ku
door kuikentje Jul 24, 2008 om 10:36
Huishouden & energie

Bouwvergunning nodig??

Wij zijn van plan ons schuurtje/bijkeuken 1 meter te verbreden en 25 cm te verhogen, het zit aan de achterkant van de woning. Volgens VROM heb ik darvoor geen bouwvergunning nodig ,maar wel een meldingsplicht. Maar onze gemeente zegt wel een bouwvergunning. Terwijl het schuurtje/bijkeuken op dezelfde plek blijft staan alleen wat breder en hoger.

1821 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kuikentje,

Geen direct antwoord, maar ben erg nieuwsgierig naar uitspraken/ antwoorden. Ik lees dus vooral even mee door een vinkje te zetten.

Ik heb een tijdje geleden zelf een gesprek met de gemeente gehad en de betreffende persoon (bouw en woningtoezicht) beweerde tussen neus en lippen door, dat je theoretisch voor elke verbouwing een vergunning nodig hebt. (meen dat hij artikel 40 van de woningwet?? noemde)
Verbouwing houdt dus ook in een muur in je huis verplaatsen. Aan de andere kant als je een keuken verbouwt valt dat onder vervangen/onderhoud.

Het is een dusdanig vage materie dat er waarschijnlijk de nodige mazen in de wet zitten. Ik vrees dat in jullie geval de gemeente een vergunning zou kunnen eisen, omdat het een herbouw en geen vervanging betreft. Dit door de veranderende maatvoering.

Hoe het wet technisch zit weet ik dus niet en ben daar dan ook zeer benieuwd naar.

Flipje

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Flipje

Zodra ik daar antwoordt op heb hoor je het wel, het gemeentehuis is nu niet elke dag bereikbaar wegens de vakantieperiode. En er zijn op dit ogenblik weinig of geen personeel op het gemeentehuis die daar over gaan.

Groetjes Ineke

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kuikentje, elke gemeente gaat anders om met bouwvergunningen etc. laat U daarom in Uw gemeente (stadskantoor/stadhuis eens goed voorlichten door de afdelling die daar over gaat. Nogmaals, het is per gemeente anders geregeld, succes!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Allemaal

Heb net even de gemeentegids doorgenomen, en daar staat dat voor kleine aanbouwen mits achter het huis en en niet hoger en breder als het huis geen vergunning nodig zijn. Ik moet wel aan het millieunorm voldoen. Wij gaan ook niet zelf deze aanbouw doen, maar een erkende bouwbedrijf.

Ineke

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bob de Bouwer,

Helaas ziet het er naar uit dat u wel degelijk een bouwvergunning nodig heeft. Mogelijk een lichte maar met een melding komt u er niet. Een melding kan alleen maar als u 1 [één] meter van de rooilijn afblijft. En u moet ook eens even kijken wat VROM zegt over de hoogte. De ellende is dat men helemaal niet uitgaat van wat er al staat maar men kijkt alleen maar naar wat u gaat aan en/of uitbouwen. En daar gelden dan de landelijke regels van VROM voor. De gemeente volgt die meestal op de letter.

aan en uitbouwen

Veel susses, poltol

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Ineke,

Terwijl ik aan het typen was heeft u al een berichtje geplaatst. Als u dit door een aannemer/bouwbedrijf laat doen, laat die dan ook de hele papier winkel verzorgen. Dat scheelt u een hoop gedoe en stress. Ik spreek uit ervaring want na enige maanden [vrij]worstelen met de gemeente wordt nu eindelijk as vrijdag onze carport geplaatst. Ik heb me suf gelopen voor de tekeningen, berekeningen enz.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Poltol

Het gaat niet om een schuur die van de woning afstaat, wij wonen op een hoekhuis met aan de woning de schuur en vanuit de schuur ga je dan naar de keuken. de nieuwe schuur gaat waarschijnlijk minder dan 1 meter breder worden en dan hebben wij nog zòn meter of 6 over tot de rooilijn en hij komt niet hoger dan de eerste verdieping van ons huis.

En als ik alle gegevens door neem op de VROM site dan kom ik niet verder dan een lichte melding. Maar goed ik zal waarschijnlijk spoedig van de gemmente horen en van het bouwbedrijf.

Ineke

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even reageren op de stelling: in dit geval is het geen vervanging, omdat de buitenkant verandert van vorm.

De opmerking over het vervangen van een binnenmuur slaat op de structurele integriteit. Stel, je verhuist een draagmuur, als het niet goed gedaan wordt (en daar zou de bouwvergunning voor dienen te borgen) kan je huis omvallen en dat hebben ze liever niet. Een niet-dragende binnenmuur mag je natuurlijk altijd naar eigen inzicht verwijderen of verplaatsen.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2008 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus,

De informatie/stelling die ik mijn antwoord gaf is volledig gebaseerd op hetgeen de ambtenaar van bouw en woning toezicht vertelde. Hij vermelde dat zelfs voor het (ver)plaatsen van een niet dragende binnenmuur theoretisch een vergunning nodig is. Of dit daadwerkelijk zo is (of gewoon bangmakerij) vraag ik me ook af. Hoe dan ook, onder het mom van wat niet weet, wat niet deert is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hier voor een vergunning aan te vragen.

Mbt herbouw en vervanging;

In mijn geval gaat het om gedeeltelijke herbouw van een aanbouw met houten verdieping.
Op het moment dat we de volledige verdieping in één keer zouden willen vervangen kom je terecht in het circus van vergunningen en is het herbouw. Gaan we daarentegen plank voor plank en spant voor spant vervangen is het onderhoud en kunnen we het af zonder vergunning. Om maar aan te geven hoe vaag de scheidslijn is.

In het geval van de TS is het dus herbouw en daarnaast veranderen de dimenties ook nog eens. Volgens mijn gemeente zal dat dus absoluut met vergunning moeten.
De reden van mijn interesse in deze vraag is dan ook vooral in hoe verre gementes zelf invloed hebben op de wet en regelgeving. Of is hetgeen Dat VROM stelt maatgevend?

Flipje

ve
door verwijderd - Jul 26, 2008 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haha ja die is leuk. Afijn, altijd informeren in je eigen gemeente dus.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2008 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. heeft-ie ook gezegd in welk tempo je de planken mag onderhouden?

ve
door verwijderd - Jul 26, 2008 om 01:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom in regelgek Nederland. Welkom in de chaos waar de ene overheid zegt nee en de ander ja. Wil je echt weten wie er gelijk heeft moet je als burger een niet te winnen frustrerende strijd leveren.

Heb wel wat tips in jouw miniverbouwing.

1. Aan de achterkant van een "normale" woning kun je probleemloos uitbreiden binnen je bouwplannen en de maten. Je hebt hiervoor absoluut geen bouwvergunning nodig tenzij deze verbouwing een andere partij kan schaden.

2. De meldingsplicht is begrijpbaar. Echter deze wordt door de gemeente vaak als gratis tip gebruikt uw OZB waarde aan te passen in plaats van de oorspronkelijk bedoelde redenen van melden.

3. Neem een rechtsbijstandverzekering met passende dekking.

Tot slot als er geen rare zaken spelen in deze zou ik gewoon verbouwen zonder ook maar de gemeente in te lichten. En mocht er ooit een fanatieke ambtenaar zijn heb je rechtsbijstand en in het allerzwartste geval moet je het gebouwde in oorspronkelijke vorm herstellen. Heb dit scenario echter nog nooit meegemaakt als ervaringsdeskundige de afgelopen 40 jaar.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2008 om 02:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diezelfde ambtenaar die je een bouwvergunning zou laten aanvragen voor een niet-dragende binnenmuur verwijderen zou je waarschijnlijk ook dwingen de aanbouw in oorspronkelijke staat terug te brengen als het niet volgens de procedure is gegaan en ze komen er achter.