jo
door johannes1 Jan 23, 2015 om 19:37
Geldzaken & recht

Bij crematorium in depot stelling ?

mijn vrouw en ik 'zijn op leeftijd' en we oriënteerden ons bij het crematorium, tevens uitvaartverzorger, naar de inhoudelijkheid en de daaraan verbonden kosten.
we kregen netjes een prijsopgave.
0ok vroegen we of het mogelijk is om bv nu reeds het berekende bedrag te voldoen/deponeren om de kinderen dat tzt te besparen.
dat kon; er zou dan een aantekening op de nota/kwitantie gesteld worden inhoudende dat tzt de uitvoering conform die opgave zou zijn én tegen de dezelfde kosten, ergo geen trendmatige tariefsverhoging ; buiten een stelpost van 5 % zg onvoorzien, konden we ons iha wel vinden inde calculatie.
nu heb ik toch wel een vraag :
juridisch vind ik het maar zwak door slechts een notitie op de kwitantie; had gevraagd naar een contract, waarin eea netjes omschreven zou zijn, maar daar komt geen 'adem 'op.
stel : de firma gaat failliet ;zal niet zo snel in die wereld gebeuren [denk ik, gezien feit, dat er steeds meer mensen tot crematie overgaan]; heb ik geen preferente vordering; ergo : fluiten naar jouw moeizaam vergaarde centjes.
wat is Uw insteek/mening;advies ?

1018 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Warom zet u dat bedrag niet op een depositorekening die sowieso vrijvalt nij overlijden?

Er is daar helemasl niets gegarandeerd. Boel failliet, verkocht, en nog veel meer andere problemen.

U kunt ook simpel op papier zetten wat uw wensen zijn en waarom dat niet met de kinderen bespreken? En wat "bespaart" u de kinderen door dat geld nu vast over te dragen?

Nooit aan beginnen.

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2015 om 20:17
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het kan zijn dat de betaling op "een derden rekening" geplaatst wordt die onder een stichtingsbeheer staat. los van de uitvaartondernemer. Maar u kunt een betere omschrijving en beter op papier gezet verlangen.

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2015 om 21:14
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@johannes1, zoals ik uw topic lees ben u al akkoord gegaan? Ik bedoel: na ondertekening heeft u daar een vraagt gesteld en is het aan de andere kant van "de lijn" erg stilletjes geworden? Een contract is dan toch wel het minste wat men u moet geven. Mensen die "gewoon" verzekerd zijn hiervoor krijgen immers ieder jaar een continuering polis. Dus er nog maar eens achterna: u moet dit, zeker weten, zwart op wit hebben.

gallito
door gallito - Jan 23, 2015 om 23:28
479 Antwoorden / 66 Vragen

@johannes1

Het manco in deze overeenkomst zit hem in het gegeven dat deze firma ooit kan worden overgenomen door een andere partij die uw overeenkomst, met alleen een kwitantie als bewijs, niet accepteert.

Ik zou het u niet aanraden het op deze manier te regelen. Het minste wat u hoort te krijgen is een duidelijk omschreven contract waar alle wensen punt voor punt in vermeld staan.

gallito
door gallito - Jan 23, 2015 om 23:32
479 Antwoorden / 66 Vragen

Misschien is dit een betere optie conturapolis

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet of dit maar een kleine uitvaartonderneming is waar u geinformeerd hebt. Als u per se iets al bij een uitvaartondermer wilt vastleggen, zou ik toch eerder naar Dela of Monuta kijken. Maar zoals gezegd, persoonlijk zou ik het bedrag op ern eigen deposito zetten,

Waarom u vastleggen bij ern ondernemer?

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2015 om 12:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou beslist geen geld bij voorbaat bij een uitvaartonderneming deponeren, maar zoals al is gezegd dat dan zelf reserveren.
Uw wensen kunt u zelf op papier zetten. Zie de reacties van @tijger1.

jo
door johannes1 - Jan 24, 2015 om 20:12
63 Antwoorden / 53 Vragen

dank jullie allemaal voor 't meedenken.

tenormin : ik heb nog niets besloten; zit nog in de informatie-fase; juist daarom vond ik de bijdragen als deze zo waardevol.
wat de een niet [zeker] weet, weet de ander soms.

mbt nivo;
heb bij de adressen gezien, dat deze alleen 'boven de rivieren ' opereren; zit ik > 25 km vandaan.

er zal vermoedelijk wel een soort organisatie zijn, waar datgene van ondernemingen bij gebundeld is; ga daar eens naar op zoek.
misschien hebben die een concept-model dat ombouwbaar is; je hoeft per slot van rekening niet altijd het wiel zelf uit te vinden.

toe te voegen is nog : [erf]belastingtechnisch gezien is het niet direct interessant om een depot-stelling te doen; zo leerde ik al.
misschien heeft nog iemand aan dit gegeven.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 24, 2015 om 20:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u de boel geregeld wilt hebben kan een koopsom polis hier voor afsluiten.