si
door sizo Sep 10, 2005 om 15:23
Geldzaken & recht

Beplanting op eigen recreatiegrond

Hebben een recratiehuisje met een grote lap grond.Veel is grasveld en willen,dat wat meer eigen maken.Afbaken met stroken bosplanten, om het wat eigener en speelser te maken. Nu hebben we een VVE die liefst alles bij het oude wil laten. de notaris had zoiets gezegd van "Je bent verplicht om lid te worden van de VVE, maar daar houdt het ook zo'n beetje mee op" Nu wil ik graag weten, voordat ik ga planten, hoe sta ik er voor als het bestuur achterna bezwaar maakt en met een rechtzaak zou dreigen? Er zijn al meer boswalletjes gemaakt. Ook betaal ik uiteraard gemeentelijke belastingen over de grond.

Bvd.

Jack

1295 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 10, 2005 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste priewjet2,

Het bestuur van de VVe zijn een stelletjes muggezifters, plakken stiekum briefjes achter op auto's als ze niet aan de weg geparkeerd  staan,of sturen per email een foto van de overtreding.Het is namenlijk in het Huishoudelijk regelement  vast gelegd, dat men niet op de eigen toegangsweg of eigen terrein de auto mag parkeren. Gaan dan niet even naar de 'overtreder 'om het persoonlijk te zeggen Nee sniekie, briefje ,fotootje en weg wezen.

Ze hebben ook een eigenaar een proces aangedaan, omdat die niet mee wou betalen aan het grasmaaien, omdat hij zelf zijn kavel zelf onderhield. Die rechtzaak loopt nog.

Dus heb niet zo'n zin om met hen te praten.

Wou gewoon weten, wat mijn rechten zijn.

groet.

Jack

ve
door verwijderd - Sep 10, 2005 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, het huishoudelijk reglement wordt natuurlijk wel vastgesteld door de algemene ledenvergadering en niet door het bestuur. Kennelijk is de meerderheid van de leden (althans degenen die de moeite nemen om de vergadering te bezoeken, zo is het ook wel weer) het wel eens met de parkeerrregels. Het bestuur heeft te zorgen dat het reglement, dus de wil van de leden, wordt nageleefd. Om ze dan muggenzifters te noemen, gaat me eerlijk gezegd wat ver. Zorg dan dat de regels worden gewijzigd. Bovendien, wanneer je je aan de regels houdt, heb je ook geen last van reprimandes. Natuurlijk kun je wel van mening verschillen over de wijze waarop men de over de overtreding communiceert. Maar misschien is de overtreder wel eerder op zijn gedrag aangesproken en heeft hij de boodschapper toen onheus bejegend (een grote bek gegeven, zogezegd).

En wat dat grasmaaien betreft: mogelijk is dat een taak die bij de VVE ligt. Dan is het ook niet meer dan logisch dat iedereen er aan meebetaalt. Die andere eigenaar kan het best bij het verkeerde eind hebben. Maar kennelijk zal de rechter daar over oordelen.

Uw vraag is echter van geheel andere orde. Vraag het daarom gewoon om ellende te voorkomen. En anderen hebben het blijkbaar toch ook mogen doen? Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de antwoorden.Toch zit ik nog met de kwestie.Wat moet ik met de opmerking van de notaris. "je moet lid zijn van de VVE, maar daar houdt de verantwoordelijkheid ook zo'n beetje mee op"

Wat is zo'n antwoord waard. Zijn er , die er ervaring mee hebben ,in VVE gerelateerde zaken.

Vergaderingen van onze VVE zijn vreselijk. Gezeik en gezeur en ellenlang geleuter, mijn vrouw en ik kunnen zich hier niet in vinden.Hebben er een paar keer een zaterdagmiddag aan verknoeid.

Bestuur heeft al eens aangegeven, dat ze de oorspronkelijke opzet ,dus veel gras, wil handhaven. In de praktijk houden veel zich hier niet aan. Het open karakter,wordt  gewijzigd in een meer priveoplossing. Hekwerken zijn niet toegestaan. Begrijpelijk, maar spelen met bosplanten,lijkt mij niet tegen te houden.

Hoe sterk staat een VVE/bestuur?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U vraagt hoe sterk staat een VvE, bestuur. Antwoord: heel sterk. Maar ik begrijp u probleem niet. U gaat niet naar het bestuur van de VvE om het probleem obver uw beplanting voor te leggen en u gaat ook niet naar de vergadering. Dat is zoiets als niet stemmen bij de verkiezingen. Die mensen moeten hun mond de komende vier jaar houden. En wat betreft u lidmaatschap van de VvE. Die is bij wet geregeld, toen het terrein in kavels werd gesplitst. Conclusie: ga naar het bestuur en als u iets in het reglement veranderd wil zien ga ook naar de vergaderingen. Louis

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om de zoveel tijd dient het 'Dagelijksbestuur' herkozen te worden, steek de koppen bij elkaar en je hebt een ander dagelijksbestuur.

Als je zelf in het bestuur gaat zitten doe het dan wel beter.

Zelfs een weg van duizend kilometer, begint met één enkele stap.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te horen is het bij  u op het complex al niet anders dan in veel andere situaties. Het bestuur bestaat waarschijnlijk uit krasse knarren die er al tientallen jaren een huisje hebben en het hele aanzien van het complex willen laten zoals die was in de tijd dat we Indië nog hadden. In de loop der jaren vestigen zich echter nieuwe mensen op het complex en die hebben andere en meer eigentijdse opvattingen. Het bestuur heeft moeite om daar in mee te gaan, waardoor hun regime op dat van potentaten gaat lijken.

De VVE is in feite de exploitant van het complex en heeft daardoor wettelijke bevoegdheden en verplichtingen met name ten aanzien van die aangelegenheden op het complex die niet tot een individueel eigendom behoren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het onderhoud van (voet)paden, misschien is er een soort clubgebouw waar activiteiten worden georganiseerd, een voorziening waar afval kan worden aangeboden aan de reinigingsdienst. Via de VVE worden dat soort kosten aan de leden doorberekend. Het lidmaatschap is verplicht omdat iedereen naar rato dient bij te dragen. In die zin moet u de opmerking van de notaris zien.

Over de wijze waarop u uw eigen kavel inricht, heeft de VVE niet zonder meer wat te zeggen. Daarvoor zal er een, door de algemene ledenvergadering vastgesteld, huishoudelijk reglement moeten zijn waarin dat soort zaken is geregeld. Dat het bestuur, zoals u zegt, al eens heeft aangegeven dat zij de ooprspronkelijke opzet willen handhaven, is niet voldoende. Wanneer er daarover niets is vastgelegd in een door de algemene ledenvergadering bekrachtigd besluit, heeft die opmerking geen rechtskracht. De leden zijn de vereniging en niet het bestuur.

Kennelijk bestaat zo'n besluit ook niet, want anders hadden de mensen die al boswalletjes hebben die al moeten verwijderen. En wanneer het er onverhoopt wel zou zijn, dan kunnen ze u op grond van het gelijkheidsbeginsel niets verbieden omdat ze het bij anderen wel hebben toegestaan.

Het lijkt mij voor uw gemoedsrust verstandig dat u bij de anderen informeert welke weg zij hebben bewandeld. Als u dat vervolgens ook zo doet, dan zit u procedureel veilig en als het goed is over niet al te lange tijd achter heel mooie boswalletjes! Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt dat de VVE het liefst alles bij het oude wil laten. Heeft u hen dan al benaderd om hun gevoelen omtrent uw plannen te peilen of gaat u af op minder goede ervaringen van andere recreanten? Op recreatieterreinen is wel vaker sprake van voorschriften of richtlijnen ten aanzien van het inrichten van individuele perceeltjes. Kennelijk is er bij u toch sprake van enige soepelheid, want wat u wilt is door anderen kennelijk al gerealiseerd. Vraagt u anders die mensen eens hoe hun boswalletjes de toets der kritiek van de VVE hebben kunnen doorstaan. Misschien hebben zij hun oorspronkelijke plannen wel aangepast.

Dat u gemeentelijke belastingen over de grond betaalt, doet mij als belastingambtenaar deugd. Dit neemt echter niet weg dat u ook gebonden bent aan eventuele spelregels van de VVE. Zolang die niet strijdig zijn met de wet of het recht, moet u zich er aan houden. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Martin,

Heb jouw antwoorden als beste beordeeld.Vooral je uitgebreide 3de antwoord vond ik klasse. Schiet helemaal in de roos met de typering van het bestuur (en ook vele vve leden) Typisch dat het vaak zo voorspelbaar is.

Ook het antwoord van Louis was te verwachten:niet naar de vergadering, geen recht van spreken. Voorbij gaan aan eerdere redenen ,doen er dan blijkbaar niet toe.Maar ik stem wel spectator!

Dank ook voor de reaktie van oehoe, ja er komen vanzelf andere bestuurders. Maar als ik daar op wacht... Wou toch maar binnenkort aan de beplanting beginnen.

Groet,

jack