r_
door r_v_ree Mar 20, 2013 om 16:31
Geldzaken & recht

Belastingaangifte + PGB - afdracht premies

Goedenmiddag,

mijn zwager heeft een PGB toegewezen gekregen. Mijn zus verleent deze zorg aan mijn zwager. Bij voorlichting over de PGB is hen verteld dat er rekening gehouden dient te worden met nog niet betaald inkomstenbelasting. Hiervoor moet men 20-25% reserveren.

Bij het invoeren van de belastingaangifte zijn de inkomsten van de PGB ingevoerd bij inkomsten uit overig werk.

Nu blijkt ineens dat ook premies betaald moeten worden (voor AOW, AWBZ en nog 2 andere). Hier is nooit iets over gezegd en zij hebben hier ook geen geld voor apart gezet. Omdat het een aanzienlijk bedrag is, kunnen zij hierdoor in de financiele problemen raken.

Klopt het dat er ook premies betaald moeten worden over de PGB inkomsten? Of zijn de inkomsten van de PGB verkeerd ingevoerd?

Er is geen contract opgesteld (voor opting-in zoals dat heet).

Bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp.

Groeten Roel.

64181 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2013 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die inkomsten uit de PGB helemaal aan uw zus toekomen zijn, dus er zijn geen andere zorgverleners van betaald of andere zorgkosten mee betaald, moet UW ZUSTER dat inderdaad aangeven als inkomsten uit andere arbeid.

Uiteraard moet zij daarover loonheffing en AOW/AWBZ premie betalen, maar zij komt natuurlijk ook in aanmerking voor de loonheffingskorting en de arbeidskorting. Dat rekent het programma zelf uit. Zij krijgt apart op aanslag ook nog premie voor de zorgverzekeringswet te betalen.

Volgens mij mag er altijd een bedrag van dat PGB afgetrokken worden voor administratekosten en overige kosten. Dat kan zij navragen bij de uittkeringsinstantie.

Wat is het vrij besteedbaar bedrag?
Heeft u een AWBZ-budget? Op kalenderbasis hoeft u een bepaald bedrag van het toegekende persoonsgebonden budget (PGB) niet te verantwoorden. Dit wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dit vrij besteedbare bedrag is anderhalf procent van uw budget, met een minimum van 250 en een maximum van 1.250 euro. Krijgt u uw budget van uw gemeente? Gemeenten stellen zelf een vrij besteedbaar bedrag vast. Sommige gemeenten hanteren helemaal geen vrij besteedbaar bedrag.

Cookies
door Cookies - Mar 20, 2013 om 17:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pgb en belasting

Zorgverleners en belasting

U hebt een zorgovereenkomst met uw zorgverlener waarin zijn salaris of uurtarief staat vermeld. Daarover moet hij nog belasting en premies betalen. Uw zorgverlener moet dit inkomen zelf opgeven bij de belasting.
Maar wanneer uw zorgverlener meer dan drie dagen bij u werkt, bent ú verplicht om premies en loonheffing in te houden. Voor ondersteuning hierbij kunt u, als uw gemeente is aangesloten, terecht bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Veel informatie over PGB is te vinden op www.pgb.nl

fi
door fisbel - Mar 20, 2013 om 18:09
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 17:43]Als die inkomsten uit de PGB helemaal aan uw zus toekomen zijn, dus er zijn geen andere zorgverleners van betaald of andere zorgkosten mee betaald, moet UW ZUSTER dat inderdaad aangeven als inkomsten uit andere arbeid.

Uiteraard moet zij daarover loonheffing en AOW/AWBZ premie betalen, maar zij komt natuurlijk ook in aanmerking voor de loonheffingskorting en de arbeidskorting. Dat rekent het programma zelf uit. Zij krijgt apart op aanslag ook nog premie voor de zorgverzekeringswet te betalen.

Volgens mij mag er altijd een bedrag van dat PGB afgetrokken worden voor administratekosten en overige kosten. Dat kan zij navragen bij de uittkeringsinstantie.

Wat is het vrij besteedbaar bedrag?
Heeft u een AWBZ-budget? Op kalenderbasis hoeft u een bepaald bedrag van het toegekende persoonsgebonden budget (PGB) niet te verantwoorden. Dit wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dit vrij besteedbare bedrag is anderhalf procent van uw budget, met een minimum van 250 en een maximum van 1.250 euro. Krijgt u uw budget van uw gemeente? Gemeenten stellen zelf een vrij besteedbaar bedrag vast. Sommige gemeenten hanteren helemaal geen vrij besteedbaar bedrag.

Bij het vrij te besteden deel PGB wordt er vanuit gegaan dat dit bedrag gebruikt wordt voor het inkopen van zorg of voor de extra kosten die de BUDGETHOUDER maakt in verband met zijn haar beperking. De zuster van uw zwager krijgt een bedrag uitbetaald. Zij moet de volledige inkomsten opgeven bij: Overige inkomsten. Zij heeft dus geen vrij besteedbaar bedrag dat van de inkomsten zou mogen worden afgetrokken.

Zo te zien is de zuster van uw zwager nog geen 65 jaar - ze moet over haar inkomen AOW-premie betalen.
Zij betaalt afhankelijk van haar andere inkomsten belasting over har inkomsten uit PGB. Hierbij bestaat de te betalen belasting in de eerste twee schijven voornamelijk uit premies: AOW, AWBZ en ANW. Het belastingpercentage loopt uiteen van 33,1% tot 52%.

Dat aan de zus van uw zwager een belastingpercentage van 20 tot 25% is voorgespiegeld kan komen door de heffingskortingen. Overigens een moeizame rekensom, omdat aan een NIET-verdienende partner de heffingskorting kan worden uitbetaald als de andere partner loon of inkomen heeft waarover voldoende belasting is betaald.

De 'vierde' poot van de premies is de premie Zorgverzekeringswet die moet worden betaald over het inkomen uit PGB. Voor 2012 is het percentage 5%. Zij krijgt hiervoor een aparte aanslag.
Totaal kom je zo al gauw uit op bijna de helft wat aan belasting over het PGB-inkomen moet worden betaald. Als er in de oude situatie sprake was van uitbetaling algemene heffingskorting aan de niet verdienende partner is er inderdaad wel heel veel van de inkomsten verdwenen aan te betalen belasting.

fi
door fisbel - Mar 20, 2013 om 18:12
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 17:52]Pgb en belasting

Zorgverleners en belasting

U hebt een zorgovereenkomst met uw zorgverlener waarin zijn salaris of uurtarief staat vermeld. Daarover moet hij nog belasting en premies betalen. Uw zorgverlener moet dit inkomen zelf opgeven bij de belasting.
Maar wanneer uw zorgverlener meer dan drie dagen bij u werkt, bent ú verplicht om premies en loonheffing in te houden. Voor ondersteuning hierbij kunt u, als uw gemeente is aangesloten, terecht bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Veel informatie over PGB is te vinden op www.pgb.nl
Deze informatie was bekend: over het PGB-inkomen moet belasting worden betaald.
Het gaat in de vraag van r v ree erom waarom er ZOVEEL belasting moet worden betaald.

Cookies
door Cookies - Mar 20, 2013 om 18:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Het gaat in de vraag van r v ree erom waarom er ZOVEEL belasting moet worden betaald........

Nee hoor, dat is helemaal de vraag niet! De vraag is of het klopt dat er (naast inkomstenbelasting) ook premies betaald moeten worden en daar gaf ik antwoord op (Daarover moet hij nog belasting en premies betalen.)

valerius-2
door valerius-2 - Mar 20, 2013 om 19:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als men even doordenk dan kan dat nooit een verassing alle inkomsten komem zijn n.l. voor loonheffing in aanmerking, en dat betekent dus ook de andere premies daar dan in opgenomen zijn..

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2013 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fibel

Uit de vraag van Ts blijkt niet duidelijk of het PGB rechtstreeks aan de zus is uitbetaald of aan haar man.

Dus die eventuele vrijstelling zou best van toepassing kunnen zijn.

fi
door fisbel - Mar 20, 2013 om 20:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 19:39]@fibel

Uit de vraag van Ts blijkt niet duidelijk of het PGB rechtstreeks aan de zus is uitbetaald of aan haar man.

Dus die eventuele vrijstelling zou best van toepassing kunnen zijn.
Nee, die eventuele vrijstelling kan uitsluitend van toepassing zijn op het PGB van de budgethouder (de zwager - zie de eerste twee zinnen van de openingspost). De zwager ontvangt het PGB, koopt de noodzakelijke hulp in en moet de uitbetaling (achteraf) verantwoorden. Veel voorkomend in deze situaties is dat een familielid, hier de zus van vragensteller en echtgenoot van de budgethouder voor de zorg wordt gecontacteerd. Deze krijgt dus het inkomen uit PGB. En moet over dit inkomen belasting betalen.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2013 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ja dat weet ik. Maar ik vraag me af of de zwager van Ts dat wel weet, zodat dus niet het hele PGB bedrag wat hij ontvangen heeft, aangegeven wordt als inkomen van zijn vrouw.

r_
door r_v_ree - Mar 20, 2013 om 23:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn dank voor de vele reacties.
Ik stel de vraag inderdaad voor mijn zus.
Mijn zwager is budgethouder van de PGB en mijn zus verleent de zorg inderdaad aan mijn zwager (haar man dus).

Die heffingskortingen begrijp ik niet helemaal. Misschien dat iemand dat toe kan lichten?

Het rare en wrange in dit geheel is, dat Menzis, die de PGB verstrekt aan mijn zwager, bij een voorlichtingsbijeenkomst hier niets over heeft gezegd. Anders hadden mijn zus en zwager meer achter de hand gehouden. Dit is meerdere keren nagevraagd, niet alleen door mijn zus, maar ook door meerdere andere mensen tijdens deze voorlichtings bijeenkomst. Zelfs in een 1:1 gesprek met iemand van Menzis.

Voor de loonbelasting is het geld apart gezet (wat ongeveer 16% is).
De heffingen komt neer op een extra 25% (wat dus heel veel geld is voor hen).
Als je dit bij elkaar optelt dan gaat een dikke 40% terug naar de staat.
Op zich niets mis mee. Als je het weet. En er gaat bijna meer geld terug naar de staat, dan het bedrag dat aan PGB verstrekt is. Beetje sigaar uit eigen doos...

Mocht iemand me uit kunnen leggen hoe die heffingskortingen zich verhouden in de berekeningen, dan zou ik dat heel prettig vinden.

Ik denk dat er verder niets anders op zit dan een uitweg zien te vinden voor deze belastingaanslag. En direct actie ondernemen om voor dit jaar eenzelfde probleem per direct te voorkomen.

Mijn dank nogmaals voor alle (snelle) reacties.

da
door dalanjo - Mar 20, 2013 om 23:39
23 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond,

Om te beginnen is het zinvol om dit eens door te lezen: http://svb.nl/Images/9251NX.pdf

In de situatie zoals u die beschrijft, is een familieovereenkomst van toepassing.
En dan is het ook verstandig om toch voor Opting in te kiezen.

In bovenstaand PDF staat te lezen:

Opting-in
Heeft uw zorgverlener een arbeidsovereenkomst voor maximaal 3 dagen per week? Of heeft u een overeenkomst met uw partner, een familielid of freelancer? Dan bent u niet verplicht belasting en premies op het loon in te houden. U kunt dan kiezen:
- U betaalt het brutoloon aan uw zorgverlener: uw zorgverlener betaalt zelf de belastingen aan de Belastingdienst.
- U kiest samen met uw zorgverlener voor opting-in: elke maand houden wij de loonheffingen in op het loon. U krijgt van ons loonstroken en een jaaropgave. De zorgverlener kan die gebruiken voor de aangifte inkomstenbelasting.

Het kiezen voor opting in is in deze situatie de meest makkelijke en veilige manier.
De SVB zorgt dan voor de gehele salarisadministratie, wat makkelijk is voor de belastingaangifte, en u krigt uw geld dan netto op uw bankrekening.

Hoe gaat dat in zijn werk? Afhankelijke van de grootte van het budget, stort het zorgkantoor maandelijks het budget. (dan ga ik even uit van een groot budget, waarin maandelijks de stortingen van het zorgkantoor plaatsvinden). De SVB incasseert dan op ongeveer de helft van de maand het bruto maandloon, en stort dan later het netto bedrag op de prive rekening van de hulpverlener. het verschil tussen bruto e netto draagt de SVB af bij de belastingdienst.

Via het servicecentrum PGB van de SVB voor budgethouders kunt u dan ook makkelijk 2 x per jaar verantwoording af leggen richting het zorgkantoor.

Om terug te komen op de aangifte IB waarin blijkt dat u nog een bedrag aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen moet terugbetalen: Vraag schriftelijk om een betalingsregeling voor deze aanslag (als hij binnen is gekomen, zonder aanslagnummer is het namelijk niet mogelijk om een betalingsregeling te treffen)

Als er in de afgelope jaren geen aangifte is gedaan, dan zou u ook kunnen overwegen om een verzoek tot middeling in te dienen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/voorwaarden_voor_middeling

Het zou eventueel handig zijn om daarvoor een beroep te doen op iemand van de vakbond of een andere formulieren brigade om u daarmee te helpen.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2013 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het doen van de aangifte is tegenwoordig heel eenvoudig. U downloadt het programma inclusie de al bekende gegevens. Het is verstandig als uw zus en zwager samen aangifte doen.

Wel de gegevens die al vermeld staan controleren.

Uw zwager moet eerst informeren of hij dus die aftrek zoals beschreven in mijn eerdere reactie mag aftrekken. Ook moet gekeken worden of van het PGB nog andere kosten betaald zijn voor uw zwager, die dus eventueel ook aftrekken.

Als alles ingevuld is rekent het programma zelf uit op welke heffingskortingen uw zus recht heeft. Dus de algemene heffingskorting van € 2.033 en de arbeidskorting die hangt van de hoogte van het inkomen af. Er zijn nog andere kortingen, die hangen af van haar leeftijd en of er kleine kinderen zijn. Maar dat wordt automatisch uitgerekend.

Van belang is ook of zij verleden jaar niet al die heffingskorting uitbetaald heeft gekregen, daar is een regel voor om dat op te voeren.

Ik weet natuurlijk niet of zij zorgtoeslag krijgen, maar haar inkomen is daarbij ook van belang. Als hij inkomen niet bij de voorlopige aanslag is meegeteld, moet daar ook nog het nodige van terugbetaald worden.

Ik heb geen idee hoe hoog haar inkomen nu wordt over 2012 en of zij over eerdere jaren inkomen heeft gehad, maar na de definitieve aanslag 2012, kan eventueel gekeken worden of dat inkomen met vorige jaren gemiddeld kan worden. Is ook heel eenvoudig, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Dus gewoon een uurtje achter de computer gaan zitten, alles invullen en dan ziet zij wat de "schade". is.

tv
door tv1 - Mar 25, 2014 om 11:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heb zojuist iemand van 'per saldo' aan de telefoon gehad. Deze vertelde mij wat anders als hierboven staat beschreven. Bij de zogenaamde familieovereenkomst is geen recht op een ww-uitkering en dergelijke op het moment dat de overeenkomst eindigt. Over de inkomsten is derhalve enkel inkomstenbelasting verschuldigd en geen premies volksverzekeringen.
Ik ga de belastingdienst vragen om dit nog even te bevestigen, maar dit antwoord staat dus recht in lijn met alle bovenstaande antwoorden?

tv
door tv1 - Mar 25, 2014 om 11:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

bovenstaand bericht is toch niet helemaal juist,
de premies volksverzekeringen zijn WEL verschuldigd.
er is wel een vrijstelling voor premies werknemersverzekeringen, maar dit is niet van invloed op de aangifte.