ni
door nicovos_1 Sep 1, 2014 om 13:00
Geldzaken & recht

Beslagname auto

Hallo,

Mijn auto is in beslag genomen omdat ik heb uitgeleef heb aan een vriend. Hij heeft schulden en ik krijg me auto niet terug. Wat te doen??

27091 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 1, 2014 om 13:30
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als de auto op uw naam staat bent u de eigenaar en kunt u m.i. bij de inbeslagnemer daar bezwaar tegen aantekenen en uw eigendom terugvorderen. Betaalt u ook alle kosten, dus wegenbelasting, verzekering enz.?

sw
door swat1500 - Sep 1, 2014 om 19:33
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Een mogelijk antwoord is zeer afhankelijk van de vraag wie de auto in beslag heeft genomen en over welke schulden we het hier hebben.

hutch
door hutch - Sep 1, 2014 om 21:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Heeft u vriend schulden bij de belastingdienst?

Zo ja, dan is er mogelijk bodembeslag gelegd op uw auto.

Maar even theoretisch:
- uw vriend koopt een auto en zet deze op uw naam (mogelijk juist vanwege zijn schulden....);
- uw vriend is eigenaar en u bent kentekenhouder;
- dus u 'leent' die auto aan uw vriend;
- komen er problemen, dan kan uw vriend zeggen: het is niet mijn auto...... terwijl hij er wel (meestal) in rijdt.

target
door target - Sep 2, 2014 om 15:34
297 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een gedoe toch allemaal.
Moest je vroeger vragen of iemand die je auto leende wel een rijbewijs had en hij of jij je auto wel verzekerd had, en gekeurd, en apk.
Moet je nu ook al aan elkaar gaan vragen of die ander schulden heeft. :~\
En dat met de huidige schuldencrisis ... je kunt niet eens meer je auto even uitlenen. :-p

valerius-2
door valerius-2 - Sep 2, 2014 om 17:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo kan men de boel in de maling nemen als men aan die soort zaken mee doet dan is dat de straf.

komsja
door komsja - Sep 2, 2014 om 17:03
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nicovos
Aan de hand wat u hier verteld kan uw eigendom(auto) niet in beslag worden genomen
Stel dat ik mijn auto waarvan het kenteken op mijn naam staat en ik betaal netjes de wegenbelasting en de verzekering en er zit APK op en ik zou mijn auto uitlenen en die persoon word aangehouden om wat voor reden dan ook en het blijkt dat de BESTUURDER nog enkele rekeningen heeft open staan die hij of zij niet per direct kan betalen!!!
Dat dan het eigendom van de kentekenhouder in beslag word genomen omdat de bestuurder problemen heeft.
Weet niet 100 % zeker dat het zo is!!! maar zou toch te gek voor woorden zijn als het wel zo zou zijn

hutch
door hutch - Sep 2, 2014 om 18:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 2 sep 2014, 17:03]Aan de hand wat u hier verteld kan uw eigendom(auto) niet in beslag worden genomen Stel dat ik mijn auto waarvan het kenteken op mijn naam staat en ik betaal netjes de wegenbelasting en de verzekering en er zit APK op en ik zou mijn auto uitlenen en die persoon word aangehouden om wat voor reden dan ook en het blijkt dat de BESTUURDER nog enkele rekeningen heeft open staan die hij of zij niet per direct kan betalen!!! Dat dan het eigendom van de kentekenhouder in beslag word genomen omdat de bestuurder problemen heeft. Weet niet 100 % zeker dat het zo is!!! maar zou toch te gek voor woorden zijn als het wel zo zou zijn
En toch is het zo.

Op grond van de WAHV (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften) kan de auto buiten gebruik gesteld worden, indien de eigenaar of bestuurder een geldboete open heeft staan (op grond van die WAHV).

Die auto kan dan bijv. 28 dagen buiten gebruik gesteld worden, dus dat ook de eigenaar er niet aan kan komen. Deze buitengebruikstelling heft de geldboete niet op, die blijft ook daarna nog bestaan.

Het kan zelfs als de eigenaar naast de bestuurder zit en die bestuurder een geldboete moet betalen.

Daarnaast kan de belastingdienst haar bodemrecht toepassen (bodembeslag).
Als die auto van u bij hem op de oprit staat, mag de belastingdienst (in voorkomend geval) ook beslag leggen op uw auto.

Ik zou wel eens willen weten wat voor een soort beslag hier is toegepast, wat voor een soort schuld het is.

door 1953 - Sep 2, 2014 om 19:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Beslagname van uw auto uw naam is niet mogelijk mits iets achter zit - de vriend werd fictief genoemd m.i. - om het eigen probleem te verdoezelen.

U heeft belastingschuld bij de (Gemeentelijke) Belastingdienst? U heeft uw verzekeringspremie voor de auto niet voldaan of reed onverzekerd? Derden (crediteur) die nog een openstaande vordering heeft? Technische mankementen aan de auto? U was eerder betrapt op rijden onder invloed en reed wederom in een auto tijdens de tijdelijke rijontzegging? U rijbewijs was eerder ingevorderd en reed vervolgens later toch weer in een auto?

Maar door wie het voertuig in beslaggenomen?

sw
door swat1500 - Sep 3, 2014 om 00:37
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch heeft helemaal gelijk met echter een kanttekening. Buiten gebruik stelling (in beslag nemen kan niet binnen de WAHV) mag alleen met voertuig waarover de betrokkene vermag beschikken. Eenmalig lenen valt hier niet onder al zult u dat zelf moeten aantonen om de auto weer terug te krijgen.

In alle andere gevallen krijgt u de auto pas terug als de volledige boete + sleep- en bewaarkosten zijn voldaan of, als de buiten gebruik stelling termijn van 28 dagen (per boete) is verstreken tegen betaling van de sleep- en bewaarkosten.

door 1953 - Sep 3, 2014 om 03:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

En topicstarter hult zich in het stilzwijgen, reageert althans niet op de antwoorden en de wedervragen. Hoe vaag kan je zijn.

anduril
door anduril - Sep 3, 2014 om 13:56
167 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begin iets te ruiken ...

hi
door hipppo - Sep 3, 2014 om 15:14
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hutch schreef op dinsdag 2 sep 2014, 18:48][quote=komsja schreef op dinsdag 2 sep 2
En toch is het zo.

Op grond van de WAHV (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften) kan de auto buiten gebruik gesteld worden, indien de eigenaar of bestuurder een geldboete open heeft staan (op grond van die WAHV).

Die auto kan dan bijv. 28 dagen buiten gebruik gesteld worden, dus dat ook de eigenaar er niet aan kan komen. Deze buitengebruikstelling heft de geldboete niet op, die blijft ook daarna nog bestaan.

Het kan zelfs als de eigenaar naast de bestuurder zit en die bestuurder een geldboete moet betalen.

Daarnaast kan de belastingdienst haar bodemrecht toepassen (bodembeslag).
Als die auto van u bij hem op de oprit staat, mag de belastingdienst (in voorkomend geval) ook beslag leggen op uw auto.

Ik zou wel eens willen weten wat voor een soort beslag hier is toegepast, wat voor een soort schuld het is.

Dus op die manier kan ook een huurauto in beslag genomen worden?
Een wetswijziging lijkt me hier toch geboden.

kn
door knarf57 - Sep 3, 2014 om 15:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

1. In jurisprudentie is meerdere keren uitgemaakt dat de tenaamstelling van een kenteken niets zegt over de eigendom.
2. Fiscaal bodembeslag op de auto is niet mogelijk. Bodembeslag kan kort gezegd alleen worden gelegd op roerende zaken die dienen tot stoffering van een bodem. Een auto is geen roerende zaak die dient ter stoffering. Zie art. 22 invorderingswet. Fiscaal beslag is wel mogelijk, maar dat heet dan geen bodembeslag, als de fiscus stelt (met bewijs) dat de auto niet van de uitlener is, maar van degene aan wie de auto is uitgeleend. De fiscus prikt dan door een schijnconstructie m.b.t. de tenaamstelling heen.
3. Zonder uitputtend te kunnenzijn( dan moet ik meer feiten hebben) kunnenner, naast de hiervoor al genoemde redenen, nog meer redenen zijn om de auto in besla te nemen. Als met de geleende auto een misdrijf is gepleegd of daarbij is gebruikt kan de auto verbeurd worden verklaard. Ook kan hij voor waarheisvinding in beslag worden genomen of onttrokken aan het verkeer. In alle gevallen wordt de auto dan in beslag genomen, ongeacht wie eigenaar is. Zie art. 94 Wetboek van strafvordering. Nog een andere mogelijkheid is die van anderbeslag zoals bedoeld in art. 94a wetboek van strafvordering. Maar nogmaals er kunnen nog talloze andere redenen zijn wasromde auto in beslag is genomen en niet wordt terug gegeven. Het lijkt mij dat de beslaglegger dan aan Nikovos heeft laten weten. Hij/zij moet de titel van beslalegging dus kennen en ook de reden waarom de auto niet wordt teruggegeven.

bo
door boemer10 - Sep 3, 2014 om 16:54
31 Antwoorden / 14 Vragen

Het kan een kwestie van bodembeslag zijn.
Heeft die vriend, belastingschuld en heeft u dat geweten/
Dan heeft u, u zelf in deze ellende gestort en vrees ik het ergste.
Het gaat u in ieder geval geld kosten en moet u de afweging maken, wat was mijn auto nog waard.
Voor het gevoel bent u onrechtvaardig behandeld, uitgaande van uw goede trouw.
Er is een oud gezegde:
3 dingen moet je nimmer uitlenen, je auto, je portemonnaie en je vrouw. (in volgorde van belangrijkheid)
Ze komen altijd geschonden terug

labren
door labren - Sep 3, 2014 om 17:19
862 Antwoorden / 0 Vragen

wat is het probleem dan ?????? u kunt de auto gewoon op gaan halen !!!! of u moet zelf ook schulden hebben dan wordt het wat lastiger

komsja
door komsja - Sep 3, 2014 om 17:28
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Men moet altijd voorzichtig zijn met bepaalde vermoedens maar wat er op het forum geopperd word dat er hier een luchtje aan zit zou zo maar eens kunnen want is inderdaad vreemd dat vraagsteller(ster) totaal geen reactie geeft op de gegeven vragen en antwoorden

hi
door hipppo - Sep 3, 2014 om 19:00
303 Antwoorden / 2 Vragen

Nico, heb je niet aan die vriend gevraagd wat er precies is gebeurd en dus ook wie de auto in beslag heeft genomen? Het zou mij niet verbazen als hier sprake is van een situatie waarin iemand, aan wie jouw vriend een schuld had/heeft, eigen rechter heeft gespeeld door de auto gewoon in te pikken.
Laat eens van je horen.

kn
door knarf57 - Sep 3, 2014 om 19:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is gebruikelijk dat van elke inbesllagname een proces-verbaal of kennisgeving op te maken. Daarop staat op grond van welke titel (waarvoor) beslag is gelegd. Nico moet dus meer weten dan uit zijn/haar vraag blijkt. En inderdaad, waarom reageert hij/zij niet op vragen en gegeven antwoorden?

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2014 om 19:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Er is een oud gezegde: 3 dingen moet je nimmer uitlenen, je auto, je portemonnaie en je vrouw.

Correctie: je vrouw is geen bezit, dus kun je haar toch niet uit lenen.

hutch
door hutch - Sep 3, 2014 om 21:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Voor de liefhebber een stukje taaie kost:

klik * * (buitengebruikstelling auto verhuurbedrijf).

Sterkte met lezen ;-)

hi
door hipppo - Sep 3, 2014 om 22:04
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hutch schreef op woensdag 3 sep 2014, 21:14]Voor de liefhebber een stukje taaie kost:

klik * * (buitengebruikstelling auto verhuurbedrijf).

Sterkte met lezen ;-)

Ik heb het stuk niet uitgespeld, maar wat ik las sterkt mij in twee opvattingen.1. juristen hebben er weer eens een potje van gemaakt. 2. de wet is aan herziening toe

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 4, 2014 om 10:12
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoelang is deze auto uitgeleend?

Als enkele dagen krijg je hem zo terug.
Maar bij langere tijd lijkt het op veilig stellen zodat die goederen niet in beslag genomen kunnen worden en daarvoor moet je meer bewijzen hebben.

Het gebeurde vaker dat alle waardevolle goederen weggezet worden bij familie en vrienden en zo niets voor de deurwaarder over bleef.
Als die auto ooit van hem was en nu van U is het lastig bewijsbaar.
En waar rij je nu zelf in.

Bij langdurig uitlenen lijkt het zijn feitelijk eigendom en mogen ze het wel, dus hoe lang was hij in het bezit van jou auto?

pino123
door pino123 - Sep 4, 2014 om 12:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En TS bleef stil..... zegt denk ik genoeg

ha
door halex - Sep 4, 2014 om 19:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=knarf57 schreef op woensdag 3 sep 2014, 15:50]
2. Fiscaal bodembeslag op de auto is niet mogelijk. Bodembeslag kan kort gezegd alleen worden gelegd op roerende zaken die dienen tot stoffering van een bodem. Een auto is geen roerende zaak die dient ter stoffering. Zie art. 22 invorderingswet. Fiscaal beslag is wel mogelijk, maar dat heet dan geen bodembeslag, als de fiscus stelt (met bewijs) dat de auto niet van de uitlener is, maar van degene aan wie de auto is uitgeleend. De fiscus prikt dan door een schijnconstructie m.b.t. de tenaamstelling heen.

Tenzij die kennis een bedrijf heeft waarmee hij handelt in tweedehandsauto's. Volgens mij. Maar is wel wat vergezocht ;-)

vr1944
door vr1944 - Sep 5, 2014 om 12:17
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het begint bij vraag en antwoord een beetje mode te worden om een onzinnige lulkoek vraag te stellen en af te wachten hoeveel antwoorden erop komen . Wat een lol. Vervelend is dat deze vragen dan vaak in de nieuwsbrief staan.

=pino123 schreef op donderdag 4 sep 2014, 12:58: En TS bleef stil..... zegt denk ik genoeg

me
door mein33 - Sep 5, 2014 om 12:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Welke bevestiging heeft u, behalve die van uw vriend, dat uw auto daadwerkelijk in beslag is genomen.
Vanwege de schulden van uw vriend zal uw auto (als u de kentekenhouder bent) niet door de politie, belastingdienst of douane in beslag worden genomen.
De auto van de kentekenhouder zal alleen in beslag worden genomen als onderpand voor openstaande boetes of vorderingen op de kentekenhouder door de genoemde diensten
Als de auto op uw naam staat, u heeft geen boetes of vorderingen openstaan, de verzekeringspremie is betaald en de apk op orde is, dan is er duidelijk iets anders aan de hand met de betreffende auto en naar alle waarschijnlijkheid is uw vriend de enige die daar antwoord op kan geven.

ha
door halex - Sep 5, 2014 om 17:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 12:54]
De auto van de kentekenhouder zal alleen in beslag worden genomen als onderpand voor openstaande boetes of vorderingen op de kentekenhouder door de genoemde diensten

Dat is niet juist.
De politie kan een auto ook in beslag nemen als de bestuurder (niet zijnde kentekenhouder) in overtreding is geweest. Bijvoorbeeld wanneer deze staande is gehouden na een snelheidsoverschrijding van 50 km/u of meer en de bestuurder heeft het rijbewijs niet mee. In dat geval wordt het voertuig ongeacht wie eigenaar is in beslag genomen totdat het rijbewijs is afgegeven op het politiebureau.
Ook een civiele partij kan de auto in beslag nemen als deze een vordering op de bestuurder heeft. En in dat geval moet de eigenaar aantonen dat het zijn bezit is en niet dat van de bestuurder. Iemand die een goed houdt (bijvoorbeeld een auto door er in te rijden) wordt vermoed tevens de eigendom van dit goed te hebben.

ma
door manwijf - Sep 9, 2014 om 13:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vr1944 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 12:17]Het begint bij vraag en antwoord een beetje mode te worden om een onzinnige lulkoek vraag te stellen en af te wachten hoeveel antwoorden erop komen . Wat een lol. Vervelend is dat deze vragen dan vaak in de nieuwsbrief staan. [quote=pino123 schreef op donderdag 4 sep 2014, 12:58]En TS bleef stil..... zegt denk ik genoeg

Ik neem aan dat de redactie nicovos uit het bestand heeft verwijderd?!
Het kan niet de bedoeling zijn om hier de boel in de maling te nemen.