we
door werkmanjan Jul 4, 2015 om 15:55
Geldzaken & recht

Betaling Hefpunt

M.H.

Hoe is het mogelijk dat een alleenstaande die overleden is, op 06-03-2015, het hele jaar nog moet betalen voor watersysteemheffing bij Hefpunt. Dit omdat de pijldatum op 01-01-2015 zou zijn. We hebben de incasso nu maar wel ingetrokken, dus maar kijken wat hierop hun reactie is.

Met vriendelijke groet.

3853 16 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 4, 2015 om 16:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als het gaat om de systeemheffing gebouwd, dan klopt het inderdaad. Het intrekken van de machtiging zal je niet verder helpen.

Op het moment dat de woning waar de overledene eigenaar van was verkocht is, zal via de notaris de systeemheffing tussen de erfgenamen en de koper worden verrekend.

Dit heeft te maken met het verschil tussen eigenaren- en gebruikerslasten. Gebruikerslasten worden wel stopgezet op het moment van overlijden. Voor de eigenarengedeelten wordt gekeken naar diegene die op 1 januari eigenaar was.

we
door werkmanjan - Jul 4, 2015 om 16:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

marcel75

Dat ik vergeten te bij te vermelden, dat het hier gaat om een huurhuis.
Hij huurde een woning in een woonzorgcentrum, dus geen koophuis.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De waterschappen krijgen het overlijden door van de GBA, maar er kan natuurlijk altijd iets fout gaan.

De peildatum is wel 1 januari van een jaar, maar men hoeft slecht te betalen tot de datum van overlijden. Dit geldt voor huurders.

Dus neem even contact op met het Hefpunt of maak bezwaar.

we
door werkmanjan - Jul 4, 2015 om 16:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 4 jul 2015, 16:32]De waterschappen krijgen het overlijden door van de GBA, maar er kan natuurlijk altijd iets fout gaan.

De peildatum is wel 1 januari van een jaar, maar men hoeft slecht te betalen tot de datum van overlijden. Dit geldt voor huurders.

Dus neem even contact op met het Hefpunt of maak bezwaar.

Bedankt voor de reactie.

Wij hadden al schriftelijk bij Hefpunt medegedeeld, inclusief copy overlijdensakte, van overlijden.

ho
door hopetobehelping - Jul 4, 2015 om 16:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste werkmanjan,

allereerst gecondoleerd uiteraard.
In het geval van huren is betalen aan hefpunt na het overlijden niet terecht.
Teken, zoals tijger1 ook al aangeeft, bezwaar aan. Meer informatie vind u hier.

edrick3
door edrick3 - Jul 4, 2015 om 16:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo werkmanjan,

Ik begrijp dat mensen, met al die waterbelastingen, door de bomen het bos niet meer zien. Er zijn drie soorten waterschapsbelasting. Dat is de zuiveringsheffing voor het afvalwater, verontreinigingsheffing voor het oppervlaktewater en de watersysteemheffing voor de waterkwaliteit.

Twee delen
Deze laatste heffing bestaat in principe uit twee delen, die voor alle huishoudens (ingezetenen) en voor eigenaren van een huis (gebouwd). De zuiveringsheffing is een tijdvakbelasting. Bij verhuizing of overlijden, wordt de hoogte van de aanslag automatisch aangepast. Bij overlijden wordt de zuiveringsheffing verminderd vanaf de dag van overlijden tot het einde van het belastingjaar.

Tijdstipbelasting
Maar de watersysteemheffing is een tijdstipbelasting. Dit betekent dat er elk jaar wordt gekeken naar de situatie op 1 januari. Wanneer een overlijden plaats heeft gevonden, dan heeft dit geen invloed op de hoogte van deze belastingsoort. Bij verkoop van de woning en/of andere eigendommen wordt de watersysteemheffing gebouwd verrekend door de notaris. Maar die voor ingezetenen niet. Die moeten de erven uiteindelijk tot het eind van het jaar betalen.

(Bron)

.....We hebben de incasso nu maar wel ingetrokken, dus maar kijken wat hierop hun reactie is.......
Dat ze een aanmaning gaan sturen.
Je hebt het over de watersysteemheffing en die gaat dus per kalenderjaar.

Met vr.gr.

we
door werkmanjan - Jul 4, 2015 om 17:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 4 jul 2015, 16:52]Beste werkmanjan,

allereerst gecondoleerd uiteraard.
In het geval van huren is betalen aan hefpunt na het overlijden niet terecht.
Teken, zoals tijger1 ook al aangeeft, bezwaar aan. Meer informatie vind u hier.

Dat zullen dus nogmaals gaan doen, bedankt alvast.

edrick3
door edrick3 - Jul 4, 2015 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=werkmanjan schreef op zaterdag 4 jul 2015, 17:04]

Dat zullen dus nogmaals gaan doen, bedankt alvast.

Maar dat zal dus niet veel gaan helpen.
Zie de vetgedrukte tekst in m'n eerdere reactie.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 4 jul 2015, 17:46][quote=werkmanjan schreef op zaterdag 4 jul 2015, 17:04]

Dat zullen dus nogmaals gaan doen, bedankt alvast.

Maar dat zal dus niet veel gaan helpen.
Zie de vetgedrukte tekst in m'n eerdere reactie.

Uw bron is dus niet
Hefpunt.

Als men buiten het gebied gaat wonen, krijgt men ook pro rata terug. Dus als men overleden is hoeft een huurder zeker niet meer te betalen.

edrick3
door edrick3 - Jul 4, 2015 om 20:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Uw bron is dus niet
Hefpunt.
.....
Nee, 'Geld&Recht' zoals je kunt zien, met daarin de geldende algemene regelgeving.
Maar heb geen zin in 'welles-nietes'.

Laat TS maar een bezwaarschrift indienen en dan hier melden wat de reactie daarop is.
Denk dat ik het wel weet; blijkbaar heeft TS al bij Hefpunt aan de bel getrokken en daar de info gekregen die in de 'vraag' is verwoord.

.....Als men buiten het gebied gaat wonen, krijgt men ook pro rata terug......
Dacht het toch jniet. Je betaalt per 1/1 = peildatum voor het lopende jaar.

edrick3
door edrick3 - Jul 4, 2015 om 20:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Uw bron is dus niet
Hefpunt.
.....
Nee, 'Geld&Recht' zoals je kunt zien, met daarin de geldende algemene regelgeving.
Maar heb geen zin in 'welles-nietes'.

Laat TS maar een bezwaarschrift indienen en dan hier melden wat de reactie daarop is.
Denk dat ik het wel weet; blijkbaar heeft TS al bij Hefpunt aan de bel getrokken en daar de info gekregen die in de 'vraag' is verwoord.

.....Als men buiten het gebied gaat wonen, krijgt men ook pro rata terug......
Dacht het toch niet. Je betaalt per 1/1 = peildatum voor het lopende jaar.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Geen welles-nietes.

Maar het staat wel op hun site.

Quote
Ik ben verhuisd naar een adres buiten het gebied, krijg ik ook vermindering?

Als u buiten het verzorgingsgebied van het waterschap gaat wonen, dan heeft u recht op vermindering van de zuiveringsheffing. U dient dan een bezwaar in via het digitaal loket. U heeft daarvoor wel een DigiD nodig. Quote

we
door werkmanjan - Jul 4, 2015 om 20:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijdan verdereef op zaterdag 4 jul 2015, 20:40]@edrick3

Geen welles-nietes.

Maar het staat wel op hun site.

Quote
Ik ben verhuisd naar een adres buiten het gebied, krijg ik ook vermindering?

Als u buiten het verzorgingsgebied van het waterschap gaat wonen, dan heeft u recht op vermindering van de zuiveringsheffing. U dient dan een bezwaar in via het digitaal loket. U heeft daarvoor wel een DigiD nodig. Quote

M.H.

Zullen we afspreken, als ik een reactie krijg van Hefpunt, dat ik dat hier neerzet.
Kunnen we dan verder discuseren.

Bedankt voor alle reacties.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij het waterschap waar Rotterdam onder valt wordt de ingezetenen heffing, dus wat huurders betalen, pro rata terugbetaald als je bijvoorbeeld naar Brabant verhuist. Uiteraard niet de kosten die opgelegd worden aan de eigenaar van een pand, want die verrekent dat weer met de nieuwe eigenaar.

Ik heb verschillende sites van waterschappen bekeken, nergens staat vermeld wat er gebeurt als iemand is overleden en de huurwoning leeg achterblijft.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand voor een heel jaar zou moeten betalen als hij op 2 januari overlijdt.

De aanslag wordt in het begin van het jaar opgelegd, maar vaak start de incasso pas eind maart. Dus er moet in ieder geval wel een stukje betaald worden.

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2015 om 10:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nog één keertje dan:
Het gaat hier om een watersysteemheffing en NIET om de zuiveringsheffing.
In het laatste geval zou je gelijk hebben.

De zuiveringsheffing is een tijdvakbelasting. Bij verhuizing of overlijden, wordt de hoogte van de aanslag automatisch aangepast. Bij overlijden wordt de zuiveringsheffing verminderd vanaf de dag van overlijden tot het einde van het belastingjaar.

Maar de watersysteemheffing is een tijdstipbelasting. Dit betekent dat er elk jaar wordt gekeken naar de situatie op 1 januari. Wanneer een overlijden plaats heeft gevonden, dan heeft dit geen invloed op de hoogte van deze belastingsoort

Maar zoals TS aangeeft:
.....Zullen we afspreken, als ik een reactie krijg van Hefpunt, dat ik dat hier neerzet.
Kunnen we dan verder discussiëren.
.....

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het verschil tussen bijvoirbeeld de watersysteemheffing en de zuiveringsheffing is dat er één of meer personen in dat pand wonen.

Dus die aanslag wordt niet verlaagd omdat er maar één persoon woont. Dat is alles. Maar als je uit dat gebied vertrekt, wordt het pro rata berekend.