re
door reitsmafiets Nov 28, 2005 om 17:38
Computers & telefonie

Betaling via Credit card

Om iets te kopen, kan je soms alleen met credit card betalen. Hoe kan
ik voorkomen dat de verkoper mijn gegevens NIET nogmaals gebruikt of
aan andere personen verkoopt.

Of te wel is er een soort bescherming zodat niet 2x of 10x
hetzelfdebedrag of hogere bedragen worden afgeschreven met mijn credit
card gegevens

982 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 28, 2005 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen is dat je in ieder geval je Gold-Card inlevert of niet meer gebruikt.

Je normale Pinpas altijd zoveel mogelijk afschermen.

Mocht je een Gold-Card hebben en niet willen missen
'geef hem nooit uit handen'

Héél voorzichtig zijn, dan zal het wel los lopen.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste reitsmafiets,

U kunt daar persoonlijk niets tegen doen. (Het zal een ander zijn die u zoiets flikt). Is het daarom niet een goed idee om bij uw credit-card maatschappij na te vragen welke veiligheid zij u in zo een geval biedt en welke actie men van uw kant verwacht, mocht de door u aangehaalde situatie zich voordoen?

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een creditcard is heel fraude gevoelig. Aankopen op internet kunnen bijvoorbeeld zelfs zonder handtekening gedaan worden. Enkel de naam, nummer en controlenummer volstaan.

In mijn ervaring is dat banken uiteraard ook op de hoogte zijn van fraudegevoeligheid. Doorgaans zit er altijd een vorm van fraudebeperking op de kaart, zoals het terugdraaien van een ongewenste transactie.

Het beste kunt u even contact opnemen met uw bank om na te gaan wat u precies in het geval van fraude kunt doen. Daarnaast is het natuurlijk zaak om heel voorzichtig om te gaan met aankopen. Betaal alleen bij grote winkels of winkelketens die aangesloten zijn bij brancheorganisaties en geef uw creditcard NOOIT uit handen.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik neem aan dat het om betaling via internet gaat, tja er zijn wel allerlei beveilingen in gebouwd maar helemaal save is het niet, ik doe het dus ook nooit, eerst kijk ik of het anders kan dus bijv via de bank, of accept, zoniet, nou dan koop ik niets,

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Nov 30, 2005 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kort gezegd: u kunt niet voorkomen dat de verkoper uw credit-card gegevens nogmaals gebruikt.

Maar is dat erg?
Neu, eigenlijk niet. U kunt namelijk alle betalingen binnen 1 tot 3 maanden terugdraaien (vraag de bank hoelang precies).

Er zit een verschil in binnenlandse en buitenlandse betalingen.
Voor buitenlandse betalingen moet u naar de bank en een verklaring ondertekenen (reden van terugdraaien). Voor binnenlandse betalingen is dat veel gemakkelijker. Dat is ook de reden dat veel nederlandse websites geen betaling via credit-card ondersteunen. U krijgt de producten en draait vervolgens de betaling terug.

Aangezien alles wordt geregistreerd en de website ook nog eens iets van 3-4 % van het aankoopbedrag dient in te leveren bij de credit-card maatschappij, is het probleem niet zo groot als het lijkt.

Inmiddels is er iDEAL (vanaf oktober) en kunt u gewoon via uw internet-bankieren overmaken. Dat kost de verkoper 70 eurecent per transactie. Dit geldt uiteraard alleen in Nederland.

Maar kopen in het buitenland is niet zo gevaarlijk als het lijkt.
Ik doe het regelmatig. Alles wordt immers geregistreerd. En wij kunnnen betalingen terugdraaien. Let wel op een httpS:// verbinding.