jt
door jtook Oct 30, 2015 om 09:43
Geldzaken & recht

Ben ik aansprakelijk voor herstelwerkzaamheden

Zo'n 25 jaar geleden ben ik hier via een woningruil komen wonen. Het gaat om (legale?) onderhuur waar ik toestemming voor gekregen heb van de gemeente. Mijn oorspronkelijke verhuurder is er 4 a 5 maanden later uitgegaan. Hierna volgde een lange periode vol onduidelijkheid. De woningbouwvereniging wou de woningen ontkoppelen van de bedrijfsruimte maar het is niet gelukt om de nodige vergunningen daarvoor te verkrijgen. De bedrijfsruimte en de woning erboven zijn aan een ander verhuurd en dat werd mijn nieuwe verhuurder.
Inmiddels ben in ondertussen aan mijn 4de verhuurder toe en nog steeds in onderhuur. Aangezien de relatie tussen mij en deze verhuurder echt een dieptepunt heeft bereikt (denk daarbij aan intimidatie) wil ik graag verhuizen. Maar nu zie ik allemaal beren op de weg en ben ik doodsbenauwd dat mijn huidige verhuurder mij voor van alles en nog wat aansprakelijk gaat stellen en ik een gepeperde eindafrekening krijg (welke ik niet kan betalen). Hij heeft me al eens te kennen gegeven dat hij alles op alles zal zetten om mij flink te pakken te nemen :(

Ik heb inmiddels begrepen dat bij huurcontracten van voor aug. 2003 de bewijsplicht van de staat van de woning bij de huurder ligt. Nu huur ik dit dus al zo'n 25 jaar maar heb dus ook verschillende verhuurders gehad. Verandert dat wat?

Overigens huurt mijn verhuurder het pand (bedrijfsruimte+woning) casco, weet niet of dat nog iets veranderd aan de zaak...

Zou graag wat meer willen weten over mijn rechten en plichten, alvast bedankt.

718 5 Rapporteer

he
door henkhh - Oct 30, 2015 om 10:11
174 Antwoorden / 0 Vragen

In uw situatie lijkt het mij zeker zinvol om u goed voor te bereiden over uw rechten en plichten. Misschien kun je hier een kijken of je vragen beantwoord kunnen worden:

https://www.juridischloket.nl/wonen/huurwoning/huurcontract-opzeggen-door-verhuurder/

U kunt hier ook zoeken naar het dichtbijzijnde fysieke loket. Succes.

ph
door philip36 - Oct 30, 2015 om 10:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uw huidige verhuurder is toch de huurder van bedrijfspand en bovenwoning.
Heeft hij de staat van uw woning bekeken toen hij de bedrijfsruimte en bovenwoning ging huren.
Lijkt me dat hij de bovenwoning moet opleveren in de staat waarin hij het ging huren en niet van 25 jaar geleden.
Misschien, als dat kan, contact hierover opnemen met de eigenaar.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor wat verwacht u dan aansprakelijk gesteld te worden? Hebt u de boel gesloopt of uitgeleefd?

Die huurder weet toch helemaal niet hoe de staat zolang geleden was. U ziet een beetje spoken.

Aan wie betaalt u de huur?

jt
door jtook - Oct 31, 2015 om 06:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 10:52]Uw huidige verhuurder is toch de huurder van bedrijfspand en bovenwoning.
Heeft hij de staat van uw woning bekeken toen hij de bedrijfsruimte en bovenwoning ging huren.
Lijkt me dat hij de bovenwoning moet opleveren in de staat waarin hij het ging huren en niet van 25 jaar geleden.
Misschien, als dat kan, contact hierover opnemen met de eigenaar.

Ach ja, helemaal niet zover gedacht. Toen hij de huur overnam van mijn vorige verhuurder ben ik daar slechts met een briefje van op de hoogte gesteld (met op welk rekeningnummer ik mijn huur moest gaan storten). Er is helemaal niemand mijn woning komen bekijken/inspecteren, nooit niet.

En nee, ik heb 'de boel' niet gesloopt. Maar ik heb wel een kattenluik 'geërfd' en kurktegels tegen de schoorsteenmantel enzo van die dingen. Ik zie inderdaad spoken, ben ik een kei in. Bedankt voor het wegtrekken van het laken om het zo maar even te zeggen :)

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2015 om 08:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u niet intimideren. De huurder, uw huisbaas dus, heeft geen poot om op te staan. Ik neem niet aan dat hij een borg of zo van u in zijn bezit heeft, dus hij kan u ook nog niet financieel benadelen als u opzegt door dat niet terug te betalen.

Als u vertrekt moet het leeg en bezemschoon zijn, dat is alles.