me
door meisie May 22, 2009 om 22:15
Auto & vervoer

Brandstofverbruikl

Hoe kan ik het beste meten hoeveel mijn auto verbruikt aan benzine.

Want als ik het icoontje zie in mijn  auto dat ik moet gaan tanken, hoelang (hoeveel km ) kan ik dan nog rijden? Toyota yaris.

12815 17 Rapporteer

stacey
door stacey - May 22, 2009 om 22:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

(Volgooien) of vanaf knipperend icoontje kilometerstand opschrijven, Jerrycan bezine meenemen en rijden tot hij stopt ;-) en dan kilometerstand weer opschrijven....... dan kun je zo`n beetje berekenen wat je verbruikt hebt/hoever je nog kunt rijden maar dat is ook afhankelijk van andere dingen dus nooit exact te zeggen.

--Toyota geeft een gemiddeld benzineverbruik op van 7,0 l/100 km

Autonieuws | Toyota Yaris Turbo - AutoWeek.nl --

Groetjes,

stacey
door stacey - May 22, 2009 om 22:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen
OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 22, 2009 om 23:28
1163 Antwoorden / 60 Vragen

bloknootje in de auto, na elke tankbeurt de km-stand en de hoeveelheid brandstof opschrijven. Na enkele tankbeurten kunt u uw gemiddeld verbruik berekenen (aantal km's delen door de liters voor '1 op xxx')

pa
door pappakraai - May 23, 2009 om 16:47
24 Antwoorden / 0 Vragen

ik raad je af om je tank tot minder dan een kwart leeg te rijden, zeker in de zomer: de benzine-inspuitpomp gebruikt de benzine die nog in de tank zit (en rondgepompt wordt naar de motor en weer terug, tevens als "koelvloeistof" onder een kwart tank kan hij heet worden en stuk gaan (wees niet bang voor brand, daarvoor is hij beveiligd)
je hebt toch wel een dagteler in je dashboard? (zie boekje)
elke keer als je tankt die dagteller op nul drukken, en als je de volgende keer tankt aflezen waarop hij staat, en dat delen door het aantal liters dat je tankt tot vol. meter weer op nul, en rijden maar

grindweg
door grindweg - May 23, 2009 om 17:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

zoals al geschreven vol tanken en diverse keren achterelkaar alles noteren. na 4 tanken heb je een goed beeld. maar waneer je tankt maakt niet uit. bijna leeg of half vol maakt niet uit. de moderne auto heeft zelfs een brand stof koeler om dat deze een bepaalde temp moet hebben. meestal staat er in het boekje hoeveel je nog kan rijden op reserve. meestal ongeveer 50 km.

pa
door pappakraai - May 23, 2009 om 18:42
24 Antwoorden / 0 Vragen

die brandstofkoeler wordt toegepast op dure, hoog vermogen motoren van bijvoorbeeld een Audi A8 of een motor van een speedboat.
 op de aygo zie ik hem niet zo gauw toegepast worden?

me
door meisie - May 25, 2009 om 13:13
141 Antwoorden / 169 Vragen

Keibedankt allemaal voor jullie antwoorden.

op
door oplossing - May 25, 2009 om 13:44
119 Antwoorden / 1 Vragen

Één advies...................... RIJ JE AUTO NOOIT LEEG WANT DAT IS DE PEST VOOR JE CATELISATOR.

perenboom
door perenboom - May 25, 2009 om 15:28
26 Antwoorden / 16 Vragen

Hallo,

U kunt zich gratis aanmelden bij www.autoverbruik.nl, vervolgens kunt u bij iedere tankbeurt (let er wel op: Dit kan alleen als u uw auto altijd helemaal vol tankt) invoeren wanneer u heeft getankt, hoeveel u heeft getankt, hoeveel u heeft betaald en wat de km stand van uw auto was tijdens die tankbeurt (op het bonnetje opschrijven zodra u wilt wegrijden bij het pompstation).

De site houd dan keurig een soort logboek bij met wat uw auto aan brandstof kost, hoeveel uw auto verbruikt e.d.
Ook zijn deze gegevens te zien in een grafiek.

ja
door jandegroot - May 25, 2009 om 18:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Rijde tankeen kwart leeg ga dan tanken ONTHOU hoe hoog het benzine peil is in de vulkoker bv tot het klepje wat in de vulkoker zit noteer de km stand,ga nu rijden tot weer je tankeen kwartleeg is ga nu weer tanken vul de tank weer tot het klepje,noteer hoeveel liter benzine je tankt en noteer de km stand,het verschil tussen het eerste km enhet tweede km stand delen op het aantal litersdat je  getankt heb en dat is het verbruik j-de-groot

bo
door boosje - May 25, 2009 om 23:35
80 Antwoorden / 2 Vragen

Heel simpel: Heb je een dagteller in je auto? Rijd todat je moet tanken, in de meeste auto's gaat als je benzinemeter het laatste kwart van de tank voorbijgaat, een lichtje knipperen. In een moderne auto als de Yaris zal dat zeker het geval zijn. Tank af, helemaal vol. Zet je dagteller nu op nul. Als je weer moet tanken (lichtje knippert) gooi je de tank weer helemaal vol, bij voorkeur bij hetzelfde pompstation (daar schijnt verschil in te kunnen zitten, zie één of twee nieuwsbrieven geleden). Kijk op je dagteller, schrijf het daar getoonde aantal kilometers op. Noteer ook hoeveel er in je tank is gegaan. Deel de kilometers door de liters en voilà: het verbruik is bekend. Zet na het aftanken je tellertje weer op nul en herhaal deze procedure enkele keren, dan krijg je een idee over een langere tijd.

 Zelf rijd ik altijd met een gevuld reservetankje in de kofferbak, voor je-weet-maar-nooit. Het is even zoeken, maar misschien kun je nog ergens een metalen kannetje vinden van 5 liter, koop er anders een van 10 liter. Het loont beslist om te zoeken naar een metalen kannetje, want die dingen van plastic zijn echt bagger: op de één of andere manier houden die de dampen van de benzine niet binnen en gaat het dus in je auto stinken als de hel. Vergeet niet bij het kannetje een losse metalen tuit te kopen, die komen er niet standaard bij! die zijn flexibel, zo'n beetje net als doucheslang, maar dan iets dikker.

bo
door boosje - May 25, 2009 om 23:39
80 Antwoorden / 2 Vragen

BTW: in vervolg op hoe reken ik mijn verbruik uit (met de dagteller dus): Staat er niet in je instructieboekje hoeveel je reservecapaciteit is? Dat zou er toch in moeten staan, zodat je weet hoeveel liter er nog ongeveer in je tank zit als je icoontje/controlelampje zich meldt? Ik heb zelf ervaring met minder betrouwbare benzine-/dieselmeters, vandaar mijn gewoonte van een gevulde reservekan achterin.

m1
door m1 - May 26, 2009 om 02:46
39 Antwoorden / 0 Vragen

@ Boosje

(Met respect!).

U zei: “maar misschien kun je nog ergens een metalen kannetje vinden van 5 liter, koop er anders een van 10 liter”.

NOOIT DOEN!!!

Benzine is een gevaarlijke brandstof en dient veilig vervoerd te worden in de benzinetank van uw auto! De benzinetank van uw auto is speciaal laaggeplaatst en beschikt over een aantal noodzakelijke en goedgekeurde veiligheidsvoorzieningen! Een los reserve tankje heeft deze voorzieningen nooit!

Bij een flinke botsing is de kans heel erg groot dat er lekkage ontstaat (of erger) met alle gevolgen van dien!

Hoe groter de hoeveelheid reservebenzine in het losse tankje, hoe groter het risico, 10 liter is ronduit gevaarlijk en overbodig veel!

m1
door m1 - May 26, 2009 om 02:47
39 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg.

Alle autofabrikanten adviseren u om NIET de benzinetank helemaal leeg te rijden en hebben daar een aantal erg goede en ijzersterke argumenten voor! 1 werd er al genoemd.

Een ander argument is dat u zelfs strafrechtelijk kunt worden vervolgd als u door benzinetekort stil komt te staan in het Nederlandse verkeer en daardoor een (ernstig) ongeluk veroorzaakt.

U heeft namelijk altijd zelf de verantwoordelijkheid om uw reis vooraf goed te plannen, zodat u nooit stil komt te staan door een benzinetekort!

Vul de benzinetank van uw auto nooit helemaal! Als het tankpistool afslaat stop dan met tanken! Dit heeft ook een erg goede veiligheidsreden!; als u de tank nog meer gaat “bijvullen” stroomt er onzichtbare en zeer brandbare benzinedamp uit de tank en kunnen er gemakkelijk zeer gevaarlijke toestanden ontstaan!

Het instructieboekje van uw auto of uw autodealer kan u precies vertellen hoeveel de reserve-inhoud van uw benzinetank is.

Over metalen kannetjes gesproken…

http://www.sache.org/beacon/files/2006/08/nl/read/2006-08-Beacon-Dutch-s.pdf

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 6, 2009 om 09:13
315 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij was de vraag gewoon hoeveel km hij dan nog zou kunnen rijden.

Bij Toyota is de stelregel altijd dat je zodra het lampje begint te knipperen je nog 50 km kunt rijden. Echter knipperen betekend wel gelijk tanken!

Houdt er overigens rekening mee dat bij het nieuwe model Yaris (vanaf 2006) de laatste streepjes vrij snel gaan, laat je daar niet door misleiden.

macwouter
door macwouter - Jul 27, 2009 om 10:49
825 Antwoorden / 9 Vragen

Wil op deze oude vraag die ik toevallig nog tegen kwam even reageren. Volgens mijn VW dealer moet er altijd nog een derde van de tankinhoud in blijven zitten .Dit heeft te maken met de brandstofpomp die dan veel te lijden heeft met de laatste restjes. Maar sowiezo doorrijden totdat het lampje gaat branden is ook niet goed voor de brandstoffilter. En je zou maar midden in de polder zitten s,nachts,ik zou het niet eens willen weten hoeveel kilometers je nog zou kunnen rijden bij zo,n lampje. Maar inderdaad zoals al eerder is geopperd kun je nog wel ongeveer 50 km rijden maar houdt rekening met stadsverkeer of snelweg.

duif2
door duif2 - Jul 27, 2009 om 11:30
371 Antwoorden / 116 Vragen

Wat leuk deze vraag en antwoorden.

In mijn LADA (ja,ja) kan ik op de display zien hoeveel kilometer ik nog kan rijden, ook wordt er rekening gehouden of ik op de snelweg zit of in de stad.

Het aantal kilometers wordt steeds bijgesteld.

Wat leuk dat mijn Lada nu eens iets heeft dat blijkbaar gewenst wordt door mensen met (zoals het vaak genoemd wordt) "echte" auto's.