snel0026
door snel0026 Oct 2, 2013 om 16:10
Voeding & gezondheid

Brilpoetsdoekjes

Ik gebruik al jaren brilpoetsdoekjes van de Aldi en Action. Tot volle tevredenheid. Dit is mijn zoveelste bril en altijd die doekjes gebruikt.

Bij aanschaf van een nieuwe bril wordt mij door verschillende opticiens het gebruik van die doekjes afgeraden. Dat zou heel slecht zijn voor de coating van de glazen en het zou krasjes veroorzaken.

Ik heb nooit problemen met de glazen of de coating gehad, zelfs niet na 6 jaar dragen en schoonmaken met die doekjes.

Wat is nu waarheid? Waarom worden die doekjes dan toch door iedere opticien afgeraden?

48436 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat de opticiëns zelf duurdere producten hebben die onze brillen schoon kunnen maken.
Ik gebruik ze al jaren van de lidl en ook geen problemen.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje verdund afwasmiddel en zachte handdoek werkt ook prima...

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog beter een microvezeldoekje zonder vloeistof

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

anita1971 schreef op woensdag 2 okt 2013, 16:27: Omdat de opticiëns zelf duurdere producten hebben die onze brillen schoon kunnen maken.

Vast, maar daarom kunnen die doekjes nog wel slecht zijn... Tip van mijn opticien (geen brillenwinkel van de heer H.A. of Specsavers): koud water en een druppel afwasmiddel en drogen met een schone theedoek.

Maar goed, ieder z'n eigen manier...

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vochtige doekjes worden nooit door opticiens verkocht, maar alleen bij b.v. Action en Aldi
Bril schoonmaken met een Hydrofielluier is een veilige manier.
Kijk maar achter de balie bij opticiens daar hangen ze ook.

Bassie

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak zelf mijn bril schoon met een ultrasoon reiniger. Hiermee worden vastgelopen scharnieren van de brillenpoten ook weer gangbaar. Drogen met een schone theedoek.
En anders water met een critoenafwasmiddel en water. Drogen met een theedoek. Dat laatste doe ik al JAAAARRRREEENNNN.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op woensdag 2 okt 2013, 16:37: Beetje verdund afwasmiddel en zachte handdoek werkt ook prima...

Denk het niet............ In de meeste afwasmiddelen zitten zuren die wel degelijk de coating aantasten...

Daarnaast zitten in handdoeken harde vezels die ook de coating kunnen aantasten.

Geen goed advies dit... Je hebt speciale doekjes en vloeistof di krasvrij schoonmaken en zonder zuren, zoals citroenzuur.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2013 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

costnix schreef op woensdag 2 okt 2013, 20:53: Ik maak zelf mijn bril schoon met een ultrasoon reiniger. Hiermee worden vastgelopen scharnieren van de brillenpoten ook weer gangbaar. Drogen met een schone theedoek.
En anders water met een critoenafwasmiddel en water. Drogen met een theedoek. Dat laatste doe ik al JAAAARRRREEENNNN.

Fijn op een glas zonder coating, met coating niet doen! het tast de coating aan!

ve
door verwijderd - Oct 3, 2013 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pinot123

De opticien waar ik mijn brillen heb gekocht maakt ook gebruik van zo'n ultrasoon reiniger. Ze gebruiken deze allemaal.
Dat de coating verdwijnt door afwasmiddel met citroen verdwijnt heb ik niks van gemerkt. Mijn brillen zijn meer dan vier jaar oud en de coating zit er nog steeds op.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2013 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

costnix schreef op donderdag 3 okt 2013, 00:03: @pinot123

De opticien waar ik mijn brillen heb gekocht maakt ook gebruik van zo'n ultrasoon reiniger. Ze gebruiken deze allemaal.
Dat de coating verdwijnt door afwasmiddel met citroen verdwijnt heb ik niks van gemerkt. Mijn brillen zijn meer dan vier jaar oud en de coating zit er nog steeds op.

Dan kan zo zijn.... Maar het kan wel degelijk je coating aantasten. Dat het bij het u niet gebeurd is heel mooi.

link

ve
door verwijderd - Oct 3, 2013 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hetzelfde meegemaakt. Iedereen raadt het gebruik van brillendoekjes af vanwege krasgevaar.
Nu doe ik wat de opticien ook doet, een ultrasone brillen reiniger gebruiken. De bril droogmaken na gebruik met een microvezel doekje.

De bril wordt totaal vetvrij en blijft langer schoon.

Klik hier voor jouw oplossing ... Ik gebruik hetzelfde apparaat

ve
door verwijderd - Oct 3, 2013 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@haarp

Dat schreef ik toch al? Ik heb een soortgelijk apparaat gekocht in een electronicawinkel. Ik heb er maar 5 euro voor betaald. Het apparaat was een van hun winkeldochters :-)

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je glas hebt kun je makkelijk allerlei (droge) doekjes gebruiken, of gewoon je t-shirt dit krast echt niet.
heb je kunststof glazen, dan krijg je wel degelijk beschadigingen, ook met een schone theedoek of microvezel.
afwasmiddel kan wel, maar niet die gele, alleen groen. zoals eerder vermeld tast dit dus de coating van het glas aan.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een antwoord op deze vraag zou kunnen zijn:
De bewuste brillendoekjes zijn van geïmpregneerd papier. De vezels hierin zijn schadelijk voor kunststof glazen. Ze kunnen op den duur dof worden en de coating wordt aangetast. Ook geen papieren zakdoekjes gebruiken, zowel droog als nat.Dit geldt niet voor glas. Dus kan je glazen van glas gerust met deze doekjes schoonmaken. Hier is ook weer de eventuele coating het gevoeligst.
Hetzelfde geldt voor fotolenzen, nooit deze doekjes gebruiken ivm aantasting van de coating op den duur.

Mijn bril met gecoate kunststof glazen haal ik, indien nodig door het afwaswater (sopje met afwasmiddel) en droog daarna met de aanwezige theedoek/glazendoek.

Gaat al jaren goed en ik heb geen goedkope bril.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Advies van Eyes & More gratis.
Gewoon met koud water afspoelen en met een keukendoek afdrogen. Ook krijg ik van deze zaak altijd gratis doekjes.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn opticien zegt: nooit afwasmiddel gebruiken, want dat kan coatings aantasten. Wel goed is een papieren zakdoekje met een beetje spiritus. Dit is een veilige manier om glazen te ontvetten.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe gewoon onder de kraan en droogwrijven met een schone zakdoek. Nooit papieren zakdoekjes gebruiken, zit hout in en dat veroorzaakt krasjes.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ongeveer 50 jaar draag ik een bril. Vanaf het begin reinig ik de brillen met toiletpapier en brillendoekjes van de Aldi.
Toen het nog glas was ook weleens met spiritus. Ik heb nog nooit problemen gehad.
Ik vermoed dat dit weer de bekende verkooppraatje zijn.
Net zo als de brillen van Hans Anders en andere ketens die niet goed zouden zijn.
Ik draag ze al jaren zonder problemen.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nog niet echt het antwoord. Dat je het ook anders kunt doen is geen antwoord. Wat is de waarheid?
Harde lenzen moet je ook in bewaarvloeistof doen... ik doe ze al 45 jaar in gewoon leidingwater en zie geen verslechtering. Ik bedoel maar.
Ook ik gebruik de doekjes van Aldi (of was het Action?) naar alle tevredenheid.
Misschien dat je verschil ziet met een microscoop?

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar men zich al druk om kan maken heb ook zo ultra geval voor brillen engebitten tandenborste sieraden werkt prima voorheen deed ik het ook met theedoek en zo flesje v;loeistof voor je bril vorige bril was wel 10jaar torn de coating echt minder werd,

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik ook die van de Aldi al jaren. Maak er ook de schermen mee schoon van mijn tablet en smartphone.
Nooit ptoblemen gehad. Dat advies is geldklopperij!!!!!!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

anita1971 schreef op woensdag 2 okt 2013, 16:27: Omdat de opticiëns zelf duurdere producten hebben die onze brillen schoon kunnen maken.
Ik gebruik ze al jaren van de lidl en ook geen problemen.

ZO IS HET PRECIES EN NIET ANDERS !!!!!1

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de brillendoekjes ook al jaren zonder problemen om mijn gecoate bril van echt glas. Ik zou op deze plek graag wat reacties zien van mensen die hun bril verprutst hebben, en hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze doekjes worden afgeraden omdat de oplosmiddelen die er in zitten niet van de glazen worden gespoeld, en dus op den duur kunnen invreten op de glazen.
Bovendien zijn ze gemaakt van papier en hier kunnen harde vezels in zitten.
Ook citroenzuur en huidzuur (Ph 5 a 5,25) zijn schadelijk voor de coating maar ook voor het montuur.
De glasleverancier zal dit dan ook nooit onder garantie vervangen.
Natuurlijk kan het lang goed gaan, daarom is het ook een advies.
Bij de meeste opticien krijgt u bij aankoop een busje milieu afbreekbaar en mild schoonmaakmiddel en een poetsdoekje voor het reinigen van de glazen en het montuur mee geleverd.
Bij normaal gebruik gaat zo'n busje een jaar mee en kosten meestal zo rond de €3,50.
De doekjes zijn over het algemeen gewoon uitwasbaar.
Wilt u dit niet gebruiken, gebruik dan een mild afwasmiddels zo als groene Dreft.
Dus geen citroen of een middeel aangevuld met handcreme.
En een gewone zachte katoenen doek om te drogen.
De meeste opticiens gebruiken in hun werkplaats verdunde spiritus en een oude katoenen luier.(Zeeman)
Spiritus in een oude en schone spray flacon doen, één deel spiritus twee delen water.
En weer de schone katoenen luier.

Tot slot; Zoveel mensen zo veel adviezen, wat brillenschuivers en gediplomeerde opticiens aangaat.
Mijn buurjongetje is een prima sleutelaar en zou de remmen van mijn auto echt wel kunnen vervangen.
Ik prefereer toch een gediplomeerd monteur, hij heeft er niet voor niets voor geleerd.
En bij de meeste gediplomeerde opticiens kunt u ook (als u het gewoon even vraagt) een multifocale bril kopen voor rond de €250,- gemeten door een gediplomeerd opticien met merkglazen incl harding en ontspiegeling.
Dit is nog exclusief de eventuele vergoeding.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

[reactie verwijderd - redactie]

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik koud water en maak de glazen met mijn gewassen vingers schoon. Dan droog ik ze met een zachte,droge handdoek. Helpt prima, maar dat duurt meestal kort. Een paar uur o.i.d.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over dit onderwerp kan je nog uren OH-en, het belangrijkste is. Je gezonde verstand gebruiken......
Voorbeeld; ben je naar het strand geweest....... Nooit direct doekjes of wrijvende dingen gebruiken, alleen water en zeep. Al 1 korrel zand is ruïneus....
Droge of zelfs vochtige doekjes smeren het vuil slechts naar de rand van het glas, waar het zich ophoopt tussen de slijprand en het montuur.
Zo'n ultrasoon apparaat werkt goed, maar hebben we dat nodig, weer een apparaat........
Uit mijn optiekverleden en met de huidige ervaring is volgens mij de beste oplossing; reinigen met handwarm stromend water en een druppeltje gewone ordinaire vloeibare handzeep, afdrogen met een katoenen doek, ideaal is een stukje oud T-shirt.
Microvezeldoekjes nemen te weinig vocht op.......

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

beetje glas-sex, microvezeldoekje, en schoon is Uw kunst? heeuu bril, en als ik in Frankrijk ga touren op de motor gebruik ik meerdere malen per dag "swirl" kleine oranje verpakkinkjes, met een nat doekje erin, prima spul géén krassen.liggen bij BvdH . doe er ook de spiegels en dashboard mee prima spul.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alcoholdoekjes hebben altijd min of meer na langere tijd invloed op een lenscoating.
De mooiste en beste methodiek is het nanodoekje. Dit fenomeen is nog weinig bekend en ook nog niet zo regulier te koop. Zelfs de bekende doekjes van de opticien lijken er gewoon helemaal niet op! Ik kocht ze 2 jaar geleden op de 50PLUS-beurs en ik zou niet anders meer willen. Het is echt subliem. Het is gewoon een droog doekje, dat je van tijd tot tijd gewoon kunt uitwassen. Voor wie vuil heeft op bijvb. foto-objectief lenzen is dit ook werkelijk subliem. Het is van fluweelzacht materiaal en in diverse kleuren (gebruiksdoeleinden) verkrijgbaar. De enige handicap, als je daar van wilt spreken, is de dikte van het doekje dat daardoor wat minder makkelijk gebruiksgemak heeft. Het went wel, want als je dit doekje eens geprobeerd hebt wil je echt niet anders meer. Ik zou het niet aanbevelen om bijvb. vingers op wijnglazen weg te poetsen. Nano is de nieuwste techniek en het effect op voeding en drinken is nog niet echt bekend en zou ik persoonlijk uitsluiten. Google eens op internet zou ik zeggen of er een leverancier in de bocht zit? Waak voor namaak. Succes er mee!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

costnix schreef op woensdag 2 okt 2013, 20:53: Ik maak zelf mijn bril schoon met een ultrasoon reiniger. Hiermee worden vastgelopen scharnieren van de brillenpoten ook weer gangbaar. Drogen met een schone theedoek.
En anders water met een critoenafwasmiddel en water. Drogen met een theedoek. Dat laatste doe ik al JAAAARRRREEENNNN.

Als je bij glas brillenglazen afwasmiddel met citroen gebruikt is niet erg maar kunststofglazen mag je nooit met afwasmiddel met citroen wassen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een oude luier of theedoek een drup jenever en schoon is je kijkertje.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Snah beweert is waar. Wij maken al jaren onze bril schoon met een microvezeldoekje (dit na een tip van een vriendin van ons). Bovendien kost het bijna niets want zo'n doekje gaat jaren mee. Wel af en toe even wassen (zonder wasverzachter en ook geen bleekwater gebruiken).

ve
door verwijderd - Dec 25, 2013 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

die brillendoekjes van aldi en action zij van hard papier en zijn daarom slecht voor de coating .

ve
door verwijderd - Dec 26, 2013 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo allemaal,

het ligt niet alleen aan het brillendoekjes, maar vooral wat voor
materiaal je bril is gemaakt, van verschillende kunststoffen of glazen,
De ene bril kan tegen de theedoek, en de andere bril kan niet tegen brillendoekjes van de Action,
Bij de ene is dat afgeraden en de ander is dit juist heel goed werkend en krasvrij,
dus niet alleen de brillendoekjes de schuld geven, ook wat voor glas is mn bril gemaakt,
En let op, niet alleen de glazen/kunstofglazen, of beide kan beschadigen, ook het montuur van de bril kan schade opleveren, met verkeerd schoonmaakmiddel/of verschillende brillendoekjes,
En dan kunnen glazen in het montuur er uit springen,(kunststof-moeheid) dit gebeurd wel heel weinig maar kan wel echt gebeuren, Dat het montuur te soepel wordt,
Wat ook belangrijk is, welk temperatuur je water gebruikt is om af te spoelen, want dat kan ook je bril-materiaal beinvloeden, soort flexibel (los smelting/los wekend), maar gebruik bijv. geen kokend water.

Men kan dat jaren gebruiken dat brillendoekje, zonder schade /of krassen, van dat merk,
dan heb je mazel gehad, dat dat doekje goed werkt, maar dat brillendoekje geld niet voor alle brillen geschikt is

VARA-Kassa-lezers geef uw mening:

ve
door verwijderd - Dec 26, 2013 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb sinds kort een heel handige brillen reiniger gevonden. Deze werkt echt goed.

KLIK HIER VOOR DE BRILLENREINIGER

ve
door verwijderd - Dec 26, 2013 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

doe ik al meer als 40 jaar , een druppel afwasmiddel en dan met lauw water schoonmaken , is geen probleem voor een bril