jo
door josefien5 Sep 12, 2015 om 10:57
Voeding & gezondheid

Betalen medicijn

bij mijn apotheek moet ik voor sommige medicijnen betalen, niet alleen de 6 euro voor informatief gesprek (wat nooit plaatsvindt) maar de kosten van deze medicijnen. Dat gebeurt bij de zgn eerste uitgifte. Het geldt niet voor alle medicijnen. Mogen ze dat vragen en waar vind ik een overzicht van medicijnen waar dit voor geldt ?Waarom vallen ze niet onder de eigen bijdrage ? Mijn zorgverzekeraar geeft geen duidelijk antwoord.

4350 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2015 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo josefien5,

Misschien heb je iets aan deze info: klik

....Mijn zorgverzekeraar geeft geen duidelijk antwoord......
Dat zou toch wel moeten. ;-)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2015 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle medicijnen die niet voor vergoeding in aanmerking komen dienen contant voldaan te worden, denk daarbij aan door de huisarts voorgeschreven kalmeringsmiddelen, slaapmiddelen en zo meer. Een lijst met geneesmiddelen die niet vergoedt worden is op internet zo te vinden. Wat de eerste uitgifte betreft is het aan u of u dat gesprek ook wil maar wordt wel in rekening gebracht, daar komt nog bij dat het nieuwe medicijn aan uw dossier wordt toegevoegd zodat bij een herhaal recept niet opnieuw kosten voor de eerste uitgifte in rekening gebracht worden.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2015 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ja, "het gezeur" over eerste uitgave gesprek of nieuw medicijn/herhaalrecept: per 1 Januari 2016 worden de prijzen weer "onder het tapijt gestopt" en gaan we weer terug naar het altijd al betaalde, maar onzichtbare kosten. Dat is wat men wil en dat is wat we weer krijgen. "Onzichtbaar betalen" lijken we minder erg te vinden.
Tja.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2015 om 07:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat mij niet zo zeer om de 6 euro voor het informatieve gesprek maar meer om het feit dat ik voor sommige medicijnen de eerste keer ook nog eens moet betalen. Welke medicijnen dat precies zijn kan ik nergens vinden.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2015 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@josefien5,

.....om het feit dat ik voor sommige medicijnen de eerste keer ook nog eens moet betalen. Welke medicijnen dat precies zijn kan ik nergens vinden......
Dat ligt niet aan de medicijnen, maar aan je gebruik van die medicijnen:

Als u het receptgeneesmiddel voor het eerst krijgt of het meer dan een jaar geleden is dat u het middel kreeg, mag de apotheek rond €6,-in rekening brengen.

Dit mag dus ook als de werkzame stof of de sterkte of de toedieningsvorm van
uw vertrouwde medicijn is veranderd.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2015 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu we het bedrag weten is het drama, terwijl we het anders ook al betaalden, zo gaat het nu weer worden, niet zien is niet weten....

ve
door verwijderd - Sep 13, 2015 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige medicijnen worden alleen maar vergoed als u ze permanent moet gebruiken, maar voor een korte duur moet u zelf de knip trekken.

Maar waarom vraagt u dat niet aan uw apotheek? Die heeft ern contract met uw verzekeraar en die kan precies vertellen wat en wanneer de verzekeraar iets vergoed.

En als medicijnen wel vergoed worden, maar u heb nog geen, of nog niet veel, zorg gebruikt, vallen ze onder het eigen risico. Niet eigen bijdrage, dat is weer iets anders.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2015 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

breedbeeld schreef op zondag 13 sep 2015, 16:31: Nu we het bedrag weten is het drama, terwijl we het anders ook al betaalden, zo gaat het nu weer worden, niet zien is niet weten....

Ja, dat schreef ik gisteren al. ;-) Struisvogelpolitiek!

ve
door verwijderd - Sep 14, 2015 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u veel medicijnen gebruikt welke u zelf, geheel of gedeeltelijk, moet betalen, is het wellicht aan te raden in het komende jaar uw ziektekostenverzekering uit te breiden met een module welke dergelijke medicijnen vergoedt. Dit gaat echter alleen op voor medicijnen welke door een arts - kan ook een specialist, therapeut of zelfs tandarts zijn- worden voorgeschreven. Let er in dat geval wel op dat de apotheker een factuur verstrekt waarop de voorschrijver ook daadwerkelijk staat vermeld. Apothekers weigeren dit nog wel eens. Het geldt -tenminste bij onze verzekering- ook voor vrij verkrijgbare medicijnen, als ze dus maar zijn voorgeschreven. Het geldt dus niet voor een pakje Paracetamol of een hoestdrankje rechtstreeks van de Kruidvat. Het verdient dus aanbeveling het jaarlijkse bedrag voor zelf te betalen medicijnen te vergelijken met het bedrag wat een verzekering voor zo een module rekent. Vaak echter is zo een uitbreiding onderdeel van een uitgebreidere module welke ook nog andere vergoedingen kent. Vermeld dient ook nog te worden dat medicijnen die op deze manier vergoed worden, niet mee mogen tellen voor het eigen risico. Zij maken namelijk geen deel uit van het Basispakket.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2015 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij medicijnkosten.nl (van de overheid) kun je van elk medicijn nagaan hoeveel dat kost, en wat eventueel zelf betaald moet worden. Let wel op de uitzonderingen, want sommige medicijnen worden in bepaalde gevallen niet vergoed.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2015 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let ook maar op dat de prijzen bij medicijnkosten.nl niet altijd de zelfde zijn als wat u aan de apotheker mag betalen die kunnen zelfs een heel stuk hoger liggen.

Maar als u medicijnen hebt waar u zelf bij moet betalen dan is het misschien handig om eens bij een online apotheker te informeren wat hun er voor vragen.

Ook zijn er die gewoon op bij een drogist van eigen merk te krijgen zijn daarvoor moet u wel de werkende stof weten.

Dat is overigens een tip die velen eens moeten proberen zo is er een middel op de markt voor migraine a €8,- een doosje wat eigenlijk een samenstelling is tussen aspirine, paracetamol en caffeine
En juist dat laatste is gewoon te vinden in o.a. koffie, cola en energie drankjes

ve
door verwijderd - Sep 15, 2015 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

OVERAL WORDT JE BELAZERD.!!!!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2015 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

cobie-45 schreef op dinsdag 15 sep 2015, 15:30: OVERAL WORDT JE BELAZERD.!!!!

Werkelijk? Eerst zag men de kosten niet, we betaalden het wel; toen werd het transparant en staat iedereen op zijn achterste benen en nu beste @cobie-45 word het per 1 Januari weer "verstopt". Dus zoals de bekende struisvogel, wat we niet zien bestaat dan ook niet. Ligt toch werkelijk wel wat genuanceerder dan "overal" word(t) je belazerd!!