ye
door yezzmin Apr 13, 2015 om 17:25
Geldzaken & recht

Betalen niet na komen afspraak bij de tandarts

Hallo ik had vorige week een afspraak bij de tandarts die was ik immers vergeten nu is het zo dat ik een boete heb gekregen van €21 euro. Nou prima daar vind ik niks mis mee. Maar nu hadden we een nieuwe afspraak gemaakt voor de maandag na het weekend om 11.45 uur word ik om 11.00 uur gebeld met het feit dat de tandarts ziek is. Moet ik nu alsnog mijn boete betalen aangezien ze me makkelijk om 08.30 hadden kunnen bellen en ik dan mijn scholing had kunnen volgen

2539 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 13, 2015 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo yezzmin,

Het één heeft niet met het ander te maken.
1. Je hebt een afspraak verzuimd en daarvoor moet je de kosten (dat is géén boete!) betalen. Dat staat ook duidelijk bij de tandarts aangegeven. Kijk maar eens.
2. De tandarts zegt een afspraak af wegens ziekte. Dat is overmacht.
Is natuurlijk lastig voor je, maar daar is niets aan te doen.
En de tandarts kan natuurlijk wel om 11 uur ziek geworden zijn, waarna jij meteen gebeld bent zodat je niet voor niks kwam.

Met vr.gr.

ye
door yezzmin - Apr 13, 2015 om 17:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat begrijp ik. Maar als ik ook ziek zou zijn en ik meld mij af moet ik alsnog gaan betalen. Dat is tocheck krom?

edrick3
door edrick3 - Apr 13, 2015 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@yezzmin,

Nou nee, als jij je met een geldige reden tijdig afmeldt hoef je niet te betalen. (tenminste niet bij mijn tandarts).

tenormin
door tenormin - Apr 13, 2015 om 19:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, bij de mijne ook niet. De regels zijn er natuurlijk dat, als je niet 24 uur van te voren afbelt, je het consult moet betalen. Maar als ik 's-nachts beroerd word (wie weet zoiets van tevoren) en ik bel af voor de volgende dag: no problem, geen rekening o.i.d. Dus arts/tandarts kan ook ineens beroerd worden. Keurig dat je toch gebeld werd?

@edrick3, bij mijn arts/tandarts word er niets gerekend, ook niet bij niet tijdig afbellen. Denk dat artsen/tandartsen hun pappenheimers wel kennen, vandaar de mededeling van: 24 uur van te voren. Veel vergeten n.l. afspraken. En die mensen mogen voor mij best dokken.

ho
door hopetobehelping - Apr 13, 2015 om 21:00
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste yezzmin,

ja, u moet de boete betalen.
Uw vergeten afspraak en de afspraak waarbij de tandarts ziek was zijn 2 verschillende zaken.
U mag uiteraard best uw tandarts verzoeken om in het vervolg eerder af te bellen in het geval uw afspraak door de tandarts wordt afgezegd.

tenormin
door tenormin - Apr 13, 2015 om 21:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 13 apr 2015, 21:00]
U mag uiteraard best uw tandarts verzoeken om in het vervolg eerder af te bellen in het geval uw afspraak door de tandarts wordt afgezegd.

Lijkt me. voor beide partijen, moeilijk in te schatten wanneer men "ziek wil worden". Vergeten is totaal anders dan overvallen worden door, neem iets simpels maar erg lastig: de race krijgen. Kan iedereen gebeuren. Lijkt me niet dat arts/tandarts dit van te voren kan plannen.

door 1953 - Apr 13, 2015 om 21:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen, ziekte is overmacht.

Uw afspraak bent u (on)bewust vergeten na te komen en derhalve hangt daar het prijskaartje € 21,00 aan vast, dús betalen!

ho
door hopetobehelping - Apr 13, 2015 om 21:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 13 apr 2015, 21:40]
Lijkt me. voor beide partijen, moeilijk in te schatten wanneer men "ziek wil worden". Vergeten is totaal anders dan overvallen worden door, neem iets simpels maar erg lastig: de race krijgen. Kan iedereen gebeuren. Lijkt me niet dat arts/tandarts dit van te voren kan plannen.

Daar heeft u helemaal gelijk in, maar een afspraak van 11.30u een half uur van tevoren afbellen in verband met ziekte ... had ook wel eerder gekund verwacht ik zo. Als de tandarts ziek is kan hij/zij daar natuurlijk niets aan doen maar dan gewoon meteen aan het begin van de dag (8.30u) alle afspraken afbellen, wel zo netjes.

door 1953 - Apr 13, 2015 om 21:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 13 apr 2015, 21:48][quote=tenormin schreef op maandag 13 apr 2015, 21:40]
Lijkt me. voor beide partijen, moeilijk in te schatten wanneer men "ziek wil worden". Vergeten is totaal anders dan overvallen worden door, neem iets simpels maar erg lastig: de race krijgen. Kan iedereen gebeuren. Lijkt me niet dat arts/tandarts dit van te voren kan plannen.

Daar heeft u helemaal gelijk in, maar een afspraak van 11.30u een half uur van tevoren afbellen in verband met ziekte ... had ook wel eerder gekund verwacht ik zo. Als de tandarts ziek is kan hij/zij daar natuurlijk niets aan doen maar dan gewoon meteen aan het begin van de dag (8.30u) alle afspraken afbellen, wel zo netjes.

Het ziek zijn kan op een later tijdstip zijn ingegaan. Hartritmestoornissen beginnen niet om 08:00 uur in de ochtend, kan op elk tijdstip van de dag plaatsvinden.