lindatexel
door lindatexel Jun 30, 2014 om 11:04
Geldzaken & recht

Bekeuring parkeren in BERM van voorrangsweg

ik heb een bekeuring gehad omdat ik heb geparkeerd in de berm van een voorrangsweg. De parkeerwachter zegt dat de berm hetzelfde is al de rijbaan ( en behoord tot de rijbaan) dus heb ik op de rijbaan geparkeerd. In het regelment verkeersregels en verkeerstekens 1990(RVV1990) staat: De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren: Artikel 24 lid C: buiten de bebouwde kom OP DE RIJBAAN van een voorrangsweg. Maar op rijscholen word geleerd dat : de RIJBAAN het VERHARDE gedeelte is van de weg, dus niet de berm, dus de berm is niet de rijbaan!.en daar mag dus WEL worden geparkeerd. Ook heb ik een wet uit 1930 gevonden die over het onderhouden van wegen gaat en deze spreekt dat een weg altijd uit 2 of 3 gedeelte bestaat: de rijbaan, de berm en eventueel de bermsloot. Volgens de parkeerwacht word het verkeerd geleerd op rijscholen en is de berm ook de rijbaan. Ik heb dus op mijn verbaal staan dat ik op de rijbaan heb geparkeerd, terwijl ik in de berm stond. Ik heb gelukkig hiervan wel getuigen. Wie heeft nu gelijk?

13608 22 Rapporteer

door 14peter - Jun 30, 2014 om 11:21
567 Antwoorden / 2 Vragen

U. Laten we even beginnen met die wet uit 1930; stopt u die maar terug waar u hem vandaan heeft gehaald. Die wet slaat niet op u (behoudens het geval u daar toevallig in opdracht van de wegbeheerder met een grasmaaier liep te leuren...)

Het RVV noemt de rijbaan in haar eerste artikel, en beschrijft deze als elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden. Als de rest van datzelfde RVV doorleest zult u met mij moeten concluderen dat de berm nooit word aangewezen als plaat voor rijdende voertuigen, maar wel voor andere verkeersdeelnemers (bijv in artikel 4 lid 3 voor de voetganger). De berm behoort zodoende dus niet tot de rijbaan en is een afzonderlijk deel van de weg.

Cookies
door Cookies - Jun 30, 2014 om 11:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stond er een verkeersbord: verboden te parkeren en was het binnen de bebouwde kom, dan mag niet niet in de berm parkeren.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 30, 2014 om 12:52
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Klik even hier en scroll door naar "Parkeren buiten de bebouwde kom".

valerius-2
door valerius-2 - Jun 30, 2014 om 13:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens mij als ik de reactie's bekijk is de bekeuring juist .alleen al omdat u de berm gaat verlaten en u het de rest van de rijbaan in gevaar kan brengen. Daar voor is dan ook het parkeer verbod terplaatse gemaakt.

lindatexel
door lindatexel - Jun 30, 2014 om 14:13
25 Antwoorden / 6 Vragen

de voorrangs weg was BUITEN de bebouwde kom, de auto was NAAST de dam van een agrarisch A blok geparkeerd, dit doen we vaker als er werkzaam heden worden verricht op het land en nu in deze tijd is het erg druk. Volgens de parkeer wacht moeten we de auto maar op de ( eigen)dam parkeren, dat is erg handig als je er langs moet met agrarisch werktuigen e.d.
Er is nergens in deze berm een parkeer verbodsbord, het is een gewone voorrangsweg ( gele ruit) met een brede berm en bermsloot langs een agrarisch perceel met dam. In alle lesmateriaal van Rijscholen staat dat er WEL in de berm geparkeerd mag worden, maar NIET op de RIJBAAN, maar onze parkeerwacht zegt dat dit allemaal fout is. Gek genoeg heeft hij op het proces verbaal "staat op rijbaan"gezet.

door 14peter - Jun 30, 2014 om 14:24
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lindatexel schreef op maandag 30 jun 2014, 14:13]Gek genoeg heeft hij op het proces verbaal "staat op rijbaan"gezet.

Dan heb je dus getuigen nodig die willen bevestigen dat je in de berm stond! Hoe meer hoe beter en bij een hoorzitting vraag je ze om mee te gaan

lindatexel
door lindatexel - Jun 30, 2014 om 14:30
25 Antwoorden / 6 Vragen

ik heb wel een getuige, de man die naast ons perceel aan het werk was heeft gezien dat ze er een prent op plakte en dat de auto netjes naast de dam geparkeerd stond. Ik dacht dat je schriftelijk kon protesteren? Moet je er dan helemaal heen? Lekker zeg, ik woon op een waddeneiland, de reis naar de vaste wal zal misschien wel meer gaan kosten dat de boete , misschien doen ze het dan daarom wel.je betaald dan toch wel, hele dag kwijt, hoge reiskosten, tjonge tjonge wat een raar land is nederland geworden.

door 14peter - Jun 30, 2014 om 14:36
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lindatexel schreef op maandag 30 jun 2014, 14:30]ik heb wel een getuige, de man die naast ons perceel aan het werk was heeft gezien dat ze er een prent op plakte en dat de auto netjes naast de dam geparkeerd stond. Ik dacht dat je schriftelijk kon protesteren? Moet je er dan helemaal heen? Lekker zeg, ik woon op een waddeneiland, de reis naar de vaste wal zal misschien wel meer gaan kosten dat de boete , misschien doen ze het dan daarom wel.je betaald dan toch wel, hele dag kwijt, hoge reiskosten, tjonge tjonge wat een raar land is nederland geworden.

Je kunt het schriftelijk proberen, met een ondertekende verklaring van die meneer, maar als je een uitnodiging krijgt en je niet gaat is de kans erg groot dat het afgewimpeld word.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 30, 2014 om 20:58
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Niet geschoten, altijd mis. Schrijf om te beginnen binnen 6 weken een bezwaarschrift. Stuur de ondertekende verklaring van de getuige mee. Mocht het bezwaar worden afgewezen kunt u altijd nog bedenken of u naar de rechter gaat. Zie hier het stappenplan.

lindatexel
door lindatexel - Jun 30, 2014 om 23:44
25 Antwoorden / 6 Vragen

@boppe1943, bedankt, dit in nuttige info waar ik iets mee kan.

aurora1
door aurora1 - Jul 1, 2014 om 02:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u klik hier en klik hier iets aan heeft.
Maak eventueel een foto van hoe geparkeerd was en stuur die met de getuigenverklaring mee bij het bezwaar.

ph
door philip36 - Jul 1, 2014 om 08:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vraag me af of een parkeerwachter bevoegd is om buiten de bebouwde kom, bekeuringen uit te schrijven.

lindatexel
door lindatexel - Jul 1, 2014 om 08:58
25 Antwoorden / 6 Vragen

@aurora1, leuk, die foto met tekst had ik al geprint en meegenomen naar het "spreekuur"op het gemeentehuis van de parkeerwachten. Maar hier werd mij gezegt dat dit verkeerd is en dat een auto die zo staat zeker wel beboet word. Ze zeggen mij dat een auto dus niet zo mag staan omdat de berm ook de rijbaan is, leert heel nederland het dus verkeerd??? of is de Texelse verkeerswet anders dan de nederlandse. Nu, dan mogen de toeristen maar uitkijken, ik hoorde trouwens dat het op het ogenblik boetes regend op texel, mensen kijk dus maar uit als je naar texel op vakantie gaat!!!.

door 1953 - Jul 1, 2014 om 10:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het gaat dus om de 'bebouwde kom' anders dan heeft deze boa geen bevoegdheid tot verbaliseren.

lindatexel
door lindatexel - Jul 1, 2014 om 11:10
25 Antwoorden / 6 Vragen

@1953: nee, het gaat om het buitengebied, in de berm van een voorrangsweg, deze weg doorkruist agrarisch gebied waar wij ook weide land hebben.
Mag een BOA of parkeerwachter dan niet bekeuren in het buitengebied, dus buiten de bebouwde kom? Mag alleen de politie in het buitengebied bekeuren?
Op mijn Aankondiging van Beschikking ( de bon dus) staat: Binnen / buiten bouwde kom:BINNEN.
( dit is onjuist, de weg licht BUITEN de bebouwde kom in agrarisch gebied)
Dan staat daar weer onder: parkeren BUITEN de bebouwde kom OP RIJBAAN voorrangsweg
Toelichting: staat geparkeerd LANGS een voorrangsweg BUITEN de bebouwde kom bord 1.
Dus 3 verschillende voorstellingen van de zaak, 1 x binnen en 2 x buiten, 1 x op de rijbaan en 1 x naast de rijbaan ( deze laatste versie klopt dus, ik stond op de berm.)

door 1953 - Jul 2, 2014 om 00:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=lindatexel schreef op dinsdag 1 jul 2014, 11:10]@1953: nee, het gaat om het buitengebied, in de berm van een voorrangsweg, deze weg doorkruist agrarisch gebied waar wij ook weide land hebben.
Mag een BOA of parkeerwachter dan niet bekeuren in het buitengebied, dus buiten de bebouwde kom? Mag alleen de politie in het buitengebied bekeuren?
Op mijn Aankondiging van Beschikking ( de bon dus) staat: Binnen / buiten bouwde kom:BINNEN.
( dit is onjuist, de weg licht BUITEN de bebouwde kom in agrarisch gebied)
Dan staat daar weer onder: parkeren BUITEN de bebouwde kom OP RIJBAAN voorrangsweg
Toelichting: staat geparkeerd LANGS een voorrangsweg BUITEN de bebouwde kom bord 1.
Dus 3 verschillende voorstellingen van de zaak, 1 x binnen en 2 x buiten, 1 x op de rijbaan en 1 x naast de rijbaan ( deze laatste versie klopt dus, ik stond op de berm.)

Oké! Buiten de bebouwde kom een buitengebied. Buiten de bebouwde kom is het de binnen de gemeentegrenzen?

Wie is de wegbeheerder? Maximale snelheid ter plaatse?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 2, 2014 om 12:25
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Er gelden hier 2 regels;
a. de overheid heeft altijd gelijk
b. onverhoopt niet het geval treedt regel a. automatisch in werking

Maak het ze zo lastig mogelijk, kost het sowieso meer dan dat het oplevert.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 2, 2014 om 13:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Op de dam/inrit is legaal en vlak ernaast dus via deze op berg gereden officieel niet meer....

Dit is gemeente grond dus niet eigen grond en dan geld in de berm die bij we weg hoorde, dit is tevens voor uitwijken en pech gevallen dus ook de berm word bij de weg gerekend.

Op Autosnelwegen geld dat je moet stoppen op de vluchtstroom maar indien de berm niet zacht van regen is en stevige grond dat je door mag rijden in het gras om daar op hulp te wachten.

Dus de berm komt nu ook bij de weg.
Ook van belang is hoe breed deze berm is, net aan voldoende of kon je achter een bomenrij staan?

Het lijkt dat in beroep gaan tegen deze boete kan maar een foto met jou auto duidelijk in dezelfde situatie even tijdelijk parkeren en het alternatief ook van op de oprit staan want dan maak je enige kans maar geen garantie.

Zijn er duidelijke sporen bij Uw inrit en andere dat het regelmatig gebeurde of was het hoog gras waar zelden iemand stond, want ook dat kan in de bewijslast helpen.
Gedogen jarenlang en niet optreden zal eerder geseponeerd worden dan een eenmalige in hoge gras zetten....

Dus zijn er op Uw plek en diverse andere rijsporen van regelmatig gebruik of niet!

lindatexel
door lindatexel - Jul 2, 2014 om 13:32
25 Antwoorden / 6 Vragen

@1953. de weg is BINNEN de gemeentegrenzen. De wegbeheerder is de gemeente Texel. De max snelheid is 80 km en op het laatste stuk( langs een gehucht,begraafplaats en kruizing) 60 km pu. Op het laatste stuk ( dus waar 60 km pu geldt)t.ov de begraafplaats, had ik mijn auto naast de dam van een agrarisch A blok geparkeerd.( dit A blok is mijn eigendom evenals de dam.)

lindatexel
door lindatexel - Jul 2, 2014 om 19:05
25 Antwoorden / 6 Vragen

Het schijnt iets te maken te hebben met een B1 bord, er staat vlak bij de dam een B1 bord. Dit is recentelijk geplaats inplaats van een knipperlicht. Dit bord is een 3 hoek met rode rand, de punt omhoog en midden in een fiets. Onder dit bord zit een klein bordje met 150 mtr (van kruising) zo ik daarom niet in de berm hebben mogen parkeren, van wege dit bord? En als dit zo is hoever van dat bord af mag je dan wel parkeren?

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2014 om 20:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie klik hier voor verkeersborden.
Waarschuwingsbord voor overstekende fietsers (na 150 meter?).

lindatexel
door lindatexel - Jul 2, 2014 om 21:17
25 Antwoorden / 6 Vragen

het bord dat als op de bekeuring is beschreven als een B1 bord is geen B1 bord maar een J24 bord met onderschrift 150 mt. Mag daar nu wel of niet vlakbij geparkeerd worden ? Het beschreven B1 bord is meer dan 200 mtr van de parkeerplaats verwijderd.