vg
door vgz-klant Jun 24, 2015 om 12:45
Garantie & verzekeringen

Betalen om te betalen, mag dat zo?

Bij VGZ moet je betalen per automatische incasso, VGZ wil graag het beheer over je bankrekening hebben. Overigens zijn ze daar niet de enige in. Als je op een andere manier wilt betalen sturen ze een acceptgiro van €1,50. Ook als je laat weten deze niet te gebruiken en hem zelfs niet te willen hebben sturen ze hem. Alles om er maar extra geld uit te slaan, niet ongewoon bij VGZ. Mag dat zomaar? Ik heb een automatische overschrijving zodat elke maand de premie op tijd betaald wordt, maar ik toch zelf het beheer hou over mijn rekening.

2585 16 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2015 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat mag 'zomaar'. Als je het niet eens bent met een automatische incasso kun je altijd terug boeken.

Voor meer info / antwoorden op soortgelijke vragen kun je de zoekfunctie boven aan deze pagina gebruiken of Google.

jantje7
door jantje7 - Jun 24, 2015 om 13:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw redenatie komt toch een ietsje vreemd over. Alsof door het afgeven van een automatische incasso het beheer van uw betaalrekening uit handen geeft. De automatische incasso is de goedkoopste betaalmanier. Voor u, maar ook zeker voor de incassant. Niets makkelijker is storneren mocht u niet met de incasso eens zijn.

vg
door vgz-klant - Jun 24, 2015 om 13:30
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 24 jun 2015, 12:53]

Voor meer info / antwoorden op soortgelijke vragen kun je de zoekfunctie boven aan deze pagina gebruiken of Google.
Ik heb zeker gezocht op Google, maar ik kan niet vinden wat daar over bij wet geregeld is. Wel wat iedereen doet, maar niet wat er allemaal mag en niet mag.

mahadma
door mahadma - Jun 24, 2015 om 13:44
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Een machtiging afgeven geeft (ook voor mij) een 'gevoel' van alsof ik handelingsonbekwaam ben en geef die machtigingen zo minimaal als mogelijk. Hoeveel mensen ook zeggen : je kan storneren dan ook. Maar zelfs MET een machtiging worden er daarbovenop nog betaalkosten berekend. Bij eneco kan je bijvoorbeeld een email ideal betaling doen, zonder kosten. Maar je tekent een contract en daarmee ga je accoord met de voorwaarden. Het zal wel een teken van de tijd zijn ........... (zucht).

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met een automatische incasso houdt u meer beheer over uw rekening, dan met zelf overmaken. Als u zelf iets fout doet, is het niet terug te draaien, met een automatische incasso wel.

Betaalt u alle andere vaste lasten ook zelf? Dure manier.

Bijvoorbeeld bij Anderzorg moet je ook betalen om maandelijks te kunnen betalen, maar als u de premie voor een jaar in één keer betaalt, is de betaling per acceptgirokaart gratis.

Dus misschien kunt u dat overwegen en is het "probleem" opgelost.

me
door mein33 - Jun 24, 2015 om 15:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vgz-klant schreef op woensdag 24 jun 2015, 12:45]Bij VGZ moet je betalen per automatische incasso, VGZ wil graag het beheer over je bankrekening hebben. Overigens zijn ze daar niet de enige in. Als je op een andere manier wilt betalen sturen ze een acceptgiro van €1,50. . Mag dat zomaar? Ik heb een automatische overschrijving zodat elke maand de premie op tijd betaald wordt, maar ik toch zelf het beheer hou over mijn rekening.

@vgz-klant,

De automatische incasso is momenteel de goedkoopste manier van betalen.
U heeft reeds een machtiging tot automatische incasso aan VGZ afgegeven en u weet dus op welke datum welk bedrag van uw rekening wordt afgeschreven.
U hoeft hier verder niets voor te doen en zolang er voldoende saldo op uw rekening staat op de datum dat het bedrag wordt afgeschreven hebben u en VGZ er verder geen omkijken naar.
Indien u van mening bent dat een automatische incasso niet klopt dan kunt u deze storneren.
VGZ zal dan wel willen weten waarom u dit heeft gedaan en zal op een andere wijze uw maandpremie en/of andere kosten gaan incasseren.
VGZ zal ook andere kosten die u aan hen moet betalen, zoals o.a. het eigen risico of de eigen bijdrage automatisch incasseren, maar daar krijgt u ruim van te voren bericht over, dat kan dus geen verrassing zijn.
Verder kan, mag en zal VGZ niets met deze automatische incasso doen.
Verder heeft u natuurlijk zelf het beheer over uw rekening.
En mocht u niet met een automatisch incasso willen betalen dan krijgt u van VGZ maandelijks een rekening gepresenteerd die u dan zelf moet overboeken en de extra kosten die dit met zich mee brengt worden aan u in rekening gebracht.
M.a.w. : U bent en blijft de baas over uw eigen rekening.

vg
door vgz-klant - Jun 24, 2015 om 16:04
25 Antwoorden / 4 Vragen

In mei is een deel van mijn eigen risico afgeschreven, in juni een ander deel, zodat ik in twee maanden € 375,00 extra heb betaald. De tweede wist ik helemaal niet dat dat zo snel zou gebeuren, ik heb nog geen kans gekregen om een regeling te vragen.
Maar daarbij komt dat er intussen zoveel bedrijven van alles van mijn rekening halen, en soms onterecht, dat ik er bijna een dagtaak aan heb alles te controleren. En moet er een straf op staan als je niet wilt laten incasseren? Een acceptgiro zal misschien wat duurder zijn, maar ik heb die helemaal niet nodig, ik betaal met internetbankieren. VGZ meldt dat, ook als je niet met de acceptgiro betaalt, deze toch gestuurd wordt en er toch voor betaald moet worden. Als je als bedrijf klantvriendelijk zou willen zijn kun je zonder kosten een digitale acceptgiro sturen.

me
door mein33 - Jun 24, 2015 om 16:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vgz-klant schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:04]In mei is een deel van mijn eigen risico afgeschreven, in juni een ander deel, zodat ik in twee maanden € 375,00 extra heb betaald. De tweede wist ik helemaal niet dat dat zo snel zou gebeuren, ik heb nog geen kans gekregen om een regeling te vragen.

Met alle respect, maar dit begrijp ik niet helemaal.
Er is één of meerdere malen medische zorg verleend en naar aanleiding daarvan is er geen lampje bij u gaan branden dat daardoor uw eigen risico wel eens kon worden aangesproken.
Zodra de rekening van de verleende zorg bij uw zorgverzekeraar binnen komt betaald deze dit aan de zorgverlener en zal het bedrag dat voor het eigen risico in aanmerking komt gelijktijdig (maandelijks bij VGZ) aan u doorberekenen.
U had dus direct na de verleende zorg zelf contact met uw zorgverzekeraar moeten opnemen om tot een betalingsregeling te komen.
U zou uw zorgverzekeraar alsnog kunnen verzoeken om hieraan hun medewerking te willen verlenen.

vg
door vgz-klant - Jun 24, 2015 om 16:30
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:17][quote=vgz-klant schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:04]In mei is een deel van mijn eigen risico afgeschreven, in juni een ander deel, zodat ik in twee maanden € 375,00 extra heb betaald. De tweede wist ik helemaal niet dat dat zo snel zou gebeuren, ik heb nog geen kans gekregen om een regeling te vragen.

Met alle respect, maar dit begrijp ik niet helemaal.
Er is één of meerdere malen medische zorg verleend en naar aanleiding daarvan is er geen lampje bij u gaan branden dat daardoor uw eigen risico wel eens kon worden aangesproken.
Zodra de rekening van de verleende zorg bij uw zorgverzekeraar binnen komt betaald deze dit aan de zorgverlener en zal het bedrag dat voor het eigen risico in aanmerking komt gelijktijdig (maandelijks bij VGZ) aan u doorberekenen.
U had dus direct na de verleende zorg zelf contact met uw zorgverzekeraar moeten opnemen om tot een betalingsregeling te komen.
U zou uw zorgverzekeraar alsnog kunnen verzoeken om hieraan hun medewerking te willen verlenen.

vg
door vgz-klant - Jun 24, 2015 om 16:35
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:17][quote=vgz-klant schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:04]In mei is een deel van mijn eigen risico afgeschreven, in juni een ander deel, zodat ik in twee maanden € 375,00 extra heb betaald. De tweede wist ik helemaal niet dat dat zo snel zou gebeuren, ik heb nog geen kans gekregen om een regeling te vragen.

Met alle respect, maar dit begrijp ik niet helemaal.
Er is één of meerdere malen medische zorg verleend en naar aanleiding daarvan is er geen lampje bij u gaan branden dat daardoor uw eigen risico wel eens kon worden aangesproken.
Zodra de rekening van de verleende zorg bij uw zorgverzekeraar binnen komt betaald deze dit aan de zorgverlener en zal het bedrag dat voor het eigen risico in aanmerking komt gelijktijdig (maandelijks bij VGZ) aan u doorberekenen.
U had dus direct na de verleende zorg zelf contact met uw zorgverzekeraar moeten opnemen om tot een betalingsregeling te komen.
U zou uw zorgverzekeraar alsnog kunnen verzoeken om hieraan hun medewerking te willen verlenen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nog wat gaan terugbetalen. En rekeningen van ziekenhuizen komen soms wel een jaar later, ik ga echt niet betalen als er nog geen rekening is.
Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat VGZ mij dwingt toegang te geven tot mijn bankrekening en mij extra laat betalen als ik dat niet wil. Dat ze mij een acceptgiro sturen, die ik niet wil hebben, die ik niet zal gebruiken, maar die ik toch moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan misschien asn het eind van het jaar maar overstappen naar een zorgverzekeraar waar dat niet van toepassing is?
Geen een zorgverzekeraar haalt onaangekondigd het eigen risico van uw rekening.

me
door mein33 - Jun 24, 2015 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:48]Dan misschien asn het eind van het jaar maar overstappen naar een zorgverzekeraar waar dat niet van toepassing is?
Geen een zorgverzekeraar haalt onaangekondigd het eigen risico van uw rekening.

Zelf ben ik (ruim 38 jr.) verzekerd bij één van de merken die nu onder de vlag van VGZ opereren ;-)) en er is in al die jaren nog nooit een bedrag afgeschreven waarvan ik niet ruimschoots tevoren op de hoogte was gesteld.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dar dit bij Ts wel heeft plaatsgevonden.

me
door mein33 - Jun 24, 2015 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vgz-klant schreef op woensdag 24 jun 2015, 16:35]
Dat ze mij een acceptgiro sturen, die ik niet wil hebben, die ik niet zal gebruiken, maar die ik toch moet betalen.

Zij sturen u een rekening die u moet betalen.
Voor het verwerken van het door u overgemaakte bedrag moet er bij de ontvanger één of meerdere handelingen worden verricht en de kosten daarvan worden deels aan u doorberekend. Menskracht kost nou eenmaal geld.
Om deze rekening te voldoen wordt er een acceptgiro bijgevoegd om de kans op een foutieve overboeking tot een minimum te beperken.
Dus met of zonder acceptgirokaart, iedereen die niet per automatische incasso betaald wordt belast met de kosten voor deze extra werkzaamheden.
Zouden zij dit niet aan u berekenen dan zou iedere verzekerde hieraan moeten meebetalen.

vg
door vgz-klant - Jun 24, 2015 om 19:24
25 Antwoorden / 4 Vragen

16.35 u: "Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat VGZ mij dwingt toegang te geven tot mijn bankrekening en mij extra laat betalen als ik dat niet wil. Dat ze mij een acceptgiro sturen, die ik niet wil hebben, die ik niet zal gebruiken, maar die ik toch moet betalen."

Waarom geen digitale acceptgiro? Waarom wordt een acceptgiro gestuurd als de klant heeft aangegeven deze niet te willen hebben? En als de klant deze niet nodig heeft, zeker niet elke maand dezelfde? Ik kan echt wel een jaar lang elke maand hetzelfde premiebedrag overmaken, zonder daarvoor elke keer een acceptgiro te krijgen, die regelrecht bij het afval belandt.

En, mein33, alle arbeid kost geld, of dat een automatische incasso is, of een automatische overschrijving, dat maakt niet uit en die kosten zitten bovendien al lang in de premie verwerkt.

ho
door hopetobehelping - Jun 24, 2015 om 19:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vgz-klant schreef op woensdag 24 jun 2015, 19:24]
En, mein33, alle arbeid kost geld, of dat een automatische incasso is, of een automatische overschrijving, dat maakt niet uit en die kosten zitten bovendien al lang in de premie verwerkt.

Beste vgz-klant,

het lijkt misschien alsof een automatische overschrijving van u evenveel 'arbeid' kost als een automatische incasso maar dat is niet zo.
De acceptgiro die u niet nodig heeft, maar wel ontvangt, zal een betalingskenmerk bevatten. Aan de hand van dit betalingskenmerk (dat u invult bij uw internetbankieren) wordt de betaling automatisch verwerkt (de 'factuur wordt automatisch afgeletterd'). Dat de acceptgiro kosten met zich meebrengt is logisch, die moet toch aangemaakt en verstuurd worden. Door dit in rekening te brengen komen deze kosten bij de mensen die er gebruik van maken en niet bij de mensen die er geen gebruik van maken (de mensen die een automatische incasso hebben afgegeven).

Met een automatische incasso kan er ook 'automatisch afgeletterd' worden. Met een automatische overschrijving van uw zijde is dat anders, zonder betalingskenmerk of duidelijk kenmerk (wat dan afgesproken zou moeten zijn met de ontvanger) zal het niet altijd 'automatisch afgeletterd' worden en dan komt er voor de ontvanger dus extra werk bij kijken (er zal meer uitval zijn bij 'het afletteren'). Tel daarbij op het risico dat als u een keer een tikfout in iets maakt dat de betaling bij de ontvanger blijft zweven (op miljoenen betalingen wordt 1 betaling niet zo gemakkelijk gematched als dat mensenwerk is).

Het idee dat u aangeeft van de 'digitale acceptgiro' is wel interessant, hopelijk wordt dat in de toekomst meer en meer werkelijkheid. Er zullen dan ook kosten aan zitten (in vergelijking met automatische incasso) maar die behoren lager te zijn dan de kosten bij een gewone acceptgiro. Al was het alleen maar dat de ontwikkelkosten van de 'digitale acceptgiro' terug verdiend moeten worden.

Voor de duidelijkheid nog, u bent niet verplicht een automatische incasso af te geven. U kunt ook voor de acceptgiro te kiezen maar omdat dit meer werk is voor de verzekeraar betaalt u daarvoor.
En dat mag, maar dat wist u al.

edrick3
door edrick3 - Jun 24, 2015 om 20:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Mag dat zomaar? .....
Ja.

..... Waarom wordt een acceptgiro gestuurd als de klant heeft aangegeven deze niet te willen hebben?.....
Omdat ze je nu eenmaal een nota + betaalmogelijkheid toesturen als er geen machtiging is afgegeven.]
En daar zijn kosten aan verbonden.