door 1953 Oct 4, 2015 om 18:05
Voeding & gezondheid

Berner Würstel

Weet iemand hoe de Berner Würstel kan bereiden?

Product van de Lidl, op de achterkant staat wel de ingrediënteninhoud doch niet de bereidingswijze.

7833 9 Rapporteer

door 1953 - Oct 5, 2015 om 00:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 4 okt 2015, 19:01]Hallo1953,

Waarom koop je die dan als je niet weet hoe je het klaarmaakt? ;-)

Kijk eens hier.

Nog een recept: klik
En in de vertaling: klik

Had niet specifiek naar de achterkant gekeken.

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2015 om 00:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo1953,

Waarom koop je die dan als je niet weet hoe je het klaarmaakt? ;-)

Kijk eens hier.

Nog een recept: klik
En in de vertaling: klik

door 1953 - Oct 5, 2015 om 00:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 4 okt 2015, 19:46]Beste 1953,

bakken in een koekenpan met wat boter of zonnebloemolie.
U ruikt het vanzelf als ze klaar zijn om genuttigd te worden, de jus zal lekker bruin kleuren. Een minuutje of 10 à 15 met regelmatig keren en niet al te hoog vuur.
Alvast smakelijk eten.

Net als een ...vink dús!

ho
door hopetobehelping - Oct 5, 2015 om 00:33
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 1953,

bakken in een koekenpan met wat boter of zonnebloemolie.
U ruikt het vanzelf als ze klaar zijn om genuttigd te worden, de jus zal lekker bruin kleuren. Een minuutje of 10 à 15 met regelmatig keren en niet al te hoog vuur.
Alvast smakelijk eten.

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2015 om 00:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1953,

Berner worst is de naam van de Wiener en Braadworst die de lengte open en gesneden kaas strips (meestal Emmentaler) en waren gevuld met gerookt spek gewikkeld. Er zijn ook worstjesfabrikant, de kaas reeds in het vlees type.

Berner worst maar komen niet - zoals de naam al doet vermoeden - van Zwitserland, maar van Zell am See in Oostenrijk en zijn vernoemd naar de uitvinder, de naam van de chef Erich Berner senior. De wijk archivaris Scholz bevestigde de orale traditie van het recept. De Koch ontwikkelde de Berner-worst zo snel bereiden snacks voor de leden van Liedertafel Zell am See in de jaren 1950. Dit grootste mannenkoor van de provincie Salzburg heeft na de wekelijkse steekproef Erich Berner vaak in de Tiroolse Weinstüberl in Zell am See bezocht. [1]

Bij Berner worst van oudsher één eet brood en pikante Puszta salade of, zoals nu, de meest voorkomende, frieten en ketchup of pittige mosterd.
(Slechte) vertaling van:

Berner-Würstel ist die Bezeichnung für Wiener bzw. Frankfurter Würstchen , die der Länge nach aufgeschnitten und mit Käsestreifen (meist Emmentaler ) gefüllt wurden sowie mit Räucherspeck umwickelt sind. Es gibt auch Wursthersteller, die den Käse bereits in das Brät geben.

Berner-Würstel stammen allerdings nicht – wie der Name vermuten lässt – aus der Schweiz, sondern aus Zell am See in Österreich und sind nach ihrem Erfinder, dem Koch Erich Berner senior benannt. Der Bezirksarchivar Scholz bestätigt die mündliche Überlieferung des Rezeptes. Der Koch entwickelte die Berner-Würstel als schnell zuzubereitende Jause für die Mitglieder der Liedertafel Zell am See in den 1950er-Jahren. Dieser größte Männerchor des Bundeslandes Salzburg hat nach der allwöchentlichen Probe Erich Berner oft in dessen Tiroler Weinstüberl in Zell am See besucht. [1]

Zu Berner-Würsteln isst man traditionell Brot und pikanten Pusztasalat oder, wie heute meist üblich, Pommes frites und Ketchup bzw. scharfen Senf.
(Bron)

door 1953 - Oct 5, 2015 om 00:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 4 okt 2015, 21:41]Hallo 1953,
De worstjes in de braadpan omrollen tijdens het bakken tot ze rondom verkleurd zijn, daarna op een laag vuurtje nog laten sudderen tot ze gaar zijn.

Net als een ...vink dús!

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 5, 2015 om 00:35
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo 1953,
De worstjes in de braadpan omrollen tijdens het bakken tot ze rondom verkleurd zijn, daarna op een laag vuurtje nog laten sudderen tot ze gaar zijn.

edison
door edison - Oct 6, 2015 om 03:04
64 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit de trend gaat worden, dan komen er nog veel topics in deze categorie...

me
door mein33 - Oct 6, 2015 om 03:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zachtjes bakken in reuzel (een dierlijk vet) geeft een overheerlijk resultaat, maar u moet wel van vet eten houden.