ro
door robben Jan 21, 2012 om 15:27
Voeding & gezondheid

Bloedbank

Mijn vraag ,waarom kan de bloedbank(Sanguin) bij ouderen die al meer dan 40 jaar bloed of plasma vrijwillig geven .Geen bloed testen doen ivm bv suiker of cholesterol. Ik heb dit div keren gevraagd , het antwoord is dat doen wij niet wel ander testen , maar welke dat wordt niet verteld.
Is het niet mogelijk dat Kassa hier wat aan doet . Ik denk dat veel ouderen en ook de jongere bloed donoren hier baad bij hebben . Ook al geef je vrijwillig , je best wat terug mag krijgen . Nu moet ik dit zelf betalen en je wilt toch ook oud gezond blijven .
Alvast mijn hartelijke dank

3243 8 Rapporteer

freya
door freya - Jan 21, 2012 om 15:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo robben,

De redactie leest lang niet altijd alles wat er hier 'gevraagd' wordt, dus als je de redactie wil bereiken kun je dit beter doen via de 'contact'-knop onderaan deze pagina.

m.vr.gr. Freya

tdehond
door tdehond - Jan 21, 2012 om 16:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het plezierige in Nederland is dat donoren vrijwillig om niet bloed geven.

Bloedsuiker kan zo nu en dan gratis bij apotheken gedaan worden.

Cholesterol test kan het beste nuchter gedaan worden. Dat zou dus lastig worden bij de bloedbank om dit te organiseren.

Het zou extra kosten met zich mee brengen om deze testen te doen en door te geven aan de donoren.

ka
door katja1000 - Jan 22, 2012 om 13:02
26 Antwoorden / 4 Vragen

Dat zegt genoeg over de bloedbank. Die willen bloedprodukten verkopen.
Het is evrwerpelijk dat u er niets voor terug krijgt.
Ze zijn erg blij met mensen als u. Dat is nou de reden dat ik nooit bloed-donor zal worden. Het is te veel gecommecialiseerd.

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2012 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=katja1000 schreef op zondag 22 jan 2012, 13:02]Dat zegt genoeg over de bloedbank. Die willen bloedprodukten verkopen.
Het is evrwerpelijk dat u er niets voor terug krijgt.
Ze zijn erg blij met mensen als u. Dat is nou de reden dat ik nooit bloed-donor zal worden. Het is te veel gecommecialiseerd.

Dan weiger je natuurlijk ook netjes bloed te ontvangen als je het nodig hebt? Allemaal veel te gecommercialiseerd, toch?

su
door susannef - Jan 22, 2012 om 13:24
303 Antwoorden / 9 Vragen

@katja1000: Sanquin is geen commerciële instelling.

Behalve tijd hoeft de donatie je niks te kosten, dus ik zie niet in waarom er van de zijde van de bloedbank extra dingen tegenover moeten staan.
Wanneer er wél een vergoeding voor gegeven zou worden, zou dat voor mij juist een reden kunnen zijn om als donor te stoppen. Er zijn namelijk landen waar wel een vergoeding voor een bloeddonatie wordt/werd gegeven waar bepaalde soorten mensen op af kwamen die eigenlijk helemaal geen bloed mogen geven, maar het puur voor het geld doen.

poltol
door poltol - Jan 22, 2012 om 13:44
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=katja1000 schreef op zondag 22 jan 2012, 13:02]Dat zegt genoeg over de bloedbank. Die willen bloedprodukten verkopen.
Het is evrwerpelijk dat u er niets voor terug krijgt.
Ze zijn erg blij met mensen als u. Dat is nou de reden dat ik nooit bloed-donor zal worden. Het is te veel gecommecialiseerd.

even leven????

Fijne zondag verder, poltol

ro
door robben - Jan 22, 2012 om 14:22
9 Antwoorden / 43 Vragen

Het is niet mijn bedoeling om geld of zo te ontvangen voor mijn bloed of plasma . Het zit namelijk zo ,dat voor het echte bloed of plasma geven eerst 3 buisjes gevuld worden met mijn bloed . Deze bloed buisjes worden naar een laboratorium gestuurd voor ,zo als men verteld voor testen . Welke wordt niet vermeld . Mijn vraag is dan ook Waarom wel deze testen en niet een test op suiker of cholesterol.
Dit lijkt me voor de donor ook een zekere waardering . Laat ik dit door de huisarts doen dan kost dit mij altijd geld . De huisarts moet het ook via een laboratorium laten onderzoeken en dat is echt niet gratis.

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2012 om 15:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Testen op suiker en cholesterol doen ze niet omdat dit niet relevant is. Of jij nou wel of geen last hebt van die kwaaltjes, is voor de ontvanger van het bloed niet belangrijk.