sc
door schrover May 1, 2014 om 18:25
Huishouden & energie

Bezorgklacht Media Markt

Hoe kan ik de vervoerder verplichten mijn oude wasmachine mee te nemen?
Ik heb gisteren een wasmachine besteld bij Media Markt on line. Vandaag in huis. Er moest wel iemand de hele dag voor vrij nemen omdat er wel een tijd werd doorgegeven, maar die tijd niet kon worden aangepast (alleen de dag kon worden aangepast).

De machine zou tussen 12.30 en 14.30 worden gebracht. Een half uur van te voren zou ik worden gebeld. Om 14.30 werd ik gebeld dat ze er over tien minuten zouden zijn (te laat dus). Ik was niet thuis, maar de vriend van mijn dochter zou de deur open doen.

De bezorgers weigerden vervolgens de oude machine mee te nemen omdat er in de filter een beetje water zat (dat hadden ze van mij zelfs op de vloer van de bijkeuken mogen laten lopen). De machine was niet leeg, oordeelden ze. Ze weigerden simpelweg hem mee te nemen terwijl het weg laten lopen van het beetje water in de filter nog geen minuut kost. Ze wilden het volgens mij niet doen omdat ze de trap te eng vonden en omdat ze toch al achterliepen op hun schema.
Ik heb meteen met Media Markt gebeld toen ik dat hoorde, maar kreeg nul op mijn rekest. Media Markt wilde de oude machine niet alsnog laten ophalen.
De leverancier is dit verplicht. Ik heb extra betaald voor bezorging.

Hoe krijg ik de Media Markt nu zover dat oude machine alsnog wordt weggehaald?

23611 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van toepassing zijnde gedeelte uit de voorwaarden bezorgservice van de Media Markt:

We nemen het verpakkingsmateriaal en het oude apparaat mee als u dat wenst. Indien u wilt dat het oude apparaat wordt meegenomen, geldt hiervoor een aantal voorwaarden:
- Het apparaat is leeg, schoon en ontkoppeld (indien in- of onderbouw is uitgebouwd) en staat gereed voor transport bij de eerste afsluitbare voordeur
- Schade door transport van uw oude apparaat door uw woning is voor eigen risico
- Het apparaat is soortgelijk aan het afgeleverde nieuwe apparaat (bijvoorbeeld een koelkast voor een koelkast). Er wordt per geleverd apparaat maximaal één apparaat retour genomen
- Het meenemen van het oude apparaat gebeurt alleen op het afleveradres van het nieuwe apparaat. Het apparaat wordt niet op een ander adres opgehaald
- Het oude apparaat wordt meegenomen ter milieuvriendelijke verwerking. Het meenemen van het apparaat kan niet worden herroepen

Bij thuisbezorging is het in ieder geval een optie om binnen 7 werkdagen de koop te ontbinden. Als u van mening bent dat u in uw recht staat kunt u dit uiteraard naar de Media Markt aangeven.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die wasmachine had dus al beneden moeten staan.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat dacht ik toch niet, tijger1. Als bij mij een apparaat word geleverd (maakt niet uit, eerste of zesde verdieping, uiteraard met lift) het oude apparaat word gewoon mee teruggenomen. Dat het oude apparaat ontkoppeld en wat al niet moet zijn is logisch, dat er nog wat water uitkomt is m.i. niet meer dan logisch, dat zijn de naweeën van wat je met zo'n apparaat jaren hebt gedaan: wassen. Als ik schrover was zou ik binnen de kortste keren de koop ontbinden (binnen 7 dagen via online regels); want een leverancier verplicht zich om oude apparatuur wel mee te nemen.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op donderdag 1 mei 2014, 19:15: Dat dacht ik toch niet, tijger1. Als bij mij een apparaat word geleverd (maakt niet uit, eerste of zesde verdieping, uiteraard met lift) het oude apparaat word gewoon mee teruggenomen. Dat het oude apparaat ontkoppeld en wat al niet moet zijn is logisch, dat er nog wat water uitkomt is m.i. niet meer dan logisch, dat zijn de naweeën van wat je met zo'n apparaat jaren hebt gedaan: wassen. Als ik schrover was zou ik binnen de kortste keren de koop ontbinden (binnen 7 dagen via online regels); want een leverancier verplicht zich om oude apparatuur wel mee te nemen.

En wat staat er bij MM in de voorwaarden????: - Het apparaat is leeg, schoon en ontkoppeld (indien in- of onderbouw is uitgebouwd) en staat gereed voor transport bij de eerste afsluitbare voordeur.

......want een leverancier verplicht zich om oude apparatuur wel mee te nemen........

En de koper verplicht zich, zich te houden aan de voorwaarden voor het mee nemen van apparatuur!

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wasmachine was leeg en ontkoppeld. Het stond niet naast de voordeur omdat ik extra had betaald om de machine te laten weghalen. Ik kan hem niet zelf te trap optillen.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De TS schrijft nergens dat de machine niet ontkoppeld etc. klaar stond (lijkt me logisch want 2 wasmachines op 1 plek lijkt het niet te worden) en de hoeveelheid water? Hoeveel, hoe weinig, weten we immers niet. Dat er water uitkomt is en blijft logisch.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel, daar is het antwoord al van de TS: zelfs extra betaald!

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meenemen van de oude wasmachine is inbegrepen bij de standaard service, de extra betaling heeft plaatsgevonden op het vlak van levering van de nieuwe machine.

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 06:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zat nog geen half kopje water in de afgesloten filter van de wasmachine (het kon er niet eens zomaar uit lopen). De filter was net leeggemaakt (omdat ik hoopte dat ik de oude machine weer aan de praat zou krijgen). De bezorgers hadden dat spatje water binnen een minuutje kunnen laten weglopen op de vloer van de bijkeuken. Ik zou het zelf ter plekke hebben gedaan, maar ze hebben gewoon het vriendje van mijn dochter overbluft (die bovendien van schrik door het raam van de bijkeukendeur viel).

Mijn plan is nu de nieuwe machine te laten weghalen door de Media Markt, opnieuw een machine te bestellen (niet bij de Media Markt) en dan bij de levering van die machine de oude mee te geven. Het is de wereld op zijn kop, maar ik zie geen andere optie omdat ik immers niet zelf de oude machine de trap op krijg (de bijkeuken is in de kelder).

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 06:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op donderdag 1 mei 2014, 20:56: Wel, daar is het antwoord al van de TS: zelfs extra betaald!

Hoezo, al? Dat ze extra had betaald om de machine naar beneden te brengen, had in het begin van het topic vermeld moeten worden. Komen er ook geen antwoorden die niet terzake doen.

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

schrover schreef op vrijdag 2 mei 2014, 06:49:

Mijn plan is nu de nieuwe machine te laten weghalen door de Media Markt, opnieuw een machine te bestellen (niet bij de Media Markt) en dan bij de levering van die machine de oude mee te geven. ).

@Schrover,

Het weer laten weghalen van de wasmachine door Mediamarkt zal niet zo eenvoudig zijn als het lijkt, zeker niet als de machine al is aangesloten en mogelijk al heeft gedraaid, ook zonder was er in.

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hij al is aangesloten, maakt niets uit. Dan mag je hem nog steeds binnen de bedenktijd terugsturen. Je moet er geen was mee hebben gedraaid.

Ik vind het een goed plan, die nieuwe retour, want de meeste witgoedleveranciers halen gewoon de oude wasmachine gratis op. Dat is service! Ik woon zelf ook op een bovenverdieping en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ze moeten tenslotte ook met de nieuwe omhoog. Ik vind het raar dat je daar bij MM nog extra voor moet betalen.
Als ik u was zou ik dit ook nog even op de klachtenkompas.nl zetten, daar heb je webcare van MM. Zet er ook bij dat u nu maar de nieuwe retour gaat sturen, misschien gebeurt er dan toch nog iets.

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen destijds heb ik een goedkoper wasmachine laten staan omdat de "oude " niet mee genomen werd. Viel niet over te praten want er werd maar met 1 man "gereden ".

Een andere winkel heeft toen, de nieuwe geplaatst ( op zolder ) en de oude mee genomen ,tegen betaling.
Ik weet dat het oude apparatuur moet worden mee genomen. Maar in dit geval moesten er 2 mannen aan te pas komen om de boel 2 trappen op te slepen. Makkelijkst is natuurlijk als het alleen laden en lossen betreft maar in dit geval had ik het geld er graag voor over.

Zaak is het om goede afspraken te maken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat er niet altijd met 2 man wordt bezorgd.

Ekiem

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

schrover schreef op donderdag 1 mei 2014, 20:49: De wasmachine was leeg en ontkoppeld. Het stond niet naast de voordeur omdat ik extra had betaald om de machine te laten weghalen. Ik kan hem niet zelf te trap optillen.

Hij was niet leeg (zoals je zelf schreef).

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit niet een gevalletje muggenziften! stel dat de bezorgers de oude wasmaschien zonder te kijken wel hadden afgevoerd en dat beetje water wat er nog uitkwam op de vloer hadden gemorst had vraagsteller de hoofdprijs aan schade geclaimd.

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op vrijdag 2 mei 2014, 18:28: Is dit niet een gevalletje muggenziften! stel dat de bezorgers de oude wasmaschien zonder te kijken wel hadden afgevoerd en dat beetje water wat er nog uitkwam op de vloer hadden gemorst had vraagsteller de hoofdprijs aan schade geclaimd.

Dan lees je verkeerd: het had de TS geen barst kunnen schelen als het halve kopje vocht op de vloer terecht was gekomen. Ze was/is helemaal niet gefixeerd op claimen; wel om die oude mee te nemen.

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

zou het zelf ter plekke hebben gedaan, maar ze hebben gewoon het vriendje van mijn dochter overbluft (die bovendien van schrik door het raam van de bijkeukendeur viel).

Ja ja maak het nog spannender.
Zal me niet verbazen als vriendje van je dochter een grote mond heeft gehad dat de machine maar mee moest ondanks dat er water uitliep.
Dat de bezorgers er klaar mee waren en het vriendje nu met dit smoesje aankomt.

Buiten dat regels zijn bij elke bezorgservice duidelijk hij moet leeg aangeleverd worden, dat de koper meent dat de bezorgservice maar alles moet accepteren omdat ie betaald heeft is KOLDER je betaald nl enkel en alleen voor het bezorgen.
Oud materiaal afvoeren is gewoon gratis mits voldaan aan de voorwaarden, je geeft toch ook geen vriezer mee die je net hebt uitgezet.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat je niet weerhouden van verboden zinnetjes als 'schade veroorzaakt in huis is voor uw rekening.'

Dan staat er bijna 'we zijn nooit aansprakelijk,' en dat kan natuurlijk niet.

Gelukkig dat Consuwijzer/de wet hier helder over is:

"Na een week wordt de koelkast bij u afgeleverd. De bezorger rijdt de koelkast naar binnen en beschadigt een muur. U wilt dat de verkoper deze schade betaalt. Maar hij zegt dat in de leveringsvoorwaarden staat dat hij niet verantwoordelijk is voor schade aan uw huis bij de aflevering. Dit is ook een onredelijke bepaling. De verkoper is volgens de wet verantwoordelijk voor schade die hij tijdens zijn werk veroorzaakt. Ook wanneer hij voor de aflevering een ander bedrijf heeft ingeschakeld."

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ibizaman schreef op vrijdag 2 mei 2014, 19:14: zou het zelf ter plekke hebben gedaan, maar ze hebben gewoon het vriendje van mijn dochter overbluft (die bovendien van schrik door het raam van de bijkeukendeur viel).

Ja ja maak het nog spannender.
Zal me niet verbazen als vriendje van je dochter een grote mond heeft gehad dat de machine maar mee moest ondanks dat er water uitliep.
Dat de bezorgers er klaar mee waren en het vriendje nu met dit smoesje aankomt.

Buiten dat regels zijn bij elke bezorgservice duidelijk hij moet leeg aangeleverd worden, dat de koper meent dat de bezorgservice maar alles moet accepteren omdat ie betaald heeft is KOLDER je betaald nl enkel en alleen voor het bezorgen.
Oud materiaal afvoeren is gewoon gratis mits voldaan aan de voorwaarden, je geeft toch ook geen vriezer mee die je net hebt uitgezet.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het water uit de wasmachine is leeggepompt, en bij het openen van het filter geen water komt, kan de wasmachine gewoon meegenomen worden. De eis dat een wasmachine geen water mag bevatten is een onredelijke eis. Dat hoor bij een wasmachine. Netjes het filter erop, handjes uit de mouwen en gewoon die wasmachine meenemen. Service noemen we dat.

ibizaman schreef op vrijdag 2 mei 2014, 19:14: zou het zelf ter plekke hebben gedaan, maar ze hebben gewoon het vriendje van mijn dochter overbluft (die bovendien van schrik door het raam van de bijkeukendeur viel).

Ja ja maak het nog spannender.
Zal me niet verbazen als vriendje van je dochter een grote mond heeft gehad dat de machine maar mee moest ondanks dat er water uitliep.
Dat de bezorgers er klaar mee waren en het vriendje nu met dit smoesje aankomt.

Buiten dat regels zijn bij elke bezorgservice duidelijk hij moet leeg aangeleverd worden, dat de koper meent dat de bezorgservice maar alles moet accepteren omdat ie betaald heeft is KOLDER je betaald nl enkel en alleen voor het bezorgen.
Oud materiaal afvoeren is gewoon gratis mits voldaan aan de voorwaarden, je geeft toch ook geen vriezer mee die je net hebt uitgezet.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

droopie78 schreef op donderdag 27 aug 2015, 19:36:
Als het water uit de wasmachine is leeggepompt, en bij het openen van het filter geen water komt, kan de wasmachine gewoon meegenomen worden. De eis dat een wasmachine geen water mag bevatten is een onredelijke eis. Dat hoor bij een wasmachine. Netjes het filter erop, handjes uit de mouwen en gewoon die wasmachine meenemen. Service noemen we dat.

En jij kan aan de hand van het bericht van TS afmeten hoeveel water er in zat? Klagers bagatelliseren graag, wellicht zat het halve ding nog vol.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2015 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@droopie78

Na ruim een jaar zal die oude machine echt wel weg zijn.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

TS houdt van krakeel. De leverancier meldt binnen de afgesproken tijd van levering dat het apparaat over TIEN MINUTEN arriveert.

En verbazingwekkend: TS is niet thuis. Was effe sigaretten halen, of 1 postzegel is gaan kopen.

Vindt TS het dan raar dat die sjouwers de balen hebben?

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

droopie78 schreef op donderdag 27 aug 2015, 19:36:
Als het water uit de wasmachine is leeggepompt, en bij het openen van het filter geen water komt, kan de wasmachine gewoon meegenomen worden. De eis dat een wasmachine geen water mag bevatten is een onredelijke eis. Dat hoor bij een wasmachine. Netjes het filter erop, handjes uit de mouwen en gewoon die wasmachine meenemen. Service noemen we dat.

ibizaman schreef op vrijdag 2 mei 2014, 19:14: zou het zelf ter plekke hebben gedaan, maar ze hebben gewoon het vriendje van mijn dochter overbluft (die bovendien van schrik door het raam van de bijkeukendeur viel).

Ja ja maak het nog spannender.
Zal me niet verbazen als vriendje van je dochter een grote mond heeft gehad dat de machine maar mee moest ondanks dat er water uitliep.
Dat de bezorgers er klaar mee waren en het vriendje nu met dit smoesje aankomt.

Buiten dat regels zijn bij elke bezorgservice duidelijk hij moet leeg aangeleverd worden, dat de koper meent dat de bezorgservice maar alles moet accepteren omdat ie betaald heeft is KOLDER je betaald nl enkel en alleen voor het bezorgen.
Oud materiaal afvoeren is gewoon gratis mits voldaan aan de voorwaarden, je geeft toch ook geen vriezer mee die je net hebt uitgezet.

... En is dit niet mosterd na de maaltijd! Vermoed weldegelijk dat de oude wasmachine ondertussen wel gerecycled is. U kwam de put dempen als het kalf is verdronken.