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 16:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

DSP = volgens google Klik HIER, wel engels.

sc
door scanner - Jul 7, 2014 om 18:20
36 Antwoorden / 60 Vragen

Ok, duidelijk waar DSP voor staat.Maar hoe weet ik dat als ik een Eq koop?
Staat dat ergens?? Nog een tip welk merk EQ's levert??

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 18:24
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als je mazzel hebt koop je voor weinig een EQ op marktplaats, maar ga eens naar een klik HIER als voorbeeld, kan je zelf kijken in welke prijsrange je zoekt.

h19l49
door h19l49 - Jul 9, 2014 om 14:43
121 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas hebben veel audio apparaten tegenwoordig geen bass en/of treble instellingen meer maar gewoon meerdere vaste voorkeursinstellingen door de fabriek ingesteld en zelden of nooit echt goed werkend.
Zelf gebruik ik de pc als afspeelmedium voor audio en video en daar is veel, soms gratis, software voor om het geluid dan zo te regelen zoals je prettig vind, vaak zit het ook ingebakken in de software om deze bestanden af te spelen, bv Cyberlink power dvd 14 enz.
De audio uitgang van de pc heb ik dus aangesloten op de versterker.
Zelfs voor 2.0 audio is een mogelijkheid om een licht imitatie surround effect te bereiken die verbluffend goed werkt, uiteraard dit niet overdrijven.
Ook kun je via de pc de geluidssterkte zo instellen dat alle muziek op de zelfde geluidssterkte wordt afgespeeld.
Succes!.

gompy2
door gompy2 - Jul 9, 2014 om 15:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@scanner.

Wat Mahadma adviseert is inderdaad de beste optie voor je.
Een Equalizer kan je geven waar aan je denkt te kort te komen.
Ik heb jaren een configuratie gehad met een equalizer er tussen.

In principe heeft PieterWolters gelijk.
Een goede versterker behoeft geen extra apparaten om een geluid goed te laten klinken, maar het is niet de versterker alleen.
De speakers moeten ook "in line" zijn met de versterker.
Daar bedoel ik mee dat de weergave van een speaker zo goed moet zijn dat ie "in principe" het gehele frequentiegebied goed moet kunnen weergeven wat die van de versterker aangeboden krijgt.
En voor goede speakerboxen komt best heel wat voor kijken, het zijn best complexe apparaten als ze goed gebouwd zijn, en zo gebouwd zijn zoals het behoort.
Het gezegde is niet voor niets, "een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel".
Die zwakste schakel kan inderdaad je versterker zijn(kom ik zo op terug), maar ook dus je speakers, maar ook je eigen gehoor.
Je eigen gehoor kan ook bepaalde frequentiegebieden niet goed (meer) waarnemen, dat kan laag zijn, maar ook in het hogere gebied, zeker als men wat ouder wordt.
Daardoor kan het ook lijken dat een geluid wat uit de speaker komt erg vlak klinkt.
En voor dat alles is een equalizer inderdaad een goede oplossing.

Je Marantz PM66SE versterker.
Er is een speciaal Maranzt forum.
Erg leuk voor geïnteresseerden, en één forum lid heeft een Marantz PM66SE versterker gereviseerd en foto's geplaatst.
Misschien leuk voor je om te bekijken.
Klik hier-> Maratntz PM66se versterker

ro
door ron530 - Jul 9, 2014 om 16:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vrijwel nieuwe Marantz versterker PM66SE klopt niet helemaal want de versterker is in 1997 op de markt gekomen zie link.

http://audio-database.com/MARANTZ/amp/pm-66sev-e.html

In de frequentie techniek gaat de versterker hoog boven de HIFI norm uit want die gaat van 20Hz tot 20Khz deze versterker gaat nog veel verder namelijk 10Hz tot 100Khz.
Als ik de bezitter van deze versterker was ging ik niet voor een equalizer maar voor nieuwe luidsprekers die deze frequenties aan kunnen.

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2014 om 17:05
11540 Antwoorden / 51 Vragen

1/2 off topic:

als "men" een stereo installatie koopt wordt er meestal eerst naar de versterker gekeken, een tuner, een cd/dvd speler enz. En als sluitpost komt "men" erachter dat er ook nog speakers nodig zijn. En dat wordt dus de sluitpost. En als het goed gaat, dat alles in gelijke kwaliteit is, worden er vaak nog dunne flut kabeltjes gebruikt ipv een mooie stevige dikke luidspreker kabel.

Waaruit moge blijken: waar zit de zwakste schakel?

Anders gezien, kijk naar wat je totaal te besteden hebt en ga bij een goede winkel kijken en LUISTEREN. En verdeel je besteedbaar bedrag over wat je nodig hebt.

Al koop je de beste versterker met flut boxen, heb je nog, wat je er ook aan doet, een flut geluid. Maar heb je een flut versterker met goede boxen, heb je nog steeds een flutgeluid. Zorg voor een balans in je kwaliteiten.

la
door laptop123 - Jul 9, 2014 om 19:07
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste scanner,

U kan is proberen in de gebruikshandleiding te kijken, heeft u die niet kan u ook proberen via het menu in de versterker. Heeft u een versterker met een meet microfoon ? die stelt de beste mogelijke accoustic van de luidsprekers in ten opzichte van de kamer en opstelling.

Gr, peter

pi
door pieterwolters - Jul 9, 2014 om 20:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@laptop123: het betreft hier een "ouderwetse", maar behoorlijk goede, versterker. Die heeft geen menu en andere toestanden, maar doet gewoon wat een goede versterker moet doen.

@ron530: het kan dan wel een oude versterker uit 1997 zijn, maar (mits in goede staat) deze speelt menig nieuwe versterker weg. Voor een versterker is hij ook nog geeneens oud. Een beetje versterker gaat makkelijk 30 jaar mee.

labren
door labren - Jul 9, 2014 om 21:56
862 Antwoorden / 0 Vragen

of je leest de gebruiksaanwijzing die je er bij gekregen heb !!! of zoek die op , op het internet !! als je die niet hebt

sc
door scanner - Jul 10, 2014 om 15:52
36 Antwoorden / 60 Vragen

Aan allen die gereageerd hebben, allereerst dank voor de moeite.
Voor de duidelijkheid met vrijwel nieuwe versterker, bedoel ik dat ik de versterker een tijdje geleden heb gekocht en te weinig heb gebruikt.
Dit aparaat en boxen zijn gekocht bij een speciaalzaak in Weerdinge.
Ik heb bij een paar zaken én bij Marantz geínformeerd en krijg vrijwel identieke
adviezen: Plaats je boxen goed en je hebt geen EQ nodig. Dit was dat uitspraak en daar ga ik het mee doen.

sl
door slobberbone - Jul 10, 2014 om 16:28
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=scanner schreef op donderdag 10 jul 2014, 15:52]Aan allen die gereageerd hebben, allereerst dank voor de moeite.
Voor de duidelijkheid met vrijwel nieuwe versterker, bedoel ik dat ik de versterker een tijdje geleden heb gekocht en te weinig heb gebruikt.
Dit aparaat en boxen zijn gekocht bij een speciaalzaak in Weerdinge.
Ik heb bij een paar zaken én bij Marantz geínformeerd en krijg vrijwel identieke
adviezen: Plaats je boxen goed en je hebt geen EQ nodig. Dit was dat uitspraak en daar ga ik het mee doen.

Leuk advies maar vaak is zo als je een beetje slechte akoestiek heb in je woonkamer en je blijft schuiven en dan kom je tot conclusie dat je speaker midden in de woonkamer komen te staan en dat is ook niet altijd praktisch en zorgt voor irritatie bij vrouw des huizes :(

Dan is DSP een leuk vinding om staande golven te elimineren en zorgt voor een strakke laagweergave.