go
door golfh Mar 26, 2015 om 16:48
Geldzaken & recht

Belasting aangifte uitz 21 maart

Een opmerking overde uizending 21 maart over teruggave belasting i.v.m. heffingskorting en ouderenkorting. Er werd in de uitzending gezegd dat bijna alle ouderen met AOW en eventueel een klijn pensioen €300 terug kunnen ontvangen. Dit is echter niet juist omdat de ouderen korting niet voor verrekening (uitbetaling in aanmerking komt) Verder is ook vermelt dat de reiskosten bij ziekenbezoek bij een afstand 10 km of meer aftrekbaar is a 19 ct per km Hierbij horen een aantal voorwaarden die die niet in de uitzending zijn vermeld. Deze voorwaarden zijn dusdanig dat in de meeste gevallen van aftrekbaarheid geen sprake is. Voorlichting is goed maar dan moer het wel juist zijn.

m.vr.gr.
Henk Welling

731 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Voorlichting is goed maar dan moet het wel juist zijn........

Helemaal met je eens!

jantje7
door jantje7 - Mar 26, 2015 om 17:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Wat de ouderen korting betreft, deze is in zoverre aftrekbaar dat men nooit meer terug kan krijgen dan dat er ingehouden is.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 26, 2015 om 17:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn situatie;

Ik woon in dezelfde straat als mijn Specialist en tijdens honden uitlaten gesproken over deze uitzending.

Ik mag nu in plaat van mijn eigen gemeente nu naar ziekenhuis op 17,3 km afstand waar hij ook werkte omdat ik dan wel alles vergoed kreeg.

Ik doe dit als bewijs tegen deze maatregel die juist misbruik in de hand kan werken.

Omdat er vrije keuze in artsen is mag ik zelfs een ziekenhuis bij mijn 2e vakantie woning claimen en zo gratis rijden....
Alleen is dat wel erg veel KM en officieel mag dit.

Door de regel van minimaal 10 Km wat ik zelfs retour niet eens haalde veroorzaak je wel misbruik van je mag ook naast je eigen woonplaats ook elders een ziekenhuis zoeken....
Dat ik dan tevens naar familie ga of 2e huis doet er dan niet toe.

Deze minimale regel van 10 Km enkele reis en helaas meerdere keren per week nodig kan dus fraude in de hand werken.....
Regels zijn leuk maar beperken is vragen om creatief gebruik.
Mijn zus woonde op 11.4 Km dus kreeg wel alles en ik dus niets!

De uitzending is leuk maar ze houden natuurlijk geen rekening met uitzonderingen en de tijd is beperkt, ze geven aandacht maar er zijn uitzonderingen en aanvullende regels dus je moet zelf kijken of het ook voor jou geld.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die ouderenkorting die eventueel teruggevraagd kan worden, had betrekking op een oudere die de helft van de AOW krijgt, partner andere helft. Als die oudere dan een klein pensioen heeft, wordt op dat hele pensioentje volgens de eerste schijf belasting ingehouden. Maar op de AOW kan zo'n persoon niet de totale heffingskorting gebruiken. Als die persoon dan asngifte doet, wordt wel de totale heffingskorting benut en krijgt hij de teveel ingehouden loonheffing terug.

Dus die oudere moet wel ZELF een klein pensioen hebben.

Het zal inderdaad maar zelden voorkomen dat voor ziekenbezoek aftrek verleend kan worden. Maar het ging er met name om dat die aftrek niet van toepassing is voor een bezoek asn een te raadplegen dokter, specialist, tandarts, fysio en ga maar door. Daar is die € 0,19 NIET voir bestemd.

Dus voor vervoerkosten mag men de werkelijk gereden kilometers, dus heen en terug, al zijn dat er maar vier, aftrekken tegen de werkelijke kosten. En de belastingdienst accepteert daarvoor € 0,35 tot € 0,40 per kilometer.

Dus niet het sommetje gebruiken van de site van de ANWB.

@tot 15

U hoeft dus helemaal niet naar een andere plaats. U hebt deze reactie al eens gegeven en toen is u ook uitgelegd dat u het mis hebt.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15

Afgezien nog daarvan. Het is niet zo dat u alles vergoed krijgt. U kunt die kosten opvoeren bij de medische kosten en als die totale kosten boven een norm uitkomen, kunt u het restant aftrekken.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2015 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo golfh,

Neem aan dat je dit aan de redactie wilt melden.
Op dit forum kunnen we er weinig mee.

Klik onderaan deze pagina onder Algemeen op 'Contact met Kassa'

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Melden? Waaom? De voorlichting was niet onjuist.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2015 om 18:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1,

TS maakt een opmerking over de uitzending.
Ik neem aan en geef aan dat je dit aan de redactie kunt doorgeven; niet meer en niet minder.
Je commentaar is dus overbodig.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 26 mrt 2015, 18:06]@tijger1,

TS maakt een opmerking over de uitzending.
Ik neem aan en geef aan dat je dit aan de redactie kunt doorgeven; niet meer en niet minder.
Je commentaar is dus overbodig.

Overbodig? Integendeel.!.

De Ts geeft aan "Voorlichting is goed, maar moet wel juist zijn".

En de voorlichting was dus wel juist.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2015 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Laten we het er dan maar op houden dat de voorlichting juist doch onvolledig was.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschin moet de Ts dan de uitzending nog maar een keer bekijken, dan weet hij meer.

Uiteraard kan niet elk regeltje tot in de finesses worden besproken. Er zijn nog veel meer medische kosten aftrekbaar, die zijn ook niet allemaal genoemd. Om over andere onderdelen van het aangifte programma maar te zwijgen.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2015 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Misschien moet de Ts dan de uitzending nog maar een keer bekijken, dan weet hij meer. .....

OK hoor.

@ TS klik hier.

fi
door fisbel - Mar 27, 2015 om 00:42
851 Antwoorden / 3 Vragen

De uitzending bevatte veel onderwerpen. Alle onderwerpen hap snap. Reiskosten ziekenbezoek en vervoer arts, specialist, ziekenhuis werden zo snel er doorheen gejaagd, dat het niet aan te nemen is dat mensen nu het verschil tussen deze twee aftrekposten weten. Daarom nog maar eens de volgende links van de Belastingdienst.

Ziekenbezoek: méér dan 10 km enkele reis, minimaal maand opgenomen, zieke behoorde bij het begin van de ziekte tot het huishouden. Lees hier

Vervoer naar arts, specialist, ziekenhuis: ELKE kilometer telt tegen de werkelijke kosten. Bijvoorbeeld € 0,35 / km voor de auto. Ook de huisarts op 500 meter afstand telt. Lopend: geen aftrek. Per auto: 2 x 0,5 km is 1 km x € 0,35 is € 0,35
Als de arts 100 km. ver woont: 2 x 100 km x € 0,35 is € 70. (auto)
Lees voor een overzicht van aftrekbare kosten hier