va
door valkje Oct 30, 2013 om 11:49
Garantie & verzekeringen

Brief RDW niet verzekerd?

Beste leden,

Ik heb een vraag. Van RDW heb ik een brief ontvangen dat bij controle is gebleken dat ik onverzekerd was op 25-10-2013. Brief dateert ook van die dag.

Even een uitleg voor jullie beeld.
De verzekering loopt niet van begin maand tot einde maand, maar halverwege tot halverwege van een maand.

Tot september gaat het allemaal redelijk goed. Op onduidelijkheid van herberekening in de schadevrije jaren na.
19de september is de incasso, 26ste blijkt er een storno te zijn geweest en krijg 14 dagen om alsnog te betalen. Dat doe ik op 1 oktober. Maar de 26ste krijg ik ook een aanmaning voor dezelfde factuur met 5 euro boete erop. Kan wel gaan bekvechten, maar niet zoveel zin in, dus trek het boetekleed aan en betaal die kosten ook nog.
20 oktober krijg ik een schrijven dat er nog een rekening open staat. Ik neem aan dat we het hebben over de nieuwe premie en betaal deze. Nu krijg ik van mijn vrouw te horen dat de premie is afgehouden van haar rekening (stond nog in hun bestand blijkbaar als tweede incassopunt). Tot mijn verbazing blijk ik de premie van 19 september te hebben voldaan! Dus heb ik hun om opheldering gevraagd. Mijnheer, u hebt niets openstaan. Alles klopt nu. Maar meer uitleg heb ik nog niet.

Krap 3 uur later van een brief van RDW op de mat. U was 25 oktober niet verzekerd. Krijg 14 dagen de tijd om een verklaring via de verzekeraar te krijgen. Anders krijg ik € 390,- boete opgelegd.

Stel dat de verzekeraar geen verklaring afgeeft? Wat dan?
Ik kan aan de hand van mijn afschriften aantonen dat ik wel betaald heb!

Nu moet ik zaterdag een lange rit maken naar Rotterdam (200 km). Wat als de politie me staande houdt, wegens niet verzekerd zijn?

Ik overweeg nu wel een andere verzekeraar te gaan nemen, want wil gewoon van maand tot maand kunnen betalen. Dus gewoon als het salaris binnen komt ;-)

Bedankt voor jullie reacties

10741 21 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 30, 2013 om 13:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heb je de verzekering al gemaild en om die verklaring gevraagd en heb je ook gevraagd of je momenteel wel verzekerd bent?

door 14peter - Oct 30, 2013 om 13:30
567 Antwoorden / 2 Vragen

Of u nu verzekerd bent kunt u zien op www.rdw.nl. Rechts in beeld voert u uw kenteken in, dan doorklikken naar "status van het voertuig", dan dient bij "WAM verzekerd" JA te staan.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2013 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: Op de 26ste blijkt er een storno te zijn geweest. Een stornering gebeurt niet vanzelf. Waarom hebt u gestorneerd?

En is er in oktober nu twee keer voor dezelfde periode betaald?

Neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij.

va
door valkje - Oct 30, 2013 om 16:14
8 Antwoorden / 7 Vragen

Geen idee waarom de incasso gestorneerd is, maar ik heb geen opdracht ervoor gegeven. Saldo was er volgens mij gewoon.
Oktober is nu gewoon betaald. September is dubbel voldaan.

Ik heb bij RDW gekeken en ben gewoon niet verzekerd!

Inmiddels ook reactie van de verzekering gekregen. September staat open!
En daarom geen verklaring.
Heb hun laten weten dat deze inmiddels 2 keer voldaan is.
Tot nu toe geen enkele reactie meer van hun :-(
Dus het wordt een wellis nietes verhaal?

Zinvol om elders alvast een verzekering af te sluiten, zodat ik komende weekend gewoon verzekerd onderweg ben?

hutch
door hutch - Oct 30, 2013 om 17:07
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U moet aantonen dat de maandpremies op tijd betaald zijn. Dit kan d.m.v. kopiën van de bankoverschrijvingen.

Als u géén (zogenaamde) art. 34 WAM-verklaring (klik ook * *) krijgt van uw verzekeringsmaatschappij, kunt u deze zaak voor de kantonrechter laten komen.

In dat laatste geval dient u absoluut keihard aan te tonen dat u de premie wél betaald heeft en dat de fout dus bij die verzekeringsmaatschappij ligt.

En om in dit stadium van verzekeringsmaatschappij te veranderen lijkt mij niet erg slim.

Als de politie u onderweg staande houdt en controleert voor de , zijn er 3 mogelijkheden:
- de premie is voldaan: geen probleem;
- de premie is mogelijk niet voldaan (dus u blijft volhouden dat de premie wél betaald is): u krijgt een vordering ingevolge art. 34 WAM, dus u dient binnen (meestal 14 dagen) aan te tonen, middels de al eerder door u genoemde (art. 34 WAM-)verklaring, dat u wel verzekerd bent;
- de premie is niet voldaan: auto wordt (tijdelijk) ingenomen en u krijgt dan de tijd om de premie alsnog te voldoen, waarna u binnen een bepaalde termijn de auto terug krijgt ná het tonen van het bewijs dat de verzekering wel betaald is. Er volgt dan wel een proces-verbaal voor overtreding van art. 30 WAM.

De boete voor het niet voldoen aan de vordering ingevolge art. 34 WAM staat gelijk aan de boete voor het onverzekerd zijn.

U bent dus afhankelijk van die verzekeringsmaatschappij. Zij moeten doorgeven aan de RDW dat u (wel) verzekerijd bent.

hutch
door hutch - Oct 30, 2013 om 17:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"U bent dus afhankelijk van die verzekeringsmaatschappij. Zij moeten doorgeven aan de RDW dat u (wel) verzekerd bent."

Als u wel verzekerd bent, of weer verzekerd bent en u voldoet niet aan die 34WAM-vordering, krijgt u toch een boete voor het niet voldoen van die vordering.
Dit staat dus los van het wel of niet verzekerd zijn.

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2013 om 17:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij welke verzekeringsmaatschappij bent u verzekerd?

va
door valkje - Oct 30, 2013 om 17:53
8 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=hutch schreef op woensdag 30 okt 2013, 17:07]U moet aantonen dat de maandpremies op tijd betaald zijn. Dit kan d.m.v. kopiën van de bankoverschrijvingen.

Als u géén (zogenaamde) art. 34 WAM-verklaring (klik ook * *) krijgt van uw verzekeringsmaatschappij, kunt u deze zaak voor de kantonrechter laten komen.

In dat laatste geval dient u absoluut keihard aan te tonen dat u de premie wél betaald heeft en dat de fout dus bij die verzekeringsmaatschappij ligt.

En om in dit stadium van verzekeringsmaatschappij te veranderen lijkt mij niet erg slim.

Als de politie u onderweg staande houdt en controleert voor de , zijn er 3 mogelijkheden:
- de premie is voldaan: geen probleem;
- de premie is mogelijk niet voldaan (dus u blijft volhouden dat de premie wél betaald is): u krijgt een vordering ingevolge art. 34 WAM, dus u dient binnen (meestal 14 dagen) aan te tonen, middels de al eerder door u genoemde (art. 34 WAM-)verklaring, dat u wel verzekerd bent;
- de premie is niet voldaan: auto wordt (tijdelijk) ingenomen en u krijgt dan de tijd om de premie alsnog te voldoen, waarna u binnen een bepaalde termijn de auto terug krijgt ná het tonen van het bewijs dat de verzekering wel betaald is. Er volgt dan wel een proces-verbaal voor overtreding van art. 30 WAM.

De boete voor het niet voldoen aan de vordering ingevolge art. 34 WAM staat gelijk aan de boete voor het onverzekerd zijn.

U bent dus afhankelijk van die verzekeringsmaatschappij. Zij moeten doorgeven aan de RDW dat u (wel) verzekerijd bent.

Heldere uitleg. Top!
Ik heb mijn betalingen (..en de nota's die ik nog had) wel 100 maal op na geslagen en voor mij niet meer dan duidelijk dat de nota voldaan is.
Van de verzekering heb ik nu een bevestiging. Alles is voldaan en ben per 30-10 weer verzekerd.
Maar dan was ik de 25ste niet verzekerd!

Wat ik niet begrijp is het nota/herinnering:
"Datum 17-10-2013, factuur XXXXX Periode vanaf 19-09-2013 tot 19-10-2013.
Het is u misschien ontgaan dat de premie voor deze verzekering niet betaald is. De betaalperiode van 30 dagen is weliswaar nog niet voorbij, maar wij willen u eraan herinneren om dit bedrag binnen 14 dagen aan ons over te maken. Als u al betaald heeft kunt u deze herinnering als niet verzonden beschouwen.

Als u de premie niet op tijd betaalt, zal dit leiden tot het opschorten van de dekking en zullen wij extra kosten in rekening brengen. Deze kosten bedragen €5,- voor een aanmaning en €7,50 voor de laatste aanmaning.
Ingeval van een motorrijtuig wordt het kenteken afgemeld bij de Rijksdienst voor het wegverkeer en zal weer aangemeld worden als de premie, incl. bijkomende kosten, voldaan is."

Daar de incasso onverklaarbaar was gestorneerd en men mij hiervan op 26 september heeft geïnformeerd, heb ik deze factuur op 1 oktober voldaan (kenmerk op mijn afschrift).
Zelfs al zou ik hem nu nog niet voldaan hebben, dan zou ik nog in de 14 dagen van de herinnering vallen. Hierna zou die afgemeld gaan worden, toch?.

Nu kreeg ik eveneens op de 17de oktober een brief van de maatschappij met de herinnering, maar wordt geschreven door een ander deel van het bedrijf genaamd Anac. Vermoed een incassoafdeling?
Naar aanleiding van die brief heb ik contact gehad en is het bedrag gelijk voldaan. Verder niet gekeken over welk termijn het ging.....
Brief was gewoon de premie en geen incassokosten op de maand september. Kwartje was nog niet gaan vallen!

va
door valkje - Oct 30, 2013 om 17:53
8 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 30 okt 2013, 17:18]Bij welke verzekeringsmaatschappij bent u verzekerd?
Gaat over de Nederlanden van Nu...

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2013 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe heet die verzekeringsmaatschappij nu? En u hebt toch september twee keer betasld?

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2013 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt op hun site uw ervaringen delen. Ben benieuwd of ze die laten staan.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 30, 2013 om 18:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Iban foutje?

Als ik het controle getal van niet mijn maar mijn zoon zijn rekening gebruik word deze ook geweigerd...
Vele klanten worden nu omgezet van normale bank naar Iban code en daar gaat het vaak fout.
Dan moet het handmatig rechtgezet worden maar royeren na 1x niet op tijd afgeboekt gaat te ver.
Verder kan een herinnering via Post NL zoek geraakt zijn .
Stuur een kopie van deze brief en de betaalde bedragen naar je verzekeraar zodat ze gelijk het bewijs en waarom U dit vraagt hebben.

Dus niet bellen maar Mailen met bijlage en dan moeten zij het oplossen.
De verzekeraar moet het dus oplossen want alleen die kan met terugwerkende kracht ook deze fout herstellen.

va
door valkje - Oct 30, 2013 om 18:36
8 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 30 okt 2013, 17:56]Maar hoe heet die verzekeringsmaatschappij nu? En u hebt toch september twee keer betasld?
De Nederlanden van Nu. Die hebben zover ik weet geen kantoor, maar doe zoveel als mogelijk digitaal of schriftelijk. Dan heb ik bewijs.

Klopt, 2 keer.

va
door valkje - Oct 30, 2013 om 18:40
8 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 30 okt 2013, 18:28]Iban foutje?

Als ik het controle getal van niet mijn maar mijn zoon zijn rekening gebruik word deze ook geweigerd...
Vele klanten worden nu omgezet van normale bank naar Iban code en daar gaat het vaak fout.
Dan moet het handmatig rechtgezet worden maar royeren na 1x niet op tijd afgeboekt gaat te ver.
Verder kan een herinnering via Post NL zoek geraakt zijn .
Stuur een kopie van deze brief en de betaalde bedragen naar je verzekeraar zodat ze gelijk het bewijs en waarom U dit vraagt hebben.

Dus niet bellen maar Mailen met bijlage en dan moeten zij het oplossen.
De verzekeraar moet het dus oplossen want alleen die kan met terugwerkende kracht ook deze fout herstellen.

Betaling verloopt via een incasso. Ik zal nog eens kijken of ik hier een verklaring kan vinden.
Maatschappij zegt dat ik gestorneerd heb, maar zou niet weten waarom.
Er staat dan toch een code bij?

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2013 om 18:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je weet heus wel of je hebt gestorneerd. Dat is toch geen alledaagse handeling. Als er niet genoeg op de rekening zou staan, dan zou het verklaarbaar zijn, dat ze niet kunnen afschrijven. Maar een stornering? En waarom, dan loop je alleen maar kans op een boete.

Zeer vreemde situatie!

va
door valkje - Oct 30, 2013 om 20:55
8 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 30 okt 2013, 18:50]Je weet heus wel of je hebt gestorneerd. Dat is toch geen alledaagse handeling. Als er niet genoeg op de rekening zou staan, dan zou het verklaarbaar zijn, dat ze niet kunnen afschrijven. Maar een stornering? En waarom, dan loop je alleen maar kans op een boete.

Zeer vreemde situatie!

Heb geen storno uit laten voeren. Zou niet weten waarom.

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2013 om 21:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat geloof ik meteen. Merkwaardig dat de verzekeraar dat volhoudt.

Wordt tijd dat ze hier eens gaan reageren. Misschien hebben ze webcare die de boel een beetje in de gaten houdt. Op deze manier is het slechte reclame voor ze.

sw
door swat1500 - Oct 30, 2013 om 23:40
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt op uw bankafschriften zien of u wel of niet betaald heeft en waarom een eventuele betaling niet is uitgevoerd.

De WAM dekking wordt in de regel opgeschort als niet is betaald. Kennelijk bleek op 19 oktober dat nog niet was betaald voor de periode 19 september 2013 tot 19 oktober 2013. De dekking wordt dan per 19 oktober opgeschort.

Het opschorten van de dekking staat echter los van de contractuele verplichting tot het tijdig betalen van de premie tot het einde van de verzekeringsovereenkomst en binnen welke termijnen deze betaald moeten zijn voordat u met incassokosten te maken krijgt.

Als u de boete krijgt en die kans lijkt mij aanmerkelijk dan gaat de kantonrechter niet controleren of u wel of niet (tijdig) betaald heeft. Hij kijkt slechts wat de RDW over die betreffende dag heeft vastgesteld met betrekking tot het verzekerd zijn van de auto.

U zult bij de verzekeringsmaatschappij moeten aantonen dat zij ten onrechte de dekking heeft opgeschort. Zoals u de zaak thans echter beschreven heeft lijkt mij dat opschorting terecht heeft plaats gevonden.

Als u de verzekeraar niet kunt bewijzen dat u de premie voor de periode 19 september 2013 tot 19 oktober 2013 voor 25 oktober hebt betaald dan heeft de verzekeraar correct gehandeld.

Besef overigens wel dat mocht u de premie voor de periode 19 september 2013 tot 19 oktober 2013 wel op of kort na 19 oktober 2013 betaald hebben, u op 19 oktober 2013 ook de premie voor de periode 19 oktober 2013 tot 19 november 2013 al voldaan met hebben.

In de verzekeringsvoorwaarden moet overigens zijn opgenomen op welk moment de dekking wordt opgeschort.

nv
door nvn - Oct 31, 2013 om 13:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Storneringen blijven lastig - zowel voor ons (Nederlanden van Nu) als voor onze klanten. Aan de storneringen zelf kunnen en mogen wij niets doen, daar is de klant zelf verantwoordelijk voor. Wij krijgen van de bank overigens ook niet de reden van stornering door.
Wij zorgen ervoor dat de premie op tijd wordt afgeschreven maar daar is wel een positief saldo op de bankrekening voor nodig. Dat gaat in de meeste gevallen goed maar soms ook niet.

Wanneer de betalingen steeds later of helemaal niet meer binnenkomen, laten we dat onze klanten natuurlijk weten. Dat doen we meermalen, zowel per e-mail als per post. We geven ze een overzicht van de openstaande facturen, de betaaltermijnen die daaraan vast zitten en we wijzen onze klanten op het gevaar van onverzekerd rondrijden. Bovendien geven we deze klanten altijd de mogelijkheid om contact met ons op te nemen, bijvoorbeeld wanneer bepaalde zaken niet duidelijk zijn.
Dit hebben we ook in dit geval gedaan.

We hopen dat we zo wat meer duidelijkheid hebben gegeven.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2013 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@nvn

Voor uw klant is het anders helemaal niet duidelijk. De premie schijn tijdig alsnog geïncasseerd te zijn van een andere bij u bekende rekening en toch is hij volgens de RDW niet verzekerd.

Dus misschien kunt u aan uw klant nog eens uitleggen wat er allemaal fout is gegaan.

nv
door nvn - Oct 31, 2013 om 14:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 31 okt 2013, 13:55]@nvn

Voor uw klant is het anders helemaal niet duidelijk. De premie schijn tijdig alsnog geïncasseerd te zijn van een andere bij u bekende rekening en toch is hij volgens de RDW niet verzekerd.

Dus misschien kunt u aan uw klant nog eens uitleggen wat er allemaal fout is gegaan.

We vinden een openbaar forum als dit niet de juiste plek om publiekelijk klantinformatie te delen. Wanneer er nog onduidelijkheid is, kan Valkje het beste nogmaals contact met ons opnemen.