sa
door sanjay Sep 19, 2015 om 21:43
Geldzaken & recht

Betalingsregeling Eon

Geachte Hr/Mevr.
Ik doe dit schrijven u toekomen namens mijn tante Silvy.
Zij is een ziek persoon die C.O.P.D heeft en hart en pijn klachten.
Ik ben de gene die haar al jaren ondersteunt.
Nu het volgende:
Zij is enkele jaren geleden verhuist naar haar huidige adres.
Op haar nieuwe adres ontvangt zij al haar post normaal.
Zij heeft eon als haar elektriciteit en gas leverancier gehad tot juni/juli 2014.
De eind afrekening van eon 2013/2014 heeft zij pas in mei 2015 ontvangen van een deurwaarders
Bureau. Hierna heeft zij de eon gebeld waarbij ik ook aanwezig was. Tijdens de telefoon gesprek is gebleken dat eon de eindafrekening naar haar oude adres stuurde waardoor deze dus niet op tijd binnen was . Daarom ontving zij dus via de deurwaar wel de eindafrekening inclusief Kostten.
Er is toen afgesproken dat, omdat eon de eindafrekening op het verkeerde adres had gestuurd zij de deurwaarders kosten niet hoefde te betalen.

Netto Te betalen € 1.868,72 zonder deurwaarders kosten.
Zo was dus telefonisch afgesproken.
Onder dreigende taal door eon medewerker was toen direct een betalingsregeling getroffen
Zij moest toen direct een betalingsregeling treffen door elke maand €157.72 te betalen .
Afgesproken was ook dat zij een brief zou sturen voor de regeling, maar is tot op heden niet ontvangen.
Dit was dus in mei 2015, op 10 mei heeft zij geld geleend en betaald €157.72.
Vervolgens ziet mijn tante in dat zij dus geen geld over heeft om zoveel maandelijks extra af te lossen, omdat zij in de bijstand zit.
In de maand juni 2015 heeft zij weer gebeld om te vragen of het bedrag wat lager kan.
Weer was ik erbij toen zij belde, en de medewerker van eon ging akkoord met een maandelijkse bedrag van €75 pm. En deze zou ook een bevestiging sturen ,maar deze ook niet ontvangen.
De volgende betalingen als volgt betaald:
23 juni €75,-
23 juli €75,-
31 augustus €75,-
Tot dat zij het onderstaande ontvangt: Brief Eon
Geachte heer, mevrouw,
We hebben met u een betalingsregeling afgesproken. Hierbij ontvangt u de
acceptgirokaart van de volgende betalingstermijn. In het schema op de volgende
pagina van deze brief ziet u wanneer we deze betaling van u verwachten.
Zorgt u er alstublieft voor dat u op tijd betaalt. Als u niet op tijd betaalt dan komt
deze betalingsregeling namelijk te vervallen. U moet in dat geval in één keer het
resterende bedrag betalen.
Wat moet u doen?
Voor elke vervaldatum ontvangt u een acceptgirokaart. Zorg ervoor dat u altijd op
tijd betaalt. Als u uw energierekening niet op tijd betaalt dan komt deze
betalingsregeling namelijk te vervallen. U moet dan in één keer het resterende
bedrag betalen. De acceptgirokaart voor de betaling van de eerste termijn is
toegevoegd. In het aflossingsschema ziet u wanneer we deze betaling van u
verwachten.
Heeft u nog vragen?
Neemt u dan contact op met onze Klantenservice via www.eon.nl/contact. Of stuur
een e-mail naar klantenservice@eon-benelux.com. Telefonisch zijn wij van
maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar op
telefoonnummer 0900-0601.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
[naam verwijderd]
Manager Service
B2C-F011-2013-11
Zie schema eon
Aflossingsschema
Te betalen vóór Bedrag
28 augustus 2015 € 75,00
28 september 2015 € 75,00
28 oktober 2015 € 75,00
30 november 2015 € 75,00
28 december 2015 € 75,00
28 januari 2016 € 75,00
29 februari 2016 € 75,00
29 maart 2016 € 75,00
28 april 2016 € 75,00
30 mei 2016 € 75,00
28 juni 2016 € 75,00
28 juli 2016 € 75,00
29 augustus 2016 € 75,00
28 september 2016 € 75,00
28 oktober 2016 € 75,00
28 november 2016 € 75,00
28 december 2016 € 75,00
30 januari 2017 € 75,00
28 februari 2017 € 75,00
28 maart 2017 € 75,00
28 april 2017 € 75,00
29 mei 2017 € 75,00
28 juni 2017 € 75,00
28 juli 2017 € 143,72
De vraag is nu hoe zit het met de 4x betalingen eerder gedaan.
Heb eon zelf over geschreven en hun antwoord was,

* uw betaling van mei 2015 à € 157,72
* uw betaling van juni 2015 à € 75,-
* uw betaling van juli 2015 à € 75,-

Wij hebben de betalingsregeling voor u getroffen nadat u bovenstaande bedragen al betaald had. De betalingsregeling is getroffen over het restantbedrag van € 1584,84 (€ 1.892,56 - € 307,72) plus de wettelijke incassokosten van € 283,88.
De regeling bestaat uit 23 maanden van € 75,- en één maand van € 143,72 = in totaal € 1868,72.

Uw betaling van augustus 2015 à € 75,- is verrekend met de eerste termijn van de betalingsregeling

Onderstaande brief door mij verstuurd naar Eon ,hierop is de bovenstaande antwoord van Eon
Geachte Hr/mevr
De door u verstuurde schema klopt niet, zie de bijlage volgens ons schema is het anders.
Door de te betalen maandelijks bedrag te wijzigen naar €75 is iets mis gegaan bij u.
Wij houden alles precies bij over de betaling.
U hebt ons pas een schema gestuurd nadat er meerdere keren al was betaald.
Volgens u schema begint de betalingsregeling geheel opnieuw.
Zie aub onze schema aantal maanden betaald en nog te betalen maanden loopt tot April 2017 terwijl volgens u loop juli/aug 2017.
Nogmaals u schema klopt niet
Te betalen € 1.868,72
10 mei €157.72 af van rekening [nummer verwijderd] Ten name: S. [naam verwijderd]

23 juni €75,- af van rekening [nummer verwijderd] Ten name: S. [naam verwijderd]

23 juli €75,- af van rekening [nummer verwijderd] Ten name: S. [naam verwijderd]
31 augustus €75,- af van rekening [nummer verwijderd] Ten name: S. [naam verwijderd]

Totaal betaald €382.72
Nog te betalen 1471.58

Volgens u brief moet nog het volledig bedrag betaald worden.
wilt u hier correctie inbrengen en een nieuwe brief toe sturen.
Alvast bedankt,

Eerder was er geen sprake van incasso kosten waarom nu wel.
Ik heb hier nog niet op gereageerd, wil graag eerst advies van u.
Kan dit wel zo, terwijl er eerst mondeling afgesproken was dat er geen incasso kosten zou bij komen.
Zo lijkt erop dat ze het gemaakt deurwaarders kosten toch voor een deel willen innen.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben en hoop op een spoedig antwoord van u.
Mvg, Sanajy

3299 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Sep 19, 2015 om 22:31
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U bedoelt te zeggen dat zij vorig jaar is verhuisd. Begrijp niet goed waarom de eindafrekening zo hoog is. Heeft zij wel altijd de maandelijkse voorschot betaald? Ga nu opnieuw met E-ON in gesprek om de hoogte van de eindafrekening minus het reeds betaalde bedrag hiervan vast te stellen. Bij een betalingsregeling mogen extra kosten worden berekend. Probeer alles via email of schriftelijk te regelen, dan heeft u bewijs van wat er afgesproken is.

reflecs
door reflecs - Sep 20, 2015 om 12:22
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=sanjay schreef op zaterdag 19 sep 2015, 21:43]
De eind afrekening van eon 2013/2014 heeft zij pas in mei 2015 ontvangen van een deurwaarders Bureau.... Tijdens de telefoon gesprek is gebleken dat eon de eindafrekening naar haar oude adres stuurde waardoor deze dus niet op tijd binnen was . Daarom ontving zij dus via de deurwaar wel de eindafrekening inclusief Kostten.
Er is toen afgesproken dat, omdat eon de eindafrekening op het verkeerde adres had gestuurd zij de deurwaarders kosten niet hoefde te betalen...
Netto Te betalen € 1.868,72 zonder deurwaarders kosten.
Zo was dus telefonisch afgesproken. .......Afgesproken was ook dat zij een brief zou sturen voor de regeling, maar is tot op heden niet ontvangen.
Weer was ik erbij toen zij belde, en de medewerker van eon ging akkoord met een maandelijkse bedrag van €75 pm. En deze zou ook een bevestiging sturen ,maar deze ook niet ontvangen.
.......
Wij hebben de betalingsregeling voor u getroffen nadat u bovenstaande bedragen al betaald had. De betalingsregeling is getroffen over het restantbedrag van € 1584,84 (€ 1.892,56 - € 307,72) plus de wettelijke incassokosten van € 283,88.
De regeling bestaat uit 23 maanden van € 75,- en één maand van € 143,72 = in totaal € 1868,72.
.....

Kan het niet zo zijn dat ergens de informatie verloren is gegaan dat de eindafrekening in de eerste instantie op het verkeerde oude adres bezorgd is?
Ook typisch dat de schriftelijke bevestigingen van de telefonische afspraken nooit ontvangen zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 13:08
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Hiervoor is m.i. advies en hulp van een jurist/advocaat nodig.
Ik vrees dat uw tante geen rechtsbijstandsverzekering heeft maar wel beroep kan doen op rechtsbijstand via het juridisch loket www.juridischloket.nl.

Tegelijkertijd kunt u ook contact zoeken met consuwijzer.nl.

Voor de goede orde: wij zijn niet verbonden aan de VARA maar een zijn een aantal vrijwilligers die op basis van ervaring en kennis naar eer en geweten vragen proberen te beantwoorden.

Uit uw gehele verhaal begrijp ik dat er nog al wat zeer ernstig uit de hand is gelopen waarbij ik vooral nalatigheid van Eon bespeur door het zenden van de oorspronkelijke nota's aan een foutief adres en daarna niet nakomen van afspraken waarvan uw tante kennelijk niet hard kan bewijzen dat ze gemaakt zijn.

Volgens mij kan Eon NIETS bepalen over incasso/deurwaarderskosten. Dat is aan het incassobureau/deurwaarderskantoor.

ho
door hopetobehelping - Sep 20, 2015 om 20:58
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sanjay,

Er is een deurwaarder aan te pas gekomen om de eindafrekening bij uw tante. Dat betekent dat er daarvoor al een aanmaning is verstuurd en dat er een incassobureau aan te pas zijn gekomen. Het bedrag van de incassokosten zijnde € 283,88 zal dan correct zijn.
Deurwaarders kosten hoeft uw tante niet te betalen lees ik in uw vraag Dat zijn andere kosten dan incassokosten. Als over incassokosten niet is afgesproken dat uw tante deze niet hoeft te betalen dan zullen deze in rekening worden gebracht bij uw tante. Het is dan aan u om dat te betwisten, hiervoor aantonen dat ze ten onrechte in rekening zijn gebracht, klik hier.
Maar incassokosten zijn dus andere kosten dan deurwaarderskosten.

Met de incassokosten erbij lijkt het mij dat Eon het correct berekend heeft.

Het totaal bedrag van de openstaande vordering was dan initieel:
1.892,56 + 283,88 = 2176,44.

De bedragen van mei, juni, juli zijn in totaal: 75 + 75 + 157,72 = 307,72.
Dat zijn de bedragen die zijn meegerekend in de betalingsregeling zoals Eon die weergeeft. Het gestorte bedrag van € 75 van augustus is daarin niet verwerkt.

Het bedrag van de betalingsregeling wordt dan: 2176,44 - 307,72 = 1868,72.
Totaal 23 maanden van € 75,- = € 1.725,-
De laatste maand van € 143,72 brengt het totaal dat uw tante moet betalen volgens de betalingsregeling dan precies op het bedrag van € 1868,72.

In uw berekening mist u de begin stand waarin de betalingen van de maanden mei, juni en juli door Eon al verwerkt zijn. De betaling van augustus is er niet in verwerkt en dat is de eerste van de 24 maanden die door uw tante al betaald is.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2015 om 23:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 20 sep 2015, 20:58]
Maar incassokosten zijn dus andere kosten dan deurwaarderskosten.

Nee hoor, deurwaarderskosten zijn gewoon incassokosten. Een deurwaarder die probeert geld te innen is niets meer dan een incassobureau.
Tenzij ze bij een dagvaarding horen, maar dat is hier niet het geval.

Sanjay, trek nog eens aan de bel bij EON. Er is afgesproken dat er geen incassokosten zouden worden berekend, dus dan moet dat ook niet worden gerekend. U bent getuige.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2015 om 23:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 20 sep 2015, 13:08]

Volgens mij kan Eon NIETS bepalen over incasso/deurwaarderskosten. Dat is aan het incassobureau/deurwaarderskantoor.
Nou nee, dat is aan de wet.

In de wet staat dat er eerst een betalingsherinnering (14 dagen de tijd om te betalen met daarbij de incassokosten als er niet binnen die termijn wordt betaald) moet zijn gestuurd naar de schuldenaar , voordat er incassokosten mogen worden berekend. Als die betalingsherinnering aan het verkeerde adres is gestuurd is deze ongeldig. Die incassokosten mogen in dit geval niet worden berekend.

sa
door sanjay - Sep 25, 2015 om 13:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Email berichten van eon en mij:

Geachte mevrouw Silvy,

Hartelijk dank voor uw e-mail en voor het doorsturen van uw betalingsschema. Ik begrijp dat u helderheid wilt over de verrekening van uw betalingen.

Ik heb voor u de betalingen nagekeken. Het schema dat mijn collega u heeft toegestuurd op 16 september 2015 is correct. Ik leg u graag uit waarom:

Onderstaande betalingen zijn verrekend met de eindafrekening factuurnummer 10000445154 à € 1.892,56:

* uw betaling van mei 2015 à € 157,72
* uw betaling van juni 2015 à € 75,-
* uw betaling van juli 2015 à € 75,-

Wij hebben de betalingsregeling voor u getroffen nadat u bovenstaande bedragen al betaald had. De betalingsregeling is getroffen over het restantbedrag van € 1584,84 (€ 1.892,56 - € 307,72) plus de wettelijke incassokosten van € 283,88.
De regeling bestaat uit 23 maanden van € 75,- en één maand van € 143,72 = in totaal € 1868,72.

Uw betaling van augustus 2015 à € 75,- is verrekend met de eerste termijn van de betalingsregeling.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog andere vragen?
Veel zaken kunt u vinden en zelf regelen via Mijn E.ON. Registreren en inloggen doet u snel en eenvoudig via www.eon.nl/mijneon. Antwoorden op de meest gestelde vragen en meer informatie over onze producten en diensten vindt u op www.eon.nl/service.

Met vriendelijke groet,
Barbara Post

Klantenservice
E klantenservice@eon.nl
T 0900-0601 (€ 0,45 per gesprek,
plus uw gebruikelijke belkosten)
F (+31) (0)40-2577755

E.ON Benelux
Dr. Holtroplaan 2-28
NL-5652 XR Eindhoven
www.eon.nl

Antwoord van sanjay voor bovenstaande.

Geachte, mevr Barbara Post.
Zoals in mei dit jaar telefonisch afgesproken waarvan ik zelf ook als getuige erbij was tijdens het gesprek met mevr Silvy en u medewerker voor de betalingsregeling:
per onmiddellijk €157,72 per maand zonder incasso kosten i.v.m op de verkeerde/oude adres versturen van de eindafrekening en de deurwaarder zou de zaak als afgehandeld herzien indien er direct een betalingsregeling zou worden getroffen.
Na €157.72 betaald te hebben heeft mevrouw weer om een regeling gevraagd om minder te mogen betalen en dat werd €75,-.
Na 2 x €75,- betaald te hebben komt u pas met een betalingsregeling op papier achteraf.
En hierbij heeft u dus wel incasso kosten meegerekend.
Mijn vraag is nu waarom wordt mondeling anders afgesproken en volgens u schrijven weer iets anders.
Een groot organisatie als waar u werkzaam(Eon) bent komt bij mij over als een oplichting naar u klant toe.
Ik verzoek u hierbij om wat mondeling is afgesproken gewoon na te komen i.v.m vertrouwen in de toekomst in uw organisatie.
Wij blijven erbij dat wat mondeling is afgesproken nagekomen moet worden zoals wij dat ook hebben gedaan na de telefonisch gesprek over de betalingsregeling.
Wij hopen hiermee dat het nu duidelijker is waar het om gaat, en dat u snel correctie aanbrengt.
Mvg, Sanjay

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2015 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

EON blijft dus blijkbaar, onterecht, vasthouden aan die deurwaarderskosten. U zult daar dus weer tegen moeten protesteren.

Een nota naar een verkeerd adres sturen is niet de fout van de klant.

jantje7
door jantje7 - Sep 25, 2015 om 14:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De € 283,88 zijn niet de kosten van het incasso bureau maar de 15% wettelijke incasso kosten, zoals ook duidelijk in de mail staat aangegeven. Dus E-ON houd zich keurig aan het afgesprokene.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2015 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 25 sep 2015, 14:22]De € 283,88 zijn niet de kosten van het incasso bureau maar de 15% wettelijke incasso kosten, zoals ook duidelijk in de mail staat aangegeven. Dus E-ON houd zich keurig aan het afgesprokene.

Maar dat is het hem juist. Zij berekenen incassokosten die dus niet terecht zijn.

De Ts heeft na ontvangst van de afrekening een betalingsregeling getroffen. Of EON daarvoor kosten in rekening brengt staat niet op hun site, maar zou dus mijns inziens hooguit de wettelijke rente mogen zijn.

sa
door sanjay - Sep 25, 2015 om 14:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste leden,
Het te betalen bedrag is netto zonder kosten € 1.868,72.
De betalingsregeling gaat toen gebeld werd alleen om dit bedrag, de incasso kosten werd weggelaten omdat Eon zelf naar de verkeerde adres stuurde.
Het achteraf presenteren van incassokosten gaat het mij om.
Dus tijdens het treffen van de betalingsregeling telefonisch was er geen incasso kosten ter sprake.

Mvg, Sanjay

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2015 om 15:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 25 sep 2015, 14:22]De € 283,88 zijn niet de kosten van het incasso bureau maar de 15% wettelijke incasso kosten, zoals ook duidelijk in de mail staat aangegeven. Dus E-ON houd zich keurig aan het afgesprokene.
Kosten incassobureau en incassokosten zijn hetzelfde. Een incassobureau mag helemaal geen andere kosten berekenen dan de incassokosten.