Cookies
door Cookies Oct 11, 2014 om 18:59
Computers & telefonie

Benodigdheden bij aanschaf SSD schijf

Ik ga een SSD schijf kopen, maar ik wil mijn oude harde schijf ook blijven gebruiken voor opslag/backup.

Heb ik dan een voeding splitter nodig? Of wat anders (behalve satakabel en bracket voor SSD schijf)?

Ben al een tijdje aan het googelen geweest, maar kom er niet achter.

2426 36 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Oct 11, 2014 om 20:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen
Cookies
door Cookies - Oct 11, 2014 om 22:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 11 okt 2014, 20:45]Klik 4

Hoi Gompy,

Paar zeer nuttige links heb je gevonden. Super! Heb ze meteen maar bij Bladwijzers gezet. Voordat ik aan de slag ga, het nodige uitprinten.

De info van je 1e link was precies wat ik zocht! Ik zal morgen de kast wel even open maken om te kijken of er nog een vrije voedingsaansluiting is. Zo niet, heb ik toch een verloopstukje nodig.

Bij de 4e link gaat het om dezelfde p.c. als ik heb: de Dell Studio XPS 8000. Geen Bios AHCI setting mogelijk dus. Hoef ik daar verder niet naar te kijken.

gompy2
door gompy2 - Oct 11, 2014 om 22:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je geen kabelaansluiting meer over vanaf je voeding, even een spliterstukje er tussen zetten.
Heb je dit gelezen? Klik-> 1
En klik-> 2
En klik-> 3

gompy2
door gompy2 - Oct 12, 2014 om 00:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 11 okt 2014, 22:19]
Bij de 4e link gaat het om dezelfde p.c. als ik heb: de Dell Studio XPS 8000. Geen Bios AHCI setting mogelijk dus. Hoef ik daar verder niet naar te kijken.Ik had al zo'n vermoeden dat er geen AHCI instelling mogelijk was in je bios, daarom die link er later bij gezet waarin duidelijk wordt aangegeven dat een SATA instelling ook werkt.

Uit pure nieuwsgierigheid.
Weet heeft je doen besluiten om een SSD schijf aan te schaffen?

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 09:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 12 okt 2014, 00:09] Uit pure nieuwsgierigheid.
Weet heeft je doen besluiten om een SSD schijf aan te schaffen?

P.c. is nu zo'n 4 jaar oud en normaal gesproken koop ik iedere 3 - 4 jaar een nieuwe p.c. Maar eigenlijk ben ik best nog tevreden over deze p.c., maar wil hem een beetje oppimpen door snellere harde schijf en geheugenuitbreiding.

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2014 om 09:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goed besluit. Mijn PC is nog ouder, pas een SSD er in gezet, Windows 7 draait al een trein!

Ik heb een Samsung 840 EVO ingebouwd.

ro
door ron530 - Oct 12, 2014 om 10:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een SSD biedt vooral snelheidswinst bij het opstarten van Windows. Mijn pc start voorzien van een SSD binnen 30 seconden volledig op terwijl dat met de conventionele HD om en nabij de twee minuten was. Let bij de aanschaf wel op of er software meegeleverd wordt want dat maakt het installeren van Windows veel makkelijker. Zeker bij merk pc's waarbij Windows vooraf is geinstalleerd en dus geen aparte Windows installatie dvd heeft. Na het monteren en aansluiten van de SSD zal na opstarten de schijf in de bios herkend worden en zichtbaar zijn in "mijn computer" installeer de meegeleverde software van de SSD en kies de optie clonen alle besturingsbestanden inclusief de drivers worden op de SSD geschreven, als dat proces afgerond is de pc afsluiten en bij het opnieuw opstarten de bios openen, stel bij de bios de bootsequence (bootvolgorde) in, first boot SSD sla de wijzigingen op en vanaf dat moment zal de pc vanaf de SSD opstarten.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 10:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 12 okt 2014, 09:57]Goed besluit. Mijn PC is nog ouder, pas een SSD er in gezet, Windows 7 draait al een trein!

Ik heb een Samsung 840 EVO ingebouwd.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen de Samsung en de Crucial SSD MX100, 256GB. Mijn keuze is uiteindelijk op de Crucial gevallen.

Goed om te horen dat het goed bevalt. Mooi meegenomen, vind ik ook het mindere energieverbruik van een SSD. En eventueel kan ik de SSD in een later stadium altijd nog inbouwen in een laptop.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2014 om 18:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 12 okt 2014, 10:25]Ik heb lang zitten twijfelen tussen de Samsung en de Crucial SSD MX100, 256GB. Mijn keuze is uiteindelijk op de Crucial gevallen.
Gaaf, dat is goed betaalbaar geworden, 128 GB versie voor 6 tientjes is niet gek en op zich al ruimschoots genoeg.
Totale installatie hier van Windows 7 is 70 GB (wel vreemd, zie nu pas dat de map 'users' 38 GB beslaat, huh!?).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2014 om 18:30
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ah ik snap het al, dat is mijn 'Virtuele Machine' die zoveel ruimte inneemt.
Zonder XP wordt scannen hier nogal lastig :-).

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 18:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 12 okt 2014, 18:15][quote=carola.83 schreef op zondag 12 okt 2014, 10:25]Ik heb lang zitten twijfelen tussen de Samsung en de Crucial SSD MX100, 256GB. Mijn keuze is uiteindelijk op de Crucial gevallen.
Gaaf, dat is goed betaalbaar geworden, 128 GB versie voor 6 tientjes is niet gek en op zich al ruimschoots genoeg.
Totale installatie hier van Windows 7 is 70 GB (wel vreemd, zie nu pas dat de map 'users' 38 GB beslaat, huh!?).

Ja, de prijzen zijn goed aan het zakken. Over een jaar de helft goedkoper waarschijnlijk, maar wil geen jaar wachten.

Ik gebruik zowel Win7 als Win8.1., dus daarom 256GB.

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2014 om 19:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb 120GB, en W7 en W8.1 draaien. Past prima, maar heb niet zoveel programma's geïnstalleerd. En de data staat op een ouderwetse HDD.

Ja, ze worden steeds goedkoper. Maar inderdaad, als je daar op gaat wachten dan kan je eeuwig wachten.

gompy2
door gompy2 - Oct 12, 2014 om 20:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 12 okt 2014, 09:49]
P.c. is nu zo'n 4 jaar oud en normaal gesproken koop ik iedere 3 - 4 jaar een nieuwe p.c. Maar eigenlijk ben ik best nog tevreden over deze p.c., maar wil hem een beetje oppimpen door snellere harde schijf en geheugenuitbreiding.
Oké, begrepen goede keuze.

[quote=carola.83 schreef op zondag 12 okt 2014, 10:25]
Ik heb lang zitten twijfelen tussen de Samsung en de Crucial SSD MX100, 256GB. Mijn keuze is uiteindelijk op de Crucial gevallen.
Goed om te horen dat het goed bevalt. Mooi meegenomen, vind ik ook het mindere energieverbruik van een SSD. En eventueel kan ik de SSD in een later stadium altijd nog inbouwen in een laptop.
Misschien beter toch voor een 840 Evo gaan?
Zit in hetzelfde prijssegment maar heeft beduidend betere specs.
Klik -> Reviews

gompy2
door gompy2 - Oct 12, 2014 om 20:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Niet helemaal correct wat ik schreef v.w.b. de prijzen, de Samsung is zo'n beetje 2 tientjes duurder, maar persoonlijk ging ik er wel voor.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 23:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 12 okt 2014, 20:55]Niet helemaal correct wat ik schreef v.w.b. de prijzen, de Samsung is zo'n beetje 2 tientjes duurder, maar persoonlijk ging ik er wel voor.

Deze review op Tweakers had ik niet gelezen. Geloof dat ik op Hardware.info de review had bekeken. Je brengt me nu toch weer aan het twijfelen. Morgen ga ik de bestelling plaatsen, ga nog even verder googelen en dan slaap ik er nog een nachtje over.

Bedankt voor deze review.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 23:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zie op Tweakers dat het stroomverbruik van de Samsung ook een stuk minder is dan die van Crucial. En dat speelt bij mij ook mee, want ik ben een erg gemakzuchtige/luie pc gebruikster, wat betekent dat de desktop uren en uren aan staat, zonder dat ik er achter zit.

gompy2
door gompy2 - Oct 13, 2014 om 08:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 12 okt 2014, 23:08]Zie op Tweakers dat het stroomverbruik van de Samsung ook een stuk minder is dan die van Crucial. En dat speelt bij mij ook mee, want ik ben een erg gemakzuchtige/luie pc gebruikster, wat betekent dat de desktop uren en uren aan staat, zonder dat ik er achter zit.
Hier net zo.
Klik op Start linksonder.
Type in het zoekscherm " Energie" , zonder " ".
Dan klik je op: Wijzigen wanneer computer in slaapstand gaat
Als je daarop geklikt hebt zie je dit:
Klik-> Hier
Dan sluit alles af na die aangegeven minuten en na het bewegen met muis of kikken op om het even welke toets, Spatiebalk of zo, staat alles weer voor je neus zoals het was.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 16:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Besloten om toch maar voor de Samsung te gaan, maar wat moet ik er nog bij kopen? Begrijp dat ik in ieder geval een voedingsplitter nodig heb, maar die vind ik niet bij Azerty (daar wil ik gaan kopen). Is dat een kabeltje met aan 1 kant een wit dopje en dan een splitsing naar 2 zwarte dopjes (die heb ik hier nog liggen namelijk).

En als ik dit pakketje er bij neem (+ dan nog die splitter) heb ik dan de goede spullen compleet of vergeet ik nog wat? KLIK

Het verschil tussen een bracket en een storage adapter is me ook niet zo duidelijk.

@gompy: zou inderdaad de pc op slaapstand moeten inschakelen, maar ja, om de 1 of andere reden doe ik het al jaren niet. Ben verder niet lui en eigenwijs, hoor;-)

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 21:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoi Gompy,

Thanks voor je uitgebreide, heldere uitleg.

1. Je moet eerst eens kijken of er uit die bos kabels die van de voeding af komen niet ergens een vrije sata-voedingskabel los rond zweeft die nog niet ergens aangesloten zit.

Ik heb de kast al open gehad en geen vrije voedingskabel gevonden.

2. Advies is een datakabel met clips te nemen
Die had ik al in 'mijn winkelwagen' gegooid.

3. Weet het niet zeker meer maar ik meen dat je bestaande schijf verticaal geplaatst is aan de linker zijkant van het frame van je PC

Volgens mij zat de harde schijf horizontaal, maar jouw antwoord en het filmpje brengen mij nu aan het twijfelen. Kan zijn dat ik fout zit, want ik heb de pc op zijn kant gelegd. Ik kan me ook niet herinneren of er nog een kant en klare ruimte voor een 2e harde schijf in zat.

Morgen maar weer even de kast open maken en nog een keer goed checken. Heb ik nu ff geen puf meer voor.

diumenge
door diumenge - Oct 13, 2014 om 21:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb de mijne gewoon los in de PC liggen, bovenop de oude. Gaat prima.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 21:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 13 okt 2014, 21:43]Ik heb de mijne gewoon los in de PC liggen, bovenop de oude. Gaat prima.

Zou in principe ook moeten kunnen, maar dat doe ik liever niet. De kat springt nogal eens - niet lichtvoetig - op de pc en hij staat in een kastje van mijn bureau, dus er wordt regelmatig geschoven en gedaan. Zal je zien dat die SSD schijf er een keer af plettert. Beter dan nu maar een paar centen er aan uit geven.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 21:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT: leuk dat je in je mailbox een melding krijgt als je zelf een reactie hebt geplaatst.

gompy2
door gompy2 - Oct 13, 2014 om 22:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 13 okt 2014, 21:43]Ik heb de mijne gewoon los in de PC liggen, bovenop de oude. Gaat prima.Ik neem aan dat je oude een "ouderwetse" HDD, die kunnen best warm worden.
Ik weet zo niet of warmte enige invloed heeft op langdurige kwaliteit van flash-geheugen, anders zou de volgende bevestiging ook een optie zijn.
Simpel maar heel doeltreffend, en nog grappig ook.

Klik-> Stukkie stiek

diumenge
door diumenge - Oct 13, 2014 om 22:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 13 okt 2014, 22:05][quote=diumenge schreef op maandag 13 okt 2014, 21:43]Ik heb de mijne gewoon los in de PC liggen, bovenop de oude. Gaat prima.Ik neem aan dat je oude een "ouderwetse" HDD, die kunnen best warm worden.
Ik weet zo niet of warmte enige invloed heeft op langdurige kwaliteit van flash-geheugen, anders zou de volgende bevestiging ook een optie zijn.
Simpel maar heel doeltreffend, en nog grappig ook.

Klik-> Stukkie stiek
Daar heb ik inderdaad niet over nagedacht, zal er nog eens naar kijken. Wie weet is zo'n elastiekje ook nog wel een idee :-)

gompy2
door gompy2 - Oct 13, 2014 om 22:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Die voedingskabel splitter is nog niet zeker.
Je moet eerst eens kijken of er uit die bos kabels die van de voeding af komen niet ergens een vrije sata-voedingskabel los rond zweeft die nog niet ergens aangesloten zit, die zou je dan kunnen gebruiken.
Heb je niks meer vrij dat kun je een sata-voedingskabel splitter aanschaffen.
Die zien er zo uit, klik-> hier

Je trekt het stekkertje uit je bestaande harde schijf (female) en drukt hem op de middelste connector (male) van het plaatje uit die link.
Je hebt dan twee aansluitingen. 1 voor je oude en 1 voor je nieuwe schijf, maar ik denk dat er vast wel een losse sata-voedingsconnector ergens vrij is vanaf de voeding.

Heb je nog zo'n witte connecter ergns vrij hangen dan heb je een "Molex naar Sata" verloop nodig, deze, klik-> Hier

Verder heb je nog een sata-datakabel nodig, die komt vanaf je moederbord en gaat naar je sdd.
Advies is een datakabel met clips te nemen, klik-> Hier

Weet het niet zeker meer maar ik meen dat je bestaande schijf verticaal geplaatst is aan de linker zijkant van het frame van je PC.
Daar onder is nog ruimte voor een tweede, en daar zul je vermoedelijk een bracket, of adapter, van 3,5" naar 2,5" voor nodig hebben. Het meest simpele is voldoende. Een ssd schijf trilt niet, maakt geen lawaai en het is alleen maar om die ssd schijf op zijn plaats te houden.
Klik -> Hier
Misschien wil je hem ergens anders plaatsen, zeg onder je DVD-brander/speler, dat kan ook, daar heb je ook een bracket voor nodig.

Een videootje over jouw mesjien, kijk naar het laatste gedeelte, klik-> Hier

gompy2
door gompy2 - Oct 13, 2014 om 22:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hou er rekening mee dat elastiek door inwerking van zuurstof kan vergaan.
Een gewone bracket is toch de beste oplossing.

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 12:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 12 okt 2014, 09:57]Goed besluit. Mijn PC is nog ouder, pas een SSD er in gezet, Windows 7 draait al een trein!

Ik heb een Samsung 840 EVO ingebouwd.Misschien is het volgende wel belangrijk voor je diumenge...
Quote:

Samsung verhelpt degradatieproblemen 840 EVO-ssd's

Door Olaf van Miltenburg, woensdag 15 oktober 2014 14:21, reacties: 99, views: 26.552 • Feedback
Submitter: Rataplan_

Samsung heeft een fix uitgebracht die problemen met betrekking tot degradatie van de prestaties van de 840 EVO-ssd's moet oplossen. De fix en bijbehorende firmware-upgrade zorgen ervoor dat ook de leesprestaties van oude data op peil blijven.

De tool maakt een einde aan de problemen waar bezitters van 840 EVO-ssd's al maanden mee kampen. Blokken data van meer dan een maand oud, lezen 840 EVO-ssd's nog maar op 50 à 60 MB/s, terwijl recent weggeschreven blokken op 450MB/s of hoger gelezen worden.

De 'Samsung Performance Restoration v1.0'-tool vereist 10 procent vrije schijfruimte voor zijn werking. Samsung raadt aan backups te maken van de ssd's en na de firmware-upgrade volgt een herstart van het systeem. De upgrade werkt alleen in combinatie met de 2,5"- en msata-edities van de 840 EVO en alleen chipsets van Intel en AMD in combinatie met Windows worden ondersteund. Eind oktober volgen er versies voor OS X en Linux. Meer informatie is te vinden bij Downloads.

Onder andere TechReport en PCPer claimen dat de fix de prestaties inderdaad verbetert.

Verdere info en download tools, klik-> Hier

pi
door pieterwolters - Oct 16, 2014 om 16:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 12 okt 2014, 18:30]Ah ik snap het al, dat is mijn 'Virtuele Machine' die zoveel ruimte inneemt.
Zonder XP wordt scannen hier nogal lastig :-).

Vuescan wel eens geprobeerd? Dat vervangt zo'n beetje alle drivers en levert vaak nog betere scanresultaten ook.

Cookies
door Cookies - Oct 16, 2014 om 16:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......De tool maakt een einde aan de problemen waar bezitters van 840 EVO-ssd's al maanden mee kampen. Blokken data van meer dan een maand oud, lezen 840 EVO-ssd's nog maar op 50 à 60 MB/s, terwijl recent weggeschreven blokken op 450MB/s of hoger gelezen worden.........

Dit was ik vanmorgen op mijn verdere speurtocht ook tegen gekomen. Verder kwam ik toch ook een paar keer tegen dat de SSD kwetsbaarder zijn voor problemen / crashes dan de gewone SATA disks.

Heb besloten de upgrade nu in 2 stappen te doen. Dus vanmorgen de bestelling geplaatst voor uitbreiding intern geheugen. Dan eens kijken of ik daarmee tevreden ben.

Nog wel intensief op zoek geweest naar een gewone SATA disk die misschien sneller is, maar tegelijkertijd met minder energieverbruik dan de mijne, een Seagate Barracuda 7200.12, ST31000528AS. Niets gevonden helaas.

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 16:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 16 okt 2014, 16:17]
Dit was ik vanmorgen op mijn verdere speurtocht ook tegen gekomen. Verder kwam ik toch ook een paar keer tegen dat de SSD kwetsbaarder zijn voor problemen / crashes dan de gewone SATA disks.

Heb besloten de upgrade nu in 2 stappen te doen. Dus vanmorgen de bestelling geplaatst voor uitbreiding intern geheugen. Dan eens kijken of ik daarmee tevreden ben.

Nog wel intensief op zoek geweest naar een gewone SATA disk die misschien sneller is, maar tegelijkertijd met minder energieverbruik dan de mijne, een Seagate Barracuda 7200.12, ST31000528AS. Niets gevonden helaas.

Klik -> Kwetsbaar
Als het je er echt om te doen is het energieverbruik te verminderen van je computer, dan zou ik toch maar eens die slaapstand van je systeem gaan overwegen.
Als jij doet zoals je beschreven hebt, veel weglopen bij je PC en toch alles aan laten staan, dan heb je daar je eerste winst al, maar uiteraard is het jouw feesie en jij bepaald daar hoe er gezongen wordt.. ;-)

Cookies
door Cookies - Oct 16, 2014 om 16:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gompy, ik ga zeker die slaapstand inschakelen. Mijn verbruik ligt ergens rond de 3500Kwh. Dat wil ik echt naar beneden hebben. Een grote winst is dan vlg mij dan al te halen door deze p.c. niet de hele dag aan te laten staan.

Ga nu even wachten op levering van geheugen en dan eens kijken of ik tevreden ben. In ieder geval bedankt voor al je informatie, ben er erg mee geholpen en sowieso een stuk wijzer geworden (op dat gebied dan).

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 17:01
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Is oké, we lezen wel hoe het verloopt
Suc6 er mee.

diumenge
door diumenge - Oct 16, 2014 om 17:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@gompy2, bedankt voor de informatie. Ik zal daar eens induiken.

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 17:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Is oké, suc6 er mee diumenge.

Cookies
door Cookies - Oct 16, 2014 om 17:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo, meteen geregeld: beeldscherm wordt na 10 minuten uitgeschakeld, p.c. na 30 minuten.

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 17:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zal dat ding lui en vadsig worden nu die niet meer de hele dag moet werken.. ;-)