ci
door cindy85 Aug 7, 2014 om 00:39
Geldzaken & recht

Bkr registratie door restschuld, hier nog iets aan te doen?

In 2012 heb ik mijn huis, welke ik met mijn expartner in 2007 gekocht had, met verlies verkocht. De totale schuld bedroeg ruim 38000,-
Omdat mijn ex zijn deel van de schuld in 1 keer in kon lossen hebben wij de schuld door de notaris laten splitsen zodat mijn deel bij hem niet opeisbaar zou zijn.
Met nog geld van de spaarhypotheek bleef er toch nog een schuld over van ruim 18000.-

Dit geld had ik helaas niet op mijn bank rekening staan. Dus ik ben in overleg gegaan met de ING wat de beste oplossing zou zijn. Uiteindelijk ben ik met hen overeen gekomen dat ik in maandelijkse termijnen de schuld kon gaan inlossen, wat overigens wel naar het nevenbedrijf gestuurd zou worden, namelijk Interpartes incasso. De ING heeft mij niet geïnformeerd over de consequenties die deze regeling zouden kunnen gaan opleveren in de toekomst, namelijk een BKR registratie.
Iedere maand betaal ik netjes het afgesproken maandelijkse bedrag en het einde van de schuld is in zicht.

Ik ben mij gaan oriënteren op de woningmarkt en ben op onderzoek gegaan naar wat ik op basis van mijn salaris kon lenen. Nu heb ik een leuk huis gevonden en mijn bod is geaccepteerd, dus nu enkel nog de hypotheek rond krijgen, wat overigens geen enkel probleem zou moeten zijn.
Tot mijn schrik krijg ik bij de hypotheekverstrekker te horen dat ik geen hypotheek kan krijgen vanwege een negatieve BKR codering. Omdat het niet duidelijk is om wat voor codering het gaat heb ik contact opgenomen met de ING.

Volgens de ING is het de normale procedure dat bij een restschuld waarbij er betalingsafspraken gemaakt zijn er een A2 codering aan vast te plakken die onomkeerbaar is. Nu krijg ik dus bij geen enkele hypotheekverstrekker een hypotheek. De ING staat niet open voor een oplossing en ik heb gewoon pech, dit is de procedure en daar moet ik het mee doen. Als de laatste termijn betaald is dan duurt het nog 5 jaar voordat deze registratie weg is.

Naar mijn mening is het volkomen onterecht dat ik deze codering krijg, een signalering zou ik begrijpen en zou een hypotheek verstrekking niet in de weg staan, maar een A2 codering is niet eerlijk. Ik betaal netjes iedere maand, al 2 jaar lang en verder geen schulden.
Indien ik van te voren had geweten dat er een codering aan vast had gezeten had ik gekozen voor een persoonlijke lening, want dan had ik nu geen probleem gehad en gewoon mijn hypotheek gekregen.

Wat kan ik hier nu nog aan doen? De ING wil in ieder geval niet mee werken..

6929 8 Rapporteer

door 1953 - Aug 7, 2014 om 01:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De restschuld van € 18.000 is in feite door ING omgezet naar een langlopende lening of een krediet(hypotheek) naast de aflossing ook - ingecalculeerd - kredietrente daarover betaald.

Zolang u nog afbetaalt aan die restschuld van € 18.000 zal ING u niet gaan afmelden bij de BKR! Het is ter bescherming uwerzijds dat niet verder in de schuldenput geraakt. Dat kan vervelend zijn als u een abonnement voor een mobiele telefoon wilt gaan afsluiten: abonnement kan geweigerd worden. Of u wilt een nieuwe auto gedeeltelijk financieren: kredietwaardigheid wordt dan met argusogen bekeken en afgewezen.

ci
door cindy85 - Aug 7, 2014 om 11:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 7 aug 2014, 01:09]De restschuld van € 18.000 is in feite door ING omgezet naar een langlopende lening of een krediet(hypotheek) naast de aflossing ook - ingecalculeerd - kredietrente daarover betaald.

Zolang u nog afbetaalt aan die restschuld van € 18.000 zal ING u niet gaan afmelden bij de BKR! Het is ter bescherming uwerzijds dat niet verder in de schuldenput geraakt. Dat kan vervelend zijn als u een abonnement voor een mobiele telefoon wilt gaan afsluiten: abonnement kan geweigerd worden. Of u wilt een nieuwe auto gedeeltelijk financieren: kredietwaardigheid wordt dan met argusogen bekeken en afgewezen.

Als de ING mijn restschuld had omgezet naar een krediet of lening had er niets aan de hand geweest, maar zij hebben het doorgestuurd naar hun nevenbedrijf Interpartes incasso en zodra het bij een incasso bureau ligt dan wordt het een A2 codering.. Dit is nimmer mijn keus geweest en dacht het goed opgelost te hebben met de ING.
Nu willen zij er niets aan doen terwijl mijn schuld bijna is ingelost.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2014 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ing het had omgezet naar een lening, had u ook geen hypotheek gekregen.

Maar kunt u nu dan geen hypotheek krijgen bij de ING? Zij kennen toch uw goede betalingsverleden?

ci
door cindy85 - Aug 7, 2014 om 11:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 7 aug 2014, 11:09]Als de Ing het had omgezet naar een lening, had u ook geen hypotheek gekregen.

Maar kunt u nu dan geen hypotheek krijgen bij de ING? Zij kennen toch uw goede betalingsverleden?

Op het moment dat zij het hadden omgezet naar een lening, had ik wel een signalering gekregen bij het BKR, maar op het moment dat je altijd netjes betaald kan dat een hypotheek niet in de weg staan. Uiteraard zullen ze het openstaande bedrag bekijken en daarmee de hoogte van je hypotheek berekenen en die zal lager zijn dan als je geen krediet hebt ergens.
Iedereen die ik spreek bij de ING snapt mijn situatie en ze vinden het allemaal heel vervelend en oneerlijk, maar er is niemand die er wat aan kan doen.
Het is zo onterecht omdat ik altijd netjes alles heb willen afhandelen en iedere maand netjes betaal en nu wel met een A2 codering bij het BKR bekend sta.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2014 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zodra u afbetaald hebt, komt er een H achter te staan en is het klaar.

Volgens de regels had ING u moeten informeren over die registratie.

Dien een klacht in.

En dien een aanvraag in bij ING voor een hypotheek als ze het zo vervelend en oneerlijk vinden.

ci
door cindy85 - Aug 7, 2014 om 11:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 7 aug 2014, 11:24]Zodra u afbetaald hebt, komt er een H achter te staan en is het klaar.

Volgens de regels had ING u moeten informeren over die registratie.

Dien een klacht in.

En dien een aanvraag in bij ING voor een hypotheek als ze het zo vervelend en oneerlijk vinden.

Klopt dat er dan een H achter komt, echter zal de registratie 5 jaar blijven staan. Een klacht heb ik al ingediend en nav die klacht heb ik ze telefonisch al gesproken, maar ze willen mij niet tegemoet komen.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2014 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ing kan die codering niet laten weghalen, want die is terecht. Dus u kunt alleen klagen over het feit dat ze u daarvan niet in kennis gesteld hebben.

Maar zij kunnen u natuurlijk wel een hypotheek verstrekken als zij dat willen en u aan de overige voorwaarden voldoet.

Ik zou het daar op gooien. Niet meer telefonisch maar schriftelijk doen.

Een normale hypotheeknemer zou na uw uitleg en de onderliggende stukken met bewijzen ook niet moeilijk hoeven doen.

ta
door tatjanawich - Aug 7, 2014 om 15:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Precies. ING is zelfs verplicht om in te schrijven en als het klopt, dan klopt het.

Een kennis van mij is het wel gelukt met een BKR, ook door met de bank te gaan praten. Soms kan het dan gewoon wel...