pe
door peterch Oct 12, 2014 om 22:20
Voeding & gezondheid

Bestelling geretourneerd, webwinkel weigert retour

Onlangs hairwaves besteld bij website Fresh Hair. Toen het pakketje aankwam was ik er niet tevreden over en heb een mail gestuurd naar de betreffende webwinkel dat ik het artikel zou retourneren, dit heb ik dezelfde middag nog gedaan. Vervolgens kreeg ik de volgende dag een mail dat ik het artikel niet terug kon sturen omdat het volgens hun 'op maat gemaakt' was (na de bestelling had men het haar geverfd volgens hun). Bij het artikel stond nergens vermeld dat het maatwerk betrof en dus niet geretourneerd kon worden. Twee dagen nadat ik het had geretourneerd heb ik het pakketje wederom met de post binnengekregen. Weer een mailtje gestuurd met de mededeling dat ik van de koop afzag en dat ik het pakketje wederom zou retourneren wat ik ook de volgende dag weer gedaan had. Vervolgens een tijdje niets gehoord totdat ik een aanmaning kreeg om het produkt te betalen, weer gemaild dat ik het niet wilde hebben en kenbaar had gemaakt dat maatwerk iets is wat gemaakt wordt naar specificaties van de klant, hier was geen sprake van, tevens dat het nergens vermeld stond bij het artikel. Naderhand wees men mij op de pagina Algemene voorwaarden (die ergend diep verscholen in de website zat). De emails die ik overigens van betreffende webwinkel terug kreeg waren van een zeer intimiderende kant, zelfs dreigend met betalen of anders gaat het je meer geld kosten..
Mijn vraag is; wat moet ik hier verder mee aan?? (het artikel zou achteraf betaald worden via een acceptgiro, deze is dus nog niet betaald, ook omdat het artikel inmiddels weer in het bezit is van de ondernemer), en wordt de dreigende emails van deze ondernemer een beetje beu.

6726 40 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2014 om 22:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@peterch, nou, die algemene voorwaarden:men zou er bijna rechten voor moeten hebben gestudeerd! U schrijft dat het niet op maat gemaakt is, dus, moeizaam lezend, zou u het mogelijk moeten zijn het terug te sturen: echter, ik lees ook in al die voorwaarden dat u niet in de gelegenheid zou zijn geweest om de hair waves te kunnen proberen want: u heeft de verpakking opengemaakt. Tja, spagaat positie, want het valt wel onder de "persoonlijke" artikelen, te vergelijken met 'intieme' artikelen, alweer, volgens hun voorwaarden. Moeilijk te adviseren. (Sorry, krijg geen werkende link).

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2014 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat die shop maar verder lekker kletsen als er niet speciaal iets op maat voor de klant is gemaakt. U hebt de spullen tijdig teruggestuurd na hen in kennis gesteld te hebben.
Gelukkig had u nog niets betaald.

Verder nergens op reageren.

pe
door peterch - Oct 13, 2014 om 00:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin: Uiteraard is de verpakking opengenmaakt (anders kan je het produkt niet zien :) ), echter het produkt zelf was verpakt in een doorzichtige plastic verpakking welke NIET is opengemaakt.
Tijger1: Makkelijk om de shop verder te laten kletsen, krijg wel een aanmaning (met verhoging administratiekosten).

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2014 om 00:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hun verhaal over retourneren: klik hier.
De algemene voorwaarden: klik hier (art. 6 e.v.).

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 00:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van die algemene voorwaarden klopt dus geen hout.

Nou en dan krijgt u een aanmaning, wat dan nog?

sw
door swat1500 - Oct 13, 2014 om 01:10
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Als u meent dat u in uw recht staat dan dient u niet te betalen en wachten tot de zaak bij de rechter komt. Tot die tijd zult u nog de nodige aanmaningen gaan ontvangen.

door 1953 - Oct 13, 2014 om 04:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Keek naar de algemene voorwaarden van het bedrijf; rammelt aan alle kanten van onjuistheden - duidelijk plak en knipwerk van elders en verouderd. Dank aurora1!

In strijd met de wet koop-op-afstand van 13 juni jl.

Artikel 6.1 ... ontbinden binnen de 7 werkdagen: moet zijn herroeping binnen de 14 werkdagen!

Artikel 7.2. ... uiterlijk binnen 30 dagen: moet zijn binnen 14 dagen terugbetalen!

En het lachwekkends van alles is artikel 8, duidelijk onduidelijk!
Artikel 8.1: een kantonrechter zou zijn/haar wenkbrauwen optillen van verbazing;
Artikel 8.2: is het meest lachwekkendst van allemaal met uitsluitingen waarbij wederom de wenkbrauwen nog hoger komen te staan. Slaat nergens op en is onduidelijk. Hier hebt u een punt.

Al met al moet Fresh Hair bij het product duidelijk hebben gemaakt dat het product van herroepingsrecht o.g.v. hygiëne is uitgesloten. Hier is m.i. geen sprake van uitsluiting mogelijk noch enig maatwerk. Herroepingsrecht blijft in stand.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2014 om 13:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller,
waar alles om draait : u stelt dat het geleverde niet is geleverd volgens uw specifieke eisen.
Dan is het dus geen maatwerk.
En heeft u het recht van retourneren.
Zie de algemene voorwaarden van levering.

jo
door joep873 - Oct 13, 2014 om 13:40
103 Antwoorden / 0 Vragen

Ze zetten zelf in hun voorwaarden:
"Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
1. Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indiende ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld."
U beweert dat nergens stond vermeld dat het niet geretourneerd kon worden. Dan is het makkelijk; wijs ze op hun eigen voorwaarden.

tr
door trappist - Oct 13, 2014 om 14:06
240 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou wel de voorwaarden even opslaan, voordat ze het gaan aanpassen...

pe
door peterch - Oct 13, 2014 om 14:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Alle bovenstaande personen, bedankt voor jullie reacties. De algemene voorwaarden had ik al in een pdf bestand opgeslagen op mijn computer alsmede een kopie van de pagina waar het artikel op beschreven stond.
Verder mailen met dit bedrijf heeft geen zin daar ik telkens hetzelfde antwoord terug krijg, ik citeer:

"Zoals al eerder aangegeven mag je wat mij betreft naar je advocaat, jurist of wat dan ook stappen. Als ze verstandig zijn geven zij je het advies de rekening te betalen. Maarja een zaak aangaan terwijl ze weten dat het het zullen verliezen levert ze ook geld op. Je moet ze
tensliotte betalen zoniet je rechtsbijstand uitkering. De uiteindelijke verliezer ben jij dus. Wij willen je sparen voor de procedure die wellicht volgen zal. Met deze feiten win je dat natuurlijk nooit. Het is echt voor je eigen bestwil en we maken je hierop attent omdat wij niet willen dat je hier problemen van krijgt. Het is het echt niet waard. Geloof het nou AUB. Jij bent een consument die hier wellicht de eerste keer mee te maken hebt, wij hebben dit in de jaren als webwinkel vaak genoeg meegemaakt en zijn altijd in het gelijk gesteld. Weet je waarom? Omdat wij als bedrijf altijd handelen volgens de wetgeving. Maargoed....kijk maar of je onze tips ter harte neemt. Zou ik echt doen als ik jou was."

Komt bij mij zeer intimiderend over en getuigt mijns inziens van weinig respect tegenover je klanten...

Ik denk dat ik het verder maar afwacht wat er gaat gebeuren...

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het getuigt niet alleen van weinig respect, maar ook van weinig kennis van de wet. Hun algemene voorwaarden zijn niet in orde. Dus niet zwichten, laat ze verder in hun sop gaarkoken. Als zij geld willen hebben, moeten zij een rechtszaak aanspannen, en afgezien van het feit dat ze dat niet doen, hebt u bij uw verdediging geen advocaat nodig.

endemion
door endemion - Oct 13, 2014 om 17:17
237 Antwoorden / 3 Vragen

Terug dreigen en zeggen dat je ze commercieel aansprakelijk gaat stellen voor alle tijd en moeite die jij er in het gestoken en nog steeds erin moet steken. Daarbij mag je gewoon een uurtarief van 500€ hanteren hoor.

alfatrion
door alfatrion - Oct 13, 2014 om 17:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het zakelijk houden. Ik raad u aan om vanaf nu alleen nog schriftelijk te communiceert en om, als zij pakketjes sturen, deze aan de deur te weigeren. U stuurt hoe dan ook niets terug, tenzij u de door u gemaakte kosten vergoed hebt verkregen. Maar ik hoor eigenlijk graag van u welke stappen u heeft genomen om de overeenkomst te sluiten. Ik kom op de site bij sommige pruiken wel 2048 verschillende mogelijkheden tegen.

P.S. Het lezen wordt een stuk prettiger als u gebruik maakt van alinea's en deze scheid door middel van een witregel.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 18:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@peterch: stuur ze een link naar dit topic. Kunnen ze lezen dat ze zich wettelijk helemaal niet aan de regels houden!

Wat een intimiderende, respectloze reactie van FRESH-HAIR uit Amsterdam! Als je klanten kwijt wilt, moet je vooral zo'n walgelijke toon gebruiken.

door 1953 - Oct 13, 2014 om 18:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=joep873 schreef op maandag 13 okt 2014, 13:40]Ze zetten zelf in hun voorwaarden:
"Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
1. Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indiende ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld."
U beweert dat nergens stond vermeld dat het niet geretourneerd kon worden. Dan is het makkelijk; wijs ze op hun eigen voorwaarden.

Bij een kantonrechter houdt artikel 8 in zijn geheel geen stand.

door 1953 - Oct 13, 2014 om 18:44
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=trappist schreef op maandag 13 okt 2014, 14:06]ik zou wel de voorwaarden even opslaan, voordat ze het gaan aanpassen...

Plak en knipwerk die genen waarde heeft, het rommelt aan alle kanten de voorwaarden.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2014 om 19:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ja hoor, wet en regeldeskundige 1953 vliegt zoals gebruikelijk alweer uit de bocht.
De voorwaarden van Fresh Hair zitten wel goed in elkaar.
Het is gewoon een standaard stuk dat ook door andere leveranciers wordt gebruikt.
Het is beslist door een jurist opgesteld, met een doordachte tekst.
Maar volgens 1953 is het knipwerk wat voor een rechter geen stand houdt.
Het door 1953 gewraakte artikel 8 is juist expliciet.
Verkoper stelt dat de goederen die verkocht zijn worden beschouwd als hygienische artikelen.
Die slechts onder zeer strikte voorwaarden worden geruild.
Men geeft ook geen geld terug, alleen een tegoedbon.
Ik denk dat koper moet betalen, gezien de voorwaarden.
Dat de 'dreig incasso brief' onbeholpen is opgesteld doet niets af aan de betaalplicht van koper.
Alweer het zoveelste gevalletje voorwaarden lezen voordat je koopt.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 19:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Inderdaad, voorwaarden lezen.

Maar er mag dus wel geruild worden, dus moet men ook geld teruggeven.

Het pakketje was dus niet op maat gemaakt en niet geopend.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2014 om 19:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb een vraag aan vraagsteller:
wat heeft u precies besteld ?
Wilt u dat omschrijven ?

alfatrion
door alfatrion - Oct 13, 2014 om 20:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Artikel 8 had duidelijk kunnen worden opgesteld. Leden 2 en 3 noemen een aantal uitzonderingen. Met lid 1 wordt aangegeven dat de consument in die gevallen ook een herroepingsrecht heeft, tenzij de verkoper anders heeft aangegeven. Lid 3 is overigens wel in strijd met dwingend recht.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2014 om 21:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alfatrion,
artikel 8 gaat over diensten.
Diensten zijn werkzaamheden.
Artikel 8 heeft dus niets met de aankoop van vraagsteller te maken.
Vraagsteller wilt u de eerder door mij gestelde vraag beantwoorden ?

alfatrion
door alfatrion - Oct 13, 2014 om 21:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet hoe dat idee komt, maar het is onjuist. Artikel 8 gaat over de uitzonderingen van het herroepingsrecht m.b.t. goederen én diensten.

vedion
door vedion - Oct 13, 2014 om 21:53
54 Antwoorden / 3 Vragen
wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2014 om 22:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Aangezien vraagsteller mijn hamvraag niet beantwoord, is vraagsteller ook niet geinteresseerd in het lezen van alle antwoorden.
Alweer het ouwe liedje.

pe
door peterch - Oct 13, 2014 om 22:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 13 okt 2014, 22:07]Aangezien vraagsteller mijn hamvraag niet beantwoord, is vraagsteller ook niet geinteresseerd in het lezen van alle antwoorden.
Alweer het ouwe liedje.

Ja,ja beste Wimmi20,ik zit ook niet 24 uur per dag achter mijn computer.....
Hetgeen ik heb besteld is:

pe
door peterch - Oct 13, 2014 om 22:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 13 okt 2014, 22:07]Aangezien vraagsteller mijn hamvraag niet beantwoord, is vraagsteller ook niet geinteresseerd in het lezen van alle antwoorden.
Alweer het ouwe liedje.

http://www.fresh-hair.nl/weaves/exclusief-peruaans-haar-op-voorraad/10-t-m-24-inch-peruaans-haar-wavy-natuurlijke-haarkleur-goudblond-exclusief-op-voorraad.html

wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2014 om 23:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Juistja, beste vraagsteller peterch.
Bedankt voor uw antwoord, en zoals ik al vermoedde : u bestelde Peruaans haar in de kleur BLOND.
Nou wil het zo zijn dat Peruaanse vrouwen donker/zwart haar hebben.
Natuurlijk blonde vrouwen vindt je daar niet, naar wij menen.
Voor de meelezers : klik aan op de site van Fris Haar : de tab WEAVES, Peruaans haar.
En daar lees je dat een andere kleur dan zwart op bestelling aangemaaakt wordt.
En niet dezelfde dag in de winkel is af te halen, omdat het haar nog geverfd moet worden.
Kortom : het haarstukje is speciaal voor u op kleur gebracht.
Dat stelt Fris Haar dan ook bij haar terechte weigering het terug te nemen.
En daarom heeft u geen recht op retourneren.
Want ook de wet 'koop op afstand' is niet van toepassing.
Dit is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen.
Brandende vraag van Wimmi : wat moet Peter ch met een haarstukje ?
Dit is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen.

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 23:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Let daarnaast op: als het herroepingsrecht niet van toepassing is moet dát duidelijk vermeld worden. anders heeft de consument alsnog recht om het product te retourneren. Op de uitzonderingen van het herroepingsrecht kom ik later terug.

klik HIER

En dat mag niet verstopt worden in de AV. U heeft daarmee het recht het product te retourneren.

En dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen...

tenormin
door tenormin - Oct 13, 2014 om 23:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, en met wiens uitspraak moeten we het nu doen: zoekster of wimmi20? Wil de echte meester Frank Visser even opstaan. (En die weet, ook al lijkt het zo) ook echt niet alle antwoorden. Arme mr. Visser!

pe
door peterch - Oct 14, 2014 om 00:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Wimmi20,

Dat Peruaanse vrouwen zwart haar hebben is iets nieuws voor mij (ben zelf een aantal malen in Peru geweest dus weet ik dat zelf ook wel!!).
De wet kopen op afstand niet van toepassing?? Hmmm, vraag ik me af waarom niet, is via internet besteld dus....
Wat ik met een haarstukje moet is overigens niet relevant maar als jij dit graag wil weten... Heb geen borsthaar meer dus wou ik dat ervoor gebruiken :)

wimmi20
door wimmi20 - Oct 14, 2014 om 00:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Peterch,
als de betreffende firma blond Peruaans haar in voorraad had dan had er niet bijgestaan dat het eerst geverfd moet worden.
Kortom : speciaal voor uw borsthaar is het door u bestelde haarstukje op de door u gewenste kleur gebracht.
En voor speciaal vervaardigde goederen geldt de wet 'koop op afstand' niet.
Stel : u bent meubelmaker, per internet bestelt een klant een kast volgens door hem aangeleverde specificaties, afwijkend van uw standaardmodel.
Maar de klant wil de kast niet.
Zou u dan geld teruggeven ?
Overigens : de algemene voorwaarden zijn niet 'weggestopt'.
Op de bestel en afrekenpagina zijn ze volledig te lezen.
Op de betaalpagina rechts, in een scrolbaar kader.
En ook wordt op de bestelpagina's aanbevolen om de voorwaarden te lezen.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2014 om 00:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@peterch, U weet dus uit ervaring dat Peruaanse vrouwen zwart haar hebben? Hoe kunt u dan verwachten dat er blonde borstharen "out of the blue" kunnen komen, zonder verven. Dus speciaal voor u gemaakt? U spreekt zichzelf dus tegen: u weet dat Peruaanse haren zwart zijn en u verwacht toch blonde borstharen? Dan spreken we hier in Nederland van "een dom blondje"; die overigens heel intelligent kan zijn. Zolang u ze niet op uw rug zal gebruiken, sommige vrouwen vallen op borsthaar. (Ik ken er niet een maar dat is terzijde)!

audb
door audb - Oct 14, 2014 om 09:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het hier op maat gemaakte dan wel speciaal voor u geverfde haar betreft dan zal u wel degelijk de bestelling af moeten nemen en betalen maar daar is gewoon weg geen sprake van.
Volgens de website is het haar op voorraad en dan kan er gewoon weg geen sprake zijn van een opmaat of speciaal voor u aangemaakt product.
Maar ook moet het voor het bestellen duidelijk zijn geweest dat het een product zou zijn dat speciaal voor u gemaakt zou worden.
Ook hadden ze u per email hier van op de hoogte moeten stellen.
Maar ook bevat de algemene voorwaarden een grote fout, je mag namelijk binnen 14 dagen en niet binnen 7 dagen het product terug sturen.
https://www.consuwijzer.nl/thema/winkelen-op-het-web#na-13-juni

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2014 om 11:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 14 okt 2014, 00:28]
Overigens : de algemene voorwaarden zijn niet 'weggestopt'.
Op de bestel en afrekenpagina zijn ze volledig te lezen.

Je snapt het nog steeds niet, het mag niet IN de AV zijn weggestopt. Het moet bij de bestelling staan dat voor DIT product het herroepingsrecht niet geldt.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 14, 2014 om 11:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Audb,
Wimmi legt het nog even uit : de bestelling is wel speciaal voor deze klant op de kleur blond gebracht.
Lees dan toch eens de bestelling : Peruaans haar in de kleur blond.
En als u goed leest beste Audb : het haar is aanwezig, maar de gewenste kleur is pas de volgende dag in de winkel af te halen.
Vanwege het verven.
Een en ander is hierboven eerder uitgelegd.
Moeilijk he ?

jo
door joep873 - Oct 14, 2014 om 11:25
103 Antwoorden / 0 Vragen

Wimmi20, zo moeilijk is het allemaal niet. Als er voor een artikel geen herroepingsrecht is dan moet de winkel dat duidelijk vermelden. Dat hebben ze zelf ook nog eens in hun voorwaarden gezet, wat niet vreemd is omdat het is overgenomen uit (oude) modelvoorwaarden van thuiswinkel.org.
Er moet dus eerst duidelijk zijn of de winkel het herroepingsrecht vooraf expliciet heeft uitgesloten, zoniet dan is er geen herroepingsrecht, zowel volgens de wet als volgens de eigen algemene voorwaarden.

jo
door joep873 - Oct 14, 2014 om 11:31
103 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, en nu schreef ik het zelf verkeerd op.
Als de winkel het herroepingsrecht vooraf niet expliciet heeft uitgesloten, dan is er WEL herroepingsrecht voor de consument.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 14, 2014 om 13:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Joepie toch !
Op de bestel en afreken pagina van Fris Haar staan de algemene voorwaarden !
Heeeel duidelijk.
Artikel 8 : speciaal vervaardigde producten vallen niet onder het herroepingsrecht.
Moeilijk he ?

pergadoosje
door pergadoosje - Oct 14, 2014 om 18:57
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb bij een ander bedrijf, H&M die zowel een Winkel hebben, als on-line-shop! En ik zou daar kleding online besteld te hebben! Wij hebben bij ons in Hengelo ov, in de binnenstad een winkel, waar ik Nooit kom, dus waarom zou ik in vredesnaam, iets bij die on-winkel, iets willen bestellen!
Wat schets mijn verbazing, krijg een brief, met de mededeling, dat ik maar ff 160 euro moest over maken, naar de rek. van de H&M! Echt niet dus....Het E-mail adres, die schijnbaar van mij zou zijn, klopte al helemaal niet, en er waren nog een paar andere dingen, die niet klopten, zoals dat ik het zou hebben afgehaald bij een KIALA afhaalpunt in in Utrecht. om 11.00 uur. Is en was totaal onmogelijk voor mij, om met trein en schootmobiel, op die dag en dat tijdstip, in Utrecht te zijn, terwijl in het ziekenhuis in Enschede aan de Chemo lag! Kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn! Probeer dat maar eens bij een Deurwaarder/ Incassobureau , aan het verstand te brengen/peuteren! Heb nergens meer op gereageerd, niet op drijg brieven/mails telefoontjes, en het wonder geschiede, na een X -aantal jaar is het stil......!