ba
door bark Feb 22, 2014 om 17:57
Geldzaken & recht

Beëindiging huurovereenkomst bij vervelende huisbaas

Beste,

De afgelopen twee en een half jaar heb ik op een kamer gewoond. Ik ben nu echter zo goed als afgestudeerd en wil op zeer korte termijn een appartement betrekken in een andere stad. Deze termijn is voor mij persoonlijk maximaal twee maanden, daar ik met een partner ga.

Aangezien mijn huurcontract me op het moment een aantal onduidelijkheden oplevert zit ik met een aantal vragen. Vragen waar ik voor mezelf na zelf zoeken, nog geen goed antwoord op heb kunnen geven.

Vragen:
- Hoe het zit met het beëindigen van de huurovereenkomst bij het huren van een kamer van een particulier?
- Mag een kamer stilzwijgend met één jaar verlengd worden?
- Zijn de verplichtingen die de huurbaas van me eist redelijk of is dit onredelijk?

Mijn contract zegt dat ik elk jaar de huur op een vast tijdstip opnieuw voor de periode van één jaar overnieuw aanga. Echter mag dit bij mij weten niet en is dat wettelijk ook niet bindend, zelfs als staat het in de huurovereenkomst.

Wat er precies in het huurcontract staat is te vinden onderaan dit bericht.

Dit vond ik een artikel uit het wetboek waarin het volgende stond (ik kan het artikel helaas niet meer vinden):
Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd kan niet langer zijn dan 12 maanden en kan daarna elke keer met een maand verlengd word. Dit uiteraard met in acht neming van de opzegtermijn welke gelijk is aan de overeengekomen betalingstermijn (in mijn geval per maand, dus één maand). Ik kan dit artikel echter niet meer vinden, en via diverse sites wordt ik niet veel wijzer. Toch wil ik graag enige kennis inwinnen alvorens ik tot opzegging overga.

In mijn huurcontract/overeenkomst staat het volgende:
-----
Blad 1:
De huur wordt aangegaan voor de duur van minstens 13 maanden en bij niet tijdige opzegging (minstens één maand voor het einde van de overeengekomen huur-periode, middels een aangetekend schrijven) telkens automatisch verlengd tot 31 augustus van het volgende jaar.

Blad 2:
Huur-beëindiging gedurende de eerste overeengekomen huur-periode van bv. twaalf maanden is binnen die gestelde termijn niet mogelijk. ook niet in de winter-periode: oktober t/m maart.

Bij beëindiging van de huur na de op de eerste bladzijde van dit contract overeengekomen huurperiode zal (alleen in dringende gevallen, mits de verhuurder met de voortijdige huur-beëindiging instemt), de huurder 250 euro aan verhuurder verschuldigd zijn, wegens schoonmaak en administratiekosten etc.

Tevens zal bij een voortijdige huur-beëindiging door de huurder op hem de verplichting rusten ruim voor de datum van vertrek (minsten één maand) aan verhuurder de naam en verder gegevens van een eventuele kandidaat voor overname v.d. volgende huurperiode (minstens één jaar) op te geven. Met andere woorden hij/zij is verplicht te zorgen voor een andere huurder, welke de goedkeuring van de verhuurder kan dragen, daar hij/zij tot de datum van de overeengekomen huurperiode verantwoordelijk blijft voor de betaling van de huur en alle bijkomende kosten.

Bijvraag:
Het huurcontract dat ik destijds ontvangen heb (twee stuks) is gemaakt op een typemachine, waarbij er verbetering te zien zijn met pen en er ook met pen in het contract geschreven is. Tevens staan er eisen in die bepaalde bedden, banken etc. verbieden. Hoe gaat een huurcommissie hier mee om?

1372 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2014 om 18:10
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Je kunt gewoon per maand opzeggen, kort en krachtig. Wat de verhuurder je eventueel wijs maakt zijn praatjes voor de vaak. Het eerste jaar kan ik me nog voorstellen dat je aan een contract vastzit maar die periode heb je al gehad.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2014 om 18:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Tip voor een eventuele volgende keer: maak je vraag wat korten. Sorry.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2014 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mocht u hier nog verder vragen over hebben, bijvoorbeeld over de juiste manier van opzeggen, uw borg, en die dwaze regel over die € 250, neem dan contact op met het Juridisch Loket, zie Google voor de openingstijden. Zij helpen u graag en gratis.

De teruggave van de borg, als u die betaald hebt, zal ook wel problemen op gaan leveren.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 22, 2014 om 18:47
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat vele de borg vergeten en erg traag of nooit uitbetalen verrekenen de meeste huurder de laatste maand met de reeds betaalde borg....

Alleen bij schade krijg je nog een claim dus word wanbetaler voor de zekerheid.
Het op laatste moment verrekenen van verschil als de huur meer is als borg mag dus op laatste dagen....

Wel is tijdig opzeggen beter want de verhuurder wil graag aansluitend verhuren en dus niet 1 maand met lege kamer zitten.
Dus 1 maand van te voren opzeggen en op zijn bank ziet hij dan wel dat je de laatste maand.......

mi
door miepje58 - Feb 23, 2014 om 13:48
208 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom heb je dat rare contract dan getekend?

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2014 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=miepje58 schreef op zondag 23 feb 2014, 13:48]Waarom heb je dat rare contract dan getekend?

Misschien had de Ts dringend een kamer nodig en dan ben je aan de heidenen overgeleverd. Maar niet alles wat in een contract staat, is rechtsgeldig en dan hoef je je er niet aan te houden.