vi
door vixen6 Jul 22, 2014 om 19:56
Geldzaken & recht

Bedrag ten onrechte overgemaakt

op 10 juni heb ik een bedrag overgemaakt op een rekeningnummer bij de ABN AMRO bank. Dit bedrag was bedoeld als eerste huurbetaling voor mijn moeder van haar nieuwe woning. Nu blijkt dat het geld is terecht gekomen bij een bedrijf (?). Mijn bank gaat een onderzoek instellen om dit bedrag terug te krijgen. Maar zeggen dat het wellicht kan zijn dat ik het niet terug krijg. Is dat zo. Kan dit zo maar? Waarom is het niet mogelijk om een bedrag te storneren? Het gaat om 581 euro. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik nog meer doen?
Graag jullie hulp.

Dank, groet,
Viv

2566 11 Rapporteer

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 22, 2014 om 20:10
423 Antwoorden / 4 Vragen

Het is heel jammer, maar storneren kan je alleen bij automatische incasso's en niet als jezelf het geld hebt overgemaakt via internetbankieren, iDeal of acceptgiro.
Vooral met de nieuwe IBAN rekeningnummers is het 4 keer goed kijken of je de juiste gegevens hebt ingevoerd.

De bank gaat vragen aan het bedrijf of zij zo vriendelijk willen zijn om het geld terug te betalen. Als zij dat niet willen, dan zit je met een groot probleem.

Slimste is om ook even te googelen op het "oude" banknummer (dus alleen de laatste cijfers) misschien vind je op die manier het bedrijf en kan je als ze niet met de bank willen mee werken zelf nog contact leggen

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zelf geld overmaakt op een rekening kunt u dat inderdaad niet storneren. Storneren is alleen mogelijk bij incasso's en ook nog niet hij alle

U hebt dus zelf de fout gemaakt door een verkeerd rekeningnummer in te voeren. .

De bank zal waarschijnlijk aan de ontvanger verzoeken het geld terug te storten. Als de ontvanger daar geen gehoor aan geeft, kan de bank, maar dat hoeven ze niet, aan u de NAW gegevens beschikbaar stellen van de ontvanger zodat u zelf stappen kunt ondernemen.

U hebt dus wel recht om dat held terug te krijgen, want het was een onverschuldigde betaling. Maar het zal wellicht moeite kosten.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2014 om 21:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vixen6,

Dat wordt lastig.

Heb je het verkeerde rekeningnummer ingevoerd? Vraag dan aan jouw bank of ze het geld kunnen terughalen.

Wat zijn mijn rechten?

Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.

Wat kan ik het beste doen?

Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.
(Bron:Consumentenbond).

Suc6

jantje7
door jantje7 - Jul 22, 2014 om 21:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt ook zelf een verzoek indienen om het geld terug te storten. Maak € 0,01 over naar dat bankrekening nummer en zet bij de mededeling uw vergissing en vraag of ze het terug willen storten. Een zielig verhaal hierbij kan wonderen doen.

zoekster
door zoekster - Jul 22, 2014 om 22:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 22 jul 2014, 21:22]U kunt ook zelf een verzoek indienen om het geld terug te storten. Maak € 0,01 over naar dat bankrekening nummer en zet bij de mededeling uw vergissing en vraag of ze het terug willen storten. Een zielig verhaal hierbij kan wonderen doen.
Zoiets werkt wel bij een particulier. Ik vrees dat het bij een bedrijf gewoon op de grote geldhoop terecht komt. Maar het is te proberen.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 23, 2014 om 00:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u een fout nummer in gevuld en niet eerst controle uit gevoerd voor dat u verder bent gegaan, dat moet ui altijd doen. Doe ik zelf altijd voordat ik toestemming geef.

vi
door vixen6 - Jul 23, 2014 om 12:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=abnamro schreef op woensdag 23 jul 2014, 11:16]Beste Viv,

Ik kan me voorstellen dat je het bedrag zo snel mogelijk terug wilt ontvangen.

Het is inderdaad zo dat overboekingen die je zelf hebt verstuurd, niet meer gestorneerd kunnen worden. Uit je bericht wordt niet duidelijk of je zelf ook bij ABN AMRO bankiert. De procedure, zoals jij die uitlegt, klopt echter. Wij hebben geen middelen om bij de begunstigde af te dwingen het geld terug te storten. Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag per ongeluk heeft ontvangen, kan je het beste het onderzoek bij je bank afwachten.

Mocht je nog vragen hebben, of bijvoorbeeld telefonisch contact met ons willen hebben, laat me dit dan weten.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO N.V.
Mw. L. Rietdijk

Geachte mw. Rietdijk,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb inderdaad contact gehad met ABN AMRO en zij hebben mij geadviseerd om het onderzoek van de ING af te wachten. Ondertussen heb ik op naam gezocht naar het bedrijf. De naam dat gekoppeld is aan het rekeningnummer. Ik heb deze 2 bedrijven gebeld. Eentje heeft gelijk de rekening geraadpleegd en op hun rekening is het niet ontvangen. Toen het 2de bedrijf benaderd. Eerst werd gezegd dat ze op vakantie zijn en niets kunnen nakijken. Vervolgens vroeg de dame mij naar mijn naam en zei dat ze pas in Augustus terug zijn van vakantie. Vreemd he. Ik denk dat deze 2e bedrijf het geld heeft ontvangen. Nu hoop ik dat het terugkomt. Het ging nl. om betaling van de huur voor mijn moeder van juni.

Ik hoop dat echt van harte dat dit opgelost wordt.

Groet,
Viv

zoekster
door zoekster - Jul 23, 2014 om 12:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=vixen6 schreef op woensdag 23 jul 2014, 12:10]

Toen het 2de bedrijf benaderd. Eerst werd gezegd dat ze op vakantie zijn en niets kunnen nakijken. Vervolgens vroeg de dame mij naar mijn naam en zei dat ze pas in Augustus terug zijn van vakantie. Vreemd he. Ik denk dat deze 2e bedrijf het geld heeft ontvangen. Nu hoop ik dat het terugkomt. Het ging nl. om betaling van de huur voor mijn moeder van juni.

Ik hoop dat echt van harte dat dit opgelost wordt.

Groet,
Viv
Het kan zo zijn dat degene die gaat over de boekhouding en facturering van het bedrijf nu op vakantie is, dus op zich hoeft het niet vreemd te zijn.

Verder, als je toevallig ook een e-mail adres hebt van dit bedrijf, stuur dan nu meteen een mail met een verzoek om het na te kijken en de nodige informatie. Over ruim een week is het augustus en dan kunnen ze er meteen mee aan de slag ;-)

zoekster
door zoekster - Jul 23, 2014 om 13:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mocht het bedrijf niet direct meewerken, dan zal de bank u waarschijnlijk wel vertellen over welk bedrijf het gaat. Lijkt me minder geheim dan de NAW gegevens verstrekken van een particulier.
Kunt u dat overigens niet zien op uw afschrift?

Vervolgens belt u naar het bedrijf en dan vraagt u of deze het bedrag terug stort. Stuur voor de zekerheid ook nog een mail/brief waarin u nogmaals het bedrag en uw rekeningnummer vermeldt. Vermeld daarin ook de datum waarop het bedrijf het bedrag hoogstwaarschijnlijk van u heeft ontvangen. Dus 10 of 11 juni.

Een normaal bedrijf zal de betaling op uw rekening terugstorten. En anders kunt u eventueel een incassobureau inschakelen en als het dan nog niet lukt, moet u naar de rechter.

abnamro
door abnamro - Jul 23, 2014 om 17:20
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Viv,

Ik kan me voorstellen dat je het bedrag zo snel mogelijk terug wilt ontvangen.

Het is inderdaad zo dat overboekingen die je zelf hebt verstuurd, niet meer gestorneerd kunnen worden. Uit je bericht wordt niet duidelijk of je zelf ook bij ABN AMRO bankiert. De procedure, zoals jij die uitlegt, klopt echter. Wij hebben geen middelen om bij de begunstigde af te dwingen het geld terug te storten. Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag per ongeluk heeft ontvangen, kan je het beste het onderzoek bij je bank afwachten.

Mocht je nog vragen hebben, of bijvoorbeeld telefonisch contact met ons willen hebben, laat me dit dan weten.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO N.V.
Mw. L. Rietdijk

abnamro
door abnamro - Jul 24, 2014 om 12:55
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Viv,

Goed om lezen dat jouw eigen bank al een onderzoek is gestart en dat je zelf ook het bedrijf hebt geprobeerd te benaderen.

Ik hoop dat je het bedrag terug ontvangt.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. S. Moussa