ez
door ezrasees Jul 27, 2015 om 18:57
Voeding & gezondheid

Besnijdenis op medische grond niet vergoed

Op 10 maart 2014 is mijn zoontje geopereerd aan een Hypospadie.
Om mediche redenen kregen wij het advies om hem meteen te laten besnijden zodat hij op latere leeftijd geen of minder kans op complicaties kan krijgen en het beter zou zijn voor het herstel.
Deze week komt er ineens een factuur binnen voor een belachelijk hoog bedrag omdat de toegevoegde ingreep (nogmaals, op medische basis) buiten het basispakket valt.
Hierop belde ik de verzekering en zij vertelden mij dat het UMC Utrecht mij van extra eigen kosten op de hoogte moest stellen. Dit hebben zij NIET gedaan.

Ik vind het schandalig dat besnijdenis op medische grond buiten het basispakket valt.

8088 46 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2015 om 20:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

......Ik vind het schandalig dat besnijdenis op medische grond buiten het basispakket valt. ......
Tja. Het is niet anders.

.....Hierop belde ik de verzekering en zij vertelden mij dat het UMC Utrecht mij van extra eigen kosten op de hoogte moest stellen. Dit hebben zij NIET gedaan. ....
Heb je al contact hierover opgenomen met het UMC?

ez
door ezrasees - Jul 27, 2015 om 20:41
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 27 jul 2015, 20:25]......Ik vind het schandalig dat besnijdenis op medische grond buiten het basispakket valt. ......
Tja. Het is niet anders.
Het is niet anders?? Het is geen plastisch chirurgie om een kind van 15 maanden mooier te maken maar omdat het noodzakelijk was.

.....Hierop belde ik de verzekering en zij vertelden mij dat het UMC Utrecht mij van extra eigen kosten op de hoogte moest stellen. Dit hebben zij NIET gedaan. ....
Heb je al contact hierover opgenomen met het UMC?
Natuurlijk heb ik al contact met het UMC gehad.
Toeval is dan ook dat de klachtbemiddeling UMC deze week gesloten is.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is dat toeval.

Besnijdenis om medische redenen wordt al 10 jaar niet vergoed. Misschien hebt u een aanvullende verzekering due nog ern beetje dekking geeft.

Lees hier

https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/besnijdenis.aspx

Er worden zoveel zaken die medisch noodzakelijk zijn niet meer vergoedmaar schandalig?

ho
door hopetobehelping - Jul 27, 2015 om 21:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste esrazees,

uiteraard had het UMC u op de hoogte moeten brengen van het feit dat de kosten van de medische ingreep voor uw rekening zijn. Dan had u het geweten en wellicht nog een vergelijking tussen prijzen van ziekenhuizen bij u in de buurt kunnen doen.
Hoop dat als u uw klacht bij UMC Utrecht indient deze spoedig en voor beide partijen een aanvaardbaar eindresultaat oplevert.

Besnijdenis op medische gronden wordt al een tijd niet meer vergoed vanuit het basispakket.
Dat is een besluit van onze politiek, zie ook het volgende artikel.

aurora1
door aurora1 - Jul 27, 2015 om 21:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De link van @tijger1: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Dank.

Helaas werkt het maken van een link niet meer op mijn I-pad na de laatste update. Heel vervelend.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik zo de beschrijving van die aandoening lees en de daarbij behorende operatie, komt het mij voor dat het ziekenhuis er gewoon ern slaatje uit wil slaan door ook nog besnijdenis te vermelden en daarvoor een bedrag in rekening te brengen. Echt te gek voor woorden.

aurora1
door aurora1 - Jul 27, 2015 om 21:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 27 jul 2015, 21:21]@aurora1

Dank.

Helaas werkt het maken van een link niet meer op mijn I-pad na de laatste update. Heel vervelend.

Graag gedaan, was me al bekend, tja die updates....

zoekster
door zoekster - Jul 27, 2015 om 22:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind dat u schandalig bent behandeld door het UMC. Ga daar eerst mee in gesprek.

Wat ik u aanraad is een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Zorginstellingen.

Klik HIER voor meer informatie.

Lees ook de tips door die er in mijn link worden gegeven. Alles aanpakken. Des te harder u vecht (op alle fronten) des te meer kans op succes.

ez
door ezrasees - Jul 27, 2015 om 23:04
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 27 jul 2015, 21:29]Als ik zo de beschrijving van die aandoening lees en de daarbij behorende operatie, komt het mij voor dat het ziekenhuis er gewoon ern slaatje uit wil slaan door ook nog besnijdenis te vermelden en daarvoor een bedrag in rekening te brengen. Echt te gek voor woorden.
Een bedrag van € 1200,- zoals independer aangeeft is nog te overzien. Wij kregen een rekening van € 2639,-
Dat is een groot verschil volgens mij.
Zeker als er geadviseerd wordt tot besnijden maar er geen info voor eigen kosten gegeven wordt.

ez
door ezrasees - Jul 27, 2015 om 23:07
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 27 jul 2015, 21:09]Beste esrazees,

uiteraard had het UMC u op de hoogte moeten brengen van het feit dat de kosten van de medische ingreep voor uw rekening zijn. Dan had u het geweten en wellicht nog een vergelijking tussen prijzen van ziekenhuizen bij u in de buurt kunnen doen.
Hoop dat als u uw klacht bij UMC Utrecht indient deze spoedig en voor beide partijen een aanvaardbaar eindresultaat oplevert.

Besnijdenis op medische gronden wordt al een tijd niet meer vergoed vanuit het basispakket.
Dat is een besluit van onze politiek, zie ook het volgende artikel.

Het feit dat een besnijdenis geadviseerd werd en er niet over eigen kosten (laat staan het bedrag) gesproken is vind schandalig.
Ik kan vanaf volgende week maandag bellen naar de klachtenbemiddeling dus zal ik dit ook maandag as doen.

ez
door ezrasees - Jul 27, 2015 om 23:10
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 27 jul 2015, 22:53]Ik vind dat u schandalig bent behandeld door het UMC. Ga daar eerst mee in gesprek.

Wat ik u aanraad is een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Zorginstellingen.

Klik HIER voor meer informatie.

Lees ook de tips door die er in mijn link worden gegeven. Alles aanpakken. Des te harder u vecht (op alle fronten) des te meer kans op succes.

Dank u wel voor de tip.
Dit ga ik zeker doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga niet belken, maar doe alles per mail of schriftelijk. Krankzinnig bedrag, zeker gezien het feit dat ze in dat gebied al uitgebreid aan het opereren waren. Treurig. Hier klopt helemaal niets van.

su
door superklaver - Jul 28, 2015 om 20:20
68 Antwoorden / 0 Vragen

Besnijdenis word idd niet vergoed. Helaas is nog steeds niet iedere arts hiervan op de hoogte is. Zo had ik het laatst met een andere ingreep. In het UMC wisten ze het niet of het vergoed zou worden, maar dat kwam ook omdat het daar niet meer uitgevoerd word. Maar waar ik het wel heb laten uitvoeren wisten ze wel wat er vergoed zou worden. Tenminste ik moest wel overstappen qua verzekeringspakket. Ik ben uiteindelijk wel geholpen door een arts uit het UMC. Tegenwoordig moet je hoe vervelend ook eerst goed navragen hoe het zit met de vergoedingen. En dan nog kan het zijn dat het in het ene ziekenhuis wel vergoed word en in het andere niet. Ik hoop voor je dat het UMC de klacht serieus neemt. Mijn ervaring met dat ziekenhuis is wel goed. Ben er dan ook al mijn hele leven patiënt.

su
door superklaver - Jul 28, 2015 om 22:00
68 Antwoorden / 0 Vragen

Waren dat puur de extra kosten of van de totale ingreep incl de besnijdenis. En moet je de factuur aan de verzekering overleggen zodat hun, hun deel vergoeden. Wat zegt de afdeling facturatie hiervan. Er kan ook een fout gemaakt zijn.

ez
door ezrasees - Jul 28, 2015 om 23:03
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 28 jul 2015, 00:01]Ga niet belken, maar doe alles per mail of schriftelijk. Krankzinnig bedrag, zeker gezien het feit dat ze in dat gebied al uitgebreid aan het opereren waren. Treurig. Hier klopt helemaal niets van.

Er is ons geadviseerd contact op te nemen met de uroloog en te vragen of hij/zij een brief naar de verzekeraar te sturen waarin verklaard wordt dat het noodzakelijk was en de enige medisch verantwoorde oplossing.
Inderdaad, het bedrag is belachelijk. Bij wijze van spreken hebben ze 2 knipjes en 3 hechtingen extra gedaan.

ez
door ezrasees - Jul 28, 2015 om 23:06
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=superklaver schreef op dinsdag 28 jul 2015, 20:20]Besnijdenis word idd niet vergoed. Helaas is nog steeds niet iedere arts hiervan op de hoogte is. Zo had ik het laatst met een andere ingreep. In het UMC wisten ze het niet of het vergoed zou worden, maar dat kwam ook omdat het daar niet meer uitgevoerd word. Maar waar ik het wel heb laten uitvoeren wisten ze wel wat er vergoed zou worden. Tenminste ik moest wel overstappen qua verzekeringspakket. Ik ben uiteindelijk wel geholpen door een arts uit het UMC. Tegenwoordig moet je hoe vervelend ook eerst goed navragen hoe het zit met de vergoedingen. En dan nog kan het zijn dat het in het ene ziekenhuis wel vergoed word en in het andere niet. Ik hoop voor je dat het UMC de klacht serieus neemt. Mijn ervaring met dat ziekenhuis is wel goed. Ben er dan ook al mijn hele leven patiënt.

Het betreft mijn zoontje die destijds 15 maanden was. Hij moest dus in het WKZ van het UMC geholpen worden. Andere opties kregen wij niet.

ez
door ezrasees - Jul 28, 2015 om 23:09
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=superklaver schreef op dinsdag 28 jul 2015, 22:00]Waren dat puur de extra kosten of van de totale ingreep incl de besnijdenis. En moet je de factuur aan de verzekering overleggen zodat hun, hun deel vergoeden. Wat zegt de afdeling facturatie hiervan. Er kan ook een fout gemaakt zijn.

Die € 2636,- is alleen de besnijdenis. De kosten van de hypospadie waren wel vergoed (een bedrag van € 5000,-).
De besnijdenis is meteen tijdens de ingreep gedaan.

ez
door ezrasees - Jul 28, 2015 om 23:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=superklaver schreef op dinsdag 28 jul 2015, 22:00]Waren dat puur de extra kosten of van de totale ingreep incl de besnijdenis. En moet je de factuur aan de verzekering overleggen zodat hun, hun deel vergoeden. Wat zegt de afdeling facturatie hiervan. Er kan ook een fout gemaakt zijn.

Sorry type foutje ....€2639,-
De besnijdenis was volgens de uroloog noodszakelijk omdat hij last kon krijgen van een fistel als ze zijn voorhuid zouden "maken" (LEES: maken omdat de voorhuid aan de onderkant niet gesloten was maar los bovenop lag)
Dit zou betekenen dat hij op latere leeftijd weer onder het mes zou moeten en/of later alsnog erectieproblemen kon krijgen.

ez
door ezrasees - Jul 28, 2015 om 23:20
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 28 jul 2015, 20:40]Het gaat er niet alleen om dat besnijdenis op medische gronden niet meer in de basisverzekering zit, maar nog verl meer dat het UMC dat nu apart in rekening brengt, terwijl een operatie wegens Hypospadie al heel ingrijpend kan zijn. En dan een extra sneetje voor € 2.639?

Dank u... Ben blij dat iemand het begrijpt en het net zzo bachojk vindt.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er niet alleen om dat besnijdenis op medische gronden niet meer in de basisverzekering zit, maar nog verl meer dat het UMC dat nu apart in rekening brengt, terwijl een operatie wegens Hypospadie al heel ingrijpend kan zijn. En dan een extra sneetje voor € 2.639?

door 1953 - Jul 29, 2015 om 01:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Voor de hypospadie had de kliniek u beter moeten informeren, informatieplicht, en u had als ouder beter zichzelf moeten vergewissen, onderzoeksplicht, bij uw zorgverzekeraar omtrent de vergoeding van de zorgverzekering. Acuïteit van de medische ingreep hypospadie: het is niet echt levensbedreigend, dat kon ook nog op een later tijdstip ingepland worden.

Informatie uit een folder van het Isala kliniek:
Vergoeding

De behandeling circumcisie wordt niet vergoed op basis van de basiszorg van de zorgverzekeringswet. Dit kan tot gevolg hebben dat u zelf de rekening voor deze behandeling moet betalen, tenzij u een aanvullende verzekering heeft die deze behandeling (deels) vergoed. Dit kunt u bij uw zorgverzekeraar navragen.

De geschatte kosten voor deze behandeling bedragen ongeveer € 1.000,- U vindt de prijzen ook op de website van Isala.

Voor het bepalen van de vergoeding kan het zijn dat uw zorgverzekeraar onderstaande gegevens nodig heeft:
•Zorgproduct: 219799005, Operatieve behandeling van vernauwde voorhuid / besnijdenis.
•Declaratiecode: 17E354.

afwijkingen aan de penis

fl
door flessebon - Jul 29, 2015 om 10:30
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heeft u contact gehad met een patientenvereniging over dit probleem?

we
door weethet - Jul 29, 2015 om 12:40
107 Antwoorden / 2 Vragen

Op de TV zag ik eens een vrouw die zich in besnijdenis heeft gespecialiseerd ik dacht ca €500. Maar dit lijkt idd meer op een bij de operatie behorende behandeling.
Jammer dat u niet een aanvullende verz. heeft afgesloten. Basis dekt maar weinig. Voor die paar tientjes had u veel ellende en geld kunnen besparen. Volgend jaar maar wel bijverzekeren??
Voordat u wat doet zou ik even met de DAS bellen voor advies. Dat is gratis. Uitvoering niet als u niet verzekerd bent bij ze.

suc6

audb
door audb - Jul 29, 2015 om 14:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even naar een ander ziekenhuis gaan had u meer dan 1500 euro kunnen schellen.
De UMC Utrecht is namelijk een Academische zieken huis en had zelfs met een aanvullende verzekering u geld gaan kosten.
Maar ik las net zelfs er verzekeringen zijn die op religieuze gronden het wel maar op medische gronden het niet vergoeden!.
Sorry dat ik het zeg maar als je dus een bepaalde geloof hebt dan krijg je het wel maar als het strikt noodzakelijk is mag je wel zelf gaan betalen.
Nog even en je moet een bepaalde geloof hebben voor je nog ergens terecht kan in een ziekenhuis.

ez
door ezrasees - Jul 29, 2015 om 14:59
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp wel dat mensen die geen benul hebben van een hypospadie meteen roepen dat een besnijdenis al sinds 2005 niet meer vergoed wordt en wij onze zorgverzereking erop na hadden moeten slaan.
Maar misschien is het verstandig eerst te verdiepen in de aandoening en de reden waarom de besnijdenis wel of niet tijdens de operatie vergoed dient te worden.

Kortom... Een update;

Na ongeveer 101 telefoontjes naar de verzekeraar, UMC (diverse afdelingen), NZA en Zorgbelang ben ik uiteindelijk bij de afdeling Team Zorgkosten van het UMC terrecht gekomen.
De mevrouw die mij daar te woord stond vond het bedrag wel erg hoog en heeft hier uitvoerig naar gekeken.
Zij belde mij na enige tijd terug en vertelde mij dat de extra ingreep tijdens de operatie niet apart gefactureerd hoorde te worden omdat besnijdenis op medische grond en ter voorkoming van complicaties (zoals erectieproblemen en fistel) onderdeel zijn van de operatie.
De behandelend uroloog was er niet van op de hoogte dat een besnijdenis met deze ingreep niet gefactureerd dient te worden. Wij mogen de factuur als niet verzonden mogen beschouwen.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dat zal een opluchting voor u zijn. Ze hebben daar dus het licht gezien.

Bedankt voor het terugmelden.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit heeft natuurlijk helemaal niets met een "besnijdenis" te maken, maar hoorde uiteindelijk gewoon bij de operatie wegens de problemen die uw zoon had.

Dus maak op alle fronten bezwaar en misbaar, want wat het UMC doet, kan natuurlijk helemasl niet.

Er is u al een link gegeven waar u een klacht kunt indienen, doe dat aub ook.

Niet vergelijkbaar met zo'n klein kind, maar het is alsof je een huidtransplantatie krijgt voor een wond en ze meteen de kosten voor een face-lift in rekening brengen omdat er een rimpel minder is.

Neem me de vergelijking aub niet kwalijk.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zullen echter nog wel de nodige reactie volgen, omdat uw vraag in de nieuwsbrief staat. Dus nog even afzien.;-))

ez
door ezrasees - Jul 29, 2015 om 15:09
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 15:03]Nou, dat zal een opluchting voor u zijn. Ze hebben daar dus het licht gezien.

Bedankt voor het terugmelden.

Ik ben zeer opgelucht! Er is 1 mevrouw die zag dat het niet klopte. Had ik deze welwillende vrouw niet gesproken dan was ik nog geen steek verder geweest.

Hartelijk dank voor uw reacties!

ez
door ezrasees - Jul 29, 2015 om 15:11
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 15:05]Er zullen echter nog wel de nodige reactie volgen, omdat uw vraag in de nieuwsbrief staat. Dus nog even afzien.;-))

Ooh daar kom ik wel over heen... Ik heb al een boel gewonnen door geduld en volhouden.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2015 om 15:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ezrasees schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:59]

Kortom... Een update;

Na ongeveer 101 telefoontjes naar de verzekeraar, UMC (diverse afdelingen), NZA en Zorgbelang ben ik uiteindelijk bij de afdeling Team Zorgkosten van het UMC terrecht gekomen.
De mevrouw die mij daar te woord stond vond het bedrag wel erg hoog en heeft hier uitvoerig naar gekeken.
Zij belde mij na enige tijd terug en vertelde mij dat de extra ingreep tijdens de operatie niet apart gefactureerd hoorde te worden omdat besnijdenis op medische grond en ter voorkoming van complicaties (zoals erectieproblemen en fistel) onderdeel zijn van de operatie.
De behandelend uroloog was er niet van op de hoogte dat een besnijdenis met deze ingreep niet gefactureerd dient te worden. Wij mogen de factuur als niet verzonden mogen beschouwen.

Geweldig! Mooi dat het is opgelost.

Geeft natuurlijk wel te denken dat als u hiervoor wel was verzekerd en verder geen vragen had gesteld, dat het UMC die rekening rustig had gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.

Maar goed, voor u een zorg minder.

su
door superklaver - Jul 29, 2015 om 17:45
68 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig is het opgelost en hebben ze de fout erkent en hersteld. Heb je het ook zwart op wit staan? bv in een mail? Dat is altijd handig om te hebben voor eventueel bewijs.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 29, 2015 om 18:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Nu voor deze te laat maar ik heb iemand geadviseerd een vakantie naar Turkije te maken, inclusief vakantie en daar doen ze het nog dagelijks, die besnijdenissen en vooral Turkse Nederlanders weten dat het daar wel betaalbaar is.

Vraag dus eens bij een plaatselijke moskee, en die weten de Turkse en Marokkaanse ziekenhuizen moeiteloos het adres te geven.
Dan heb je voor minder geld tevens een vakantie voor het gehele gezin.

Maar ook een ander punt, ik heb mijn tanden daar ook laten doen en dat scheelde ook erg veel geld.
Dus soms is op vakantie gaan voordeliger dan hier.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

Twee keer een vesnijdenis lijkt me een beetje overdreven.;-((

Maar misschien wilt u erns lezen waar de operatie van het kind van de Ts voor diende?

http://www.allesoverurologie.nl/kinderen/hypospadie

el
door elze30 - Aug 2, 2015 om 22:45
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ezrasees schreef op maandag 27 jul 2015, 18:57]Op 10 maart 2014 is mijn zoontje geopereerd aan een Hypospadie.
Om mediche redenen kregen wij het advies om hem meteen te laten besnijden zodat hij op latere leeftijd geen of minder kans op complicaties kan krijgen en het beter zou zijn voor het herstel.
Deze week komt er ineens een factuur binnen voor een belachelijk hoog bedrag omdat de toegevoegde ingreep (nogmaals, op medische basis) buiten het basispakket valt.
Hierop belde ik de verzekering en zij vertelden mij dat het UMC Utrecht mij van extra eigen kosten op de hoogte moest stellen. Dit hebben zij NIET gedaan.

Ik vind het schandalig dat besnijdenis op medische grond buiten het basispakket valt.
Besnijdenis valt sinds enige jaren buiten het basispakket. Een tijdje geleden is dit in de publiciteit geweest en Achmea/Zilveren Kruis heeft de vergoeding toen opgenomen in de Aanvullende verzekering een ster. Het jaar werd het verwijderd uit de Aanvullende Verzekering 1 Ster, en werd het pas vergoed vanaf twee sterren. Omdat Achmea dit niet vermeld had in het wijzigingenoverzicht hebben zij dit weer teruggedraaid. Op de website van Achmea staat het dus wel goed, maar in de polisvoorwaarden staat het nog fout.

el
door elze30 - Aug 2, 2015 om 22:49
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ezrasees schreef op maandag 27 jul 2015, 18:57]Op 10 maart 2014 is mijn zoontje geopereerd aan een Hypospadie.
Om mediche redenen kregen wij het advies om hem meteen te laten besnijden zodat hij op latere leeftijd geen of minder kans op complicaties kan krijgen en het beter zou zijn voor het herstel.
Deze week komt er ineens een factuur binnen voor een belachelijk hoog bedrag omdat de toegevoegde ingreep (nogmaals, op medische basis) buiten het basispakket valt.
Hierop belde ik de verzekering en zij vertelden mij dat het UMC Utrecht mij van extra eigen kosten op de hoogte moest stellen. Dit hebben zij NIET gedaan.

Ik vind het schandalig dat besnijdenis op medische grond buiten het basispakket valt.
Besnijdenis valt sinds enige jaren buiten het basispakket. Een tijdje geleden is dit in de publiciteit geweest en Achmea/Zilveren Kruis heeft de vergoeding toen opgenomen in de Aanvullende verzekering een ster. Het jaar werd het verwijderd uit de Aanvullende Verzekering 1 Ster, en werd het pas vergoed vanaf twee sterren. Omdat Achmea dit niet vermeld had in het wijzigingenoverzicht hebben zij dit weer teruggedraaid. Op de website van Achmea staat het dus wel goed, maar in de polisvoorwaarden staat het nog fout.

el
door elze30 - Aug 2, 2015 om 22:51
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ezrasees schreef op maandag 27 jul 2015, 18:57]Op 10 maart 2014 is mijn zoontje geopereerd aan een Hypospadie.
Om mediche redenen kregen wij het advies om hem meteen te laten besnijden zodat hij op latere leeftijd geen of minder kans op complicaties kan krijgen en het beter zou zijn voor het herstel.
Deze week komt er ineens een factuur binnen voor een belachelijk hoog bedrag omdat de toegevoegde ingreep (nogmaals, op medische basis) buiten het basispakket valt.
Hierop belde ik de verzekering en zij vertelden mij dat het UMC Utrecht mij van extra eigen kosten op de hoogte moest stellen. Dit hebben zij NIET gedaan.

Ik vind het schandalig dat besnijdenis op medische grond buiten het basispakket valt.

Toevoeging: lees dit: https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Vergoedingen-en-Zorg/valt-dit-onder-de-polis-van-2014-of-2015/m-p/5182/highlight/true#M3460

Re: Dbcregels en antwoord van md [ Bewerkt ]
Opties
?19-03-2015 17:55 - bewerkt ?19-03-2015 17:59

@MD, zoals je inmiddels bekend is hebben we besloten om een circumcisie op medische gronden uit al onze aanvullende verzekeringen te gaan vergoeden. Het doel van dit bericht is om ook andere community leden, @Feina, op de hoogte te stellen van deze beslissing. Verder zal dit worden

el
door elze30 - Aug 2, 2015 om 22:55
150 Antwoorden / 3 Vragen

en kijk in het vergoedingenoverzicht van zilverenkruis/agis. Zoek op " besnijdenis op medische indicatie". https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/besnijdenis-op-medische-indicatie

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2015 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elze30

Misschien beter alle reactie lezen ook van de Ts. Dan blijkt dat uw reacties overbodig zijn.

ma
door manwijf - Aug 7, 2015 om 11:24
574 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt voor elke aandoening dus ook voor Hypospadie door een ziekenhuis met elke verzekeraar apart een prijs afgemaakt. In die prijs zit een aantal verrichtingen, polibezoeken en eventueel een opname + operatie. Of u alles wel of niet gebruikt, de prijs blijft hetzelfde. Welke verrichtingen dat zijn, wordt vooraf bepaald.

Alles wat extra gedaan wordt, hoe noodzakelijk het ook moge zijn, valt hier buiten. Voor elke behandeling moet u vooraf toestemming vragen aan uw verzekeraar. Een arts geeft aan wat de beste behandeling is, maar heeft niets met de kosten te maken. Alleen het nemen van een andere verzekeraar en of een duurdere polis, kan iets veranderen. Dat een ander ziekenhuis wel zou kunnen helpen, betekent dat zij andere afspraken hebben gemaakt en/of rommelen met declaraties en van deze verrichting iets anders maken. Dat heet fraude. Of u naar een ander ziekenhuis mag, hangt ook weer af van uw verzekering.

De enorme aantallen besnijdenissen hebben er indertijd toe geleid, dat zij ook in medisch noodzakelijke gevallen, niet meer vergoed worden. Mogelijk alleen als u een uitgebreide aanvullende verzekering hebt. U kunt het hoogstwaarschijnlijk zo in uw polisvoorwaarden vinden.

Ik voorspel u alvast dat voor iedereen de standaardpakketpolis steeds verder uitgekleed zal gaan worden. Al die Nederlanders die nu nog zo begaan zijn met die duizenden en duizenden nieuwe Nederlanders die gratis gebruik maken van onze zorg, zouden nog wel eens ernstig op hun neus kunnen kijken, als zij straks zelf het slachtoffer worden van de bikkelharde bezuinigingen. Iedereen komt vroeg of laat aan de beurt!

el
door elze30 - Aug 12, 2015 om 07:07
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 2 aug 2015, 23:02]@elze30

Misschien beter alle reactie lezen ook van de Ts. Dan blijkt dat uw reacties overbodig zijn.ik had gelezen dat het in dit geval toch vergoed werd / cq de rekening werd veranderd door het uMCU. Ik vind dat de informati eover d eAchmea/Zilveren Kruis 1 ster voor velen van belang kan zijn. Immers hier is de bijzondere situatie ontstaan dat de polisvoorwaarden in negatieve zij afwijken van de werkelijke bertoeding.

wi
door wilhelmina59 - Aug 12, 2015 om 18:43
512 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op vrijdag 7 aug 2015, 11:24]Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt voor elke aandoening dus ook voor Hypospadie door een ziekenhuis met elke verzekeraar apart een prijs afgemaakt. In die prijs zit een aantal verrichtingen, polibezoeken en eventueel een opname + operatie. Of u alles wel of niet gebruikt, de prijs blijft hetzelfde. Welke verrichtingen dat zijn, wordt vooraf bepaald.

Alles wat extra gedaan wordt, hoe noodzakelijk het ook moge zijn, valt hier buiten. Voor elke behandeling moet u vooraf toestemming vragen aan uw verzekeraar. Een arts geeft aan wat de beste behandeling is, maar heeft niets met de kosten te maken. Alleen het nemen van een andere verzekeraar en of een duurdere polis, kan iets veranderen. Dat een ander ziekenhuis wel zou kunnen helpen, betekent dat zij andere afspraken hebben gemaakt en/of rommelen met declaraties en van deze verrichting iets anders maken. Dat heet fraude. Of u naar een ander ziekenhuis mag, hangt ook weer af van uw verzekering.

De enorme aantallen besnijdenissen hebben er indertijd toe geleid, dat zij ook in medisch noodzakelijke gevallen, niet meer vergoed worden. Mogelijk alleen als u een uitgebreide aanvullende verzekering hebt. U kunt het hoogstwaarschijnlijk zo in uw polisvoorwaarden vinden.

Ik voorspel u alvast dat voor iedereen de standaardpakketpolis steeds verder uitgekleed zal gaan worden. Al die Nederlanders die nu nog zo begaan zijn met die duizenden en duizenden nieuwe Nederlanders die gratis gebruik maken van onze zorg, zouden nog wel eens ernstig op hun neus kunnen kijken, als zij straks zelf het slachtoffer worden van de bikkelharde bezuinigingen. Iedereen komt vroeg of laat aan de beurt!

wi
door wilhelmina59 - Aug 12, 2015 om 18:50
512 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op vrijdag 7 aug 2015, 11:24]Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt voor elke aandoening dus ook voor Hypospadie door een ziekenhuis met elke verzekeraar apart een prijs afgemaakt. In die prijs zit een aantal verrichtingen, polibezoeken en eventueel een opname + operatie. Of u alles wel of niet gebruikt, de prijs blijft hetzelfde. Welke verrichtingen dat zijn, wordt vooraf bepaald.

Alles wat extra gedaan wordt, hoe noodzakelijk het ook moge zijn, valt hier buiten. Voor elke behandeling moet u vooraf toestemming vragen aan uw verzekeraar. Een arts geeft aan wat de beste behandeling is, maar heeft niets met de kosten te maken. Alleen het nemen van een andere verzekeraar en of een duurdere polis, kan iets veranderen. Dat een ander ziekenhuis wel zou kunnen helpen, betekent dat zij andere afspraken hebben gemaakt en/of rommelen met declaraties en van deze verrichting iets anders maken. Dat heet fraude. Of u naar een ander ziekenhuis mag, hangt ook weer af van uw verzekering.

De enorme aantallen besnijdenissen hebben er indertijd toe geleid, dat zij ook in medisch noodzakelijke gevallen, niet meer vergoed worden. Mogelijk alleen als u een uitgebreide aanvullende verzekering hebt. U kunt het hoogstwaarschijnlijk zo in uw polisvoorwaarden vinden.

Ik voorspel u alvast dat voor iedereen de standaardpakketpolis steeds verder uitgekleed zal gaan worden. Al die Nederlanders die nu nog zo begaan zijn met die duizenden en duizenden nieuwe Nederlanders die gratis gebruik maken van onze zorg, zouden nog wel eens ernstig op hun neus kunnen kijken, als zij straks zelf het slachtoffer worden van de bikkelharde bezuinigingen. Iedereen komt vroeg of laat aan de beurt!

Ipv reageren op verzenden getikt.
Ter uwer informatie, de Standaardpakketpolis is per 31 december 2005 beëindigd omdat per 1 januari 2006 de basisverzekering is ingegaan.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2015 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=elze30 schreef op woensdag 12 aug 2015, 07:07][quote=tijger1 schreef op zondag 2 aug 2015, 23:02]@elze30

Misschien beter alle reactie lezen ook van de Ts. Dan blijkt dat uw reacties overbodig zijn.ik had gelezen dat het in dit geval toch vergoed werd / cq de rekening werd veranderd door het uMCU. Ik vind dat de informati eover d eAchmea/Zilveren Kruis 1 ster voor velen van belang kan zijn. Immers hier is de bijzondere situatie ontstaan dat de polisvoorwaarden in negatieve zij afwijken van de werkelijke bertoeding.

U bent abuis. Het wordt helemaal niet vergoed. De kosten voor een besnijdenis op medische gronden hadden helemaal niet in rekening gebracht mogen worden, want er was geen besnijdenis op medische gronden.

Ook gaat het hier niet over de aanvullende verzekering van het ZK.

ja
door janknapen - Jan 10, 2016 om 16:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben in 2010 behandeld voor phimosis en werd besneden. De hele behandeling werd door de OHRA vergoed - ik heb een restitutie basisverzekering.