ja
door jakobdemol Jun 3, 2014 om 17:05
Computers & telefonie

Bij Tele2 positieve postcodecheck, echter geen aansluiting ISRA-punt

Hallo,

Wij zijn onlangs verhuisd naar een appartement. Na een positieve postcodecheck heb ik bij bij Tele2 een TV+internet pakket besteld. Bij het installeren kwam ik er achter dat er in het ISRA-punt, wat we delen met 3 huishoudens, maar 2 aders zijn ingelast. De derde ader zit nog 'ergens in pijp' vóór het ISRA-punt zoals een eerdere monteur op de muur heeft geschreven.

Kortom: een positieve postcodecheck, maar geen aansluiting. Wanneer ik de klantenservice hierover spreek, stelt deze voor een netwerkmonteur te laten komen die ik vervolgens moet betalen (kosten tot €300). Echter lijkt dit mij geen goed idee want de bekabeling vóór het ISRA-punt is niet de verantwoordelijkheid van de consument.

Netwerkbeheerder KPN gaat dit niet voor mij vergoeden omdat ik geen abonnement bij hun heb besteld. Tele2 zegt dat een werkend ISRA-punt de verantwoordelijkheid is van de bewoner, dus deze willen de kosten ook niet vergoeden. Echter in dit geval werkt het ISRA-punt (vandaar waarschijnlijk de positieve postcodecheck), maar de aansluiting komt niet tot het ISRA-punt!

Wat moet ik doen?? Ik vind het oneerlijk om te moeten betalen voor een monteur als mijn kabel niet tot mijn ISRA-punt komt!

Groet

Jakob de Mol

5248 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2014 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan?

Klik hier

Lees het eens door

ro
door ron530 - Jun 3, 2014 om 17:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op het ISRA punt worden ook maar twee draden gebruikt, bij een redelijk nieuwe aansluiting rood en blauw. Deze draden verbindt u aan de bovenste aansluitingen op de telefoon contactdoos kleurvolgorde maakt niet uit. De draad die in de pijp is verstopt is een aarddraad die nergens meer voor dient. U sluit vervolgens het modem aan en let op de lampjes, als er een line verbinding is maar geen internet dan is de lijn door Tele2 nog niet actief gemaakt.

ja
door jakobdemol - Jun 3, 2014 om 17:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Ron,

Klopt in mijn geval denk ik niet wat je zegt. Ik heb het over de aansluiting bij de voordeur. Daar zit een lasdop. De monteur heeft geschreven: 2 aders ingelast, 3e ader in buis. Aangezien wij dit punt met z'n drieën delen neem ik aan dat dat de derde aansluiting is. De overige twee lopen naar de desbetreffende huishoudens, ik zelf heb geen wandcontactdoos.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 3, 2014 om 17:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

"De overige twee lopen naar de desbetreffende huishoudens, ik zelf heb geen wandcontactdoos."
Dan zou ik jouw bestelling maar heel gauw ongedaan maken, voordat de buren geen internet meer hebben..

ja
door jakobdemol - Jun 3, 2014 om 18:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste lekkerisdat,

Aan zo'n antwoord heb ik toch niks. Het enige wat ik wil duidelijk maken is wat er speelt: er lijken maar twee aansluitingen op dit adres te zijn vanuit het ISRA punt, terwijl we met z'n drieën hier wonen. Ik heb onlangs dit appartement gekocht ; de vorige bewoner heeft altijd internet via de kabel gehad. Ik heb dit opgemerkt na een pakket bij tele2 te hebben besteld. Dit heb ik gedaan nadat ik een postcodecheck heb gedaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 3, 2014 om 18:10
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jakobdemol schreef op dinsdag 3 jun 2014, 18:07]Aan zo'n antwoord heb ik toch niks.
Jij inderdaad niet, maar jouw buren wel..

ro
door ron530 - Jun 3, 2014 om 18:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met excuus dat ik even niet zo aardig ben maar waarom gaat u een contract aan met Tele2 terwijl er in uw woning geen telefoonaansluiting is. De eerste vereiste is wel dat u een telefoon aansluiting in uw woning heeft (staat ook bij vereisten gemeldt). Voorwerk noemen ze dat, kijken of er een stopcontact voor de telefoon in bijvoorbeeld de woonkamer is te vinden. Is er nergens zo'n stopcontact te vinden dan is ADSL ook geen optie, kan wel maar dan draait u voor de aansluiting op. Klakkeloos op de info van Tele2 afgaan is vragen om extra kosten.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2014 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het pand waarin u nu woont eerst een geheel en daarna in drieën gesplitst? Maar dan de.en uw buren dus al die ene aansluiting.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 3, 2014 om 18:23
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de aanvraag controleren of er een KPN stekkerdoos zit!

En vanaf de lasdoos een nieuwe draad trekken moet nu en met het uurloon kan dat geld kosten.

Vooraf informeren en soms is het slim een aanbieder als KPN eerst zelf 1 jaar te nemen voor gratis aansluiten indien niet aanwezig en dan een goedkope Tele2 te nemen....

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2014 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Correctie

De,en moet zijn delen. Want één draad is niet voldoende voor een aansluiting.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 5, 2014 om 18:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En Jakob is het al opgelost? ;-).

ja
door jakobdemol - Jul 3, 2014 om 11:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk is het iets anders gelopen. Tele2 heeft ons abonnement opgeheven, na schriftelijk verzoek tot opzegging.

Er bleken inderdaad maar 2 ISRA-punten beschikbaar te zijn, terwijl we er met z'n drieën wonen. Of het eerlijk is dat er dan een positieve Postcodecheck wordt afgegeven of niet, laat ik even in het midden. Maar wat het geval bleek te zijn: onze aansluiting werd geleverd op het ISRA-punt dat de onderbuurman gebruikt, een kastje dat nog geen half jaar geleden was aangelegd door een KPN-monteur.

Omdat het huis (voorheen nummer 91a) een aantal jaar geleden gesplitst is in 91a1 en 91a2, is er iets met de levering misgegaan: blijkbaar staat dat nog bekend als '91a'. Dus twee aansluitingen geleverd op één kastje. Dit is de reden dat ons abonnement is opgezegd.

Wat heb ik er van geleerd? Altijd eerst checken of er wel een aansluiting is :)

pi
door pieterwolters - Jul 3, 2014 om 13:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic] De a1/a2 splitsing is wel officieel geregeld en bekend bij gemeente en kadaster?