bi
door bieslook Jan 16, 2013 om 11:59
Huishouden & energie

Bevroren afvoer.

Mijn wasmachine staat op het oosten. Als het gaat vriezen heb ik een probleem omdat de afvoer tegen de muur staat die uiteraard ook op het oosten ligt. Toen ik in dit huis kwam wonen was dit al zo aangelegd. Zelf had ik dit niet zo aan laten leggen. Het gevolg is dat het water in deze afvoer bevriest.. Ik gooi er dan wat zout in maar omdat ik daar niet altijd bijtijds aan denk ben ik soms te laat. Nu is het weer het geval. Als de machine dan het water gaat afvoeren loopt het zo mijn bijkeuken in. Weet iemand een oplossing zodat het bevriezen van de afvoer wordt voorkomen?

10922 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een briefje op de wasmachine dat je zout in de afvoer moet gooien.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bijkeuken verwarmen, je wasmachine verplaatsen, afvoer anders aanleggen.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op woensdag 16 jan 2013, 12:58: De bijkeuken verwarmen, je wasmachine verplaatsen, afvoer anders aanleggen.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op woensdag 16 jan 2013, 12:58: De bijkeuken verwarmen, je wasmachine verplaatsen, afvoer anders aanleggen.
De wasmachine verplaatsen is niet zo'n probleem maar de afvoer op een andere plek plaatsen is nogal een grote klus. En voor wat betreft de bijkeuken verwarmen: Er hangt een radiator naast de wasmachine en die staat aan maar dat is toch niet voldoende.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens op internet naar warmtelint voor bevroren afvoer.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ruimte isoleren?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor je berichtje misty&moos. Ik zou ook eens kijken bij bijv. Gamma en/of Karwei.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bubeltjes plastiek eens proberen dat is dun en het isoleert goed en voor de kosten hoeft u het niet te doen soms zit het zelf in verpakkingen.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

normaal is de afvoer van een was machine zo gebogen dat je een soort stankafsluiter krijgt die bocht zou ik er zeker uit halen voor dat je alle isolatie tips toepast

stilstaand water bevriest
sneller succes nicos

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

de afvoerslang loskoppelen en op de grond leggen (afvoerwater evt opvangen in een wasblik of zo)

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pur schuim tussen de afvoer en de muur spuiten. Ik had vorig jaar de afvoer een paar keer bevroren. Tot nu toe geen last meer gehad.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grote emmer....

Kijk even in het boekje hoeveel water deze gebruikt.
De nieuwe zitten vaak onder de 15 liters.
Dan vang je het tijdelijk op en straks werkt alles weer.
Een tijdelijke cementkuip of grote van Action kan dus ook een tijdelijke oplossing zijn die je maar enkele weken per jaar nodig hebt.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nico s zijn oplossing is het snelste en simpelste, wél er voor zorgen dat de afvoerbuis goed afsluit op de slang, desnoods plakband er omheen i.v.m. stank.

quote: Als de machine dan het water gaat afvoeren loopt het zo mijn bijkeuken in.
Dus de slang afkoppelen heeft geen zin, die is niet bevroren. LEZEN!

Bubbeltjes plastiek helpt helemaal niet bij een stationair probleem, het water bevriest dan één minuut later.
Als de afvoer tegen de muur zit zou losmaken een goede oplossing zijn, temeer daar de ruimte verwarmd is. Bijvoorbeeld onder bij de vloer de buis verhitten, ietsje naar voren buigen en een beetje hoger weer terug buigen, al denk ik dat een stuk piepschuim o.i.d. tussen de pijp, eigenlijk alleen de syphon en muur voldoende is.
Een afdoende oplossing is, na dat vastgesteld is dat alleen het stilstaande water in de syphon bevroren is, een dun twee aderig draadje, mag zowel een sterkstroom als zwakstroomdraadje zijn, aan een fietslampje (zes volt, drie watt) solderen en het geheel in de afvoerpijp laten zakken totdat het lampje onderin de syphon ligt. Dat lampje sluit je dan aan op een adaptor die ongeveer vier á zes volt kan leveren bij minimaal 0,4 A. De draad van adapter naar lampje mag rustig enkele meters zijn, de adaptor kan dan buiten de badkamer in een stopkontakt geplaatst worden.
Voor de zekerheid kan een breed stuk plakband, z.g.Ducktape, om de koppeling van de afvoerslang/afvoerbuis geplakt worden. Dat draadje gaat dus gewoon tussen de slang en de hals van de afvoerbuis.
Bent u een beetje handig, draai dan de dop onder aan de syphon los, soldeer twee draadjes aan het lampje, verwarm dat draadje nogmaals en druk het door die deksel naar buiten en draai die dan weer gewoon op de syphon.
Dit systeem werkt ook goed om drinkwater voor vogels buiten vorstvrij te houden, dan wél liever een adapter van ongeveer drie volt, liefst wisselspanning. Als het lampje en de aansluiting waterdicht ingepakt kan worden is dat iets beter, vooral voor de vogels, echter niet noodzakelijk. Ook kan het lampje onder de drinkbak gelegd worden en in dat geval weer wél liever zes volt voeding. (=heter)
Ik weet het, dat laatst is totaal off-topic

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit toch wonderlijk. Zelf woon ik in een woning uit 1850 en mijn bijkeuken bevindt zich in een enkelsteens aanbouw (weliswaar aan de buitenzijde betimmerd met rabatdelen). Mijn wasmachineafvoer zit tegen de muur op de noord-oost kant. Dit is een extreem koude kant, want ik woon aan de Rijn, dus bij noorden-oosten- of noordoostenwind komt de koude wind over de rivier richting mijn woning. De radiator in die bijkeuken staat bij streng vriezend weer hooguit op stand 1,5 of 2 (de leiding voelt net wam aan. Toch bevriest mijn afvoer nooit. Ook mijn WC-afvoer loopt sinds het aansluiten op de riolering, zelfs door een niet vorstvrije put naar een andere put met pompinstallatie, alles aan de noord-oostkant. Ook deze bevriest nooit.
Kan het soms zijn dat er een deel van de afvoer aan de buitenzijde niet diep genoeg ligt of misschien zelfs deels boven de grond uitkomt? Ook kan het zijn dat er ergens in de riolering buiten een boomwortel zich in de riolering gedrongen heeft (ervaren bij familie). Een wasmachine pompt een grote hoeveelheid water weg. Zit er dan ergens een blokkade dan perst het water zich uit de pijp en wanneer deze zich vrij ondiep bevindt, zou de afvoer kunnen bevriezen.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

had hetzelfde 'probleem'. Is verholpen door de wasmachine met heet programma te laten draaien met soda in het zeepbakje.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

het zal wel niet op de juiste plaats zijn maar vliegende rob bedankt
nico s

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Vliegende Rob,

Bedankt, misschien kan deze truc ook werken tegen bevriezen van waterlijding op woonboot.

Liesbeth.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waterleiding, dom, dom.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Joop.
Struktuele oplossing van het probleem;verplaats de zwanenhals tot onder de vloer,isoleer deze met glaswol of minerale deken en pak het daarna in met een plastic zak.Het geheel goed dicht afplakken met ducktape ( want'' koude vorst'' tocht is in jou geval je grootste vijand.) en het probleem is voorgoed uit de wereld. Succes.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

onder de grond aan de oost kant van een huis lijkt het mij toch kouder dan boven de grond in een badkamer met verwarming. We kunnen inpakken wat we willen maar zolang er regelmatig en zeker gedurende langere tijd, hetgeen bij de afvoer van een wasmachine zeker het geval is, geen warmer water door de pijp stroomt, zal het water in die syphon, hoe goed ook ingepakt, echt bevriezen. Als het zo simpel was zouden we in een goed geïsoleerd huis ook nooit verwarming nodig hebben.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

liesbethmal schreef op vrijdag 18 jan 2013, 18:20: Dag Vliegende Rob,
Bedankt, misschien kan deze truc ook werken tegen bevriezen van waterlijding op woonboot.
Liesbeth.

Inderdaad, ik heb jaren geleden dat bij een vriend gedaan met de draad uit een elektrische keken, die draad is waterdicht en er zit een beveiligingsdraad in die de stroom uitschakelt zodra er een beschadiging in de isolatie optreedt. Wel het originele kastje dan blijven gebruiken, daar zit die "uitschakelaar " in. "Bubbeltjesplastiek" is hier wél een goede isolatie. Het geheel dan in een PVC pijp schuiven maakt het ook mechanisch wat sterker, vooral als het laatste stukje uit buigzaam PVC bestaat..

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

SPELEN MET ELEKTRA IS SPELEN MET JE LEVEN.
SCHOENMAKEKER BLIJF BIJ JE LEEST.
Ook en vooral VLIEGENDEROB.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@johnny schreef op zaterdag 19 jan 2013, 12:37: SPELEN MET ELEKTRA IS SPELEN MET JE LEVEN.
SCHOENMAKEKER BLIJF BIJ JE LEEST.
Ook en vooral VLIEGENDEROB.

Niet als je weet wat je doet hoor.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen wastafel in de buurt zodat je 's winters met een verlengslang de afvoer regelt?

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

het ontdooien van een bevroren waterleiding mag niet te plotseling gebeuren je loopt dan het risico dat de leiding barst grt nico s

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@johnny schreef op zaterdag 19 jan 2013, 12:37: SPELEN MET ELEKTRA IS SPELEN MET JE LEVEN.
SCHOENMAKEKER BLIJF BIJ JE LEEST.
Ook en vooral VLIEGENDEROB.

Ik ga al 55 jaar om met elektra maar ik "speel" er niet mee, ik heb zelfs met 70.000 volt op de antenne van radio "Mi amigo" gewerkt en leef nog steeds. Als je weet wat je doet is dat geen probleem, mijn "leest" is elektriciteit, zij het dan zonder hoofdletters, ik hoef niet met grote letters te schreeuwen om mij vervolgens alleen nog maar daardoor nog meer belachelijk te maken. Als je goed leest praat ik hoofdzakelijk over vier á zes volt, en dat is niet levensgevaarlijk! Ik houd me daar al jaren mee bezig en heb zelfs regelmatig stagiaires van de HTS, die studeren voor ingenieur en komen bij mij om nog wat van mij bij te leren. Als je weet hoe om te gaan met elektriciteit en dat geldt eigenlijk ook met vuur, kan het een zegen zijn. Een boiler, waterkoker, dompelaar en theelichtje, om er enkele te noemen, gaan allemaal met elektriciteit en water om en zijn volkomen veilig, vooral met de huidige generatie aardlekschakelaars, dat zijn schakelaars die de stroom uitschakelen vóór dat die levensgevaarlijke waarden, buiten de bedrading om, bereiken.. Een elektrische deken kan zelfs een "aanval" van urine weerstaan zonder dat de bedplasser daaraan overlijdt.
In nagenoeg alle "kastjes" op plaatsen waar regelmatig markt is, zitten water en stroomaansluitingen gezelllig naast elkaar en zit er om de waterleiding een soortgelijke draad gewikkeld als die in de elektrische deken en zorgt met behulp van een thermostaat ervoor dat het water in die leiding niet bevriest. Als dat "levensgevaarlijk" zou zijn, zou de gemeente dat echt niet aanleggen!

Als je dus weer eens commentaar geeft, lees dan eerst aandachtig de andere inzendingen door, ik ben niet de enige die op deze manier verwijst, maar kennelijk is jouw verontwaardiging selectief want op die andere reageer je niet. (Je eigen proza eerst nalezen vóór versturen kan ook geen kwaad, vooral als je geen spellingcorrectie hebt aanstaan.)
Een bericht in "gewone" kleine letters komt nét zo goed over, hoor!.