sc
door scontra Jan 20, 2015 om 12:58
Computers & telefonie

Beveiliging PC

Voor de beveiliging van mijn computer gebruik ik Avast Free en scan regelmatig met MBAM.
Is dit voldoende of is het aan te raden nog met een ander programma te scannen.

10084 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 20, 2015 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo scontra,

Dat is voldoende.
Mocht je op de één of andere manier toch nog 'ongerechtigheid' binnen halen, dan meld je dat hier en wordt je verder geadviseerd.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Jan 20, 2015 om 14:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Avast Free is op zich een goede antivirus-scanner.
Het geeft voor een gratis versie een redelijk uitgebreide bescherming, de meest uitgebreide van alle gratis AV-scanners.
Onder die voorwaarden dat de gratis versie wordt getest doen de makers van Avast ook mee aan de diverse tests die een aantal AV-test-labs doen, o.a. AV-Comparatives.org.
Ook je mail en web verkeer wordt in de gaten gehouden.

Het zal uiteraard duidelijk zijn dat een betaalde versie een veel uitgebreidere bescherming biedt met meer mogelijkheden, o.a. een Sandbox functie en nog veel meer, echter is de eigenlijke scanner engine, de eigenlijke scan-software, van zowel de gratis als de betaalde versie gelijk.
Voor de uitgebreidere versie kom je dan meestal in de zogenaamde "Internet Security Suites", die veel meer onderdelen beschermen of in de gaten houden.

Dat de engine van de "gratis versie" mee doet aan de tests kun je zien als je op onderstaande link klikt en het testresultaat bekijkt van de laatste test, December 2014 en met je muist op "Avast"gaat staan, dan zie je dat de gratis versie wordt aangegeven.

Klik hier-> AV-Comparatives Real World Protection Test Aug-Nov 2014

Er zijn AV-Scanners die wat beter presteren, met name op het "Performance", prestatie gebied, dus de belasting die een scanner op een systeem geeft, of het geven van "False Positives" , valse alarmen, maar v.w.b. de bescherming ontlopen de grote AV-scanners ze elkaar niet zo veel.

Hier nog wat testen:

Klik hier-> Performance-Test

Klik hier-> False Alarm Test

Klik hier-> File Detection Test Sept 2014

Als je regelmatig scant met MBAM of een andere Malware-cleaner zoals ADwCleaner moet dat voldoende zijn.

Ik heb zelf Avast een lange tijd gebruikt maar vond de belasting op mijn systeem soms wat te hoog, heb nu een aantal jaren een andere uit de grote serie. (Eset-Nod32) , maar dan alleen de scanner
Betaalde voor de eerste keer iets van 34 Euro voor 2 PC's, nu voor een verlenging voor 2 PC's 23,47 Euro, voor die 12 Euro per PC, per jaar kan men zich geen buil aan vallen.( Dit is dus een enkele scanner, geen Internet Security Suite)
Maar er zijn er meer die goed of heel goed presteren en toch niet veel hoeven te kosten.
Avira is er ook zo 1, maar er zijn dus veel meer goede scanners

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 20, 2015 om 17:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wat versta jij onder 'beveiliging'?

frederikjp
door frederikjp - Jan 21, 2015 om 11:22
47 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is zonder meer voldoende, maar doet u aan online winkelen en internetbankieren dan zou ik voor een betaalde versie gaan omdat deze dan net iets meer beveiliging biedt financiële transacties.
Avast komt heel goed uit onafhankelijke antivirus tests naar voren.

hansje klein
door hansje klein - Jan 21, 2015 om 11:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

VRAAG en OPMERKING: Heeft een gratis virusprogramma en scan zoals AVAST-free, dezelfde waarde als een betaalde scanner, tenminste voor de banken, die je verantwoordelijk kunnen stellen wanneer er iets met het internet betalingsverkeer mis gaat?

Momenteel heb ik G-Data als beveiliging, die na een update onlangs steeds weer een veelgebruikte website uitsluit met de opmerking 'onveilige website', terwijl de website zelf bij navraag aangeeft absoluut virusvrij te zijn. De website heeft zich bij G-Data beklaagd. Het probleem, tenminste bij G-Data is, dat je er een melding van moet maken en het toegezegde onderzoek ernaar onverdragelijk traag verloopt. Is dat altijd zo of eerder een G Data minpunt?

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2015 om 11:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op woensdag 21 jan 2015, 11:32]VRAAG en OPMERKING: Heeft een gratis virusprogramma en scan zoals AVAST-free, dezelfde waarde als een betaalde scanner, tenminste voor de banken, die je verantwoordelijk kunnen stellen wanneer er iets met het internet betalingsverkeer mis gaat?

Momenteel heb ik G-Data als beveiliging, die na een update onlangs steeds weer een veelgebruikte website uitsluit met de opmerking 'onveilige website', terwijl de website zelf bij navraag aangeeft absoluut virusvrij te zijn. De website heeft zich bij G-Data beklaagd. Het probleem, tenminste bij G-Data is, dat je er een melding van moet maken en het toegezegde onderzoek ernaar onverdragelijk traag verloopt. Is dat altijd zo of eerder een G Data minpunt?
De gratis Avast versie heeft geen zogenaamde " Safe zone", een virtueel geïsoleerd bureaublad met een aangepaste versie van Google Chrome. Middels avast! safezone kunt u websites voor internetbankieren en bijvoorbeeld webwinkels zo instellen dat deze automatisch worden geladen in een “virtueel venster” van avast! safezone.
Met het gebruik van deze beschermingsfunctie zorgt u ervoor dat uw vertrouwelijke financiële transacties ook vertrouwelijk blijven, middels deze functionaliteit is uw computer als het ware immuun voor keyloggers en andere malware. Zelfs op een reeds geïnfecteerde computer kunt in theorie veilig internetbankieren met avast! safezone.

Klik-> Hier

Je moet dan Avast! Internet Security aanschaffen, maar er is veel meer AV-Software die dat heeft.

Bij veel AV-scanners is het mogelijk om een website die aangegeven wordt als "onveilig" gewoon als veilig te markeren in de "Instellingen".
Misschien is dat bij G-Data ook mogelijk.

reacteur
door reacteur - Jan 21, 2015 om 11:58
39 Antwoorden / 5 Vragen

Van gratis antivirus programma's kun je geen wonderen verwachten. Veelal word je pas achteraf gewaarschuwd als je geïnfecteerd bent. Bij betaalde versies wordt gewaarschuwd als je geïnfecteerd wordt, dus vooraf. Ik ga niet verkondigen welke betaalde goed of beter zijn, dan komt er vast een discussie los, iedere moet dat voor zich beoordelen. Let wel op, meerdere antivirus programma's kan storend werken. Mijn advies is wel om een internet securtity programma te kiezen, dus niet alleen een antivirus, dan ben je op meerdere vlakken beveiligd.

pk49
door pk49 - Jan 21, 2015 om 12:00
243 Antwoorden / 2 Vragen

dit programma test je firewall en checkt je poorten op ondoordringbaarheid: Shields up heet het programma: https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

hansje klein
door hansje klein - Jan 21, 2015 om 12:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@gompy2. Ja, bij G-Data is er een (moeizame) manier om de waarschuwing te ignoreren/te onderdrukken, maar het geeft een onveilig gevoel!
Vanmorgen heb ik mijn (internet)bank per e-mail gevraagd of zij Avast free of Malwarebites free voor voldoende beveiliging kunnen classificeren.......
Het antwoord zal max. twee dagen op zich laten wachten, ik meld me daarna terug!

@scontra. Het is denk ik wel de intentie, dat een virus wordt tegengehouden en niet pas geregstreerd wordt wanneer de computer al, met alle ellendige gevolgen, besmet is.

Ikzelf heb een HP-computer met G-Data beveiligd en surf de hele dag met een tweede, oude en onbeveiligde computer (met het XP-programma) zonder ooit iets te hebben opgelopen.....misschien juist prima omdat niemand XP meer gaat hacken?
tot de machine erbij neervalt of een virus mij killed!

lenyenfred
door lenyenfred - Jan 21, 2015 om 13:16
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste SCONTRA,
Simpel : NEE
Je kunt je beveiliging zoveel mogelijk optimaliseren, maar echt beveiligd ben je NOOIT. (helaas)
Maar we kunnen er wel aan meewerken.
Veel succes

bvandenb
door bvandenb - Jan 21, 2015 om 13:34
95 Antwoorden / 14 Vragen

Nee joh! Zelfs het pentagon en kerncentrales, banken e.d. zijn niet veilig.
Hackers hacken elkaar onderling om 'de master te zijn' enz.
En dan wil klein NL bv. alles over internet gaan doen, 3 dagen plat, NL ook plat...
.
Antivirus en anti malwarez zijn 2 van de bestaande 'kreukelzones', maar nieuwe virussen en malware, als je die 'eer te beurt valt' en je hangt alsnog.
.
Idem voor de zaken die buiten je pc met derden (internetbankieren, vakantie en nieuws sites etc.) werken zoals java en flash e.d.
.
Dat is tevens de grootste groep waarop boeven zich richten, antivirus en antimalwarez up to date, maar de rest van gebruikssoftware(!) niet.

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2015 om 14:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op woensdag 21 jan 2015, 12:37]@gompy2. Ja, bij G-Data is er een (moeizame) manier om de waarschuwing te ignoreren/te onderdrukken, maar het geeft een onveilig gevoel!
Vanmorgen heb ik mijn (internet)bank per e-mail gevraagd of zij Avast free of Malwarebites free voor voldoende beveiliging kunnen classificeren.......
Het antwoord zal max. twee dagen op zich laten wachten, ik meld me daarna terug!

Ikzelf heb een HP-computer met G-Data beveiligd en surf de hele dag met een tweede, oude en onbeveiligde computer (met het XP-programma) zonder ooit iets te hebben opgelopen.....misschien juist prima omdat niemand XP meer gaat hacken?
tot de machine erbij neervalt of een virus mij killed!
Malwarebytes is geen virusscanner, het zoekt bepaalde ad, spy en andere malware op maar doet niks tegen, of herkent echte virussen.
Quote:

Vervangt Malwarebytes Anti-Malware mijn virusscanner?

De betaalde versie van Malwarebytes Anti-Malware is niet bedoeld als vervanging voor uw gebruikte virusscanner of ander beveiligingspakket, Malwarebytes Anti-Malware is echt een aanvullende al dan niet essentiële malware-scanner om naast een bestaand beveiligingspakket te installeren en te gebruiken.

Dat Malwarebytes Anti-Malware geen vervanging voor uw virusscanner is heeft voornamelijk te maken met het feit dat het programma zich voornamelijk richt op het detecteren van zero-day malware en (Malware in het Wild) zoals virus droppers, wormen, Trojaanse paarden, rootkits, spyware, adware, en rogueware wat menig gewone antivirusscanners of internet security pakketten (nog) niet detecteren of volledig kunnen verwijderen. Maar er zijn ook malware-infecties die Malwarebytes Anti-Malware niet detecteert of zal verwijderen en denk hierbij aan bijvoorbeeld file-infectors die over het algemeen door reguliere antivirussoftware wel aangepakt zullen worden.

Bron, klik hier-> Vervangt Malwarebytes Anti-Malware mijn virusscanner?

Dat je niks hebt opgelopen weet je niet als je een onbeveiligde machine met Windows XP gebruikt, je hebt niets wat een melding kan geven.
Als je gewoon op het internet surft en gewoon wat website's bezoekt wil het nog niet zeggen dat je van alle kanten besprongen wordt door virussen/trojans/spyware en dergelijke, maar de kans is uiteraard groter dat als je per ongeluk iets tegen komt wat echt gevaarlijk is, je ongemerkt een besmetting op loopt.

Je kunt bekijken of een website die G-Data aangeeft als zijnde gevaarlijk, ook écht gevaarlijk is, want een melding kan ook een "false positive"zijn.

Er zijn browser add-ons, die kan men toevoegen aan een browser, en d.m.v een rechtsklik kan men een bestand of een URL van te voren scannen op eventuele rotzooi.
De ondersteunde browsers zijn Mozilla Firefox, Google Chrome en Internet Explorer.
Die tool wordt aangeboden door " VirusTotal" .
Quote:
VirusTotal is een gratis te gebruiken antiviruswebsite die scant met 57 verschillende antivirusdistributies.[1] Het is naast het scannen van een website ook mogelijk om bestanden over te dragen met een maximale grootte van 64 megabytes via de website[2] of maximaal 32 megabytes per e-mail[3].
Op 7 september 2012 werd VirusTotal gekocht door Google Inc.

Klik-> Virustotal.

hansje klein
door hansje klein - Jan 21, 2015 om 14:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn bank schijnt mometeel niets te doen te hebben, want de reactie op de vraag over Avast en Malwarebites kwam bijna per ommegaande:

Bedankt voor uw bericht waarin u vraagt of de virusscanner Avast Free of Malwarebytes genoeg is om van SNS internetbankieren gebruik te maken. Goed dat u hierover contact met ons opneemt. In deze e-mail help ik u verder.

Virusscanner

"Wij adviseren het gebruik van een virusscanner en malware scanner ten zeerste tijdens het gebruik van internetbankieren. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten goede voorzorgsmaatregelen nemen om virussen tegen te gaan. De virusscanners die u noemt zijn goede virusscanners en raden wij ook aan om te gebruiken".

Niets over onveilgheid dus. Maar ik moet deze mail preventief goed bewaren!

Omdat de support van G-Data niet goed loopt, omdat je in Nederland een melding moet doen en je zelf een tweede melding naar hun laboratorium in Duitsland moet sturen, heb ik Bitfender voor twee computers (actie vijf jaar voor € 89,- gevonden, maar nog niet afgeslopen totdat G-Dara een oplossing geeft).

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2015 om 15:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@hänschen klein.

Bij elke AV-software heb je een probeer periode, meestal aan maand, maar maakt verder niets uit.
In die periode kun je uitproberen of de software die je op het oog hebt ook dezelfde problemen geven als die van G-Data op de website's die je wilt bezoeken.
Eerst even G-Data tijdelijk verwijderen en dan die nieuwe uitproberen, kom je er zo achter.

hansje klein
door hansje klein - Jan 21, 2015 om 15:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 21 jan 2015, 15:23]@hänschen klein.

Bij elke AV-software heb je een probeer periode, meestal aan maand, maar maakt verder niets uit.
In die periode kun je uitproberen of de software die je op het oog hebt ook dezelfde problemen geven als die van G-Data op de website's die je wilt bezoeken.
Eerst even G-Data tijdelijk verwijderen en dan die nieuwe uitproberen, kom je er zo achter.

@gompy. G-Data gaat eruit, het support is niet van deze tijd. Toch zal ik (ooit) hun antwoord hier plaatsen om ze niet tekort te doen! Vooral ga ik eerst jouw tips opvolgen......bedankt!

audb
door audb - Jan 21, 2015 om 17:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is de waarde om een particulier te infecteren met een virus of een Trojaanse paart vragen zich velen af maar juist door het infecteren kunnen ze uw computer gebruiken om aanvallen te plegen op banken en overheids instanties dat noemen ze een botnet. [urlhttps://www.consuwijzer.nl/telecom-post/internet/veilig-op-internet/botnets?cookie=ja.1421859314220-810605232][/url] https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/internet/veilig-op-internet/botnets?cookie=ja.1421859314220-810605232
Maar mocht u een groot bedrag op uw rekening of spaar rekening staan dan is het zeker aan te raden om een goede virus checker te kopen en dan liefst ook een die uw gegevens beschermd zoals internet security van onder andere Avast , Norton , Kaspersky , AGV, Eset NOD32.
Let wel op dat dit de versie van 2015 moet zijn daar er nog genoeg webshops zijn die oude versies verkopen.
Ook moet het mogelijk zijn dat de software zichzelf update en dan niet alleen de virus lijst maar soms ook het programma zelf.
Mocht u ondanks alles nog het gevoel bekomen dat er toch iets mis is met uw computer dan kan u op www.bleepingcomputers,com ook opzoek gaan naar een oplossing of naar http://www.surfright.nl/nl voor een gratis 30dagen versie van hitman pro

li
door lisa123 - Jan 21, 2015 om 19:01
134 Antwoorden / 53 Vragen

Ook al heb ik een heel klein inkomen de beveiliging van mijn pc en laptop vind ik erg belangrijk, dan maar een kledingstuk minder.

Verstand van de gratis versies heb ik niet maar ik heb al jaren Eset NOD32, bevalt prima en je krijgt goede service als je een vraag hebt of een probleem.

Op mijn laptop stond versie 8 antivirus, zag ineens dat op de pcversie 7 stond.

Heb een mail gestuurd en een medewerker heeft de pc even "overgenomen" en netjes antivirus 8 ook op de pc geïnstalleerd.

Fluitje van een cent, goede service dus als je er iets voor uit wilt geven zou ik deze zeker aanraden.