genux
door genux Feb 20, 2007 om 04:28
Geldzaken & recht

Boete bij gemeente

Mijn vriendin heeft in 2000 controle gehad van de sociale recherche. Hierbij is geconstateerd dat zij onterrecht samenwoonde en tevens een uitekering genoot. Er volgde een rechtzaak die zij heeft verloren.De waarheid was dat haar toenmalige vriend af en toe bij haar sliep. Doorslaggevend was het feit dat er een gezamelijk foto op de kast stond.Zij is aangegeven door haar wraakzuchtige exman. Nu gaat het in mijn vraag niet om het feit of ze wel of niet terrecht een uitkering heeft genoten.

Mijn vraag is echter: zij heeft een boete van 40.000 euro gekregen die zij af moet betalen met haar UWV uitkering. Dit is natuurlijk onmogelijk, dus zij doet dat in kleine maandelijkse termijnen. Nu heb ik vernomen dat de boete na enkele jaren verjaart.Kan iemand mij vertellen of dit juist is?

Groetjes Genux

387 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de volledigheid nog een kleine aanvulling: na de aanmaning of enige andere invorderingsmaatregel gaat er opnieuw een termijn van vijf jaar in.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Is het nu zo dat de gemeente het complete bedrag wil en mag vorderen. Dat betekend in haar geval dat ze nog 60 jaar moet afbetalen.

Of kan ik een verzoek tot stoppen van betaling indienen na 5 jaar?En dan maar afwachten wat de gemeente beslist

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De boete die aan uw vriendin is opgelegd, is een boete als bedoeld in titel 4.4, afdeling 4.4.1 van de Algemene wet bestuursrecht. In afdeling 4.4.3 zijn de bepalingen met betrekking tot verjaring geregeld. Daar blijkt uit dat de boete verjaart vijf jaar nadat de betalingstermijn is verstreken.

Uit uw vraag blijkt dat uw vriendin een betalingsregeling is overeengekomen. Indien zij onverhoopt zou stoppen met het nakomen van de aflossingsverplichting, heeft de gemeente vijf jaar de tijd om door middel van een aanmaning of andere invorderingsmaatregelen de verjaring te stuiten. Voor alle duidelijkheid: mocht de betalingsregeling zich over een periode van meer dan vijf jaar uitstrekken, dan wil dat niet zeggen dat de termijnen waarvan nu al vaststaat dat zij ná die periode vervallen al bij voorbaat zijn verjaard. Van verjaring is, zoals gezegd, eerst vijf jaar na de vervaldag sprake. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt ook nu een verzoek tot stoppen van de betaling indienen

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de hoogte van het bedrag ga ik er van uit dat dit niet zozeer een boete, maar voornamelijk en wellicht zelfs geheel het bedrag van de kennelijk ten onrechte ontvangen uitkering en de vergoeding voor de gemaakte proceskosten betreft. Ten aanzien van de laatstgenoemde bedragen zal de gemeente zeker verlangen dat die volledig worden (terug)betaald. De vordering is immers niet voor niets door de rechter toegewezen. Wat dat betreft is de gemeente een schuldeiser als alle andere. Zelf zou u als schuldeiser waarschijnlijk ook een door de rechter toegewezen vordering gewoon betaald willen zien.

Natuurlijk kunt u na vijf jaar een verzoek indienen om van verdere betalingsverplichting te worden ontheven. Zoals ik in mijn eerdere antwoord al aangaf, is er voor de dan nog niet vervallen termijnen in geen geval sprake van verjaring op grond van de wet. Dat een dergelijk verzoek ook zal worden ingewilligd, acht ik echter uitermate klein. Gezien de aanleiding voor deze vordering zijn daar naar mijn mening geen objectieve gronden die een toewijzing zouden rechtvaardigen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogte van de boete is bepaald door de rechtbank. Het heeft niet direct te maken met de ten onrechte ontvangen uitkering.

Zij was namelijk pas 1 jaar gescheiden en heeft tussen het moment van scheiding en tot 4 maanden voor het constateren van de overtreding full-time gewerkt. We praten over een periode van ongeveer 4 maanden dat zij eventueel ten onrechte een uitkering heeft ontvangen.

Naar mijn mening is dan een bedrag van 40.000 euro absurd. Maar daar gaat mijn vraag ook niet over.

Het gaat mij puur om de vraag: is er een verjaringstermijn? Of moet zij het volle bedrag afbetalen waarmee ze 60 jaar druk mee is. Ze betaald momenteel namelijk van haar uitkering een bedrag van 60 euro af.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het laatste antwoord van priewet2? goed leest zie staan dat er GEEN verjarings termijn is!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat had ik ook gelezen krook. Maar hij stelt dat de hoogte van de boete is bepaald door det fraudebedrag. Maar dat is mijn inziens niet het geval.

Waar het mij om gaat is dat de hoogte van het bedrag en de aflossingstermijn absurd zijn. En dat ik gehoord heb dat er een verjaringstermijn is/was.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien jij gehoord heb dat er een verjarings termijn is/was moet je zeker stappen ondernemen om er van af tekomen.

Helaas voor jou maar Priewetj2 is volgens mij zeer deskundig op dit gebied  maar je hoeft hem natuurlijk niet tegeloven dus ga je gang!

BEgrijp me niet verkeerd ook ik vind het bedrag grenzen aan waanzin temeer dat de termijn van aflossen 55 jaar bestrijkt, heb ik uit gerekend, voor moord krijg je hier maar een paar jaar en vervroegd onstslag .

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krook: dank voor de bijval.

@genux: ik stel niks, ik ga er alleen maar van uit (dus VERONDERstel slechts), omdat uw vraag geen enkele informatie bevat over de samenstelling van het gevorderde bedrag. En, zoals nu uit uw reactie blijkt, heeft u daar kennelijk zelf ook geen inzicht in. Wanneer het uitsluitend om een boete zou gaan, dan moet het fraudebedrag (u gebruikt dat woord zelf als eerste!) wel enorm hoog zijn (is dan trouwens al wel terugbetaald?). Wanneer uw vriendin zich niet kan vinden in de hoogte van de door de rechter opgelegde boete, dan had zij in hoger beroep moeten gaan.

Of de hoogte van het te betalen bedrag en de aflossingstermijn absurd zijn, is niet aan de orde. Het “genieten” van een uitkering en tegelijkertijd  fulltime werken is dat immers evenzeer. De burgers die door het betalen van hun belastingen die frauduleus (nu zeg ik het zelf ook maar) verkregen uitkering hebben gefinancierd, zijn het daar waarschijnlijk wel mee eens. Ik hoop dan ook van harte dat de gemeente bij het niet nakomen van de betalingsverplichting tijdig de verjaring zal stuiten. Met het toestaan van een betalingsregeling zoals overeengekomen heeft zij zich al erg soepel opgesteld.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Priewjet 2, tot zover hartelijk bedankt voor uw uitleg. Ik begrijp en lees dat U veel verstand heeft van dit soort aangelegenheden.

Echter, ik denk dat ik het verkeerd heb gesteld in mijn vraag of onduidelijk ben geweest. De boete bestaat uit het feit, dat zij, tijdens haar uitkering ,af en toe samen vertoefde met haar vriend  in haar woning. De recherche heeft aangenomen dat zij samenwoonden.

Er is dus geen geval van bijstandsfraude in de zin van dubbele inkomsten van werk en uitkering. Zij genoot al 4 maanden een uitkering omdat zij na een proefperiode bij haar werkgever is ontslagen.

Het gaat hierbij puur om het feit dat zij de uitkeringsinstantie niet heeft ingelicht dat zij samenwoonde(wat ook niet het geval was).

Zij is aangegeven door haar ex-man die een en ander niet kon verkroppen

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@genux,

Over de rechtvaardigheid van de hoogte van de boete is het hier lastig van gedachte wisselen, hoewel 40.000 euro voor een periode van vier maanden zo op het eerste gezicht wel fors lijkt. Maar als er in het genoemde bedrag inderdaad geen nulletje te veel staat en ook de periode van vier maanden klopt, dan bekruipt mij eerlijk gezegd de gedachte dat er feiten onvermeld zijn gebleven. De rechter komt niet voor niets tot een dergelijke veroordeling.

Maar zoals reeds eerder opgemerkt: de vraag betreft verjaring. En die is, naar mijn overtuiging, inmiddels wel duidelijk beantwoord.