Apetjoek
door Apetjoek Sep 22, 2015 om 15:31
Voeding & gezondheid

Bezoek huisarts

Hallo, mijn vraag hier is : Is het normaal wanneer je een afspraak wilt maken met de huisarts op dinsdag ,vandaag dus, je van de assistente te horen krijgt volgende week woensdag kunt u terecht.
Het is een praktijk met twee huisartsen waarvan de een maandag en dinsdag zitting heeft en de andere op donderdag en vrijdag en dan doen ze afwisselend op de woensdag zitting houden van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Ik kom zelden of bijna nooit bij deze dames alleen als ik echt iets mankeer en heb ook moeten uitleggen wat mijn kwaal is ,dit aan de assistente die later zou terug bellen met een echte datum en tijd daar ze moest overleggen met de huisarts want die beheerd de afspraak agenda.
Nu kan ik bijna volledig meegaan met de gedane uitspraken maar 7 dagen wachten voor ik bij haar terecht kan vind ik niet alleen te lang maar ook vreemd.
Kan dit een reden zijn om een andere huisarts te zoeken of vinden de forumleden dit een normale gang van zaken.

7591 29 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2015 om 15:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er masr aan hoe ernstig het is dat u uw huisarts wilt bezoeken. Dus als het echt dringend is zou ik met een afspraak na een week niet akkoord gaan.

Mijn huisarts heeft ook nog een inloopspreekuur. De uwe niet?

zoekster
door zoekster - Sep 22, 2015 om 15:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat vind ik wel erg lang, nee, bij mijn huisarts gaat het zo niet. Bij de mijne is ook geen inloopspreekuur overigens.

gerbera
door gerbera - Sep 22, 2015 om 16:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje antieke huisarts die zelf de afspraken bijhoud. Waarvoor dan de assistente. Bij "bijzondere" zaken wordt er met de huisarts overlegd of de assistente mij er,die dag, extra tussen mag passen. Zij is het die de afspraken regeld. Vaak is de wachtijd in normale gevallen hooguit 2 dagen. Blijkbaar heeft uw huisarts meer patiënten dan deze feitelijk aankan.

alexishoop
door alexishoop - Sep 22, 2015 om 16:16
561 Antwoorden / 6 Vragen

al geprobeerd om de verzekeraar in te zetten, die bemiddelen soms ook voor kortere wachttijden, en soms werken artsen in groepspraktijk samen, dan heb je wel niet je eigen huisarts, maar wel iemand die je kan helpen.

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2015 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kowalski,

Komt helaas vaker voor: te (over)volle praktijk.
Ze laten het maken van een afspraak afhangen van de ernst van de zaak.
En bij echt ernstige gevallen word je natuurlijk wél meteen geholpen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2015 om 16:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alexishoop,

.....al geprobeerd om de verzekeraar in te zetten, die bemiddelen soms ook voor kortere wachttijden,.....
Beetje overdreven voor een afspraak bij je huisarts.
Het is wat anders bij een ziekenhuisopname.

Cookies
door Cookies - Sep 22, 2015 om 16:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Blijkbaar een drukke praktijk. Dat kan. Schijnbaar ook niet een kwaal / vraag die geen week kan wachten, want anders was je echt wel eerder ingepland. Bovendien had je dan zelf ook wel meer aangedrongen op een eerdere afspraak.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 22, 2015 om 16:32
174 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas bent u niet de enige patiënt. Ook bij mijn huisarts komt dit voor en ik heb er vrede mee. Als iets echt spoedeisend is kunt u eerder terecht en anders is het afwachten.

Cookies
door Cookies - Sep 22, 2015 om 16:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een andere huisarts zoeken mag altijd. Maar lang niet alle huisartsen nemen nieuwe patiënten aan. Bovendien moet je maar afwachten of de nieuwe huisarts voldoet en je daar niet een week hoeft te wachten als het druk is.

hansje klein
door hansje klein - Sep 22, 2015 om 16:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@kowalski. Zie het primair eerder positief, want uw huisarts(en) moet(en) erg gekwalificeerd zijn bij zoveel aanloop. De assistente heeft, met de dokter een overleg gehad, hoe dringend uw klacht is en klaarblijkelijk eerst andere patiënten voorgetrokken. Indien dit slechts een tijdelijke situatie is........zou ik me er bij neerleggen. Wordt het chronisch, zoals bij een tekort aan huisartsen, kunt u bij een bezoek dit thema aanspreken en daarna de consequenties of aan de bel trekken.

Op de Zorgkaart Nederland van de NPCF kunt u tenslotte uw positieve of negatieve bevindingen publiceren of nalezen wat buurtgenoten ervan vinden. Een andere huisarts zoeken is niet in alle regio's een eenvoudige opgave. In mijn regio heeft het clubje tandartsen een (stille) onderlinge afspraak geen patiënten van elkaar af te (laten) snoepen. Dan moet je tijdelijk eerst naar een andere plaats en later weer 'terugverhuizen'.......We leven in een vrij en tolerant land!

Apetjoek
door Apetjoek - Sep 22, 2015 om 16:45
234 Antwoorden / 16 Vragen

Beste antwoordgevers , even toelichten de omstandigheden alhier ,ik woon dus in een dorp met 12000 inwoners en er zijn zes (6) huisartsenpraktijken waarvan 5 in een 'holding' en een (1) in een ,in de gemeente liggend ander dorp (bekent van Joris de drakendoder) .Ik kan me voorstellen dat een drukke praktijk dit regelt als dat ik in mijn vraag stelde en ja ik heb ook al eens de zorgverzekeraar voor mijn kar gespannen om te kunnen overstappen maar hier neemt men geen patienten van elkaar "over" .

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2015 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De praktijkgrootte is dan gemiddeld gezien niet groot, behalve als al die artsen parttime werken.

Maar als het echt dringend is, zult u op uw poot moeten spelen.

hansje klein
door hansje klein - Sep 22, 2015 om 17:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Theoretisch zou uw persoonlijk gefavoriseerde huisarts rekening moeten houden met de beruchte marktwerking en ervan moeten uitgaan, dat ze binnenkort mogelijk een patiënt minder heeft. Die assistente, die de communicatie regelt kan ook misschien harder benaderd worden. Misschien heeft uw huisarts zelf geen weet van uw klacht?

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2015 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@kowalski,

Dan valt de grootte van de praktijk wel mee. Het gemiddelde is zo'n 2350 patiënten per praktijk. Lees hier.
Dat er binnen een plaats niet zomaar van huisarts/tandarts gewisseld kan worden komt ook vaker voor.
Je moet dan wel een 'geldige reden' hebben.
Zou, indien mogelijk, een afspraak ter plekke maken en niet telefonisch.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Sep 22, 2015 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op korte termijn, één - twee dagen, een afspraak maken met de huisarts zou op zich geen probleem moeten zijn voor de praktijk.
Er kunnen natuurlijk altijd omstandigheden zijn waarom het iets langer gaat duren.
Het kan, om verschillende redenen, weleens druk zijn in de praktijk en de huisarts zal de inschatting hebben gemaakt, n.a.v. uw klacht en uitleg aan de assistente, dat dit geen urgente klacht is en best even kan wachten, hoe vervelend dan ook.
Als uw klacht echt urgent is dan moet u dit duidelijk aangeven en zal er zeker op korte termijn plaats zijn op het spreekuur van de andere huisarts.
De huisarts heeft naast de uren in de praktijk voor het spreekuur ook visites te rijden.
De huisarts heeft met enige regelmaat na- bijscholingscursussen nodig (verplicht).
De huisarts draait in een rooster de bezetting van de huisartsenpost mee en zal s'avonds, s'nachts en/of in de weekenden op ongebruikelijke uren moeten werken waardoor hij/zij op andere tijdstippen en/of dagen vrij heeft.
Ook de mogelijkheid van onvoorziene omstandigheden kan een rol spelen.
Er zijn uiteraard nog meer redenen te benoemen, maar die vallen misschien in de privé sfeer van de huisarts, maar kunnen wel tijdelijk van invloed zijn op de dagelijkse gang van zaken in de praktijk.

Vr.gr. mein33

labren
door labren - Sep 23, 2015 om 11:47
862 Antwoorden / 0 Vragen

als het niet ernstig is is dat normaal , als het accuut is komen ze direct

di
door diversion - Sep 23, 2015 om 11:58
103 Antwoorden / 7 Vragen

Bij mijn huisarts is het helaas hetzelfde. Het is een praktijk met 4 huisartsen die allemaal een bepaald aantal dagen per week werken. Als het niet dringend is kan ik meestal ook pas de volgende week terecht, met name als ik naar mijn"eigen" huisarts wil, als ik sneller terecht wil moet ik naar een willekeurige huisarts gaan die toevallig vrij is. Voor spoedgevallen kun je gelukkig wel direct terecht. Persoonlijk vind ik dit ook de verkeerde gang van zaken, maar overstappen is ook zo'n gedoe en op zich ben ik wel tevreden met de praktijk. Wat me wel stoort is de lange pauze tussen de middag, van 12.30 tot 15.00. Dan kun je alleen voor spoedgevallen terecht.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diversion

Dat is dan toch prima geregeld?

Em
door Emmap - Sep 23, 2015 om 12:09
162 Antwoorden / 8 Vragen

leg het eens voor aan de assistente / huisarts...
Vraag eens welke overwegingen een rol spelen bij het inplannen van de afspraken.
Ik weet het niet zeker, maar het zou zo kunnen gaan dat de assistente vraagt waarvoor u komt, dit lijkt nieuwsgierig maar is praktisch als zij een lijst kan voorleggen aan de huisarts met patiënten en hun klachten - de huisarts kan dan inschatten: dit kan wel even wachten, dat moet snel.
Je kan ook je verzekeraar eens bellen wat er voor staat, is er een norm, of wat is gebruikelijk?

Dit gezegd hebbende:
7/8 dagen vind ik wel erg lang. Geldt dat voor vrijwel alle afspraken die ze maken met hun patiënten?
'Vroeger' was er een inloopspreekuur, nu is het op afspraak en moet je rekenen op de volgende dag of de dag daarna - incidenteel nog een dag later. Het liefst zou ik een afspraak krijgen op de dag dat ik bel, event. de volgende dag.
Als ik aannemelijk kan maken dat het snel moet, zou dat bij 'mijn' huisarts denk ik wel lukken.

edrick3
door edrick3 - Sep 23, 2015 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diversion,

..... als ik sneller terecht wil moet ik naar een willekeurige huisarts gaan die toevallig vrij is......
Dat is heel gebruikelijk en logisch in een groepspraktijk.

..... Voor spoedgevallen kun je gelukkig wel direct terecht.....
Zoals in elke praktijk.

diandra
door diandra - Sep 23, 2015 om 15:40
32 Antwoorden / 24 Vragen

Dan heb je nog mazzel, mijn huisarts zit in een huisartsen praktijk van 6 artsen als ik mijn eigen arts zelf wil hebben dan kan ik over 2 weken terecht of ik kan eerder bij een arts in opleiding, niks tegen een arts in opleiding maar mijn eigen arts heeft teveel neven activiteiten. Ik heb toen voor deze arts gekozen maar zie hem zelden zelf.

di
door diversion - Sep 23, 2015 om 15:44
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 23 sep 2015, 12:10]@diversion,

..... als ik sneller terecht wil moet ik naar een willekeurige huisarts gaan die toevallig vrij is......
Dat is heel gebruikelijk en logisch in een groepspraktijk.

Dat is helaas heel gebruikelijk geworden. Je wordt ooit gevraagd welke vaste huisarts je wilt hebben, maar vervolgens kom je daar haast nooit bij terecht en zit je elke keer bij een andere. Ik kan me nog een tijd herinneren dat er automatisch een afspraak bij je eigen huisarts werd gemaakt. Met zo iemand bouw je toch een soort vertrouwensband op. Maar goed, de moderne tijd...

edrick3
door edrick3 - Sep 23, 2015 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diversion,

Als je naar je 'eigen' huisarts wilt, dan maak je dáár toch een afspraak mee indien het geen spoedeisende zaak betreft. Je weet toch op welke dag(en) die spreekuur heeft.

di
door diversion - Sep 23, 2015 om 16:01
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 23 sep 2015, 15:55]@diversion,

Als je naar je 'eigen' huisarts wilt, dan maak je dáár toch een afspraak mee indien het geen spoedeisende zaak betreft. Je weet toch op welke dag(en) die spreekuur heeft.

Dat is het punt niet. Het punt is dat je tegenwoordig dan vaak ruim een week moet wachten tot je terecht kunt, ook al is het niet spoedeisend. Het is een principekwestie.

pi
door pieterwolters - Sep 23, 2015 om 17:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Veel huisartsen hebben geen zin meer om zoals vroeger zo'n beetje dag en nacht klaar te staan voor hun patiënten en kiezen ervoor om in een huisartsengroep te werken. M.i. niet onlogisch, er is immers meer dan werken alleen (de meesten van ons werken waarschijnlijk ook om te leven en leven niet om te werken).

Je zou je daar overheen kunnen zetten en alle huisartsen in de groep als "je eigen" huisarts zien. Dat maakt het leven een stuk makkelijker.

di
door diversion - Sep 23, 2015 om 19:55
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 23 sep 2015, 17:06]Veel huisartsen hebben geen zin meer om zoals vroeger zo'n beetje dag en nacht klaar te staan voor hun patiënten en kiezen ervoor om in een huisartsengroep te werken. M.i. niet onlogisch, er is immers meer dan werken alleen (de meesten van ons werken waarschijnlijk ook om te leven en leven niet om te werken).

In dat geval kun je dan natuurlijk ook een ander beroep kiezen. Ben je direct van die lastige patiënten verlost...

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diversion

Maar als het niet dringend is, is er toch niets asn de hand? Pricipekwestie, onzin.

su
door superklaver - Sep 25, 2015 om 12:52
68 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn huisarts is ook mega druk, loopt ook altijd uit. Maar als ik bel kan ik 90% van de keren dezelfde dag (soms al binnen het uur) al terecht en anders een dag later. Nooit een week later. Vind een week wachten wel erg lang. Zelfs al is het een klein iets.

su
door superklaver - Sep 25, 2015 om 12:54
68 Antwoorden / 0 Vragen

@diversion, die pauzes worden ook gebruikt voor het afleggen van visites. En het bekijken en beoordelen van uitslagen. Al vind ik de tijd bij uw huisarts ook wel lang ja. Wij kunnen de hele dag bellen voor het maken van afspraken. Bel je in de ochtend kan je vaak dezelfde dag al terecht en anders een dag erna.