sk
door skjl Aug 5, 2015 om 00:17
Geldzaken & recht

Bod kenbaar maken

Beste,

Wij hebben een bod gedaan op een huis. De verkopend makelaar gaf aan het bod neer te leggen bij eigenaren(gescheiden) en bank(restschuld). Een dag later werden wij teruggebeld met de mededeling dat er X(bedrag) is geboden en of wij hier overheen willen gaan. Een makelaar mag toch nooit een bod openbaar maken? dit valt toch onder opbieden wat niet is toegestaan door centrale raad van toezicht? Kan dit een truc en/of vorm van tegenbod zijn? Graag hoor ik van u,

Met vriendelijke groet.

18452 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2015 om 00:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat de makelaar doet, mag niet, dus dien een klacht tegen hem in.

Lees hier.

https://m.youtube.com/watch?v=ZQG--QGTrms

sk
door skjl - Aug 5, 2015 om 00:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 5 aug 2015, 00:24]Wat de makelaar doet, mag niet, dus dien een klacht tegen hem in.

Lees hier.

https://m.youtube.com/watch?v=ZQG--QGTrms

Bedankt voor de snelle reactie!

door 1953 - Aug 5, 2015 om 02:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De makelaar denkt aan zijn provisie natuurlijk, hoe hoger de verkoopprijs!

pi
door pieterwolters - Aug 5, 2015 om 08:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 5 aug 2015, 02:11]De makelaar denkt aan zijn provisie natuurlijk, hoe hoger de verkoopprijs!

Of hij handelt in opdracht van de verkopers die met zo min mogelijk restschuld willen blijven zitten...

zoekster
door zoekster - Aug 5, 2015 om 11:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En om uw andere vraag te beantwoorden: kan het een truc zijn? Ja, dat kan het zeker zijn. Misschien bestaat die andere bieder niet.

Misschien ook wel, maar dan heeft hij vast uw bod aan die persoon bekend gemaakt. En als u nu weer een tegenbod doet, dan gaat hij daar weer mee naar de andere partij.

Gewoonweg helemaal fout en zoals tijger1 al aangeeft: klacht indienen.

Voor alle regels lees dit klik HIER

waaruit

1. Partijen zijn pas in onderhandeling als de verkoper een tegenvoorstel heeft gedaan op een bod dat een aspirant koper heeft uitgebracht.
2. Een verkoper mag niet gelijktijdig met twee partijen in onderhandeling zijn.
3. Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij.
4. Onderhandelingen kunnen altijd en op ieder moment worden afgebroken, zonder opgaaf van reden. Zowel door koper als door verkoper.
5. Ook al is een verkoper in onderhandeling, het staat een andere geïnteresseerde altijd vrij om een bod uit te brengen (en daarmee een verkoper, om een nieuw bod aan te horen).
6. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!
7. Een koop is pas rechtsgeldig op het moment dat de koopakte is ondertekend door koper en verkoper. Zo lang dat niet het geval is, zijn koper en verkoper niet aan elkaar gebonden en kunnen nog alle kanten op.

sk
door skjl - Aug 5, 2015 om 12:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties!

=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28: En om uw andere vraag te beantwoorden: kan het een truc zijn? Ja, dat kan het zeker zijn. Misschien bestaat die andere bieder niet.

Misschien ook wel, maar dan heeft hij vast uw bod aan die persoon bekend gemaakt. En als u nu weer een tegenbod doet, dan gaat hij daar weer mee naar de andere partij.

Gewoonweg helemaal fout en zoals tijger1 al aangeeft: klacht indienen.

Voor alle regels lees dit klik HIER

waaruit

1. Partijen zijn pas in onderhandeling als de verkoper een tegenvoorstel heeft gedaan op een bod dat een aspirant koper heeft uitgebracht.
2. Een verkoper mag niet gelijktijdig met twee partijen in onderhandeling zijn.
3. Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij.
4. Onderhandelingen kunnen altijd en op ieder moment worden afgebroken, zonder opgaaf van reden. Zowel door koper als door verkoper.
5. Ook al is een verkoper in onderhandeling, het staat een andere geïnteresseerde altijd vrij om een bod uit te brengen (en daarmee een verkoper, om een nieuw bod aan te horen).
6. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!
7. Een koop is pas rechtsgeldig op het moment dat de koopakte is ondertekend door koper en verkoper. Zo lang dat niet het geval is, zijn koper en verkoper niet aan elkaar gebonden en kunnen nog alle kanten op.

Inmiddels ligt mijn klacht bij het NVM. Daar ik het wel netjes vond de makelaar ook op de hoogte gesteld van de klacht en het waarom. Zojuist ook een mail van hem terug ontvangen waarin hij zich compleet indekt. Het is nu dus echt zijn woord tegen dat van ons ben ik bang. Het huis is nu ook definitief van de baan hierdoor. Omdat het biedingsproces compleet is verstoord en mijn man er ook helemaal klaar mee is (trots en mannen? Haha). Wij gaan met deze wijze lessen wel beter voorbereid een eventueel nieuw biedingsproces in bij een ander huis. Bieden doen wij voortaan wel per mail zodat alles zwart op wit staat.

me
door mein33 - Aug 5, 2015 om 12:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals bij elk spel worden de spelregels (wel eens) overtreden of genegeerd en daarom is het fenomeen "scheidsrechter" ingesteld.
Het is best begrijpelijk, al is het tegen de spelregels, dat een verkopend makelaar u de gelegenheid geeft om nogmaals een bod uit te brengen en daarbij een "getal" te noemen waar u in ieder geval boven moet gaan zitten om zo wie zo nog een kans te hebben om de betreffende woning te kunnen aankopen, dit voorkomt in ieder geval dat u (nogmaals) een te laag bod gaat uitbrengen.
U heeft nu wel het voordeel dat u weet welk bod er tegenover uw bod staat en nu niet het risico loopt om een onnodig hoog nieuw bod uit te brengen.
Het is uiteindelijk geheel aan u om te bepalen of u wel of niet ingaat op dit voorstel.
Mocht u de woning zeer graag willen kopen dan is het misschien wel verstandig om nog éénmalig een nieuw bod neer te leggen en ook gelijktijdig aan de makelaar te melden dat dit uw definitieve eindbod is en vervolgens kunt u dan niets anders doen als afwachten.
Gaat u er verder niet op in, dan weet u zeker dat u de woning niet kunt aankopen en vist u zo wie zo achter het net.

jo
door jorisw - Aug 5, 2015 om 12:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28]
3. Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij.
5. Ook al is een verkoper in onderhandeling, het staat een andere geïnteresseerde altijd vrij om een bod uit te brengen (en daarmee een verkoper, om een nieuw bod aan te horen).
6. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!

Het enige wat niet mag worden gedaan is bedragen noemen. Maar binnen deze regels kan je nog steeds mensen tegen elkaar op laten bieden natuurlijk. Volgens deze regels mag je wel zeggen dat er een beter bod is gedaan en dan laat het aan de bieder om een inschatting te maken. Door geen bedragen te noemen zou het voor de koper zelfs slechter uit kunnen pakken als hij/zij een verkeerde inschatting van het niet genoemde andere bod maakt. Stel iemand biedt maar 1000 euro meer, maar de andere partij denkt dat het 10.000 is en gaat daar vervolgens boven zitten.

karelstromph
door karelstromph - Aug 5, 2015 om 12:28
95 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij haalt skjl een paar dingen door elkaar. Dat de verkoper een dag later laat terugbellen is niet het gevolg van openbaar maken van skjl's bod, maar de gewone reactie omdat er een ANDER bod is geweest, BIJ de verkopende partij en NIET bij de makelaar.
KAREL

audb
door audb - Aug 5, 2015 om 12:33
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De makelaar mag een bod alleen openbaar maken aan de verkopende partij dit geval misschien zelfs de bank en als hij krijgt te horen dat er een hogere bod is geweest mag deze wel degelijk dit melden aan de geen die belangstelling heeft getoond zodat deze een nieuw bod kan over wegen,
Mocht er echter geen andere belangstelling zijn geweest en dan pas gaat de makelaar in de fout en is het zelfs een frauduleuze handeling.
Ook mag de makelaar geen bedragen noemen maar mag hij u wel advies geven over het bedrag wat hij denkt dat de woning gaat kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2015 om 12:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Een aardig voorbeeld van iets dat makelaars doen maar (mogelijk) maar vaak helemaal niet mogen.

zoekster
door zoekster - Aug 5, 2015 om 12:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 5 aug 2015, 12:23][quote=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28]
3. Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij.
5. Ook al is een verkoper in onderhandeling, het staat een andere geïnteresseerde altijd vrij om een bod uit te brengen (en daarmee een verkoper, om een nieuw bod aan te horen).
6. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!

Het enige wat niet mag worden gedaan is bedragen noemen. Maar binnen deze regels kan je nog steeds mensen tegen elkaar op laten bieden natuurlijk. Volgens deze regels mag je wel zeggen dat er een beter bod is gedaan en dan laat het aan de bieder om een inschatting te maken. Door geen bedragen te noemen zou het voor de koper zelfs slechter uit kunnen pakken als hij/zij een verkeerde inschatting van het niet genoemde andere bod maakt. Stel iemand biedt maar 1000 euro meer, maar de andere partij denkt dat het 10.000 is en gaat daar vervolgens boven zitten.
Stel de makelaar verzint gewoon een bedrag. Stel je gaat zelf weer met 1000 overheen en de andere partij gaat er dan weer met 1000 overheen. Stel....

Stel dit. Stel dat.

Het mag niet en daarmee uit!

anduril
door anduril - Aug 5, 2015 om 12:41
167 Antwoorden / 1 Vragen

De volgende dag al een hoger bod? Lijkt er meer op dat de makelaar dit hogere bod heeft verzonnen om de prijs op te drijven. Een andere mogelijkheid is dat de verkopende partij met een verzonnen tegenbod is gekomen. Dat is ook niet in de haak, want de verkopende partij had naar de makelaar moeten verwijzen als er werkelijk sprake zou zijn geweest van een aan hen uitgebracht hoger bod (wel heel toevallig!).

sk
door skjl - Aug 5, 2015 om 12:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de makelaar was er na onze 2e bezichtiging een stel wat ook direct een bod heeft neergelegd. Hij zei dat hij van de tussenpersoon (ik denk de aankoopmakelaar van dat stel) door heeft gekregen dat het bod X bedrag is. Dat mocht hij dus niet aan ons melden. Nu dekt hij zich zo in dat hij met dat bedrag doelde op het eindbod van de verkopende partij.

sk
door skjl - Aug 5, 2015 om 12:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 5 aug 2015, 12:23][quote=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28]
3. Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij.
5. Ook al is een verkoper in onderhandeling, het staat een andere geïnteresseerde altijd vrij om een bod uit te brengen (en daarmee een verkoper, om een nieuw bod aan te horen).
6. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!

Het enige wat niet mag worden gedaan is bedragen noemen. Maar binnen deze regels kan je nog steeds mensen tegen elkaar op laten bieden natuurlijk. Volgens deze regels mag je wel zeggen dat er een beter bod is gedaan en dan laat het aan de bieder om een inschatting te maken. Door geen bedragen te noemen zou het voor de koper zelfs slechter uit kunnen pakken als hij/zij een verkeerde inschatting van het niet genoemde andere bod maakt. Stel iemand biedt maar 1000 euro meer, maar de andere partij denkt dat het 10.000 is en gaat daar vervolgens boven zitten.

pe
door pebk - Aug 5, 2015 om 13:02
580 Antwoorden / 0 Vragen

Bedragen noemen mogen ze inderdaad niet, maar vergeet niet dat je nog niet in onderhandeling bent, zolang de verkoper geen tegenbod heeft gedaan. Pas dan geldt dat de makelaar geen biedingen mag ontvangen.

=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28:
1. Partijen zijn pas in onderhandeling als de verkoper een tegenvoorstel heeft gedaan op een bod dat een aspirant koper heeft uitgebracht.
2. Een verkoper mag niet gelijktijdig met twee partijen in onderhandeling zijn.

zoekster
door zoekster - Aug 5, 2015 om 13:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De makelaar mag altijd biedingen ontvangen, hij mag alleen in onderhandeling zijn met 1 partij. Komt er een gunstigere bieding aan waar hij mee aan de slag wil, dan moet hij de onderhandeling met de andere partij afbreken.

sk
door skjl - Aug 5, 2015 om 13:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pebk schreef op woensdag 5 aug 2015, 13:02]Bedragen noemen mogen ze inderdaad niet, maar vergeet niet dat je nog niet in onderhandeling bent, zolang de verkoper geen tegenbod heeft gedaan. Pas dan geldt dat de makelaar geen biedingen mag ontvangen.

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28]
1. Partijen zijn pas in onderhandeling als de verkoper een tegenvoorstel heeft gedaan op een bod dat een aspirant koper heeft uitgebracht.
2. Een verkoper mag niet gelijktijdig met twee partijen in onderhandeling zijn.

Dank voor je reactie!

Ik begrijp dat wij nog niet officieel in onderhandeling waren daar wij nog geen tegenbod hadden gekregen en er dus andere bieders mogen zijn. Daar ligt het probleem ook niet. Het gaat erom dat de makelaar ons belde en zei dat een tussenpersoon bod X had neergelegd en of wij hier overheen wouden bieden daar wij de eerste bieders waren en hij eerst met ons de onderhandelingen wou voortzetten. Een bod kenbaar maken mag dus niet. Nu dekt hij zich in door te zeggen dat het een eindbod van de verkopers was.

1paul
door 1paul - Aug 5, 2015 om 14:28
3132 Antwoorden / 0 Vragen

je bent in onderhandeling van zodra je een bod neergelegd hebt, de tegenpartij kan dit bod accepteren of niet, dat is het enigste wat de makelaar aan u mag melden...

dat u dan de reden wilt weten kan ik me voorstellen en zal de makelaar u ook zeggen als u daar naar vraagt maar hij mag nooit en te nimmer aan u de hoogte van het andere bod vertellen...

wimmi20
door wimmi20 - Aug 5, 2015 om 18:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laten we de zaak eens nuchter bekijken.
Het is net 18.00 uur, dus dat lukt nog net.
Mooi he, die groene antwoorden.
Maar er wordt wel groen gegoocheld met veel tekst waarin staat : mag niet.
Maar mag niet van wie ?
Wie heeft die leidraad opgesteld beste Zoekster, en anderen ?
Ik krijg de indruk dat de tekst is opgesteld door de NVM, de Nederlandse Vereniging van Makelaars.
Het is geen wet, maar waarschijnlijk gewoon een gedrags code van de NVM.
En het verbod heeft dus weinig waarde.
Aangezien het altijd beschermde beroep van makelaar al jaren is vrijgegeven, en iedereen zich makelaar mag noemen, heeft de genoemde tekst vaak de waarde van gebruikt W.C. papier.
Want menig makelaar is geen lid van de NVM.

door 1953 - Aug 5, 2015 om 18:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 aug 2015, 10:28]En om uw andere vraag te beantwoorden: kan het een truc zijn? Ja, dat kan het zeker zijn. Misschien bestaat die andere bieder niet.

Misschien ook wel, maar dan heeft hij vast uw bod aan die persoon bekend gemaakt. En als u nu weer een tegenbod doet, dan gaat hij daar weer mee naar de andere partij.

Gewoonweg helemaal fout en zoals tijger1 al aangeeft: klacht indienen.

Voor alle regels lees dit klik HIER

waaruit

1. Partijen zijn pas in onderhandeling als de verkoper een tegenvoorstel heeft gedaan op een bod dat een aspirant koper heeft uitgebracht.
2. Een verkoper mag niet gelijktijdig met twee partijen in onderhandeling zijn.
3. Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij.
4. Onderhandelingen kunnen altijd en op ieder moment worden afgebroken, zonder opgaaf van reden. Zowel door koper als door verkoper.
5. Ook al is een verkoper in onderhandeling, het staat een andere geïnteresseerde altijd vrij om een bod uit te brengen (en daarmee een verkoper, om een nieuw bod aan te horen).
6. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!
7. Een koop is pas rechtsgeldig op het moment dat de koopakte is ondertekend door koper en verkoper. Zo lang dat niet het geval is, zijn koper en verkoper niet aan elkaar gebonden en kunnen nog alle kanten op.

... of een zogenaamde derde bieder die door de makelaar is ingehuurd?

wimmi20
door wimmi20 - Aug 5, 2015 om 18:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

jahoor 1953,
alweer uit de bocht gevlogen met deze slimme tekst.
De makelaar hoeft helemaal niemand in te huren.
Hij hoeft alleen maar door de telefoon te vertellen dat er een hoger bod is.

ho
door hopetobehelping - Aug 5, 2015 om 21:01
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste skjl,

geen antwoord op uw vraag, maar u zou de verkopers nog wel kunnen laten weten dat u afhaakt door het uwer inziens onrechtmatige handelen van de makelaar die zij gekozen hebben en dat u met een fatsoenlijke makelaar waarschijnlijk niet was afgehaakt. Hopelijk krijgt de makelaar het dan van de andere kant ook nog om zijn oren.

Dat de makelaar zich, zoals u aangeeft, nu volledig indekt zegt al wel wat.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 5, 2015 om 23:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een makelaar vertelt meestal niet wie de verkopende partij is.
Om te voorkomen dat je rechtstreeks gaat onderhandelen,
+++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=hopetobehelping schreef op woensdag 5 aug 2015, 21:01: Beste skjl,

geen antwoord op uw vraag, maar u zou de verkopers nog wel kunnen laten weten dat u afhaakt door het uwer inziens onrechtmatige handelen van de makelaar die zij gekozen hebben en dat u met een fatsoenlijke makelaar waarschijnlijk niet was afgehaakt. Hopelijk krijgt de makelaar het dan van de andere kant ook nog om zijn oren.

Dat de makelaar zich, zoals u aangeeft, nu volledig indekt zegt al wel wat.

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2015 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Raar genoeg zijn het vaak de bewoners van het pand dat te koop staat de verkopende partij.

Dus als men iets ongunstig over die makelaar te melden heeft, volstaat vaak: aanbellen en je zegje doen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 5, 2015 om 23:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
als de makelaar de biedende partijen tegen elkaar uitspeelt is dat alleen maar gunstig voor de verkopende partij.
Als ik mijn huis wil verkopen en er komt iemand aan de deur om te vertellen dat de makelaar de prijs opdrijft dan lach ik hem uit !
Want als ik mijn huis wil verkopen interesseert het mij niets hoe de makelaar aan het hoogste bod komt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=tijger1 schreef op woensdag 5 aug 2015, 23:40: @wimmie20
Raar genoeg zijn het vaak de bewoners van het pand dat te koop staat de verkopende partij.
Dus als men iets ongunstig over die makelaar te melden heeft, volstaat vaak: aanbellen en je zegje doen.

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2015 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

U mist het punt waar het over gaat.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 6, 2015 om 00:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Weet je wat Tijger,
u legt mij uit wat u met dit nietszeggende bericht bedoelt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

quote=tijger1 schreef op woensdag 5 aug 2015, 23:57]@wimmie20

U mist het punt waar het over gaat.

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2015 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk maar even in uw wimmiepefia.

me
door mein33 - Aug 6, 2015 om 11:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 5 aug 2015, 23:54]Tijger,
als de makelaar de biedende partijen tegen elkaar uitspeelt is dat alleen maar gunstig voor de verkopende partij.
Als ik mijn huis wil verkopen en er komt iemand aan de deur om te vertellen dat de makelaar de prijs opdrijft dan lach ik hem uit !
Want als ik mijn huis wil verkopen interesseert het mij niets hoe de makelaar aan het hoogste bod komt.

Deze handelwijze kan er echter ook tot gevolg hebben dat beide biedende partijen afhaken omdat ze het spelletje van de makelaar niet willen meespelen en er dus helemaal niet verkocht gaat worden.