katiex
door katiex Oct 21, 2014 om 03:04
Elektronica & tv

BEVROREN ACHTERWAND KOELKAST

Goedemorgen,

Er vormt zich steeds een laag ijs op de achterwand van mijn (inbouw)koelkast. Waar kan dit door veroorzaakt worden.

Graag advies :o)

197881 18 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 21, 2014 om 04:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het is de bedoeling dat na het bevriezen er even later dit weer ontdooide en op de motor zal komen, bij een volgende start zal dit water verdampen, zo werkt een koelkast nu eenmaal...

Maar, bij veel open pannen en bakjes kan er teveel vocht in je koelkast zitten....

Maar ook bij te laag ingestelde temperatuur kan het fout gaan.

Dus kijk of er veel open producten in zitten en pak en thermometer, maar een vervuilde ijslaag kan ook ontregelen dus eventueel eerst ontdooien.

De knop zomaar draaien helpt dus niet als dit gebeurde.
Nu eerst schoon en ijsvrij maken.

sw
door swat1500 - Oct 21, 2014 om 11:17
3773 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer ook de rubbers van de deur.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 21, 2014 om 15:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vochtige waren goed afsluiten zodat er geen vocht kan ontstaan in dekoelkast.

katiex
door katiex - Oct 22, 2014 om 00:03
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijke dank voor jullie reacties.

Ik heb geen open bakjes oid in de koelkast, alles is afgedekt/ingepakt..
De temperatuur staat vrij constant op 5 graden.
Ook zijn de rubbers heel.

Wat wel apart is, is dat ik de koelkastdeur steeds heel goed aan moet drukken (totdat ik een soort zuigend geluid hoor) en dan is hij pas echt goed dicht. Doe ik dit niet, dan gaat er een alarm af wat aangeeft dat de deur niet goed gesloten is.

Iemand nog suggesties?

Groetjes Katie

door 1953 - Oct 22, 2014 om 03:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Koelkast is om te koelen, niet om te bevriezen. Bevriezing ontstond door condensvorming eerst en door de vriestemperatuur ijsvorming ontstond.

Denk dat u toe bent aan een nieuwe (inbouw)koelkast?

ni
door nisius - Oct 22, 2014 om 12:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit probleem bij 2 koelkasten gehad.
Bij een vrijstaande koelkast was de ouderdom een probleem.
Bij de inbouwkoelkast sloot de deur ook niet altijd goed.
Na het laten vervangen van de scharnieren was alles weer in orde.

wi
door wimswims - Oct 22, 2014 om 12:19
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had ook een koelkastdeur die niet echt helemaal sloot.
Uiteindelijk bleek 1 van de 3 scharnieren een breuk te hebben.
Na die vervangen te hebben werkt de deur weer als vanouds (zuigend geluid).
Ik had nooit gedacht dat dat de oorzaak was!
Ik zou de scharnieren dus ook maar even goed controleren...

hans515
door hans515 - Oct 22, 2014 om 12:46
250 Antwoorden / 117 Vragen

De achterwand van de koelkast is het koelichaam waar de koelvloeistof door gaat en dat geeft dan ijsvorming. Zodra de gewenste koeltemperatuur is bereikt schakelt koeling uit en gaat die achterwand ontdooien en druppelt het water in een gootje naar de warme motor en verdampt dan. Als de koelkast soms eens vaak open gaat dan vormt zich weleens een behoorlijke ijslaag, maar dat hindert op zich niks!. Het ontdooit vanzelf wel weer!

ronbear
door ronbear - Oct 22, 2014 om 12:53
22 Antwoorden / 1 Vragen

de koelkast op 5 is wel erg hoog
wij hebben de koelkast altijd op 1/12 - 2 staan
das hoog zat
als je hem op stand 5 zet gaat de boel bevriezen !

al
door alleswillen - Oct 22, 2014 om 13:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een nieuwe koel/vriezer van bosch toen ze heb brachten stond die op 3 het hoogste lampje heb heb later op 1 gezet ook omdat je aan de achter kant ijs vorming zat, nu die op 1 staat is dat nog net zo, ik moet er om denken dat in geen zuivel tegen de achterwant aan legt het bevriest dan, en dat in de koelkast. is dat goed?

ho
door holy53 - Oct 22, 2014 om 13:10
68 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ronbear schreef op woensdag 22 okt 2014, 12:53]de koelkast op 5 is wel erg hoog
wij hebben de koelkast altijd op 1/12 - 2 staan
das hoog zat
als je hem op stand 5 zet gaat de boel bevriezen !

Goed lezen. Staat niet op stand 5, maar op 5 graden.

hans515
door hans515 - Oct 22, 2014 om 13:32
250 Antwoorden / 117 Vragen

Bij een hoge koeler kan het temperatuur verschil bovenin en onderin behoorlijk zijn. Let daarbij op waar je goederen zet! Vlees enz. altijd onderin. Gemiddeld de thermostaatknop tussen de 3 en 4 is meestal goed!

blackjes
door blackjes - Oct 22, 2014 om 13:39
141 Antwoorden / 34 Vragen

Blijft die ijslaag constant zitten of ontdooit ie ook wel weer?? Dat moet je eerst goed bekijken. Ik had dat ook. En de ijslaag werd steeds dikker. Bleek de thermostaat vast te zitten. Was niet kapot, maar zal alleen maar vast. Door monteur verholpen en werkt nu al 12 jaar prima.

do
door don-chriz - Oct 22, 2014 om 14:28
26 Antwoorden / 3 Vragen

Het is vrijwel zeker, dat je de scharnieren van de deur zult moeten vervangen. Zoals je al aangaf: "de deur sluit niet goed" Dit veroorzaakt dus dat er boven matige ijsvorming optreed. Wimwims had in zijn comentaar helemaal gelijk.

haarp
door haarp - Oct 22, 2014 om 17:49
514 Antwoorden / 62 Vragen

Bij mij is de temperatuur +/- 5 graden doch op de achterwand zitten allemaal druppeltjes. Is dit normaal? Het is een grote hoge ijskast zonder vriesvak.

mammientje
door mammientje - Oct 22, 2014 om 18:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het zijn dat het gaatje voor vocht afdrijving verstopt zit? (vocht in koelkast)
En dat de koelkast te dicht op de muur staat? (onvoldoende ventilatie)

haarp
door haarp - Oct 22, 2014 om 18:21
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=mammientje schreef op woensdag 22 okt 2014, 18:03]Kan het zijn dat het gaatje voor vocht afdrijving verstopt zit? (vocht in koelkast)
En dat de koelkast te dicht op de muur staat? (onvoldoende ventilatie)

De ijskast staat niet te kort op de muur en het gaatje is open.

katiex
door katiex - Jan 21, 2015 om 02:15
3 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor alle uitgebreide reacties en excuses voor mijn (oa door ziekenhuisopnames veroorzaakte) late reactie.

Ik ga morgen n.a.v. alle tips e.e.a. controleren en kom er zeker op terug !!

Met vriendelijke groet,

Katie