al
door albert1976 May 31, 2015 om 21:36
Geldzaken & recht

Bereikbare keuken plaatsen door WMO van onze gemeente gaat helemaal mis.

Hallo,

Ik ben Natasja moeder van drie kinderen en getrouwd met mijn man Albert. Door mijn handicap veroorzaakt door Multiples sclerose (MS) moet inoodgedwongen verhuizen samen met mijn gezin naar een andere aangepaste woning. Omdat de oude woning waar we nu nog in wonen niet meer aangepast kan worden op mijn handicap. Ik ben rolstoel gebonden door deze ziekte, en ben zeer afhankelijk van hulp van andere met persoonlijke verzorging en dergelijke. De woning die wij hebben toegewezen is geregeld door de WMO uit onze gemeente en is een huurwoning.

Voor de rest een hele geschikte woning waar we erg blij mee zijn totdat onze bereikbare keuken mee ging. Onze Bereikbare keuken uit anno 2005 zou volgens afspraak met de WMO in de nieuwe woning geplaatst worden door een onderaannemer en daar ging het letterlijk mis. Het werd dus een keuken wissel binnen een dag. Die van ons in de nieuwe woning en de andere keuken in onze oude woning. Volgens de bouwkundige van de WMO uit onze gemeente hoefte wij ons nergens zorgen over te maken. Wij hadden in voor overleg met hem al aangegeven dat als onze keuken zou verplaatst worden naar de nieuwe woning de gaskraan 15 cm zou uitkomen boven onze gaskookplaat in de bestaande situatie. Kon geen kwaad volgens hem. Kon gewoon aangesloten worden.

Maar, volgens mij mag dit niet en is mijn onze veiligheid in het geding. Maar ja, de dag van het verplaatsen was aangebroken en de keukens werden omgewisseld. Tijdens het plaatsen van onze bereikbare keuken werd er door een werknemer van de aannemer tijdens plaatsen van de bovenkastjes door de gasleiding geboord en werd de gasleiding uitgehakken in de muur en met perskoppeling weer vastgezet. Hij heeft de gasleiding langs de muur gelegd, door het keukenblad heengevoerd via een gat in het keukenblad en daar de gele gasslang doorheen laten lopen naar de onderkant van de keuken. Zodoende deze op het gaskraantje aangesloten, zodat de hele gasslang inclusief gaskraantje loslag achter het keukenblok. Heeft deze verder ook niet meer vastgezet of verder naar gekeken en zo de achterplaat weer bevestigd en klaar. Kastjes weer opgehangen zonder de boel weer dicht te stucen.

Mijn man de bouwkundige gebeld van de WMO dat hij vond dat het compleet mis gaat met het plaatsen van onze keuken. Hoefde ons nergens zorgen over te maken, en ze gingen wel weer even kijken als de mannen klaar waren. Maar de verhuisdatum kwam steeds dichterbij. De dag na het plaatsen dachten wij de keuken te gaan poetsen en nog wat dingen voor ons zelf te doen in de woning. Totdat wij een enorme gaslucht roken bij de voordeur. Er was dus een lekkage op de koppeling ontstaan die de aannemer had aangelegd. Wij hebben de hoofdgaskraan dichtgedraaid en zijn weggegaan. Gelijk melding via mail gemaakt bij de bouwkundige van de WMO die een mail terugstuurde naar ons. “Dit kan je samen met aannemer oplossen lijkt mij, jullie zijn er samen bij geweest.” Aannemer gebeld die niets van zichzelf liet horen naar een telefonisch bericht. Heeft daarna na nog een melding van onze kant heeft het nog een dag of vier geduurd voor dat meneer de aannemer weer op kwam dagen.

Toen de aannemer er was om zonodig het probleem op te lossen maakt hij al een geïrriteerde en nerveuze indruk. Hij zij al gelijk tegen mij man die erbij stond. “Moet je eens goed luisteren. Ik smeer de boel voor je aan boven de kastjes. Leg de gasleiding terug naar de oude situatie voor de rest bekijken jullie het maar. Je ziet maar hoe je zelf de gaskookplaat

1050 5 Rapporteer

al
door albert1976 - May 31, 2015 om 21:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zie net dat mijn verhaal er niet helemaal op past. Heb het verder verhaal hier onder maar geplaatst.

Misschien dat je er verder met de bouwkundige van de WMO er wel uitkomt.

Omdat mijn man zich ongemakkelijk voelde na deze reactie heeft hij de aannemer gewoon verder zijn werk laten doen. Aannemer heeft de leiding weer gezaagd een dubbele perskoppeling ertussen gezet en de gasvoorziening in de keuken weer vastgemaakt op de oude bestaande leiding. Bouwkundige van de WMO Gemaild en dit doorgegeven. Krijgen er verder geen reactie meer op. Nu zitten we verder met een keuken die we aanstaande vrijdag 5 Juni geen eens kunnen gebruiken omdat mijn man de gaskookplaat niet kan aansluiten op de gaskraan. Ons keukenblad van de bereikbare keuken is keuken breed. Mijn man zou dus zelf in de keuken moeten gaan hakken en breken om dit aan te sluiten. Verder geeft de WMO en de aannemer op dit moment niet meer thuis. De Woningbouw bemoeit zich er niet mee omdat de keuken van ons is geplaatst door de WMO. En nu, wat moeten we hiermee en hoe nu verder. Ombudsman erbij of de lokale krant? We worden verder niet meer gehoord, en zijn schijnbaar nu lastige mensen. Heb er zeer veel verdriet van hoe mijn keuken eruit ziet op dit moment en hoe we behandeld worden door de WMO. De O staat toch voor ondersteuning, en niet voor ondermijning. Hoe nu verder?

Groetjes,
Natasja

al
door albert1976 - May 31, 2015 om 22:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hier zijn wat foto's van de keuken via Dropbox

al
door albert1976 - May 31, 2015 om 22:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 31 mei 2015, 22:17]
Over welke gemeente gaat dit? Zet het hier maar neer met hoofdletters. Dit gaat over de Gemeente EDE

Dank voor je advies. Ga er morgen iets mee doen.

zoekster
door zoekster - May 31, 2015 om 22:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie dat EDE een heel gezellige facebookpagina heeft ;-)

Succes met alles en houdt ons op de hoogte hoe een en ander verder gaat.

zoekster
door zoekster - May 31, 2015 om 22:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het beste is nu flink op de trom te slaan.

Over welke gemeente gaat dit? Zet het hier maar neer met hoofdletters.

Dit zijn officieel de handelingen die u moet verrichten bij een klacht.

Voor klachten over de gemeente(ambtenaren) zelf geldt de Algemene wet bestuursrecht. U moet eerst een klacht indienen bij de gemeente zelf. Bent u ontevreden over de reactie van de gemeente? Dan kunt u naar een ombudsvoorziening. Op de website van de Nationale ombudsman (externe link) kunt u zien bij welke ombudsvoorziening u terecht kunt. Ook kunt u gratis bellen met de Nationale ombudsman: 0800 33 55 555.

Heeft u een klacht over een zorgaanbieder die u Wmo-ondersteuning biedt? Volgens de Wmo 2015 moet iedere gemeente in haar verordening eisen stellen aan de afhandeling van deze klachten. U kunt bij uw gemeente navragen wat die eisen zijn.

Verder moet er een clientondersteuner zijn die u helpt bij uw klacht.

In de Wmo 2015 is ook ‘cliëntondersteuning’ opgenomen. Een cliëntondersteuner kan helpen bij het maken van een keuze of het oplossen van een probleem. De cliëntondersteuner moet onafhankelijk zijn van de gemeente. Cliëntondersteuning in deze vorm is een algemene voorziening en is gratis. En daarom voor iedereen toegankelijk.

klik HIER voor de bron. U zult dus morgen bij uw gemeente naar de clientondersteuner moeten vragen.

Maar het kan natuurlijk geen kwaad om bijv. op de facebookpagina van uw gemeente de zaak eens even publiekelijk aan te kaarten. Foto's erbij zijn helemaal prachtig. Want uw verhaal is best wel lastig te begrijpen, hoe het precies zit met die gasleidingen. Een plaatje erbij, dan spreekt het wat meer aan ;-)

Bedenk 1 ding goed. Hoe harder u roept hoe beter u wordt gehoord. Nooit denken dat je een 'zeurkous' bent. Mensen die zich koest houden, worden het slechtst behandeld, zo gaat het helaas.

Jammer genoeg is Kassa op TV voor dit seizoen afgelopen. U zou het nog bij Radar kunnen proberen, maar ik vrees dat ook zij aan hun laatste afleveringen toe zijn.

klik HIER

Probeer uw relaas wat beknopt te houden.