he
door henricdijk Apr 3, 2014 om 23:30
Geldzaken & recht

Boeterente

Ik ben mijn hypotheek aan het oversluiten naar een andere bank. Heb bij mijn huidige bank nog een jaar te gaan en moet dus boeterente betalen. Nu berekent de bank (rabo) niet met een vergelijkbare hypotheek van 10 jaar vast maar met een renteperiode die voor dat jaar zou gelden, en je raad het al, deze is een stuk lager, ipv 4,7% (geen nhg en meer dan 60%lenen maakt dat je 0,4% meer betaald dan de gangbare rentestand) wordt het ineens 2,9%. Huidige rente die ik betaal is 4,8%. In plaats van een verschil van 0,1% wordt het verschil ineens 1,9%. Ben niet thuis, kan mijn hyp-akte niet nalezen. Ik heb altijd begrepen dat bij een berekening van een vergelijkbare hypotheek wordt uitgegaan. Kan iemand mij vertellen of ik er naast zit of dat mijn logica klopt?

1599 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, zij hebben gelijk. Als zij dat geld nu een jaar moeten uitlenen, wat anders niet had gehoeven, krijgen ze maar 2,9 % . Dus de boete wordt berekend over wat u aan rente betaalt en dat rentepercentage.

Al dat oversluiten is trouwens meestal heel onvoordelig.

he
door henricdijk - Apr 4, 2014 om 00:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger,
Hartelijk dank voor de reactie. Oversluiten is voor mij wel voordelig, ga over naar duitse bank. Van 4,8% naar 2,75%. Tien jaar vast. Een ander deel vijf jaar vast voor 2,5%. Ik woon in duitsland, voor degenen die in nl wonen, de volksbank in emmerich schijnt hypotheken aan nederlanders te verstrekken met een huis in nederland. Volledig advies in het nederlands.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat oversluiten dan zo voordelig is voor u, waarom hebt u dat dan niet eerder gedaan. Of meteen een hypotheek in Duitsland genomen?

he
door henricdijk - Apr 4, 2014 om 22:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger,
Opmerkingen snap ik. Verslapen, gemakzucht maar 6 jaar geleden ook een beperking, ik heb een houten huis gebouwd en daar deden ze in deze deelstaat nogal moeilijk over in tegenstelling tot het noorden van duitsland. Daarnaast was de rente 6 jaar geleden hetzelfde, daarna in duitsland behoorlijk naar beneden gegaan. Een poging om het weer te proberen met een houten huis leverde bij veel hypotheekverstrekkers weer niet mogelijk. Er waren echter een paar wel bereid om te verstrekken. Dat zijn dus de redenen zo'n beetje. Gelukkig is het dus nu wel doorgegaan.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik mijn "verlies" maar slikken. Succes.