avhelvoort
door avhelvoort Sep 13, 2014 om 15:40
Garantie & verzekeringen

Bedrijfsongeval, doorbetaald?

Ik zit met een vraag,

Gelukkig is zo iets nog niet voorgevallen, maar een collega van me viel van een huishoudtrapje, wat hij even gebruikte om ergens naar te kijken, hij had lichte verwondingen maar kon gewoon werken.
Maar de persoon die bij ons gaat over veiligheid en keuren, zei toen tegen hem dat het maar goed is dat er verder niks aan de hand is anders zou hij niet uitbetaald hebben gekregen de tijd dat hij ziek thuis zou zitten.

Nu is mijn vraag, kan een werkgever dat zomaar doen?
En hoe zit het eigenlijk met arbeidsongeschiktheid, zou het dan ook zo zijn dat hij die uitkering dan niet zou krijgen als er zwaar lichamelijk letsel zou hebben opgelopen (bij andere werkzaamheden).

We zijn overigens VCA geschoold.

1131 5 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2014 om 16:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier . Vreemd dat de persoon die over veiligheid gaat dit zo maar even zei. Ligt heel wat genuanceerder dan dat.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 16:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat is dat voor een persoon die over veiligheid en keuren gaat? Toch geen arbo arts of iets dergelijks? Als u door een bedrijfsongeval niet kunt werken, komt u in de ziektewet. Dan krijgt u 70% van het loon. Dat moet gewoon uitgekeerd worden.

Nu iets anders, de 30% die niet wordt uitgekeerd, dat is in feite schade die u als werknemer oploopt door het ongeval. Die wordt bijna altijd uitgekeerd, tenzij de werkgever kan aantonen dat u schade oploopt door opzet of bewuste roekeloosheid. Wordt zo'n trapje bijv. altijd gebruikt voor dergelijke handelingen, dan is de werkgever aansprakelijk voor de schade. Daar is de werkgever voor verzekerd. Bedrijfsongevallen liggen bijna altijd in de aansprakelijkheid van de werkgever, maar soms ook niet. De 70% houdt u natuurlijk altijd.

Ik heb wel mijn bedenkingen over de sfeer in uw bedrijf, als je zoiets krijgt toegeworpen als je een ongevalletje hebt. Wat een mentaliteit!

avhelvoort
door avhelvoort - Sep 14, 2014 om 19:54
82 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties ben al wat wijzer geworden vooral van de 30 en 70%

Al las ik hier een bericht van Vladje en denk toch dat er zeker wel een grote kern van waarheid in zat.

[quote]Burgerlijk Wetboek Boek 7, Bijzondere overeenkomsten

Afdeling 6. Enkele bijzondere verplichtingen van de werkgever

Artikel 658

1. De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.

2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.

3. Van de leden 1 en 2 en van hetgeen titel 3 van Boek 6, bepaalt over de aansprakelijkheid van de werkgever kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

4. Hij die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf arbeid laat verrichten door een persoon met wie hij geen arbeidsovereenkomst heeft, is overeenkomstig de leden 1 tot en met 3 aansprakelijk voor de schade die deze persoon in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt. De kantonrechter is bevoegd kennis te nemen van vorderingen op grond van de eerste zin van dit lid.

Op grond van art. 658, lid 2, van BW7, kan je de rekening van de behandeling indienen bij je werkgever. De werkgever kan dit bedrag coulancehalve als een volledig onverplichte vergoeding uitkeren, dan heeft het voor de werkgever geen juridische repercussies. En de ficus vindt het goed wanneer een werkgever medische kosten aan zijn werknemer vergoedt. Het bedrag is dan ook nog eens volledig vrij van loonheffing.

Vladja

Ik bedoel de werkgever heeft wel een goeie trap geleverd en die is ook gekeurd, dat er vervolgens een ander trapje is gepakt wat niet gekeurd is kan volgens mij worden gezien als opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.
(al was het niet zo bedoeld)

of heb ik dat verkeerd, wat mogelijk zie ik dat verkeerd?

gr. avhelvoort

zoekster
door zoekster - Sep 14, 2014 om 20:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik weet niet in hoeverre het pakken van het verkeerde trapje de werknemer kan worden toegerekend.
Het zal wel van de volledige situatie afhangen.

Als u professionals hierover wilt spreken, dan kunt u rechtswinkel.nl hierover gratis een vraag stellen.

klik HIER

Daar zitten arbeidsrechtsjuristen die iedere dag met dit soort problematiek te maken hebben.

avhelvoort
door avhelvoort - Sep 15, 2014 om 15:10
82 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ja ik was benieuwd in hoeve het ongeveer was wat, dit was maar even een voorbeeld en er waren verder geen financiële gevolgen alleen wat lichte lichamelijke verwondingen maar zeker niks ernstigs.
En elk voorval zal anders zijn denk ik, dus om daar nu ook meteen de rechtswinkel mee lastig te vallen vind ik iets te ver gaan.

Maar iedereen wel bedankt voor het delen van de informatie.