ca
door catherine3 Feb 21, 2015 om 00:24
Computers & telefonie

Belsimpel stuurt mobiel te laat, niet gerepareerd en beschadigd terug

Ik heb een mobiel(smartphone) nieuw overgekocht van iemand die het bij belsimpel gekocht heeft.
Op 22 nov. '14 stuur ik het op ter reparatie naar belsimpel. Ook gelijk gemeld dat mobiel overgekocht is en de nieuwe adresgegevens doorgegeven.
Mobiel viel nog binnen de garantie. Mobiel ziet als nieuw uit, had paar software problemen.
Volgens de garantiebepaling van belsimpel, zou het 5 tot 10 werkdagen duren.
3 maanden later krijg ik het terug met beschadigingen aan de achter kant en in het scherm.

Tussenprocedure:
Mobiel heeft te lang overgedaan bij de reparateur. Na talloze mailtjes en telefoontje(met telkens minimaal 15min wacht tijd naar 0900), neemt belsimpel nooit het initiatief om mij op de hoogte te houden van de status van mijn mobiel.
Uiteindelijk heeft belsimpel het terug en stuurt de mobiel naar de verkeerde adres, als ik om mijn mobiel vraag wordt alleen gezegd dat ik moest wachten dat die mensen op de verkeerde adres het terug zouden sturen. Dat heeft te lang geduurd na paar weken.
Hierna heb ik juridisch advies gezocht en ze een officiële brief laten sturen met voldoende reactie tijd. In de brief is duidelijk aangegeven dat verdere contact via de juridische adviseur zou plaats moeten vinden.
Toch word ik door beslimpel gebeld en is mij een andere mobiel aangeboden, een opendoos model met beschadiging aan de achterkant. Ik heb het geweigerd en vroeg nadrukkelijk om verder contact via de juridische adviseur te houden. Dat weigerde beslimpel omdat ze het maar een sociaal advocaat vinden, en dat wordt niet serieus genomen.

Ik was bezig met een brief naar de geschillencommissie te maken, maar ik kreeg gister een pakket binnen met mijn mobiel erin, zonder brief. Schade aan de achterkant, al is het maar klein, gelijk gemerkt, en toen ik het aanzette schrok van de schade in de verstoring in de scherm. Mobiel is zeker gevallen. Verder de hoofdprobleem waarom ik de mobiel heb opgestuurd is onopgelost. Ik ben slechter op uitgekomen dan voordat de mobiel ter reparatie was opgestuurd.

Ik ben boos en verdrietig, 3 maanden geleden was mijn leven afhankelijk van mijn smartphone, werk en studie gerelateerd. Om 2 weken te wachten was nog net te doen, maar 3 maanden heb ik alles om de kop moeten gooien, met financieel en emotionele schade als gevolg.

Dat consumenten hier in Nederland zo gedupeerd worden door bedrijven snap ik niet. Nu wil ik belsimpel rechtelijk vervolgen, maar een advocaat is duurder dan mijn telefoon, dat vind ik wel jammer want ik vind dat ik gelijk heb. Wat is jullie advies.

Bij voorbaat dank!
Catherine

2031 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2015 om 01:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb een mobiel(smartphone) nieuw overgekocht van iemand die het bij belsimpel gekocht heeft.

Heel vaak vervalt de garantie als je het artikel verkoopt aan een volgende eigenaar.
Dit staat meestal vermeld in de (garantie) voorwaarden.
Als dat zo is, heeft de tweede eigenaar dus geen rechten meer.

Als de eerste eigenaar de telefoon onder zijn/haar naam ter reparatie aangeboden had bij de verkoper, zou het anders zijn geweest.

ca
door catherine3 - Feb 21, 2015 om 01:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma,

Bedankt voor de reactie. Hiervoor heb ik niks in de garantie voorwaarden gezien van beslimpel, die is vrij kort.
Maar ik heb er wel naar geïnformeerd, en garantie is toestel gebonden en niet persoonsverbonden.
Belsimpel was daar al op de hoogte voordat ik de toestel opstuurde en heeft daar niks over gezegd.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2015 om 01:30
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Klik eens HIER en lees eens.

De garantietermijn is voor de telefoon standaard in NL 2 jaar, de accu is een ander verhaal. Maar uiteraard alleen als de schade niet mensmatig gecreëerd/ontstaan is. Maar zoals ik al schreef vervalt de garantie vaak bij "overkopen". Hier zal wel verder op gereageerd worden.

Maar om je leven te laten afhangen van een smart/telefoon ........... gaat toch wat ver in mijn gevoel. Er zijn vele mensen met een "ouwetje" die het nog best doet, dus zonder zitten, is niet echt nodig. Je kan er best wel ergens een van vrienden, kennissen, familie lenen toch.

ca
door catherine3 - Feb 21, 2015 om 12:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma,

hier ook een linke van kassa zelf.
Maar de consumenten bond versterkt nogmaals mijn punt dat garantie is product afhankelijk en niet persoonsafhankelijk.

Verder heeft beslimpel daar totaal geen issue van gemaakt, anders hadden ze toestel niet gevraagd ter reparatie, in tegendeel is aangegeven dat het gewoon in de garantie valt.

Bovenstaande is dus niet mijn zorg!

Verder om mijn leven ervan af te laten hangen is niet ver, we leven inmiddels in 2015!, Alle communicatie gaat via zo'n toestel, mijn werkagenda staat erop mijn studie rooster, mijn cursussen. Alle email adressen stonden op de toestel, waarvan ik van vele mijn wachtwoord niet meer kende, later kwam ik achter dat ik zelfs een werkaanbod heb gemist op een niet veel gebruikte email adres. Sociaal media communicatie. Bankzaken... en zo kan ik wel doorgaan.
Bellen, sms'en en berichten versturen, daar had ik zelfs mijn abonnement voor aangepast, veel internet, weinig bellen, omdat ik vaak via internet, o.a. viber, bel.
Natuurlijk heb ik een leentoestel, maar is heel basis. Ik kan niet meer interneten en mijn belkosten zijn hoog geworden. Als ik ervoor kies om toch een sms te betalen, zijn de meeste ontvangers daar niet echt van gediend!
Op zo iets, heb ik me wel van tevoren kunnen programmeren voor 2 weken, maar niet om in het onbekende te blijven staren.

ca
door catherine3 - Feb 21, 2015 om 12:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/garantie-overdraagbaar/

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw leven dan afhangt van een mobieltje was het verstandiger geweest een backup te maken van uw gegevens. Ik mag toch aan nemen dat u ook ern laptop of zo hebt en daar komen ook mails op binnen.

Mij leven hangt zeker niet af van mijn mobiel, maar ik heb op mijn computer een lijst van adressen, telefoonnummers, inlogcodes, emailadressen en wachtwoorden staan. Mobiel kwijt? Vervelend, maar niet onthand.

En ik programmeer mijzelf nooit.

Maar om op uw kapotte mobiel terug te komen. Dien een klacht in. Verhelpen zij de schade niet, ga dan naar de geschillencommissie.

ca
door catherine3 - Feb 21, 2015 om 13:31
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Bedankt voor de reactie.

En goed voor jou dat je zo werkt.

Natuurlijk heb ik een backup gemaakt, en natuurlijk heb ik een laptop waar ik alles kan raadplegen. Alleen mijn laptop geeft geen piep als ik een email binnen heb, of een herinnering voor een afspraak.
Backup maak ik regelmatig, in geval van toestel kwijt, pech eigenschuld, maar bij nieuw aanschaffen kan ik zo weer verder. En pas sinds vorige week ontvang ik whatsapp ook op mijn laptop. Maar die ga ik even in de winkel niet openen om te beantwoorden.

Verder mijn oproep was heel duidelijk!!!! Graag alleen reageren als je een idee van een oplossing hebt, of echt in de juridische sector zit, en niet om mij af te zeiken, daar heb ik wat beters te doen.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2015 om 14:08
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen mijn laptop geeft geen piep als ik een email binnen heb, of een herinnering voor een afspraak. Er bestaan programma's die gewoon een meldingsgeluidje geven als je mail hebt. Gebruik je een gmail agenda/kalender, krijg je dus ook een seintje. Kliok HIER

Maar de consumenten bond versterkt nogmaals mijn punt dat garantie is product afhankelijk en niet persoonsafhankelijk. De consumentenbond is overigens geen wet, maar dat terzijde. Suc6 met je claim ( maar 3 maanden heb ik alles om de kop moeten gooien, met financieel en emotionele schade als gevolg.)

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een reactie uit de juridische sector wilt hebben, moet u uw vraag bijvoorbeeld op Rechtswinkel.nl zetten. Ik zit u helemaal niet "af te zeiken". Ik heb ook wel wat beters te doen. Maar u maakt zelf een drama van het ontbreken van een mobiel en het missen van uw gegevens. En dat is dus volkomen overbodig.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2015 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@crewmember

De Ts heeft het er dus zelf over dat haar leven zowat afhangt van de toestand van haar mobiel. En als ik daar op wil reageren, is dat aan mij.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 10:51
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@crewemember, 3 maanden geleden was mijn leven afhankelijk van mijn smartphone woorden van de TS. En net zoals Tijger reageer ik wanneer ik wil.

crewmember
door crewmember - Feb 26, 2015 om 18:56
1040 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger en mahadma.
Hou aub op over wel/niet aan je mobiel vastzitten. Heeft hier niks mee te maken.

@Catherine

Belsimpel wordt gekenmerkt door extreme slechte service. Vandaar dat ze ook de prijs zo laag kunnen houden.

Probeer je klacht eens op http://www.klachtenkompas.nl/belsimpelnl te zetten. Daar zijn ze actief.

Verder kan je proberen om nog een aangetekende klachtenbrief te sturen waarin je verteld niet akkoord te gaan met de mobiel die je hebt ontvangen en eist je oude of een betere telefoon terug te krijgen.

Zet hierin ook een datum waarvoor je de telefoon terug wil hebben. En meld dat als ze hem niet voor deze datum leveren je de koop wil ontbinden.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoelang-mag-reparatie-duren-als-product-kapot-is

Aan te raden is volgende keer Hi ofzo te nemen. Daar zien we vrijwel nooit klachten over hier.