de
door denisef Mar 19, 2007 om 23:02
Geldzaken & recht

Bkr

Beste experts,

Ik stel de vraag ook maar hier. Het hele verhaal staat onder het kopje schulden vermeld.

Wat is er te doen aan een (in onze ogen) onterechte A codering BKR.

De procedure is bekend (eerst betreffende bank, evt daarna geschillencommissie bkr) en wat dan? Dit gaat op deze manier maanden duren. Is er iemand die deze weg al eens heeft bewandeld?

288 1 Rapporteer

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 20, 2007 om 14:27
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste denisef,

Uiteindelijk draait het om een achterstand bij de aflossing. Wanneer er formeel inderdaad een achterstand is geweest, heeft de bank gelijk (Mits deze zich zelf aan de voorwaarden voor registratie heeft gehouden). Zelfs in een situatie waarin de bank verzuimd om automatsich te incasseren blijven we zelf verantwoordelijk voor de tijdige betaling... We worden geacht alle betalingsverkeer in de gaten te houden en wanneer een ai betaling niet plaatsvind alsnog zelf voor de betaling te zorgen. Dat is althans de formele kant.

Het zal uiteindelijk over de eerste aflossingen gaan. De acceptgiro, waarmee u zoals ik begrijp ineens 3 aflossingen heeft willen betalen. Wanneer is die betaling daadwerkelijk gedaan? Was dat te laat en zo ja, hoeveel te laat? Heeft de bank u geïnformeerd dat dit als Achterstand bij het BKR zou worden geregistreed? Is er destijds een betalingsherinnering gestuurd? Het lijkt mij het beste wanneer u met dit verhaal op een zo hoog mogelijk niveau met deze bank gaat praten... U heeft mogelijk te laat betaald, maar uw betaling is (volgens u) een correctie geweest op een nalatigheid van de bank zelf. Of u daarvoor met een BKR registratie moet worden "beloond"...

Een aantal zaken in dit verhaal vind ik wazig... Het wegboeken van uw eerste betaling (de accept) als extra aflossing (In dat geval had u toch herinnering op herinnering en aanmaning na aanmaning moeten ontvangen, want de incasso’s hadden dan toch steeds betrekking op al lang verlopen termijnen?); het registreren zonder u daar vooraf van in kennis te stellen; uw stelling niet van een achterstand te weten -dus: geen herinneringen ontvangen, geen aflossingsoverzichten etc- (waaruit blijkt dan dat de accept als "extra aflossing" is afgeboekt???) en niet in de laatste plaats hetgeen u in uw andere omschrijving van dit verhaal (http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=672&qid=263668) aangeeft, namelijk dat de bank zou stellen dat u "dit verhaal nooit hard kan maken"...

De kortste weg zou zijn dat de bank inziet dat ze mede verantwoordelijk is voor de eventueel werkelijk opgelopen betalingsachterstand. Wanneer ze zich daarnaast ook aantoonbaar niet aan de verplichtingen van de BKR achterstandsregistratie hebben gehouden, hebben ze uiteindelijk geen zaak, is de A-registratie onterrecht.

Lees de voorwaarden van deze bank goed na en overweeg een klacht in te dienen, zeker wanneer u er in een gesprek niet gewoon uit kunt komen... Ja: dat kost allemaal tijd en neen: dit kunt u niet bespoedigen. Een A-registratie hoeft niet in te houden dat u niet credietwaardig zou zijn, zeker wanneer de uiteindelijke eind-datum overeenkomt met de geplande eind-datum. Veel credietverstrekkers zullen u echter wel vragen die registratie te verklaren, maar een plausibele verklaring neemt eventuele bezwaren veelal weg. Op voorhand kunt u derhalve niet stellen dat u schade ondervind van deze registratie.

IJzerbroot