door edrick3 Mar 31, 2011 om 14:15
Geldzaken & recht

Boete bij winkeldiefstal € 151

Beste mensen,

Winkeldieven die worden aangehouden moeten voortaan aan de winkelier een standaardboete betalen van 151 euro. De boete staat los van een straf die de rechter op kan leggen.

Ik wil hier geen discussie over of dit wel of niet terecht is, maar wat ik mij wel afvraag:

Hoe is men tot dit bedrag gekomen?
Kan dit nergens terugvinden.
Vind € 151 een vreemd bedrag. Waarom geen € 150 ?

Weet iemand hier het antwoord op of waar dit te vinden is?
Ben benieuwd.

20637 31 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 14:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat rechts Nederland voorstander is van eigen rechtertje spelen heeft men dit maar bedacht.

En waarom € 151,--? Omdat je dan moet zoeken naar die ene euro in je portemonnee.

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2011 om 14:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is bedoeld als schadevergoeding voor de gedupeerde ondernemers ( tijd e.d. die in de aangifte en afhandeling van de diefstal gaat zitten).

Zie pdf file: klik

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2011 om 14:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Toevoeging: men is uitgegaan van de berekening van het gemiddelde uurloon van de ondernemers en de tijd die ze gemiddeld kwijt zijn aan de afhandeling van diefstal.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2011 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:26]Omdat rechts Nederland voorstander is van eigen rechtertje spelen heeft men dit maar bedacht.

En waarom € 151,--? Omdat je dan moet zoeken naar die ene euro in je portemonnee.

Da's wel een aardige gedachte. ;-)

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2011 om 14:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:27]Het is bedoeld als schadevergoeding voor de gedupeerde ondernemers ( tijd e.d. die in de aangifte en afhandeling van de diefstal gaat zitten).

Zie pdf file: klik

Dat had ik ook wel gelezen, maar geeft geen antwoord op de vraag.
(De toevoeging daarna, dus wel)

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2011 om 14:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:32]Toevoeging: men is uitgegaan van de berekening van het gemiddelde uurloon van de ondernemers en de tijd die ze gemiddeld kwijt zijn aan de afhandeling van diefstal.

Dat staat inderdaad in het 'pamflet' en is dus het antwoord op mijn vraag wel, maar het blijft in mijn ogen vreemd dat ze op die € 151 uitgekomen zijn.
Je zou toch denken: maak daar € 150 van!

Met vr.gr.

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2011 om 14:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat had ik ook wel gelezen, maar geeft geen antwoord op de vraag.
(De toevoeging daarna, dus wel)
-----------------------------------------------------------------------

Het staat op bldz 3 van pdf file onder het kopje
Pilot

birdies
door birdies - Mar 31, 2011 om 14:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:26]Omdat rechts Nederland voorstander is van eigen rechtertje spelen heeft men dit maar bedacht.

Hadden ze jaren eerder moeten doen en van mij mag het bedrag stukken hoger! De winkeldiefstallen lopen de spuigaten uit en de ondernemer is er om zaken te doen, niet om constant bezig te zijn met aangiften enz.

vladja
door vladja - Mar 31, 2011 om 15:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het voordeel is wel dat de winkelier nu accuut zijn prijzen kan verlagen. Immers de kosten, die eerst doorberekend werden vanwege de tijd etc. die winkelier daarmee kwijt was, worden nu vergoed.

Ik kijk met spanning naar die prijsverlaging uit. Gebeurt dat niet, dan klopt er iets niet!!!

Vladja

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2011 om 15:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja,

Dat is een mooie redenatie. ;-)
Maar veel winkeliers deden al geen aangifte juist omdat dat ze teveel tijd (en geld dus) ging kosten.
(Hebben we toch nog een beetje discussie) ;-)

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 15:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tuurlijk gaan de prijzen niet naar beneden. De winkeliers hadden hiervoor ook al de mogelijkheid om de schade te verhalen maar waren gewoon te lui om dat te doen.

Dit vinden ze wel mooi. Lekker niets te hoeven behalve (eventueel) iemand valselijk beschuldigen en geld vangen. Want wat gaat er gebeuren als iemand wordt vrijgesproken? Er is immers geen rechter aan te pas gekomen om ineens een schadevergoeding te moeten betalen terwijl niet eens onherroepelijk vaststaat dat je je schuldig hebt gemaakt aan winkeldiefstal.

In een normale rechtsstaat kan dat dus al helemaal niet en ik voorzie dan ook dat de houdbaarheid van deze non-maatregel zeer beperkt zal zijn.

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2011 om 15:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:37][quote=tdehond schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:32]Toevoeging: men is uitgegaan van de berekening van het gemiddelde uurloon van de ondernemers en de tijd die ze gemiddeld kwijt zijn aan de afhandeling van diefstal.

Dat staat inderdaad in het 'pamflet' en is dus het antwoord op mijn vraag wel, maar het blijft in mijn ogen vreemd dat ze op die € 151 uitgekomen zijn.
Je zou toch denken: maak daar € 150 van!

Met vr.gr.

In dit geval ben ik voor naar boven afronden, b.v. 160 euro. Om deze extra vergoeding aan de ondernemer naast de boete nog afschrikwekkender te maken.

In de hoop dat dit niet leidt tot nog meer overvallen op hoogbejaarde mensen thuis en op straat.

birdies
door birdies - Mar 31, 2011 om 15:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Gebeurt dat niet, dan klopt er iets niet!!!.......

Erg kort door de bocht!

birdies
door birdies - Mar 31, 2011 om 15:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Gezien de laatste reactie lijkt er meer sympathie te bestaan voor winkeldieven dan voor een hard werkende ondernemer.

Je hebt van je tengels van andermans goederen af te blijven, dan hoef je ook geen boetes te betalen. Zo simpel is dat.

vladja
door vladja - Mar 31, 2011 om 15:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een deel van de diefstallen wordt trouwens door het personeel gedaan is bij onderzoek aangetoond. Dat wordt het nog makkelijker. Van het loon inhouden is een fluitje van honderdéénenvijfitg euro.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 15:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb voor winkeldieven erg weinig sympathie, maar voor menig bedrijfsleider/winkeleigenaar ook. Menigeen heeft namelijk geen zin om iets te moeten doen om geld te verdienen/verhaalt te krijgen en schrijven de schade al snel af.

Daarnaast heb je een grote categorie dat "vreemde" klanten bij voorbaat al bestempeld als winkeldief en ook als zodanig benaderd. En dat terwijl de meeste winkeldieven juist de vaste klanten zijn. Mensen zo maar lukraak aanspreken op vermeende winkeldiefstal en dat met een stemverheffing zodat de rest van het publiek het ook kan horen. Als vervolgens dan blijkt dat de bedrijfsleider het bij het verkeerde eind heeft (blijkt pas achter de schermen), dan is het ego te groot om "sorry" te zeggen, maar niet te klein om een winkelverbod op te leggen. En ja, ik weet waar ik het over heb. Heb menig bedrijfsleider versleten in tijd dat ik in het winkelbedrijf werkzaam was (en dat was bijna 13 jaar).

De echt hard werkende ondernemers zitten in mijn ogen dus zeker niet in de winkels.

Daarnaast blijf ik er dus bij dat je pas schuldig bent als dat bewezen is verklaard door een rechter. De regeling nu laat mensen al betalen voordat een rechter zich er over heeft kunnen buigen.

birdies
door birdies - Mar 31, 2011 om 15:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Daarnaast blijf ik er dus bij dat je pas schuldig bent als dat bewezen is verklaard door een rechter...........

Vlg mij kun je in dit geval prima zonder rechter constateren wanneer iemand probeert goederen te stelen: in binnenzakken horen ze niet, ook niet in (met folie) gesloten tassen en ook niet voorbij de kassa rennend met een paar dozen.

.....Daarnaast heb je een grote categorie dat "vreemde" klanten bij voorbaat al bestempeld als winkeldief en ook als zodanig benaderd.....

Loop (winkel) toch al een paar jaartjes mee, nog nooit mee gemaakt.

harrie
door harrie - Mar 31, 2011 om 15:50
765 Antwoorden / 36 Vragen

De reactie's van Marcel zijn in mijn ogen correct.
Alleen nu een praktijkvoorbeeld, medio jaren '80 was ik bedrijfsleider van een electronica zaak op de Lijnbaan in Rotterdam, betrapte een winkdief.
Na hard rennen kon ik hem buiten aanhouden met de gestolen waar.
Politie gebeld, die hem drie kwartier later meenam.
Ik aangifte doen op bureau Haagse Veer. Het duurde 3 uur voor dat ik aan de beurt was....
Toen ik eindelijk naar de zaak terug ging liep de dief alweer in de/mijn toko rond....
Daarna heb ik nooit meer aangifte gedaan.

de motormuis
door de motormuis - Mar 31, 2011 om 16:02
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ harrie.

Ik kan je reactie begrijpen. Zelf ook soortgelijke gevallen meegemaakt. Op gegeven moment zei mijn grote baas dan ook maar dat we ermee moesten stoppen,want kostte veel te veel tijd (en dus geld) en die mannen liepen inderdaad
binnen de korste keren weer rond. We hebben toen wel een paar keer zo'n grapjas de toegang geweigerd of buiten gezet. Mag misschien officieel wel niet,maar hij kwam toch niet meer terug dus daar hadden we geen last meer van.
Groetjes.

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 16:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 31 mrt 2011, 15:29]........Daarnaast blijf ik er dus bij dat je pas schuldig bent als dat bewezen is verklaard door een rechter...........

Vlg mij kun je in dit geval prima zonder rechter constateren wanneer iemand probeert goederen te stelen: in binnenzakken horen ze niet, ook niet in (met folie) gesloten tassen en ook niet voorbij de kassa rennend met een paar dozen.

.....Daarnaast heb je een grote categorie dat "vreemde" klanten bij voorbaat al bestempeld als winkeldief en ook als zodanig benaderd.....

Loop (winkel) toch al een paar jaartjes mee, nog nooit mee gemaakt.

Birdies,
Jij wilt dus zelfs al voor een poging tot diefstal een boete opleggen? Nou dan wens ik je veel succes om alle huisvrouwen een boete op te leggen die voor de kassa de kinders al krentenbollen en pakjes drinken geven. Wie zegt dat ze die niet gaan afrekenen?

Of, en dat is mij ook wel eens overkomen, iemand die zijn boodschappen netjes in een karretje doen waar ook een tas in ligt en volstrekt abusievelijk en per ongeluk onder of zelfs in die tas rollen.

De benadering dat iedere klant een potentiële dief is, blijkt al bijvoorbeeld uit de al jaren bekende instructie om een klant gedag te zeggen. Het idee is dat een potentiële dief dan het gevoel heeft dat hij in de gaten gehouden wordt. Ook het hebben van vulploegpersoneel tijdens openingstijden (en vaak ook de drukste) is daar een teken van. Dat je dat niet door hebt, ligt dan aan je observatievermogen en analyse van de situatie. Let ook maar eens op met name bedrijfsleiders die met ogenschijnlijk helemaal niets en zonder reden door een winkel lopen. Bij winkels waar ik niet zo vaak kom, zie ik de bedrijfsleider veel vaker dan de winkel waar ik wekelijks kom. Dat zit gewoon in de instructie voor het personeel ingebakken.

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 16:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Motormuis,
Als winkelier mag je, binnen de kaders van de grondwet, zelf bepalen wie je binnen laat. Niets mis mee dus.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2011 om 16:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

.....Ik wil hier geen discussie over of dit wel of niet terecht is, maar wat ik mij wel afvraag:.....

Is dus toch een aardige discussie geworden.
Niets mis mee hoor. ;-)
In ieder geval iedereen bedankt voor zijn of haar reactie tot nu toe.

Met vr.gr.

de motormuis
door de motormuis - Mar 31, 2011 om 16:44
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ edrick3

Als je het er nu warm van krijgt dat er zo veel antwoorden komen, weet nog een vraag over lekkere ijsklontjes. Misschien helpen een paar van die klontjes je om weer af te koelen. ;-)

Groetjes.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2011 om 16:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@motormuis,

Alleen als ze HELDER zijn. ;-)

de motormuis
door de motormuis - Mar 31, 2011 om 17:47
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, dat snap ik. Ik zou ook geen troebele klontjes willen. ;-)

Groetjes.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 31, 2011 om 19:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik vind dit echt wel juist, tenslotte moeten u betalen voor wat er gestolen wordt.
De winkelier rekent echt op de risico's en verhoogt dus de opbrengst van zijn goederen zodat hij toch een normale winst kan maken.

birdies
door birdies - Mar 31, 2011 om 21:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Nou dan wens ik je veel succes om alle huisvrouwen een boete op te leggen die voor de kassa de kinders al krentenbollen en pakjes drinken geven. .........

Ach, je wilt me blijkbaar bewust niet begrijpen en nu even lekker aan het zoeken. Dat mag, ga vooral je gang. Ook wat mij betreft is discussie gesloten.

ar
door arbolita - Feb 23, 2013 om 13:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

DENK · KEER NA ALVORENS BIJ WINKELKETEN JAN LINDERS TE GAAN WINKELEN WANT DAAR PROMOVEERT U VAN VANDAAG OP MORGEN ZO NAAR EEN ORDIENAIRE WINKELDIEF DUS U BENT GEWAARSCHUWD

ar
door arbolita - Feb 23, 2013 om 13:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

BIJ JAN LINDERS KIJKT MEN NIET NAAR U GOED VERLEDEN MAAR HEEFT ALEEN MAAR AAN DAGT OM OMSCHULDIGE MENSEN ERAAN TE HANGEN

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2013 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@arbolita

Het topic is al twee jaar oud. Het is tevens niet gepast om alles in hoofdletters te schrijven, dat geldt als schreeuwen.

freya
door freya - Feb 23, 2013 om 14:14