sc
door schrover Jul 15, 2014 om 18:42
Geldzaken & recht

Borg niet terug gekregen

De verhuurder van de kamer van mijn dochter weigert de borg (440 euro) terug te storten nu wij het contract hebben opgezegd (en aan alle voorwaarden hebben voldaan). Wij hebben de kamer gehuurd via Maxx vastgoed (waarvoor we ook 440 euro bemiddelingskosten hebben moeten betalen) in de hoop dat dat een garantie bood tegen louche verhuurders. De medewerker van Maxx vastgoed meent dat hum bemiddeling ophoudt op het moment dat het contract is getekend. Ze kunnen dus weinig dus, in hun optiek, nu de verhuurder weigert de borg terug te betalen. Hoe krijg ik mijn borg terug? De verhuurder reageer niet.

7236 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2014 om 18:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

Vraag HIER wat u tegen deze slechte verhuurder kunt doen. Succes.

zoekster
door zoekster - Jul 15, 2014 om 18:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

klik HIER

waarvan

U kunt de verhuurder middels een aangetekende brief in gebreke stellen en sommeren om u alsnog binnen 14 dagen de waarborgsom terug te betalen. En aan te kondigen dat u bij gebreke daarvan aanspraak maakt op de wettelijke rente en rechtsmaatregelen zult nemen, waarvan de kosten ook op verhuurder verhaald worden.

Mocht hij dan nog niet over de brug komen, dan kunt u ook daadwerkelijk een incassobureau of een jurist inschakelen, om de vordering voor u te doen.

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 11:10
1040 Antwoorden / 0 Vragen
0

En je kan een groot deel van die onzinnig hoge bemiddelings kosten bij MAX en dat soort ongein ook terug krijgen met wat moeite:

http://onterechtebemiddelingskosten.nl/

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@crewmember

Dat was nog niet van toepassing bij het huren/verhuren van kamers.

ma
door manwijf - Jul 17, 2014 om 09:32
574 Antwoorden / 1 Vragen
0

Maxx vastgoed beheer prijst zichzelf aan als:
betrouwbare partner voor het beheer van al uw vastgoed:
Dit is wat zij verhuurders beloven te doen:

Administratief beheer :

Aanmanen: wij sturen brieven die voldoen aan de laatste wettelijke voorschriften en proberen de huurders persoonlijk te benaderen. Bij een borgstelling benaderen wij de ouders/voogd, geven de vordering uit handen bij een gerechtsdeurwaarder en begeleiden het gehele proces tot en met de uitzetting.
Huurafrekening: elke 15e van de maand ontvangt u een gedetailleerd en duidelijk overzicht met de te ontvangen huren en de kosten die wij voor u hebben voldaan. De opbrengsten worden op uw rekening(en) overgemaakt.
Servicekostenafrekening: wij maken een correcte servicekostenafrekening voor de huurders en handelen alle daaruit voortvloeiende werkzaamheden af.
Huurverhoging: wij zorgen voor de jaarlijkse huurverhoging en alle correspondentie daaromtrent.
Huurderverklaringen: bij vertrek van de huurders wordt tegenwoordig bijna altijd gevraagd een huurderverklaring in te vullen, wij doen dit uiteraard voor u.
Huurfacturen: Indien u heeft verhuurd aan een bedrijf, dan versturen wij maandelijks de huurfacturen en verhogen de huur met de index.
Borg: Wij incasseren de borgen en storten deze aan u door. Bij een vertrekkende huurder kijken wij of er kosten zijn gemaakt of achterstanden zijn om te verrekenen met de borg.
Juridische procedure: mocht u onverhoopt in een conflict komen met uw huurder (eventueel via huurcommissie) dan hebben wij de kennis en de contacten op juridisch gebied om dit proces te begeleiden of u te adviseren.
Klachten huurders: indien een huurder klaagt over bijvoorbeeld medehuurders of buren, zullen wij de klachten in behandeling nemen.
Jaarafrekeningen: wij kijken uw jaarafrekeningen van de energiemaatschappijen na.
Contacten leveranciers: wij onderhouden de contacten met bijvoorbeeld Ziggo, gemeente etc.


Technisch beheer;

Onderhoud klachten: wij nemen de klachten aan en kijken of ze gegrond zijn. Vervolgens sturen wij het juiste bedrijf om de klacht te verhelpen en wij onderhouden de verdere contacten met de huurders.
Opname meterstanden: wij zorgen ervoor dat jaarlijks de meterstanden worden opgenomen om te voorkomen dat uw jaarafrekening niet klopt.
Gemeente vergunningen: als de gemeente gegevens van uw pand nodig heeft voor bijvoorbeeld brandweer, dan verstrekken wij deze.
Onderhoudscontracten: wij kunnen onderhoudscontracten afsluiten, bijvoorbeeld voor onderhoud brandblussers waardoor u profiteert van een korting die wij hebben bedongen.
Eindcontrole: als huurder het gehuurde niet netjes verlaat, sommeren wij de huurder het gebrek alsnog te verhelpen of we laten dit doen en houden vervolgens de kosten in op de borg.

Omdat iedere verhuurder anders is, kunt u zelf aangeven welke dingen u graag door ons wilt laten regelen. Het beheerpercentage wordt hierop aangepast, maar zal nooit meer zijn dan 8%. U betaalt het percentage alleen over de huur (+service en overige kosten) die wij ook daadwerkelijk voor u hebben geïncasseerd.

Ook kunt u aangeven in welke mate u op de hoogte gehouden wilt worden en wij eerst met u overleggen of juist niet. Kortom wij kunnen u maatwerk leveren tegen een tarief die u na 1 of 2 huurverhogingen al heeft terugverdiend.

Heeft u belangstelling dan kunt u de brochure opvragen of een vrijblijvende afspraak maken op ons kantoor om uw specifieke wensen door te nemen.

M.A.W. : u kunt wel degelijk uw klacht neerleggen bij Maxx. Die doet immers de administratieve afhandelingen en heeft nb zelf de borg geïnd.

labren
door labren - Jul 21, 2014 om 10:43
862 Antwoorden / 0 Vragen
0

terug gaan naar die kamer en hem helemaal slopen .

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2014 om 11:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

[quote=labren schreef op maandag 21 jul 2014, 10:43]terug gaan naar die kamer en hem helemaal slopen .

Dat is nog eens een antwoord waar de TS iets aan heeft, zeg! Tjonge, wat een oplossing.

sc
door schrover - Jul 22, 2014 om 06:41
1 Antwoorden / 2 Vragen
0

Veel dank voor de suggesties tot dusver. Ik heb een aangetekende brief gestuurd aan verhuurder Veenstra, waarin ik hem sommeer de borg terug te storten. Reageert hij daar niet op dat ga ik het geld terug vragen via een incassobureau of het kantongerecht.

Veel dank vooral voor de tip over de uitspraak van de Rechtbank in Amsterdam, waarbij tweezijdige bemiddeling in het kader van woningverhuur is verboden en huurders met terugwerkende kracht hun bemiddelingskosten (over een periode van vijf jaar) terug kunnen vragen. Tweezijdige bemiddeling is ook in andere gevallen verboden. Er is, zover ik weet, geen uitspraak in het kader van tweezijdige bemiddeling bij kamerverhuur, maar nu deze uitspraken er liggen is het volgens mij wel mogelijk het ook in het geval van kamerbemiddeling te verbieden. Ik heb het Groningse raadslid Mechteld van Duin, die zich eerder heeft ingezet voor kamerhuurders, gevraagd of zij daar geen mogelijkheden ziet voor een proefproces. Als dat lukt krijgt niet alleen mijn dochter haar borg terug, maar met terugwerkende kracht een groot aantal Groningse studenten.

zoekster
door zoekster - Jul 22, 2014 om 09:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Jazeker is er in de wet wel een uitzondering gemaakt voor kamerverhuur. De bemiddelingskosten zijn in geval van kamerverhuur niet verboden, anders was dat proefproces er allang geweest. De kosten mogen echter niet onredelijk hoog zijn.


Wetgeving
Het vragen van bemiddelingskosten is aan regels gebonden. Bij de verhuur van zelfstandige woonruimte is het in rekening brengen van dienstverlening aan zowel de verhuurder als de huurder niet toegestaan. Volgens de wet (BW art 7:417) mogen makelaars en bemiddelaars maar voor één van de partijen werken. Voor onzelfstandige woonruimte ligt dit anders. In de wet is een uitzondering gemaakt voor kamers. Daar mogen wel aan twee zijden kosten, dus bij zowel de verhuurder als de huurder, in rekening gebracht worden voor bemiddeling. Deze uitzondering is destijds gemaakt om de niet-commerciële kamerbureaus te kunnen laten voortbestaan. Zij rekenen namelijk een kleine vergoeding aan huurders, naast een bedrag dat zij van de huurder krijgen. Wat wel van toepassing is op kamers is dat bemiddelaars niet strijdig mogen handelen met de belangen van de huurder en dat het bedrag in verhouding moet staan tot de geleverde diensten.

bron klik HIER

BW art 7:17 lid 4
Indien een der lastgevers een persoon is als bedoeld in artikel 408 lid 3, en de rechtshandeling strekt tot koop of verkoop dan wel huur of verhuur van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan of van een recht waaraan de zaak is onderworpen, heeft de lasthebber geen recht op loon jegens de koper of huurder. Van deze bepaling kan niet ten nadele van de koper of huurder worden afgeweken, tenzij de rechtshandeling strekt tot huur of verhuur van een tot woonruimte bestemd gedeelte van een zelfstandige woning.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@zoekster

In het stuk: wetgeving, staat in regel 9 twee keer het woord "huurder", één keer zou dat verhuurder moeten zijn.

Maar is toen ook uitgebreid besproken op tv dat het in rekening brengen van tweezijdige kosten bij kamerverhuur nog steeds mag.

Dus de uitspraak van die rechtbank is niet relevant.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer