de
door degraauw Mar 8, 2008 om 13:17
Vrije tijd & tuin

Boom garantie

Ik heb vorig jaar een perenboom gekocht bij  'T OLDE RAS  in Doesburg voor € 175,00. Na een maand meldde ik bij de verkoper dat de boom helemaal niets deed, geen enkel blaadje. Ik kreeg te horen dat perenbomen altijd laat waren en dat ik moest afwachten. Na diverse keren gemaild te hebben met foto's als bewijs ben ik vandaag maar naar de verkoper toegegaan en kreeg te horen dat ik geen enkel recht heb op vergoeding of omruiling. Zonder de boom gezien te hebben kreeg ik te horen dat hij wel slecht verzorgd zou zijn. ( ik heb 2 bomen gekocht waarvan 1 het uitstekend doet) Klopt het dat ik geen enkel recht heb, volgens de verkoper zou ik een rechtszaak toch verliezen.

8282 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 8, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Zag bij een andere verkoper  dat als planten/bomen niet binnen half jaar Aanslaan je ze kunt ruilen met bon.

Jou boom is blijkbaar wel Aangeslagen want hij is niet afgestorven, dat er (nog) geen blad/peer aan zit kun je mi de verkoper dan ook niet verwijten want dat kan van meerdere factoren afhangen, je kunt mi dan ook nooit garantie krijgen dat de vruchten groeien/goed zijn.

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 8, 2008 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de boom niet te diep geplant?

Stam mag niet verder dan 5-6 cm in de grond staan en die moet rondom in het plantgat in iets aangedrukte grond zitten. Niet aanstampen! Wortels moeten lucht hebben.
Het plantgat moet wel voldoende ruim zijn. Tegen omwaaien helpt aanstampen, maar dat mag juist niet! Daar zijn dennenstaken voor, waar je de boom aan kunt binden met rubberstroken.

Hardware ERror MAN. (Door schade en schande wijs.)

ve
door verwijderd - Mar 8, 2008 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag degraauw,

In principe heb je binnen het eerste halve jaar na aankoop, als koper/consument wettelijke bescherming (ookwel wettelijke garantie genoemd) bij vrijwel alle produkten die je koopt. Dat is bij een marmot zo, maar ook bij een wasmachine en ook bij een boom. In dat eerste halve jaar hoef je als koper niets te bewijzen. De verkoper moet bewijzen dat je het produkt ondeskundig hebt behandeld en dat daardoor het defekt is ontsaan. Kan de verkoper dat niet onweerlegbaar bewijzen (hij zal dan tenminste ter plaatse moeten komen kijken), dan gaat de wet uit van het gegeven dan er een vermoeden is dat het defekt er al was op het moment van aankoop. De verkoper dient dan het defekte produkt kostenloos te repareren en als dat niet kan het produkt te vervangen door een soortgelijk produkt. Als dat laatste ook niet kan, dan is de verkoper wettelijk verplicht, je de aankoopsom te restitueren. Zo staat het in de wet Koop en Garanties van 1-5-2003. Als je dus hierover een rechtzaak begint, dan ga je die zeker winnen (mits je volgens de voorschriften de boom hebt geplant). Dat bewijs van goede aanplanting wordt zelfs nog ondersteund door het feit dat de andere boom wèl goed is aangeslagen. In de groenwereld is het ook heel gebruikelijk dat je garantie hebt op een boom. Deze naar mijn mening onbetrouwbare verkoper schermt echter meteen al met een rechtzaak en dat is een slecht teken. Met onwillige verkopers die zich niet aan de wet houden, is het kwaad kersen eten, Bovendien overtreffen de kosten de baten als je onverhoopt geen gelijk krijgt van de rechter(maar die kans is zeer klein). Ik zou deze verkoper schriftelijk fijntjes laten weten dat je zeker geen reklame meer zult maken voor zijn bedrijf en dat je je klacht met naam en toenaam op de RADAR- en KASSA site hebt geplaatst. Of anders je rechtsbijstandverzekeraar inschakelen.

Mijn standpunt is gebaseerd op:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

BW7 boek 7 consumentenkoop:

BW7:6a BW7:17 BW7:18

BW7:21 BW7:22 BW7:24

en de informatie uit:

GarantievragenbijKassa

GarantieVragen2

Consuwijzer2

VeelVoorkomendeMisverstanden

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.