cr
door creativa Nov 1, 2010 om 21:42
Geldzaken & recht

Berekening rentepercenage restschuld hypotheek

Hoeveel mag de gerechtdeurwaarder namens de bank aan rentepercentage rekenen voor de restschuld die na gedwongen verkoop huis overblijft?
Het gaat hier om een bedrag van 200.000 euro
Graag reacties
Mike

3419 17 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 09:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

€ 200.000,-- (!)!. Als dat de restschuld is, dan is dat fors! Omdat de bank geen enkel onderpand meer heeft na verkoop van de woning, zullen ze daar het percentage op los laten dat hoort bij onderhandse leningen. Dat loopt al snel op, zeker bij dit soort bedragen en de daarbij behorende risico's naar 10-12%, maar kan zelfs 16% zijn.

Wat wordt er nu in rekening gebracht?

cr
door creativa - Nov 2, 2010 om 10:28
4 Antwoorden / 2 Vragen

Er wordt nu 6,5 % in rekening gebracht afgezet tegen het euribor tarief is het winstpercenage meer als 750 % voor de bank, toch geweldige markt zonder papieren romslomp alleen maar innen door gerechtsdeurwaarder..
Je kan een PL niet vergelijken met een hypotheek.

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 10:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Creativa,
6,5% voor een onderhandse lening van € 200.000,--. Dat is laag!

Je moet op een onderhandse lening geen euribor loslaten. Euribor gaat alleen spelen als er behoorlijke zekerheden voor de bank tegenoverstaan, denk aan hypotheekrecht op een pand met forse overwaarde, beleggings- of spaarpolissen etc. En dan ook nog komt er een opslag op. De bank moet immers ergens aan verdienen.

Omdat je de woning verkocht is met een restschuld, is de hypotheciare geldlening omgezet/voortgezet in een onderhandse geldlening. Daar is dus zeker wel een parallel te trekken.

cr
door creativa - Nov 2, 2010 om 11:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Neemt niet weg dat de bank tegen euribor tarief geld leent/krijgt.
Hoe ze dat verder uitzetten is een zaak van de bank.
Bij persoonlijke leningen gaat het vaak om kleine bedragen met veel administratieve handelingen.
De methode huis uit is eenmaal beetje werk en rest van de tijd 25 jaar achterover leunen.
Door deze 750 % winstmarge wordt het voor banken alleen maar interessanter zulke enorme winsten te genereren. Laatste jaar 24 miljard.
Dit geschied ook nog eens over de ruggen van de belasting betaler die de banken hebben gesteund in de crisus. Dus snijdt het mes aan twee kanten voor de bank.
Burger naar de knoppe en bank monopolie.
Gesprek met bank over oplossing wordt al jaren genegeerd is hier te begrijpen.
Per maand gaan er honderden gezinnen hun huis uit.
Geweldig om als bank je op de borst te slaan.
Zijn Italiaanse toestanden, gebeurde daar al 30 jaar geleden, voorbeeld was de algencrisus waar de maffia in die tijd alle hotels uit particuliere handen speelde.Dus goed vergelijkbaar met toestand hier nu.

cr
door creativa - Nov 2, 2010 om 11:22
4 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte Courier,
Bank weigert oplossing ondanks voorstellen onzerzijds.
Hadden eerst accountmanager die alles regelde maar deze was opeens gevlogen met meerdere, organisatie moest platter voor kosten besparing en moeilijke vragen uit de weg te gaan.

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 11:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Creativa,
Wat wil je hier nou bereiken? Als je zo'n restschuld hebt, moet het haast wel zo zijn dat de bank een villa geveild heeft omdat de rente niet betaald werd. En dan steeds euribor er bij halen. Doet me denken aan een gelijke vraag die een jaar geleden ook al door een trol werd gesteld.

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 11:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
Niet te veel tijd en aandacht meer in stoppen.

cr
door creativa - Nov 2, 2010 om 11:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Feit blijft dat banken zeer voordelig aan geld kunnen komen en dit niet aan klanten verder leiden.
Feit blijft monopolie positie banken;
Feit blijft: Banken verzaken hun zorgplicht;
Feit blijft: Banken generen giga winsten waar bedrijfsleven jaloers op kan zijn;
Feit blijft: Schuld van economische crisis ligt grotendeels bij banken door onflexibel en stug te zijn;
Feit blijft: vertrouwen is volkomen zoek geraakt;
Feit blijft: banken werken mee aan minimaal 2000 huisuitzettingen per jaar met enorme kapitaal vernietiging en schade voor economie en mens;
Feit blijft; zolang hun (arrogante) houding niet veranderd dit geen enkele bijdrage zal leveren voor opbloei economie.
U waarschijnlijk sterk aan de bankenkant staat

ot

co
door courier - Nov 2, 2010 om 11:48
226 Antwoorden / 2 Vragen

Gerechtsdeurwaarder? Waarom onderhandelt de bank niet rechtstreeks met u over die restschuld?

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 11:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een paar feiten die voor deze vraag van groot belang zijn:
- De lening is door u zelf aangegaan. Er is geen bank die u gedwongen heeft.
- De restschuld is blijkbaar ontstaan na een gedwongen verkoop; oftewel: u bent uw verplichtingen niet nagekomen en neemt nu uw eigen verantwoordelijkheid niet.
- U wilt een gigantische lening hebben zonder enig onderpand aan de bank aan te bieden. Het risico van de bank moet dus maar bij anderen komen te liggen.

vladja
door vladja - Nov 2, 2010 om 11:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

creativa,

Waarom werd het huis gedwongen verkocht? Hoe kan er een verschil van €200.00,-- ontstaan? Dat is nogal een bedrag.

Omdat de banken overal de schuld van krijgen, ben ik benieuwd naar de bank-kant van het verhaal. Ze hebben je toch een aanmerkelijk bedrag willen lenen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 12:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Mij bekruipen 2 gevoelens me bij deze vraag: ofwel dit is een trol, ofwel het is iemand die alleen problemen heeft omdat anderen die veroorzaak hebben en zelf natuurlijk nergens schuld aan heeft.

co
door courier - Nov 2, 2010 om 14:07
226 Antwoorden / 2 Vragen

Creativa,
Dit is een vraag en beantwoord rubriek, dus minder geschikt om allerlei strikt persoonlijke opvattingen te spuien: daar zijn andere podia voor!
De bank acht u blijkbaar kredietwaardig genoeg om aan die lening van 2 ton een variabel rente% van 6,5% te koppelen; bedenk wel dat als u morgen onder de tram loopt, dan kan de bank fluiten naar z'n geld, tenzij uw erfgenamen bereid zijn de betalingsverplichting over te nemen.
Bedenk ook dat als het hier om een hypothecaire restschuld gaat de bank voor het tekort na veiling een zgn. "executoriale titel" heeft, hetgeen dus inhoudt dat direct en altijd overal beslag op kan worden gelegd, zij het dat ze niet meer preferent zijn. Dan snap ik de rol van de gerechtsdeurwaarder wel: zo ver heeft u het al laten komen!
Als u wilt voorkomen dat u de resterende 25 jaar wordt gedwarsboomd in uw persoonlijke en zakelijke activiteiten, biedt de bank dan een bedrag aan tegen finale kwijting: misschien dat ze al bij € 30.000 de handen dichtknijpen.
Geen primaire impulsieve reactie svp: als u dit verhaal niet "pruimt" sluit dan zelf dit topic.

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 14:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
De enige executoriale titel die de bank heeft is het recht om de woning te verkopen/parate executie. Voor het overige zoals beslag leggen, zullen ze toch echt weer een zaak moeten beginnen omdat dat gaat over een andere vordering.

De executoriale titel van een akte beperkt zich namelijk alleen tot die vorderingen die in de akte omschreven zijn. Door verkoop van de woning, is het hypotheekrecht weggevallen welke diende tot zekerheid van de in de akte genoemde vorderingen en derhalve is de hypotheekakte waardeloos geworden (zie "rabobank-visser")

co
door courier - Nov 3, 2010 om 08:55
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,
De veilende notaris is toch verplicht op eerste verzoek van de executant een gedeeltelijk gekwiteerde 1e grosse van de toepasselijke hypotheekakte af te geven?

marcel75
door marcel75 - Nov 3, 2010 om 09:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
Zeker niet. Een gedeeltelijke gekwiteerde 1e grosse is zelfs niet mogelijk. Wil een hypotheekhouder veilen, dan zal hij om een 1e grosse verzoeken bij de notaris die de akte heeft opgesteld. Die heeft de bank nodig om te kunnen veilen. Op dat moment heeft de bank dus een executoriale titel om het huis te verkopen. Dat is ook de enige executoriale titel die de bank kan ontlenen aan de hypotheekakte.

Daarna kun je niet nog een keer een 1e grosse afgegeven. Daarnaast is het voor een notaris ook niet mogelijk om een kwitantie te verlenen voor een openstaande lening. Het bedrag dat in de hypotheekakte is opgenomen, is namelijk niet altijd het bedrag dat uitgeleend is. Ook zijn er legio hypotheekakten waarin de op het moment van ondertekening van de akte verstrekte bedrag van de geldlening niet is vermeld.

Wil de bank vervolgens beslag leggen, dan zal daar een andere titel voor verkregen moeten worden. Hierdoor wordt ook het rechtelijke toezicht gewaarborgd en is de schuldenaar niet afhankelijk van de grillen van de schuldeiser. Een notariële akte geeft dus alleen een executoriale titel voor de vordering die in de akte omschreven is en ook alleen voor het doel waarvoor de akte is opgesteld. Een executoriale titel tot in het oneindige is het dus zeker niet.

co
door courier - Nov 6, 2010 om 17:38
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,
Met "Rabobank-Visser", bedoel je Rabo/Visser HR 26-06-1992, NJ 1993, 449?