mo
door moederlief May 25, 2012 om 09:05
Geldzaken & recht

BEZWAAR OOK NA JAREN NOG?

Hallo,
Ik kom erachter dat er zeker 3 jaar iets mis is gegaan met mijn belastingaanslagen. Kun je ook na zoveel jaar nog een bezwaar indienen, ook als je de aanslag al betaald hebt?

In de wirwar van papieren ben ik er niet uitgekomen en heb alles voor waar aangenomen, ik had moeten controleren of het klopte wat de belasting beweerde.

Nu moet ik ook weer over 2011 huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen en dat bedrag is elk jaar hoger komen te liggen.

Mijn vraag: kan ik alleen nu (en dan binnen 6 weken ofzo) bezwaar maken tegen de aanslag of is er nog hoop voor de voorgaande jaren.

Een wanhopige moeder.

18838 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens pdf file v.d. belastingdienst kunt u dat niet.

Ik raad aan om toch de belastingdienst hierover te bellen. Niet geschoten is altijd mis.

Waaraan moet mijn bezwaarschrift voldoen?
– Wij moeten uw bezwaarschrift binnen zes weken na de datum op de beslissing hebben
ontvangen. Hebt u het bezwaarschrift binnen die termijn op de post gedaan en de
Belastingdienst ontvangt het binnen een week na het verstrijken van die zeswekentermijn,
dan is het bezwaarschrift ook nog op tijd.

Bron: klik hier

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou alleen maar kunnen als de belastingdienst alle informatie had en fout of fout zelf stapelt. In zo'n geval staat er 5 jaar voor. Ik zou er toch dat (gratis) telefoontje ook aan wagen.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het in uw geval nog lukt weet ik niet maar ik kan u mijn ervaring meegeven.

Door een betalingsachterstand bij de boekhouder in 2009 heeft hij toen geen aangifte gedaan. Om dat wij met de belastingdienst en de boekhouder hadden afgesproken dat hij alle belastingzaken voor ons deed ging alle correspondentie van de belastingdienst naar hem en wisten wij hier dus niks van. We kregen eind vorig jaar ineens een aanslag over 2009 die nog open stond. We zijn toen gaan bellen met de belastingdienst en zijn ook langsgeweest en na veel verkeerde adviezen zei ineens iemand dat we bezwaar moesten maken tegen de definitieve aanslag en een verzoek om de aanslag opnieuw te berekenen en ondertussen alsnog aangifte doen. Dit hebben we gedaan en het is in behandeling genomen.

maar nogmaals, dit is een andere situatie omdat er voor ons helemaal geen aangifte was ontvangen en ik begrijp uit uw verhaal dat u dat wel heeft gedaan, maar niet geschoten is altijd mis.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad en ben bij de Sociale Raadslieden in mijn buurt geweest.
http://www.sociaalraadslieden.nl/ (kijk even op de site of ze ook bij jou in de buurt zitten, ze zitten in heel nederland) Samen met hen heb ik een verzoek voor herberekening ingestuurd, een bezwaarschrift lukt na 6 weken niet meer maar een verzoek voor herberekening met de gegevens die volgens jou kloppen zorgt ervoor dat de belastingdienst alles opnieuw moet uitzoeken, denk er wel om dat je het aangetekend verstuurd!

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kwam er ook na jaren achter dat ik een fout had gemaakt diverse jaren achter elkaar. Ik heb een brief gezonden met de bewijzen naar de belastingdienst en alles is gecorrigeerd en rechtgetrokken. En ik heb het geld teruggekregen.
Dus het loont zeker wel om alles op papier te zetten en op te sturen. Ze zitten daar heus niet alleen om er beter van te worden hoor, als ze zien dat je echt ter goeder trouw bent en het niet opzettelijk hebt gedaan willen ze vast wel gaan corrigeren. Ik wens je veel succes!

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u er enkele jaren later achter komt dat de aangifte niet correct was kunt "ambtshalve vermindering" vragen. U stuurt dan een brief naar de inspecteur van de belastingen waarin u schrijft waarom het gaat en u vraagt of de aanslag ambtshalve verminderd kan worden. De belastingdienst is niet verplicht dat te doen, maar vaak doen ze het wel.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nataalie, dat ze "jouw case" toch in behandeling hebben genomen is erg goed. Je weet, al heb je een accountant (of boekhouder) je zelf verantwoordelijk blijft. Dus vind het wel een pluimpje voor de belastingdienst.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt tot vijf jaar na dato een bezwaarschrift indienen echter, voor ieder jaar apart bezwaar aan teken.Zorg dat u documenten kunt overleggen en uitstel van betaling aanvragen. Succes/i]

moederlief schreef op vrijdag 25 mei 2012, 09:05: Hallo,
Ik kom erachter dat er zeker 3 jaar iets mis is gegaan met mijn belastingaanslagen. Kun je ook na zoveel jaar nog een bezwaar indienen, ook als je de aanslag al betaald hebt?

In de wirwar van papieren ben ik er niet uitgekomen en heb alles voor waar aangenomen, ik had moeten controleren of het klopte wat de belasting beweerde.

Nu moet ik ook weer over 2011 huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen en dat bedrag is elk jaar hoger komen te liggen.

Mijn vraag: kan ik alleen nu (en dan binnen 6 weken ofzo) bezwaar maken tegen de aanslag of is er nog hoop voor de voorgaande jaren.
Een wanhopige moeder.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Totaal heeft u 5 jaar de tijd om iets te herstellen. U kunt het beste naar de belastingdienst gaan met alle jaaropgaves etc., dan helpen ze u wel.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

wou ook een tip geven maar lineke o1 was me voor, is zeker een goede tip van haar, de sociaal-raad lieden zullen je goed helpen en weten de in en outs van de belasting wezen erg goed,je kunt daar ook je belasting vrije voet laten bereken in wat voor inkomsten schaal je zit!
en het voordeel van deze sociale raad lieden is ook het kost niks en ze ook nog met veel meer dingen zoals civiel recht en zo voorts ! sukses

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

ALLEN BEDANKT, Ik ga nu al 'n stuk prettiger het weekeinde in.
We gaan snel kijken hoe we het opgelost krijgen.
Moederlief.

ve
door verwijderd - May 26, 2012 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Formeel bezwaar maken kan niet meer. Dat moet alrijd binnen 6 weken na de dagtekening van de aanslag.

Wel kun je de belastingdienst (= de inspecteur) verzoeken om een ambtshalve correctie van de eerder opgelegde aanslagen.

Je moet dan een schriftelijk verzoek indienen om zo'n ambtshalve correctie.

Vermeld in je brief (per aanslag een aparte brief!) wat er verkeerd gegeaan is en verzoek om de correctie. Stuur zoveel mogelijk bewijsstukken (LET OP: kopieën) mee.

In de meeste gevallen zal de inspecteur dan de correctie toekennen.
Als de inkomstenbelastingaanslagen gecorrigeerd zijn zul je een apart verzoek ook nog eens naar de dienst Toeslagen moeten sturen voor de correctie van eventuele huur en zorgtoeslag.

Wel wat correspondentiewerk maar waarschijnlijk de moeite waard!

ve
door verwijderd - May 26, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry een beetje laat, maar ik heb ook een positieve ervaring met het indienen van een bezwaar waarvoor de bezwaartermijn al was verlopen:
In het verleden heb ik eenmaal voor iemand een bezwaar aangetekend waarvoor de termijn al bijna een jaar was verstreken. Uiteraard excuses gemaakt in de brief dat het bezwaar zo laat was en de belastingdienst bij voorbaat bedankt voor hun medewerking.
Het resultaat was een schrijven van de belastingdienst waarin aangegeven werd dat het bezwaar te laat was (weet het niet zeker meer, volgens mij zelfs afgewezen) ... maar het bedrag werd wel terug gestort door de belastingdienst.

Hoop dat u lukt om dat terug te krijgen waarop u de vorige jaren recht had.
Als ik in uw schoenen stond dan zou ik het in ieder geval proberen (ook als de belastingdienst telefonisch nee verkoopt). Nee heeft u, ja krijgt u misschien nog wel.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

peter59 schreef op zaterdag 26 mei 2012, 10:29: Hallo,

Formeel bezwaar maken kan niet meer. Dat moet alrijd binnen 6 weken na de dagtekening van de aanslag.

Wel kun je de belastingdienst (= de inspecteur) verzoeken om een ambtshalve correctie van de eerder opgelegde aanslagen.

Je moet dan een schriftelijk verzoek indienen om zo'n ambtshalve correctie.

Vermeld in je brief (per aanslag een aparte brief!) wat er verkeerd gegeaan is en verzoek om de correctie. Stuur zoveel mogelijk bewijsstukken (LET OP: kopieën) mee.

In de meeste gevallen zal de inspecteur dan de correctie toekennen.
Als de inkomstenbelastingaanslagen gecorrigeerd zijn zul je een apart verzoek ook nog eens naar de dienst Toeslagen moeten sturen voor de correctie van eventuele huur en zorgtoeslag.

Wel wat correspondentiewerk maar waarschijnlijk de moeite waard!

Bovenstaande is helemaal correct, in bijna alle gevallen zal de belastingdienst een herziening toestaan, omdat er fouten zijn gemaakt. Mijn ervaring is dat daarna de toeslagen alsnog ook worden gehonoreerd

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

stuur trouwens ook de ( gecorrigeerde) aangiftes opnieuw in, zodat het voor de BD overzichtelijk blijft

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan een ambtshalve vermindering aanvragen tot 7 jaar terug. Zeker als er nieuwe feiten zijn kunt u die gewoon aanvragen. Idd ook voor de afdeling toeslagen apart, maar dat kunt u pas doen als die van de Inkomstenbelasting zijn gecorrigeerd. Anders kunnen ze er niets mee.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, u kunt geen bezwaarschrift meer indienen: moet binnen 6 weken worden gedaan.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

moederlief schreef op vrijdag 25 mei 2012, 09:05: Hallo,
Ik kom erachter dat er zeker 3 jaar iets mis is gegaan met mijn belastingaanslagen. Kun je ook na zoveel jaar nog een bezwaar indienen, ook als je de aanslag al betaald hebt?

In de wirwar van papieren ben ik er niet uitgekomen en heb alles voor waar aangenomen, ik had moeten controleren of het klopte wat de belasting beweerde.

Nu moet ik ook weer over 2011 huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen en dat bedrag is elk jaar hoger komen te liggen.

Mijn vraag: kan ik alleen nu (en dan binnen 6 weken ofzo) bezwaar maken tegen de aanslag of is er nog hoop voor de voorgaande jaren.

Een wanhopige moeder.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@varalidjan&tiny

U hoeft niet te quoten. En dit topic is al ruim twee jaar oud.

Uw eigen probleem is geen kwestie van fouten, maar van een voor u ongunstige verdeling van het box 3 inkomen. Als de aanslagen voor beiden definitief zijn opgelegd, kan hier GEEN bezwaar tegen gemaakt worden.